ОСНОВНО УЧИЛИЩЕ „ХРИСТО БОТЕВ”, С. ОРИЗОВО
ОБЩ. БРАТЯ ДАСКАЛОВИ, ОБЛ. СТАРА ЗАГОРА
* 6253 ул. „Тракия” № 32
Публикация 1
Живка Пеева Петрова
Директор на ОУ“ Христо Ботев“, с. Оризово обл. Стара Загора
Тема: „ Управление на образованието, директор – лидер “
Резюме:
В съвременните условия директорът на училището е носител не само на характеристиката „администратор“ той вече е и мениджър, лидер, предприемач, новатор. Тази му роля се основава на непрекъснатата му квалификация, която е негова основна грижа, независимо от това, че има нормативно определени функции и пълномощия. В качеството си на образователен мениджър той трябва да познава добре икономическите аспекти на образованието, пълноценно да използва материалната база, с която разполага, да бъде взискателен преди всичко към себе си и след това към персонала.
Колкото повече един директор успява да покаже пред персонала по-високо ниво на компетентност в управлението, толкова повече нараства неговата общоуправленска квалификация. Той трябва да бъде новатор в управлението и да вижда развитието му в перспектива. В работата си да бъде непримирим към пропуските на институцията, която ръководи, особено в учебно-образователния и възпитателния процес. Добре осъществяваната управленска дейност осигурява правилното функциониране на ръководеното училище и ефективността в работата на персонала.
Управлението като социална практика възниква и се развива заедно с човешкото общество. В различните исторически периоди то променя своята същност, характер и средства за въздействие. Но мениджмънтът като наука за управление на социалните организации води началото си от 19 век. Предметът и обектът на изследване през изминалите 100 години непрекъснато се променят в зависимост от развитието на обществото и социалните системи.
В съвременния свят, наред с нарастващото влияние на човешкия капитал, нараства значението на образованието като най-важен фактор за формирането на ново качество на обществото.
Управлението на образователна институция в съвременните условия е сложен процес, чиито условия са правилен избор цели и задачи, изучаване и задълбочен анализ на постигнатото ниво на учебно-възпитателна работа, система за рационално планиране, организация на дейността на ученическите и преподавателските екипи, избор на най-добрите начини за подобряване на нивото на образование и възпитание, ефективен контрол.
Управлението на училището е научно обосновани действия на администрацията и учителите, насочени към рационално използване време и усилия на учителите и учениците в учебния процес с цел задълбочено изучаване на учебните предмети, нравствено възпитание, всестранно развитие на личността и подготовка за съзнателен избор на професия.
Решаването на тези въпроси зависи от способността на ръководителя на училището и учителите творчески да използват най-новите постижения на науката и най-добрите практики, от взаимоотношенията в екипа, от активността на учителите и учениците в образователната и възпитателна работа.
Личността на лидера в управленските структури се разглежда постоянно и дава ролята в системата за управление.
Решаването на теоретични и практически проблеми на управлението на образователна институция става все по-важно във връзка с хуманизацията и демократизацията, нарастващата роля и значението на защитата на правата и свободите на човека, развитието на пазарните отношения, формирането на нови социални структури и форми на управление. Следователно, за да влияе ефективно върху дейността на подчинените, съвременният лидер се нуждае от дълбоко разбиране на основите на организацията и управлението. Въпреки че тези механизми в съвременното управление на образователна институция все още са малко проучени, резултатите от научните изследвания, които вече са налични, могат значително да разширят способността на мениджъра да създава условия, благоприятстващи формирането на интереса на членовете на екипа към продуктивната работа на организацията.
Анализът на литературата, свързана с въпросите на организацията и управлението, изследването на опита от управленската дейност показва, че в момента не се обръща достатъчно внимание на управлението на една образователна институция, нейните качества и представяне, изискванията на съвременното бързо променящо се общество.
По този начин темата “ Управление на образователна институция“ е актуална, тъй като разглежда основите и съвременните механизми за ефективно управление на преподавателския състав и има голямо практическо значение, което се крие във възможността за подобряване на условията на педагогическата работа на учителите, повишаване на ефективността процес на управление образователна институция чрез повишаване професионализма на училищните ръководители и техните заместници.
Следователно целта на разработката е да се изучава по – модерно и осъвременено организацията и управлението на образователна институция.
Предмет– процесът на организиране и управление на образователна институция и влиянието и върху ефективността на управлението на преподавателския състав.
Задачи:
- Да проучи научната, методическата литература, медийните материали в тази област;
- Понятията „Управление на учебно заведение“, „Система за управление на образователна институция“;
- Идентифицира функциите и принципите на управление на образователна институция;
- Да се характеризират стиловете на управление на образователната институция и да се определи най-ефективният стил на съвременния етап от развитие на образователното пространство;
Методи:
Анализ на литературата, изучаване и обобщаване на опита от управленските дейности от образователна институция
Системата за управление на образователна институция и концепция за управление и.
Процесът на управление винаги протича там, където се осъществява общата дейност на хората за постигане на определени резултати.
Управлението се отнася до системното въздействие на субекта на управленска дейност (едно лице, група лица или специално създаден орган) върху социално съоръжение, което може да бъде обществото като цяло, неговата отделна сфера (например икономическа или социална), отделно предприятие, фирма и др., за да се осигури тяхната цялост, нормално функциониране, динамично равновесие с околната среда и постигане на предвиденото цели.
Тъй като образователната институция е социална организация и е система от съвместни дейности на хора (учители, ученици, родители), препоръчително е да се говори за нейното управление.
Социално управление се осъществява чрез влияние върху условията на живот на хората, мотивацията на техните интереси, ценностните им ориентации.
Много учени дефинират понятието „управление“ чрез понятието „дейност“, „въздействие“, „взаимодействие.“
„Под Управление като цяло се разбра дейност насочена към вземане на решения, организиране, контролиране, регулиране на обекта на управление в съответствие с дадена цел, анализиране и обобщаване на базата на достоверна информация. „И вътрешноучилищното управление, според него, е целенасочено, съзнателно в цялостен педагогически процес, основан на познаването на неговите обективни закономерности с цел постигане на оптимален резултат“ .
Управлението е система от координирани дейности (мерки), насочени към постигане на значими цели.
Тъй като днес философията на „влиянието” в управлението на училището се заменя с философията на „взаимодействие”, „сътрудничество”, понятието „управление на образователна институция” следва да се дефинира чрез понятието взаимодействие. И така, под управлението на образователна институция разбираме системното, планирано, съзнателно и целенасочено взаимодействие субекти на управление различни нива с цел осигуряване на ефективната дейност на учебното заведение.
В момента все повече се разпространява концепцията за управление от сферата на бизнеса различни области човешки дейности, включително образование. Концепцията за управление обаче е по-тясна от концепцията за управление, тъй като управлението се отнася главно до различни аспекти от дейността на лидера, докато концепцията за управление обхваща цялата област на човешките взаимоотношения в системите „мениджъри-изпълнители“. По този начин теорията на училищното управление, по-специално на преподавателския състав, се допълва значително от теорията за вътрешноучилищното управление.
Теорията на управлението привлича преди всичко с личната си ориентация, когато дейността на мениджъра (мениджъра) се основава на истинско уважение, доверие към неговите служители, създавайки ситуации на успех за тях. Именно тази страна на управлението допълва значително теорията за вътрешноучилищното управление.
Говорейки за управлението на образователна институция, трябва да се има предвид контролна система, тоест прилагат системен подход към теоретичното разбиране на управленската дейност.
Системата за управление се разбира като съвкупност от координирани, взаимосвързани дейности, насочени към постигане на значима цел на организацията. Такива дейности включват управленски функции, прилагане на принципи и прилагане на добри управленски практики.
Управлението на образованието на местно ниво се осъществява от общините. Общината е основна административно-териториална единица на местното самоуправление в Република България. Общинските органи за образование са част от държавната териториална структура и участват в изпълнение на образователната политика на общините. Общините са териториални административни органи, които не са включени в структурата на управлението на образователната система, но по силата на Закона за предучилищното и училищното образование, те изпълняват важни функции и поемат отговорности за образованието в съответното населено място. Те провеждат и контролират:
- задължителното училищно образование до 16 годишна възраст;
- здравното обслужване и осигуряване на сигурността в детските градини и училищата;
- средства за издръжката, изграждането, обзавеждането и основния ремонт на училищата, детските градини и обслужващите звена;
- условия за столово хранене, за общежития, отдих, спортна база и транспорт за децата, учениците и учителите, както и безплатен транспорт за деца, и ученици и безплатен транспорт за ученици до 16 годишна възраст за средищните училища.
- стипендии и специални помощи на ученици.
Общинските институции в системата на предучилищното и училищното образование се финансират чрез бюджета на общините. В рамките на правомощията, с които разполага, общините следят за приема на учениците в училищата, обхвата на децата, подлежащи на задължително предучилищно образование преди постъпването им в първи клас, предприемат мерки за предотвратяване отпадане на подрастващи от образователната система, разпределят целевите средства, създават подходящи условия за развитие на способностите и интересите на децата и учениците.
Общините осъществяват активна политика в образователния сектор в съответствие с техните законово регламентираните правомощия, която съдейства за равен достъп до качествено образование и приобщаване на всяко дете и на всеки ученик, равнопоставеност и недопускане на дискриминация при провеждане на предучилищното и училищното образование; координирано и ефективно разпределение на учащите в съответните паралелки, подкрепа на предучилищното обучение във всички допустими направления, стимулиране развитието в средищните училища и своевременно обновяване на материалната база и оборудване в училищата.
На училищно ниво:
Директорът е орган за управление и контрол на държавните и общинските институции в системата на предучилищното и училищното образование. Директорът управлява и представлява съответната институция, също така организира и контролира цялостната дейност на институцията в съответствие с правомощията, определени с държавния образователен стандарт за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти. В изпълнение на своите правомощия директорът издава заповеди. При управлението и контрола на учебната, учебно-производствената, учебно-творческата, спортната и административно-стопанската дейност директорът може да се подпомага от един или няколко заместник-директори.
Педагогическият съвет (ПС) е специализиран орган за разглеждане и решаване на основни педагогически въпроси в детската градина, училището и центъра за подкрепа за личностно развитие. ПС включва в състава си всички педагогически специалисти и заместник-директорите без норма на преподавателска работа. Директорът е председател на педагогическия съвет. В заседанията на ПС с право на съвещателен глас може да участват представители на обществения съвет, настоятелството, медицинското лице, което обслужва училището, детската градина или центъра за подкрепа за личностно развитие, ученици, както и други лица. ПС в училището приема: стратегия за развитие на училището за следващите 4 години с приложени към нея план за действие и финансиране; правилник за дейността на училището; приема училищния учебен план; формите на обучение; приема годишния план за дейността на училището; учебни планове за индивидуална форма на обучение; мерки за повишаване качеството на образованието; програма за превенция на ранното напускане на училище; програма за предоставяне на равни възможности и за приобщаване на децата и учениците от уязвими групи; предлага на директора разкриване на занимания по интереси; прави предложения на директора за награждаване на ученици и за налагане на съответните санкции; определя училищни символи и ритуали и други отличителни знаци и други дейности.
Общественият съвет е орган за подпомагане на развитието на детската градина и училището и за граждански контрол на управлението им. Той се създава с цел създаване на условия за активни и демократично функциониращи общности към всяка детска градина и всяко училище.
Настоятелствата са независими доброволни сдружения за подпомагане дейността на образователната институция. Към всяко училище, детска градина или център за подкрепа за личностно развитие може да се създава само едно настоятелство.
Те се създават като юридически лица с нестопанска цел за осъществяване на общественополезна дейност и организират дейността си при условията и по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел и в съответствие с разпоредбите на Закона за предучилищното и училищното образование, на устава или на учредителния си акт.
Настоятелството се учредява по инициатива на директора или на родители, учители или общественици. Органи на настоятелството са общото събрание и съветът на настоятелите. Основна цел на настоятелствата е подпомагане, подкрепа и съдействие за развитие на детската градина, училището или центъра за подкрепа за личностно развитие.
УЧИЛИЩНИЯТ ДИРЕКТОР – ОБРАЗОВАТЕЛЕН ЛИДЕР
Директора е много важно условие, с което се допринася за ефективността и способността на общуване, за съвкупността от връзки и отношения, в които влизат участниците в него по между си и в хода на изпълняваните от тях специфични дейности. В съвременните условия директорът на училището e носител не само на характеристиката – администратор той вече е и мениджър, лидер, предприемач, новатор. Тази му роля се основава на непрекъснатата му квалификация, която е негова основна грижа, „независимо от това, че има нормативно определени функции и пълномощия.
В качеството си на образователен мениджър той трябва да познава добре икономическите аспекти на образованието, пълноценно да използва материалната база, с която разполага, да бъде взискателен преди всичко към себе си и след това към колектива. Колкото повече един директор успява да покаже пред персонала по-високо ниво на компетентност в управлението, толкова повече нараства неговата общоуправленска квалификация като администратор и управленец. Той трябва да бъде новатор в управлението и да вижда развитието му в перспектива. В работата си да бъде непримирим към пропуските на институцията, която ръководи, особено в учебно-образователния и възпитателния процес. Добре осъществяваната управленска дейност осигурява правилното функциониране на ръководеното училище и ефективността в работата на педагогическия и непедагогически персонал.
От директорите се изисква да търсят нови възможности извън формалните граници, да общуват с хора от други звена и структури и да осигуряват сътрудничеството помежду им. „Рангът и постът стават все по-маловажни за успеха на ръководителя в замяна на професионализма, чувствителността, знанието и умението да обединява хората, да мотивира труда им”.
За да намери пътя към успеха, директорът на училището никога не трябва да забравя старата максима, че той минава през умението за общуване, през организационната култура и поведение.
- Характеристика на училищния директор като образователен лидер и професионален мениджър. Лидерството е преди всичко вътрешногрупово явление. Основна задача за съвременните образователни институции е осигуря-ването на обучен мениджърски състав от директори с умения за работа с хора, както и прилагане на ефективен лидерски стил чрез формиране на групов дух, морал и сплотеност, които са базисни фактори за постижения и за резултатност на труда в съвременното училище. Изследванията върху лидерството, неговите формиращи елементи, както и резултатите от неговото проявление, са продиктувани от интереса към ефективността на управлението като организационна функция. В специализираната литература се срещат много дефиниции на лидерството, които могат да се разделят основно в три направления:
- Лидерството като свойство.
- Лидерството като процес.
- Лидерството като свойство и процес.
Изследователите на първото направление приемат, че лидерството е сбор от личностни качества на човека (енергичност, борбеност, социална активност, упоритост, самоувереност, инициативност) и множество характеристики, които успешно упражняват влияние. За да бъде възприет като модел на подражание, лидерът трябва да бъде порядъчен, ентусиазиран, комуникативен, уверен в себе си, с остър ум и гъвкаво мислене. Разглеждането на лидерството като процес е свързано с конкретни действия на лидера, насочени към достигане на определени организационни цели. Лидерството като процес и социално явление обединява хора около обща цел.
Третото направление съгласува тези характеристики и определя лидерството като пряко, непринудено влияние на личности, притежаващи съответните качества по посока на постигане на дадена цел.
Използвана литература
- „Директорът на училището и ефективният мениджмънт“, 2002 г. Авторски колектив: Калина Маджирова, Виолета Минчева, Радка Питекова, Здравко Новев.
- „Нови стратегии в педагогическия контрол или как да контролираме ефективно“, 1995 г. – Калина Маджирова
- „Организационни модели на съвременното училище и техният иновационен потенциал“, Информационен бюлетин „Управление на образованието“, кн. 2 , 2011 г. – проф. Галин Цоков
25.07.2023г.
с. Оризово, общ. Бр. Даскалови