Възможности за приложение на интерактивната дъска в обучението по „Български език и литература“ в 3. Клас
Радостина Кирилова Васева – Иванова /старши учител/
В статията се представят възможностите за приложение на интерактивната дъска в обучението по предмета „Български език и литература“ за темата Прилагателно име в трети клас. Компютърните технологии и интернет предизвикват все по-огромен интерес в съвременното общество. Част от този компютърен напредък се свързва с разработването на разнообразни софтуерни продукти, голям дял от които са в сферата на обучението.
От разгледаните материали в интернет става ясно, че интерактивната мултимедийна дъска е разпространена сред различни предмети като: рисуване, математика, география, биология, човекът и природата, човекът и общество , но за обучението по Български език и литература има малко разработени материали и малко формирани галерии, което допълнително усложнява работата на учителя. В същото време интерактивната дъска е подходящо средство за развиване на познавателните способности и умения на учениците в областта на Български език и литература.
Истинското предизвикателство за мен бе да предизвикам учениците ми с желание, интерес и любопитство да участват в интерактивните дейности в часовете. Информационните и комуникационни технологии навлизат в образователния процес, широкото им използване го прави интуитивен, достъпен, интересен и задълбочен. Въвеждането на актуални образователни технологии и средства като интерактивна дъска, компютърен тест, специален софтуер, електронно управление на самостоятелната работа на учениците е един от основните начини да се издигне качеството на учебно-възпитателния процес. В съвременния урок учителят трябва да признае и присъствието на компютъра. Компютърът ограничено се вписва в образователния процес в училище и се явява още едно ефективно техническо средство, с помощта на което значително се разнообразява процесът на обучение. Новите програмни продукти допринасят за решението на практическите задачи в обучението и повишават интелектуалното ниво на учениците .
Комуникативно речевата насоченост на обучението по български език в начална училищна възраст предполага формиране на комуникативна компетентност у учениците. Чрез езиковото обучение се усъвършенстват уменията на учениците да се ориентират в комуникативната ситуация, да правят адекватен избор на изразни средства за реализиране на комуникативната цел, да участват в диалог по конкретна езикова тема, да създават устни и писмени текстове.
Учебният предмет български език и литература в III клас е с комплексен характер. Формираните в I и II клас начални езикови, литературни, комуникативноречеви и социокултурни умения се усъвършенстват и допълват в III клас, като се отчитат възможностите за реализиране на междупредметни връзки и дейности за формиране на съвременните ключови компетентности.
Целта на обучението по предмета „ Български език и литература „ в 3. клас е да се овладеят начални знания за езика, които обаче са основни за целия училищен курс на обучение. Това означава учениците да употребяват езиковите единици в речта си правилно и свободно, да се формират необходимите за училищната степен и възраст езикови понятия и да се изгради лингвистична компетентност като компонент на комуникативната компетентност. Цялостното развитие на личността на ученика ще продължи чрез:
- усъвършенстване на уменията на учениците да говорят и четат правилно и изразително, да пишат грамотно и четливо;
- овладяване и задълбочаване на знанията за частите на речта (лични местоимения, спомагателен глагол съм, глагол, съществително име, прилагателно име), за видовете морфеми (представка, корен), за видовете изречения по цел на изказване, за някои правоговорни, правописни, пунктуационни и граматически норми;
- усъвършенстване на уменията за възприемане и осмисляне на кратки по обем и достъпни като съдържание значими произведения от българската, световната класика и съвременната литература за деца и с образци на фолклора; за споделяне на впечатления от чутото или прочетеното литературно произведение; за самостоятелно четене на художествени и научнопопулярни текстове, подходящи за възрастта; – обогатяване на знания, умения и отношения, свързани с общочовешки ценности, национална идентичност и общуване в мултикултурна среда;
- усъвършенстване на комуникативноречевите умения за създаване на собствен текст с помощта на учителя по преживяна случка и по словесна опора; – развитие на личностните качества и творческите способности на третокласниците.
Прилагането на мултимедийна интерактивна дъска в обучението по Български език и литература позволява да се улесни преподавания материал в училищата. Творческият подход на учителя при развиване на учебното съдържание с помощта на интерактивната дъска позволява учениците да бъдат в активна позиция, да се провокира интересът им към заобикалящия ги свят, сами да конструират знания.
Интерактивната дъска предлага разнообразни действия и операции, чрез които много лесно и по-ефективно учителят ще реализира поставените цели за урока. Ето и някои от действията и операциите на интерактивната дъска:
- цвят – разнообразието на палитрата от цветове дава възможност учителят да акцентира върху някои от по-важните области на дадено изображение или даден обект, отделянето на обекти от картина, показването на връзката между обекти и др. ;
- анотации на екрана – с тяхна помощ учителят може да добавя и вмъква бележки (текст) към обекти, диаграми или изображения, показани на екрана. Могат да бъдат запазени на компютъра и да бъдат използвани многократно по тази тема или уроци за обобщение в бъдеще, както и да бъдат разпечатани и раздадени на учениците;
- използване на звук и видео – употребата на звук и видео позволява на учителя да представи значително по-голям обем от изучавания или изучения материал. Благодарение на интерактивната дъска може да се правят снимки на екрана при гледане на видеото, за да може след това да се работи с тези изображенията – да се съхранят, разпечатат и др.;
- „хващане и влачене” тези функции позволяват на учителя да групира отделни елементи в един, да разделя и сортира по общи и различни характеристики на обектите;
- избиране на обекти – тази функция позволява на учителя да закрие чрез падащ панел част от екрана, т.с. да закрие текст, изображение, диаграма и след това при необходимост да го открие. Освен това, функцията позволява подчертаване с цел да се акцентира върху дадена част от урока;
- изрязване и поставяне – благодарение на тези функции учителят може да премества, копира, изрязва фрагменти от текст или изображение. Функцията предоставя възможност за връщане назад или възстановяване на предишно състояние в реално време;
- страници –страниците могат да се прелистват напред или назад, което позволява на учителя да преминава напред или да се връща назад, да обобщава области и т.н. ;
- разделяне на екрана – работният екран на интерактивната дъска може да се разделя на части, във всяка от които може да се извършват различни операции;
- въртене на обекти – тази функция позволява на учителя да премества, завърта, разширява, намалява, увеличава обекти (Ангелов 2013: 43).
ЛИТЕРАТУРА
- Ангелов, А., Г. Гърдева, Т. Сребрева. (2013). Успешна работа с интерактивна дъска, София: РААБЕ България ЕООД.
- Георгиев, И., Т. Захов. (2008). Използване на интерактивна мултимедийна дъска в обучението, www.teacher.bg (08. 10. 2008).
- Гюрова, В. (2006). Интерактивността в учебния процес. Агенция Европрес.
- Иванов, Ив. (2005). Интерактивни методи на обучение, Ш.Унив.издателство „Еп. Константин Преславски“.
- МОН, Учебна програма по Човекът и природата за 4. Клас.
- Просвета – София. (2011). Интерактивна бяла дъска в класната стая. Информация и възможности за приложение.
- Стефанова, М., (2005). Педагогическа иновация. София: Петекстон.
Източници в интернет:
Иванов, И., Интерактивни методи на обучение https://angelsto.files.wordpress.com/2015/07/1.pdf
Консулова, Сн., Атанасова, Г., Интерактивните методи на обучение като иновация в Съвременното образователно ространство http://e-university.tu-sofia.bg/e-publ/files/4306_doklad_G_Atanasova_5-converted.pdf
Костова, Зд., Владимирова, Ел., Интерактивно обучение: същност, трудности, теоретични основи и критични оценки https://zdravka-kostova.com/free/Interactive%20teaching%20BG.pdf