Дигиталното обучение по математика – възможности и предизвикателства
Павлина Христова-Динева – старши учител по математика в 91. НЕГ „Проф. Константин Гълъбов“ – гр. София, pavlinadineva@abv.bg
В статията се прави преглед на някои електронни платформи, обучителни сайтове, динамичен софтуер и др., използвани в обучението по математика. Описани са възможностите, които предоставят електронните ресурси, включени в различните етапи от организацията на учебния процес. Достът до тях по всяко време и от много устройства, улеснява подготовката на учениците, спестява им време, прави обучението по-гъвкаво и индивидуализирано. Използването на интерактивните учебни среди, позволяващи на учениците да участват във виртуални симулации, да решават задачи и да получават обратна връзка за своите отговори, подпомага активното им учене и повишава мотивацията и подготовката им. Основните предизвикателства са свързани с правилният избор на подходящи ресурси, включени в обучителния процес.
„Дейността е единственият път към знанието“
Бърнард Шоу
Според национална програма „Информационни и комуникационни технологии прави(ИКТ) в училище“ (2018), „електронизацията на учебния процес е ключов елемент на модерното училище, а навлизането на иновации, базирани на ИКТ, в системата на образованието, оптимизира процеса на обучение и повишава неговата ефективност“ (1). Използвайки възможностите на електронното обучение, преподавателите могат да осигурят качествено съвременно образование, в което учениците са не само консуматори на учебното съдържание, но и негови създатели.
През 2017 г. образованието бе изведено като водещ правителствен приоритет за следващите години, като поетапно се предприеха и конкретни мерки, които да окажат реална подкрепа. (2).
Развитието на компютърните технологии през последните години ги превърна в мощен инструмент за подобряване на урочната дейност. Прилагането им в образователния процесе от съществено значение. Това поражда необходимостта от промяна в организацията на процеса на обучение. Наред с традиционните се налагат и нови модели, а това неминуемо води до сериозни изменения в съвременното образование. Дистанционното обучение, интегрирането на информационните технологии в образованието и многото други възможности, които дава техническата революция, са предпоставка да се направи образованието индивидуално, да се мотивират обучаемите, да се промени подходът на преподавателя.
Използването само на традиционните методи на преподаване води до бързо отегчаване, лесна загуба на интерес и мотивация за учене.
Това налага адаптиране на образователната ни система към съвременния високотехнологичен свят, “мисията на образованието се преориентира не толкова към натрупването на знания, колкото към формиране и развитие на творческото мислене, към намиране на нестандартни решения в живота, към промяна на съществуващата действителност и т.н.” (3).
Новите интернет технологии като: уеб базирани платформи за обучение, специализиран софтуер , образователни игри и др., провокират познавателните интереси на учениците с вълнуваща атрактивност. Естествени са предпочитанията им към онези източници, в които научното знание е поднесено интересно, привлекателно и предизвикателно за сетивата.
Някои от причините в днешната реалност да се ориентираме към нови технологии за обучение бихме могли да потърсим в:
- Фокусиране на вниманието към усвояването на работещи практически навици , умения и нагласи за мислене;
- Промяна в обществените ценности и белезите на успелия човек – мотивиращи фактори, които засилват интереса към такъв тип учене, гарантиращо успеха в конкуриращото се общество;
- Новите изисквания по отношение на нормативната обезпеченост на обучението, където усилията се насочва към активни методи и стратегии на обучение;
- Необходимост от синхронизиране на определени обучителни практики с тези на други развити страни във връзка с глобализацията в различните степени на образователната система.(2)
Успешното обучение по математика изисква систематичен подход с няколко ключови елемента.
- Разбиране на основите
Фокусът е насочен към овладяване на основните математически понятия, изучавате и разбирате на логика им и приложения, които са фундамент за по-сложните.
Налични са много образователни платформи и уебсайтове, където може да бъдат намерени подходящи видео уроци по различни математически теми. Ролята на учителя е да обясни основните понятия, да се решат примери и типови задачи, което спомага за по-доброто усвояване на материала.
Някои от платформите предоставящи такъв ресурс са Khan Academy, Mozaik Education, Mathway и др.
Khan Academy е безплатна платформа, която предоставя образователни материали със свободен достъп. Предлаганите от Khan Academy (5) ресурси включват:
- Видео уроци по различни предмети и теми, структурирани и обяснени от квалифицирани преподаватели и експерти. Учениците могат да гледат уроците по свое усмотрение и да ги преглеждат колкото пъти , ако е необходимо.
- Упражнения и тестове: След всеки видео урок, Khan Academy предлага упражнения и тестове, които помагат на учениците да затвърдят новопридобитите знания. Упражненията са интерактивни и дават обратна връзка за отговорите, което помага на учениците да следят своя напредък.
- Персонализирано обучение: Използват се технологии за адаптивно обучение, които анализират учебния напредък на учениците. Това позволява на всеки ученик да учи със собствен темп и да се фокусира върху области, в които има нужда от повече подкрепа.
Mozaik Education е популярна образователна платформа, предлагаща иновативни образователни решения за учители и ученици. Тя се фокусира върху предоставянето на цифрови учебни материали и инструменти, които подпомагат учебния процес в класната стая и у дома.
Възможностите на платформата „Mozaik Education“(6) включват:
- Цифрови учебници и материали по различни предмети и нива на образование.
- Интерактивни уроци и занимания, подпомагащи учебния процес и ангажиращи учениците в обучението.
- Мултимедийни ресурси като анимации, видеоклипове и аудио материали, които обогатяват образователния опит.
- Mozaik Education предлага инструменти за оценка и проследяване на напредъка на учениците, които помагат на учителите да следят учебната им активност и постижения.
- Mozaik Education е интегрирана с интерактивната дъска SMART Board, която улеснява учителите в използването на цифровите материали по време на уроците.
Mathway е уебсайт и мобилно приложение, което предлага решаване на математически проблеми и задачи.
- Упражнение и тренинг
Решаването на много задачи за упражнения води до качествено усвояване на математическите знания и придобиване на продуктивни умения. Много от платформите предлагат интерактивни дейности, като викторини, игри и др. които помагат да се надграждат математическите умения.
В националния проект на МОН BG05M2ОP001-2.012-0001 „Образование за утрешния ден“, финансиран от Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ е разработена платформата „Дигитална раница“(7). Платформата е безплатна и осигурява достъп до електронни уроци за ученици от I до XII клас. Достъпът на учениците до ресурсите с дигитално съдържание е чрез наличните им акаунти с разширение edu.mon.bg, предоставени им по време на дистанционното обучение при кризата. Интерактивния учебен процес в дигитална среда улеснява и подобрява разбирането на преподавания материал, прави упражненията забавни и интересни, увеличава трайността на придобитите знания и умения. Освен това дава възможност на учителите да публикуват разработени от самите тях дигитални уроци. Съдържа няколко модула:
- Модул „Програма“ позволява стартиране на виртуални срещи за съответния ден и час, визуализиране на учебната програма и учебното съдържание, налично по темата.
- В модула „Предмети“ се показват всички предмети и класове на съответния преподавател, заедно с учебната програма и наличните разработени и одобрени уроци.
- Чрез модула „Домашни“ се поставят задания за изпълнение от учениците, като към тях може да се зададе допълнително съдържание, което да бъде прегледано от ученика или да се прикачват файлове.
- В модула „Създай съдържание“ учителите могат да създават уроци и да ги споделят свободно със своите ученици и колеги.
- В модула „Библиотека“ е събрано наличното към момента готово дигитално съдържание, разпределено по класове, предмети и теми. Модулът се допълва и обновява непрекъснато както с уроците на учителите, така и с образователно съдържание със свободен достъп, предоставено от издателства и партньори на министерството.
Друга възможност за визуализиране на математически обекти дава виртуалния училищен кабинет cabinet.bg (8) в който могат да се проследят изменението на графиките на различни функции, да се визуализират пространствени фигури, да се демонстрират различни свойства на обектите и теореми, както и много математически пъзели и игри. Използването на динамичен софтуер Geogebra предоставя възможности на учениците да
- да експериментират;
- да наблюдават;
- да откриват;
- да изказват предположения;
- да обясняват и да се аргументират,
като фокусът се измества върху дейностите на учениците и обучението е обърнато към обучаваните.
- Използване на различни източници на информация
Предлаганите учебници, сборници, онлайн ресурси, видео уроци и други, представящи информацията по различен начини, спомага за по-лесното възприемане т.к. участват различни сетива.
Достъпът в електронен формат позволява да се чете и учи директно от компютър, таблет или смартфон. Предоставеният материал е структуриран за различни нива, като включените обяснения, примери и упражнения подпомагат обучителния процес. Някои издателства вече предлагат и разработени пакети уроци за Stem обученние.
- Работа в групи
При дигиталното обучение работата в групи дава възможност на учениците през мобилни приложения да споделят и обсъждат идеи, да задават въпроси, да дискутират – т.е. възможно е да се учи по всяко време и навсякъде .
Платформата Khan Academy създава общност от ученици и учители, където учениците и учителите могат да общуват, да споделят знания и да се подкрепят в процеса на обучение.
Подобни възможности предоставя и платформата Microsoft Teams, свободно достъпна за всички ученици в България.
- Развиване на самодисциплина
Математиката е предизвикателна, но всяко сблъскване с трудности поражда множество въпроси, разрешаването на които води до натрупване на опит, като източниците на допълнителна помощ – от учител, от съученик или друг източник са многобройни. Необходими са практика и постоянство, за да е успешно обучението математика. Образователните платформи предоставят възможности за препратки към определено учебно съдържание, при възникване на затруднения.по определена тема.
Основните прeдимства на електронното обучение са свързани с:
- Лесна и удобна работа при използване на образователни платформи, специализиран софтуер и приложения;
- Възможмост за интердисциплинарно и трансдисциплинарно обучение и осъществяване на междупредметни връзки (Stem концепция);
- Гъвкавост за избор на темпото на обучение и предоставяне на материали по всяко време и навсякъде;
- Пестене на време и средства;
- Комуникация с голям брой съученици едновременно и възможност за онлайн сътрудничество и проекти. Учениците могат да работят заедно по проекти чрез съвместни онлайн платформи, което насърчава сътрудничеството и екипната работа;
- Лесна редакция на подготвените материали за обучението;
- Лесно и удобно оценяване и самооценяване;
- Интерактивни учебни среди, позволяващи на учениците да решават задачи, да участват във виртуални симулации и да получават обратна връзка за своите отговори. Това подпомага активното учене и ангажираността;
- Онлайн тестове и оценки: С помощта на дигитални тестове учителите оценяват знанията и уменията на учениците по-бързо и ефективно. Този подход позволява автоматизирано оценяване и дава възможност за бърза обратна връзка;
- Развитие на рефлексията у учениците – осъзнаване на опита, анализ на преживяванията, извличане на поуки, планиране за бъдещето, което води до самосъзнание и самоусъвършенстване;
- Глобално образование: Интернет премахва географските ограничения и дава възможност за обучение с учители и ученици от различни страни. Това позволява на учениците да се обогатят с различни култури и гледни точки;
- Мобилно обучение: Технологичните устройства като смартфони и таблети дават възможност за обучение на път или дори без интернет връзка. Мобилните приложения за обучение правят ученето по-достъпно и удобно;
- Следене и анализ на напредъка: Платформите за дигитално обучение могат да предоставят детайлни данни за напредъка и успеха на учениците, което помага на учителите да предоставят персонализирана подкрепа и подобрят образователния процес.
Тези възможности правят дигиталното обучение мощно средство за преодоляване на предизвикателствата в съвременното образование и улесняват достъпа до знания и образование за всички.
Литература:
- Националната програма „Информационни и комуникационни технологии
(ИКТ) в системата на предучилищното и училищното образование“ 2018 година - Народно събрание на РБългария (2006) Национална програма за развитие на учиищното и предучилищното възпитание 1 Народно събрание на Република България (2006) Национална програма за развитие на училищното образование и и подготовка (2006-2015 г.), приета с Решение на Народното събрание от 06.2006 г., с. 2
- Павлов, Д. Образователни информационни технологии. Модул първи , ИК “Даниела Убенова”, С., 2001,
- Павлов, Д., Образователни ресурси – Стратегии на образователната и научната политика, 2001
- https://bg.khanacademy.org/math
- https://www.mozaweb.com/bg
- https://edu.mon.bg/
- https://cabinet.bg/