ПРИЛАГАНЕ НА ПРОЕКТНИ ДЕЙНОСТИ ЗА РАЗВИВАНЕ НА УМЕНИЯТА ЗА ЧЕТЕНЕ С РАЗБИРАНЕ В ОБУЧЕНИЕТО ПО АНГЛИЙСКИ ЕЗИК В 7. КЛАС. РОЛЯ НА ПРОЕКТНИЯ МЕТОД В УЧЕБНИЯ ПРОЦЕС.
Петя Семкова Нейкова
СУ ”Иван Вазов” – гр. Сопот
Анотация: В настоящата статия се представя ролята на проектната дейност за развиването на уменията за четене на различни по жанр текстове по изучавани тематични области и повишаване нивото на знания за разбиране на обща и конкретна информация в обучението по английски език в 7. клас. Разглеждат се характеристиките на проекта като метод за обучение, въвеждане на проектно-базираното обучение в училище, структурни елементи и понятия. Представя се възможността за личностно развитие на учениците, създадена в условията на специфична дейност, работа в екип, съпреживяване, взимане на решения и анализиране в рамките на българското образование.
Ключови думи: интерактивни методи, проектни методи , знания, умения, дейности.
APPLICATION OF PROJECT ACTIVITIES TO DEVELOP READING COMPREHENSION SKILLS IN ENGLISH LANGUAGE TEACHING IN 7TH GRADE. ROLE OF THE PROJECT METHOD IN THE LEARNING PROCESS.
Annotation: This article presents the role of the project activity for the development of reading skills of different genres of texts in studied thematic areas and increasing the level of knowledge for understanding general and specific information in the teaching of the English language in the 7th grade. The characteristics of the project as a teaching method, introduction of project-based learning in school, structural elements and concepts are considered. The opportunity for personal development of students is presented, created in the conditions of a specific activity, teamwork, empathy, decision-making and analysis within the framework of Bulgarian education.
Key words: interactive methods, project methods, knowledge, skills, activities.
Увод
Необходимостта от използването на чужд език е една съществена част от нашия динамичен живот. Добрите познания по английски език представляват неразделна част от социално-културната, готова за междуетническа комуникация личност. Знанията и употребата на езика като ресурс са важни за осъществяване на определени комуникативни намерения в определени комуникативни ситуации. В тази връзка развиването на комуникативните компетентности: слушане, четене, писане и говорене са от съществено значение за овладяването на езика.
Учебната програма конкретизира резултатите, които се очаква учениците да постигнат в края на седми клас по всяко едно от четирите основни компетентности, като се определят основните тематични области и конкретни теми към тях, чрез които те ще бъдат постигнати:
„Моят свят- Моето образование; Дом, бит и икономика.
Светът около мен- Животът в града и на село; Традиции и обичаи по света; Масмедии; Изкуство и култура; Изобретатели и откриватели.
Светът вътре в мен- Задължения и отговорности; Активен отдих и развлечения.
В света на моето въображение- Училището на моите мечти; Светът през вековете“. (Учебна програма, 2018).
На ниво учебна програма от учениците от 7. клас се очаква да могат да четат и да разбират без затруднения инструкциите и обясненията в учебника; разбират общия смисъл на по-дълги, различни по жанр текстове на сравнително широк кръг подходящи за тази възраст теми, когато са написани на стандартен език и не включват сложни или идиоматични изрази; разбират конкретна информация от по-подробни описания на случки и исторически събития, исторически или културни личности, преживявания и приключения, съвместими с личния опит и знания на учениците и написани на стандартен език с несложни конструкции; разбират лични писма на широк кръг теми от личен интерес, включително и изразяване на чувства, мнения, намерения за бъдещето; разбира задоволително конкретна информация от основни справочници за езика- речници, разговорници, граматики и други; ползва съзнателно сравнително широк кръг стратегии за разбиране при четене, откриват и сравняват социокултурна информация подходяща за тази възраст.
Четенето е рецептивен процес. Всеки акт на четене има начало и край: започва със спирането на погледа върху написан текст и завършва с разбирането на съдържащата се в четивото информация. Процесът на четенето включва умствени и физически действия, насочени към постигане на определени комуникативни цели. Умствените действия са свързани с разбирането на прочетеното, а физическите действия са работата на зрителния и говорния апарат на четящото лице. Известни са множество теоретични разработки, предлагащи цялостна дефиниция на четенето. Една от тях е психолингвистичната теория на Кенет Гудман, в която четенето се дефинира като „психолингвистична игра на отгатване“, при която „процесът на четене е еднакъв за всички езици“. (Шопов, 2005). Една от основните цели на обучението по чужд език е развитието на умението да се четат и разбират текстове.
Във връзка с това, за всеки учител, на практика, особено важен е въпросът за повишаване ефективността на обучението, което изисква постоянно търсене на решения, които да оптимизират работата на учителите и учениците.
Задачата на учителя е да формира стабилна позитивна мотивация у учениците да изучават английски език, да създаде условия за личностно израстване на учениците, да развият пълния си интелектуален и творчески потенциал, да развият познавателни интереси и потребности.
В процеса на обучение все повече се налага тенденцията за изместване на ученето изцяло под ръководството на учителя и се налага тенденцията за колективното усвояване на компетенции от различно естество.
В контекста на новите образователни стратегии може да се говори за учене чрез откриване, което да подготви младите хора за истинския социален живот и да ги подготви със солидни практико-приложими знания за езика като система, с която да си служат в живота.
Интерактивните методи се прилагат успешно в учебния процес. В тях е заложен един основен принцип: без практическо приложение, учениците често не успяват да разберат напълно учебния материал.
Проектния метод е интерактивен метод и в училищното образование често се разглежда като някаква алтернатива на класно-урочната система. Съвременният проект на ученика е дидактическо средство за активиране на познавателната дейност, за развиване на креативност и същевременно за формиране на определени личностни качества.
Методът на проектите не е принципно нов в световната практика. Той се появява в началото на XX век в САЩ. Наричат го също метод на проблемите и го свързват с идеите на хуманистичното направление във философията и образованието, разработен от американския философ и педагог Джон Дюи и неговия ученик Уилям Килпатрик.
Към опитните методи е включен и методът на проектите, тъй като той е най-широко използваният в последно време в практиката. Изпълнението на изследователски проекти помага на учениците да формират в себе си интелектуална и формална автономност.
Осъществяването на проекта преминава през следните фази:
– Стартова фаза- намиране на тема; избор на тема; договарят се критериите за оценка на проекта;
– Същинска работна фаза- провеждане на проекта; планира се работата в групите;
– Представяне на проекта- участие на членовете на групата, групата като цяло; средства за онагледяване; точност; комуникация с аудиторията;
– Обсъждане на проекта- ниво на усвоени знания и умения; комуникация вътре в групата, между групите, между преподавателя и групите.
Функциите на метода на проектите според Галина Шамонина са: „познавателна; управляваща; развиваща; културоизграждаща; мотивираща; информационно-обучаваща; евристична; контролна; рефлексно-оценъчна; комуникативна“. (Шамонина, 2008).
– Познавателна- конструиране на съдържанието на учебната дейност и процеса на реализацията и осъзнаване на тенденциите за развитие на образователната степен – “надникване в бъдещето”;
-Управляваща- ориентиране към поставена цел, планиране контрол върху процеса на постигане на целта;
-Развиваща- прогнозиране на процесите –формиране на социално важни качества на личността и подкрепа на индивидуалността, качествена промяна на субектите и обектите, възникване на нови форми, иновации и нововъведения, преобразуване на вътрешните и външните им връзки;
–Културоизграждаща- планиране на начините за възпроизвеждане и развитие на културата, подбор на културосъобразно съдържание и “пресъздаване” на културни образци и норми, насочени към възпитанието на младия човек;
-Мотивираща- развитие на вътрешната и външната мотивация за активно участие в учебния процес на базата на важна и интересна информация за културата, традициите и историята на страната на изучавания език;
-Информативно-обучаваща- реализиране на такива методи на обучение като демонстрация, обяснение, изследване на факти, събития и процеси, оформени и представени със средствата на чуждия език;
–Евристична- ориентиране към самостоятелно откриване на новото на базата на предварителния опит на обучаваните и насочването им към активна познавателна дейност;
-Контролна- осъществяване на текущо и поетапно наблюдение;
-Рефлексно-оценъчна- определяне на степента на усвояване на знанията, навиците и уменията в процеса на изпълнение на проекта в съответствие с изискванията на програмата;
-Комуникативна- проектът цели развитие на комуникативната компетентност на учениците. Комуникативната компетентност се изразява в способността за съвместна работа с други хора, познаване на психологията и етиката, способността за точно възприемане на другия човек.
Работата по проект (от лат.) „разработен план за постройка, за устройство на нещо“, (Андрейчин, 1963) може да се изпълнява както индивидуално, така и групово. От особена важност е фактът, че проектната задача може да съчетае етапите на преговор, приложение на вече наученото, подбор на нова информация, осмисляне на наученото и прилагането му на практика. Важен е и крайният продукт от работата, чрез който може да се направят изводи за работата и успеваемостта на учениците.
Проектът е система за обучение, ориентирана към самореализация на учащия чрез развиване на неговите интелектуални възможности. В процеса на работа според Бояджиева у ученика се развиват следните способности: „комуникативни; личностни; литературно-лингвистични; технологични“. (Бояджиева, 2013).
– Комуникативни – свързани с речевото поведение, с аргументиране, търсене на информация и др.;
– Личностни – самостоятелност, увереност, критическо мислене, самоконтрол и самооценка и т.н.;
– Литературно-лингвистични – описание на идеи, импровизация при представянето на проекта и др.;
– Технологични – развитие на паметта, на абстрактното и логическото мислене, на концентрацията и други.
Информалното учене и неговото оценяване:
- дават възможност за сравнителен анализ на развитието и постиженията;
- подкрепят формалното учене;
- подкрепят креативността;
- подкрепят развитието на всеки участник и свързаните с него прояви.
- доставят информация за актуалното състояние, необходимо за определяне на последващия ход на дейността;
Използването на проектни дейности в часовете по английски език инициира комуникативната и познавателната компетентност на учениците, помагайки им по тяхно желание да попаднат в реална комуникативна ситуация.
Прилагане на експерименталната технология за развиване на уменията за четене с разбиране чрез проектни дейности в обучението по английски език, позволява на учениците да реализират цялостна самостоятелна учебна дейност, включваща следните етапи:
- Начало – учениците определят темите на проектите, по които ще работят, като се съобразяват с изучаваните тематични области; уточняват целите; избор на работна група.
- Планиране – анализиране на проблемите; определяне на източниците на информация; формулиране на задачите и избор на критерии за оценка на резултатите; разпределяне на задълженията в групата.
- Вземане на решения – събиране, систематизиране, анализиране, обобщаване на събраната информацията; обсъждане на алтернативи; избор на оптимален вариант за работа; уточняване на плана за дейност.
- Изпълнение – изпълнението на проектите включва графично оформление, приложение на картинен материал и текстово изложение по темите.
- Оценяване на резултатите – анализира изпълнението на проектите; постигнатите резултати (успехи и несполуки) и причини за това; анализ на постигане на поставените цели.
- Защита на проектите – включва подготовка за представянето на проектите; обосноваване процеса на проектиране; обясняване на получените резултати; колективна защита на проектите; оценяване на информацията; поставяне на задачи и избор на критерии за оценяване на резултатите; определяне на ролите в екипа.
Тази дидактическа технология предполага, че методът на разработване на проекти се базира главно на дейностния подход в обучението.
От съществено значение е да се отбележи какви са ролите на учителя и учениците при изпълнението на проекта:
Ролята на учителя при изпълнение на проектите:
Най-сложното за учителя в процеса на проектирането е ролята му на независим консултант. Важно е по време на консултациите само да се отговаря на въпросите на учениците. Може да се проведе консултация за колективно и обобщено разглеждане на проблемите, възникнали при повече ученици. При изпълнението на проектите ролята на учителя се променя качествено. На всички етапи учителят изпълнява ролята на консултант и помощник и основният акцент в обучението се прави не върху съдържанието на ученето, а върху процеса на прилагане на придобитите знания.
Роля на учениците при изпълнение на проекта:
Необходимо е по време на урока да се създадат условия за активно участие на всички ученици, за да може да се стимулира и развива любознателността им, да се провокира у тях заинтересованост от придобиването, затвърдяването и надграждането на знанията, уменията и компетентностите. Използването на метода на проектите в процеса на преподаване на английски език се характеризира с ориентация към развитие на личността със средствата на учебния предмет. В него се фиксира промяна на схемата на общуване – ученикът става активен, творчески субект на учебната дейност.
Ефективност и резултатност на проведеното проектно обучение, състоящо се от изготвяне и представяне на проекти на теми от изучавани тематични области.
Методът на проектите е “такъв подход към обучението, който обогатява традиционните методи и който може да бъде използван практически на всички нива, възрасти и способности на обучаваните“. (Haines, 1989).
Реализирането на технологията за развиване на уменията за четене с разбиране на текстове по английски език чрез проектни дейности беше проведено в два седми класа на общообразователно училище в периода февруари – април 2023г. Едната паралелка е експериментална и работи по изготвяне и представяне на проекти на теми от изучавани тематични области, а в другата паралелка обучението по английски език се провежда с традиционните методи и средства.
След проектно-базираното обучение се прилага метод за оценка – дидактически тест. Така се проследява напредъка на учениците и се получава обратна връзка. Крайните резултати от прилагането на технологията е предвидено да се установят чрез два теста – входящ и обобщаващ дидактически тест в края на експеримента.
Тестовете се прилагат и в двата класа и са разработени на базата на действащите към момента методически насоки за провеждане на обучението по английски език, задължителна подготовка. Включени са задачи със затворен, избираем отговор и задачи с отворен характер. И двата теста са конструирани еднакво. Степента на трудност на задачите е различна и включват базови знания и умения за работа с текст, употреба на специфични лексикални модели и граматични конструкции, които учениците трябва да притежават до този момент, за да имат здрава основа, на която да продължат да развиват комуникативните си компетентности по английски език. Всяка от задачите е свързана с непознат текст за четене с разбиране. Текстовете са съобразени с изучаваните тематични области и се изисква откриване на обща и конкретна информация от тях. В последната задача е необходимо да работят с ключови думи, да анализират и обобщават информация, да направят изводи и заключения и да оформят отговори на въпроси към текст.
Времето за решаване на двата теста (входящ и изходящ) е един учебен час (40 мин.). Оценяването се извършва по определени критерии и оценъчна скала, която е предварително разработена.
Настоящата статия няма за цел да анализира получените резултати, а само да покаже значителната полза от дейностите по проекти на теми от изучавани тематични области за развиване на уменията за четене с разбиране на текстове от учениците.
Резултатите от теста на изходящо равнище са значително по-високи в експерименталната паралелка. Прилагането на метода на проекта се оказва ефективен в обучението по английски език.
Извод
Иновативната технология за работа по проекти в учебните часове по английски език оказва положително влияние при подготовката и резултатите на учениците. Провокира интереса им да обогатяват знанията си и да ги прилагат в реални комуникативни ситуации. Развиването на умения за работа в екип спомага за личностните и междуличностните взаимоотношения, изграждане на критическо мислене и чувство за отговорност и съпричастност.
Литература:
Андрейчин, Л. и кол. (1963). Български тълковен речник, Държавно изд. „Наука и изкуство“, София
Бояджиева, Е.. Кирова, М. (2013). „Оценяване на учениците”. Помагало за педагогическите
специалисти. София: НИОКСО.
Вълчев, Р. (2006). „Интерактивни методи и групова работа в съвременното образование”, Център „Отворено образование”, София
Учебна програма по английски език (2018). https://www.mon.bg/bg/1698
Haines, S. (1989). Projects for the EFL Classroom: Resource Materials for Teachers. Walton on-Thames, UK: Nelson
Шамонина, Г., Маринова, Т. (2008). „Здравствуй, Россия!“ Варна: Изд. ВСУ “Ч. Храбър”
Шопов, Т. (2005). Чуждоезиковата методика. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“