Екологичното образование – неделима част от обучението по предмета Човекът и природата в 3 клас
Емилия Иванова Костова
старши учител в начален етап
36 СУ „Максим Горки“
Резюме
Екологичното възпитание има първостепенно значение за формиране на нови ценности и модели на поведение съобразени със съвременните реалности.
Съвременният начин на живот в градовете предполага дистанциране и отчужденост от природата, както и неразбиране на важността и сложността на въпросите за опазване на околната среда.
Знанията, които учениците усвояват в часовете по Човекът и природата, новите практики на преподаване на учебния материал, водят до повишаване на екологичната грамотност, изграждане на екологично самосъзнание и екологично поведение у децата.
В темите по предмета са заложени теоретични и практически проблеми. Предмет на методиката са закономерностите на обучението и възпитанието при запознаване с природата и обществената действителност.
Използването на подходящи методи на обучение в позитивна и стимулираща среда, в която учениците да разкриват своите мисли и изразяват идеите си предполага активна позиция и екологично поведение.
Днес човешката дейност застрашава природното равновесие на Земята повече от всякога. За екологията възникват жизненоважни въпроси, които не биха могли да се решат в рамките на един човешки живот. Бъдещето на планетата ни зависи от това дали хората ( сега и следващите поколения) ще разберат опасностите и ще търсят изход за спасяването на планетата и нейното многообразие. Това предполага екологичното образование да има първостепенно значение за правилния път на формиране на нови ценности и модели.
Статистиката отчита, че повечето млади хора прекарват много часове пред компютъра, таблета, телефона. Това води до отчуждаване и дистанциране от природата и здравословния начин на живот, до неразбиране на важността и сложността на въпросите свързани с опазване на околната среда. Прави ги неспособни да участват в решаването им. Най-често словесното преподаване на темите в класната стая понижава мотивацията на учениците. Промяната на тази ситуация се осъществява чрез промяна на практиките на преподаване, подобряване на екологичната грамотност и отговорност на учениците, изграждане на екологично самосъзнание.
За да се избегне пагубната екологична катастрофа, са нужни отговорни личности с активна гражданска позиция, с изградено екологично мислене и поведение.
В началния етап на основната образователна степен екологичното възпитание се осъществява най-вече в процеса на изучаване на учебния предмет „Човекът и природата“. Организацията на обучението по този предмет се определя от нормативната рамка.
Общообразователната подготовка цели формирането на система от знания, умения и отношения свързани с природата. По този начин в съзнанието на учениците се формира представа за целостта на природата и нейното многообразие. Усвоените знания и умения в начален етап на обучение по предмета са база за по-нататъшно изучаване на учебните предмети от областта, каквито са биология и здравно образование, физика и астрономия, химия и опазване на околната среда.
Методиката на обучение по Човекът и природата е с теоретико – приложен характер. Това се определя от необходимостта да се решават както теоретични, така и практични проблеми. Теоретични проблеми – какъв обхват информация може детето да възприема и да обобщи, проблем за приемственост, проблем за диагностика. В края на началния етап проблемите са приложни – как да се разнообразят часовете, за да станат по-интересни.
Обучението е съобразено с физическото и психическо развитие на детето в начална училищна възраст. Темите дават основни представи за обектите и явленията в живата и неживата природа, за човека и неговото здраве, за опазване на живата и неживата природа.
Основна характеристика на предмета „Човекът и природата“ в 3 клас е неговата интегралност. Учебното съдържание съчетава в себе си информация и методи на познание от науките физика, химия и биология. То включва: понятия от съответните научни области, както и запознаване с някои методи на изследване на природата; теми, в които се включват опити, обяснения на резултатите, работа с обекти, кръговрати в природата, природни ресурси и др. проблеми свързани с екология, опазване на околната среда и здравето на хората, необходимост от енергия, зависимост на човека от природата, ролята на човека в природата, устойчиво развитие. Стремежът е да започне изграждането на единна картина на природата и мястото на човека в нея. Едновременно с това се обогатяват екологичната култура на учениците и позитивните междуличностни отношения, като се отчита тяхното етническо и религиозно многообразие.
Основната цел на екологичното образование и възпитание е усвояване от учениците на екологични знания, изграждане на екологична култура, съзнание и поведение.
В училище тази цел е свързана с поставяне и развитие на основите на екологичната
култура, съзнание и поведение. Имайки предвид целта и на базата на очакваните резултати
и задачите на екологичното образование и възпитание са:
– формиране на мотиви и потребности за изучаване на околната среда;
– усвояване на система от знания за околната среда и мястото на човека в нея, създаване на умения за използването на тези знания в живота и умения за събиране на нова информация;
– формиране на възгледи, нагласи, отношения и поведение за опазване на околната среда ;
– формиране на лична и гражданска отговорност към собственото поведение и към това на другите.
Околната среда може да се опази, ако се обединят усилията на всички хора.
Постигането на резултати свързани с изпълнението на задачите ще се постигне по-лесно чрез модернизация на образователния процес и използване на интерактивни методи на обучение в позитивна и стимулираща среда, в която детето без притеснение от неуспех и порицание да разкрие своите мисли и да изразява идеите си. Това води до трайно усвояване на учебния материал и изграждане на активна позиция на учениците към актуалните проблеми. Предимство имат наблюдението, експериментът, учебната екскурзия пред теоретичното обяснение на факти и явления в природата. Когато детето само посади семе, ежедневно се грижи за него и наблюдава развитието му, то лесно ще разбере теоретичните обяснения и същевременно ще бъде грижовно и отговорно за опазване на природната среда. Ученикът се учи на съпричастност към всяко нещо в околния свят чрез сетива, чувства и мисли в процеса на неговото опознаване.
Интерактивните методи и средства помагат за преодоляване на бариерите при общуване, стимулират мисленето, обмяната на идеи, за толерантност в общуването, умения да се изслуша, възприеме, обсъди друго виждане или мнение различно от собственото.
Важно място в процеса на обучение имат учебните екскурзии, даващи възможност на учениците да наблюдават в естествен вид и среда различни природни обекти и явления. Екскурзията е разнообразна, интересна и желана форма на контакт с природата. Чрез нея се изгражда положително отношение на децата към природните обекти, осъществява онагледяване на изучаваните обекти и явления. Тя е необходимо условие за преодоляване на формализма в обучението. Формира се любов към природата, умения и навици за нейното опазване.
Съдържанието на екологичното образование и възпитание в училище се свежда до:
– система от знания за природата и обществото, за взаимоотношенията между тях. Установяване взаимовръзката човек-общество-природа;
– система от умения и навици за опазване на околната среда и водене на екологосъобразен начин на живот;
– система от правни закони и норми, правила и ценности, които определят ролята и мястото на човека в околната среда;
– дейности за изучаване, опазване и възстановяване на околната среда.
Учебният предмет „Човекът и природата“ в 3 клас дава задължителна подготовка на учениците. Тази подготовка има два аспекта.
Първият е свързан с усвояване на терминология и понятия от съответните научни области, както и с овладяване на методи за изследване и изучаване на природната среда.
Вторият е насочен към създаване на интереси и положително отношение у учениците към природата и науките, които я изучават.
Очакваните резултати от обучението са свързани с:
- основополагащи понятия и закономерности за неживата и живата природа и тяхната взаимна обвързаност;
- усвояване на знания за телата и употреба на веществата и материалите в зависимост от свойствата им;
- усвояване на знания за разпространението на водата и въздуха, за техните свойства и значение за живата природа;
- усвояване на знания за живите организми и тяхната среда, взаимодействието между среда и организъм, групи организми въз основа на определени признаци, основни жизнени процеси, които разграничават живите организми от телата в неживата природа;
- първоначални знания за устройството и функциите на човешкото тяло и за здравословния начин на живот;
- стимулиране на интереса и любознателността към природата и науките, които я изучават;
- целенасочено наблюдаване на обекти и процеси в природата и тяхното осмисляне от гледна точка на придобитите представи.
Формирането на знания, умения и отношения се осъществява на емпирико-описателно равнище с опора на сетивния опит и с приоритет на практическо значимото знание. Постигането на образователните цели по предмета може да се осъществи и чрез дейности извън класните стаи – изследователски излети, учебни екскурзии, проектно-базирано обучение, задания за практическо изпълнение от учениците.
Екологичното образование, което в начален етап на обучение се осъществява основно чрез предмета Човекът и природата, е основният механизъм за въздействие върху поколения , които да съхраняват и уважават биологичното разнообразие на планетата и да намерят по-ефективни и щадящи природата начини на потребление.
Използвана литература:
– Андреев, М. Дидактика. С, 1987
– „Екологичното възпитание и образование – фактор за развитие на екологична култура в началното училище“, Елена Петрова, Бояна Иванова, Мария Павлова, Ани Славчева, ВТУ „ Св. Св. Кирил и Методий, Педагогически колеж – Плевен
– Касабова Пещерска, Е. Книга за учителя по Човекът и природата за 3 клас, изд. Просвета Плюс,2018г.
– : https://unate.org/admision/que-es-la-educacion-ambiental-explicacion-para-ninos.html