ТЕСТ ЗА ИНТЕЛИГЕНТНОСТ –
ВХОДЯЩО РАВНИЩЕ НА УЧЕНИЦИ ОТ 4.КЛАС
ПОЛИНА ТОДОРОВА ПЕТРОВА – старши учител в ОУ „Георги Стойков Раковски” с. Оризаре, община Несебър, област Бургас
РЕЗЮМЕ
Интелигентността е умението на човек да се учи, разбира и да реагира адаптивно на нови ситуации. Въпреки че всички хора са интелигентни, нивото на тяхната интелигентност варира. Тестът спомага за определяне на това ниво на базата на разнообразни по тип въпроси, които проверяват менталните умения на човек и бързината на неговата мисъл. Като всеки метод, така и този тест има съществени страни, които го определят и отличават от другите. Това са неговата специфична същност, функции, типология, основни характеристики и качества.
За решаване на задачите на изследването чрез провеждане на тест за интелигентност се стремихме да установим входящото равнище на интелигентност на учениците от 4.клас .
Настоящият тест за интелигентност е базиран на всички ключови компоненти, които определят нивото но интелигентност – логическо мислене, концентрация, пространствено мислене, математическо мислене.
ключови думи: тест, интелигентност, ученици от начален етап, анализ на инструментариума
Въпросите са различни по трудност, подбрани така, че да дадат максимално точен резултат. Тестът се състои от 20 въпроса, като за попълването му ученикът разполага с 60 минути. Обемът на теста е в пряка зависимост и от възрастовите особености на учениците и от психологическата им устойчивост. Еднообразието намалява интереса и активността, води до по-бърза умора и в крайна сметка до влошаване на резултатите. Поради това, в настоящия тест е търсена рационална форма за осигуряване на почивка от психологически характер. Използват се няколко вида задачи, като еднаквите от тях се групират и в теста се оформят отделни части – логика, концентрация, пространствено мислене, математическо мислене.
Тестиране – описание на инструментариума
В зависимост от наличието и вида на отговорите в теста за интелигентност са обособени главно две големи групи задачи:
- Задачи със структуриран отговор (закрит тип) – с един верен отговор (задачи: 2, 5, 16, 17, 18).
Към задачите са формулирани няколко отговора, от които само един е правилен, а останалите отразяват типични грешки, допускани при решаването на задачата. Изследваният ученик избира един от отговорите, който според него е верен в съответствие с поставените условия или въпрос в задачата.
- Задачи с полуструктуриран отговор (полузакрит тип):
- за допълване, предполагащи еднозначни отговори – дума (задачи: 1, 3, 19, 20); буква (задача 8); цифра ( задачи: 6, 11, 12, 13); символ (задача 4);
- за попълване на рисунки (задачи: 7, 9, 10); таблица (задачи: 14, 15).
Задачите в теста имат вътрешна структура, която е изградена от три компонента: информация, въпрос и отговори.
При оценяването на теста се приемат три оценки за резултатите от изпълнението на дадена задача: правилно решена, грешно решена, нерешена. Като се спазва условието за еднаква трудност, разграничителна сила и „тегло“:
- всички задачи се оценяват еднакво;
- за правилно решение се присъжда 1 точка;
- за нерешена и грешно решена задача се дават 0 точки.
При образуването на крайната оценка на изследваното лице се използва подхода, че крайната оценка на тестирания ученик се формира само на базата на правилно решените задачи. Нерешените и грешно решените задачи не участват в образуването на крайния резултат.
Указанията към теста за изследване на интелигентността включват: цел на теста, брой задачи и брой обособени части; оценка за задачите (брой точки за правилно решена, за нерешена и грешно решена задача; начина на формиране на крайната оценка от тестирането; начина на отразяване на отговора; време за работа.
Тест за обща интелигентност – входящо равнище
УКАЗАНИЯ:
- Предназначен е за деца на 9-10 години;
- Тестът има 20 въпроса;
- Въпросите са структурирани в четири раздела: Логика, Концентрация, Математическо мислене, Пространствено мислене;
- За всяка правилно решена задача получавате 1 точка;
- За грешно решена и сгрешена задача получавате 0 точки;
- Тестът ще ви отнеме най-много 60 минути.
ПРИМЕРНИ ЗАДАЧИ:
Коя фигура ще поставиш на мястото на въпросителния знак?
?
_______________________________________
А) Б) В)
Верен отговор: А) Във всяка редица и колона има по един триъгълник, квадрат и кръг.
Закодирано послание
Отговор: Посланието гласи „Този текст се чете много трудно”. Изпуснати са всички гласни.
Кое е следващото число в редиците?
Отговор: 4 в горната редица числата намаляват с 1,
14 в долната числата нарастват с 3.
ПОЖЕЛАВАМ ВИ УСПЕХ!
Л О Г И К А
Какво не пасва в редицата?
ЗАДАЧА 1. Кое животно се различава от останалите?
куче, котка, мишка, плъх, орел
……………………………………………………………………
Поредица от фигури
ЗАДАЧА 2. Коя е следващата фигура?
А) Б) В)
Логиката на буквите
ЗАДАЧА 3. Разшифровай изречението, въпреки липсващите гласни:
……………………………………………………………………………………………………………. .
Загадка с картинки
ЗАДАЧА 4. Прибави две клечки така, че да получиш осем.
Редица от фигури
ЗАДАЧА 5. Коя фигура ще поставиш на мястото на въпросителния знак?
?
А) Б) В)
К О Н Ц Е Н Т Р А Ц И Я
Картинен ребус
ЗАДАЧА 6. Преброй триъгълниците в чертежа и запиши броят им.
……………………..
Пъзел
ЗАДАЧА 7. Кои кръгчета не са от тази картинка? Запиши числото им.
……………………………
Редица от букви
ЗАДАЧА 8. Открий сред буквите всички гласни а, ъ, о, у, е, и.
аллалффарюхярлкеуолиптспиуопве
еарлгвасфеуореръмяяиоуклюхфиев
Лабиринт
ЗАДАЧА 9. Има само един път, който ще отведе момчето до гевречето. Открий го!
Картинки за сравнение
ЗАДАЧА 10. Открий десетте разлики.
М А Т Е М А Т И Ч Е С К О М И С Л Е Н Е
Кое число не е на място?
ЗАДАЧА 11. Кое число няма място сред останалите?
Числова редица
ЗАДАЧА 12. Кое число трябва да поставиш на празното място?
Задачи с числа
ЗАДАЧА 13. Кое число липсва?
6
9 12 |
8
11 ? |
13
16 19 |
…………………………..
Стълбичка от числа
ЗАДАЧА 14. Подреди числата в стълбичката така, че техният сбор на всеки ред и във всяка колонка да е равен на 19!
|
8 11
4
3 5
7
12 4
3
Задача с картинки
ЗАДАЧА 15. Кое цветенце на кое число отговаря?
П Р О С Т Р А Н С Т В Е Н О М И С Л Е Н Е
Открий различното
ЗАДАЧА 16. Коя окръжност е различна?
Тук нещо не пасва
ЗАДАЧА 17. Коя кола се различава от останалите? Огради буквата на верния отговор.
Картинна загадка
ЗАДАЧА 18. Изберете кое е пропуснатото?
|
|
А) Б) В)
Картинна загадка
ЗАДАЧА 19. Фигурата се състои от различно оцветени повърхнини. Кой цвят преобладава? Или цветовете покриват еднаква по големина площ?
………………………………………………………………
Игра с кубчета
Задача 20. Подреди правилно буквите върху горната, дясната и лявата стена на кубчетата, и намери имената на три животни.
ЛИТЕРАТУРА
- Драголов, Е., Георгиева Е., Ръководство за диагностика на интелектуалното развитие на децата, С., 2015
- Брюк, Ю., Хавас Х., Логика, концентрация, математическо мислене, пространствено мислене – тестове за интелигентност на деца, С., 2016