ПЕДАГОГИЧЕСКА ПРАКТИКА
ОБРАЗОВАТЕЛНА ТЕХНОЛОГИЯ ЗА ВЪЗМОЖНОСТИТЕ НА GOOGLE FORMS ЗА ОСЪЩЕСТВЯВАНЕ НА ЕФЕКТИВЕН КОНТРОЛ В ОБУЧЕНИЕТО ПО ИКОНОМИКА ЗА 10 КЛАС – концепция на изследването
Наталия Атанасова
Контекст на изследването
Ефективният контрол е неразделна част от педагогическата диагностика, позволяващ установяване на резултатите от педагогическия процес. В образователния процес ефективния контрол се използва за осъществяване контрол върху знанията на обучаващите се, по отношение на усвоеното учебно съдържание. Основни цели на ефективния контрол са оптимизиране на учебния процес, използване на най-ефективния начин за определяне на постигнатите резултати от обучението и осигуряване на помощ при избора на индивидуално обучение за учениците или при преминаване от една учебна група в друга. Тестът е диагностичен метод, който използва определен набор от задачи, чрез които да се постигне измерване на знания и умения.
Теоретична актуалност
В научната литература се срещат множество изследвания и постановки, потвърждаващи ефективността от използване на електронни тестове за постигане на ефективен контрол, но липсват достатъчно, свързани с обучението по икономика.
Изследователска мотивация
Облачните технологии създават интерактивна среда на учене, с използване на различни инструменти за създаване и споделяне на учебно съдържание. Интерактивното обучение с използване на облачни технологии, позволява лесно оценяване знанията на учениците и повишава ангажираността им към учебния процес. Повишаването на контрола в обучението чрез използване на облачните Google технологии, се определя от възможностите за оценяване на база създаването на тестове в Google формуляри.
ПЪРВА ЧАСТ. НАУЧНО-ТЕОРЕТИЧНИ ОСНОВАНИЯ ЗА ИЗСЛЕДВАНЕТО
- Значение на мултимедийните технологии и ИКТ средствата за контрола в обучението по Икономика в 10 клас
Мултимедийните технологии обединяват „текст, графики, картини, звук, анимация и видео с помощта на интерактивен софтуер, за по-атрактивно поднасяне на текста и задържане вниманието на публиката“[1].
Предимства от използването на мултимедийни технологии в учебния процес, в сравнение с традиционните методи на преподаване, са положителните промени, свързани с организацията на учебните часове, което довежда до развиване на мисленето и уменията на учениците, интересно представяне на учебното съдържание; практическа насоченост на часовете; повишаване възможността за работа по групи; създаване на положителна мотивация; насочване на учениците към дейности, чрез които се насърчава творчеството и др. Използването на мултимедийни технологии в учебния процес позволява реализирането на основни дидактически принципи, като „активност, гъвкавост, достъпност, нагледност, последователност, системност, свързване на теорията с практиката, възможност за индивидуален подход и др.“[2].
Ефективният контрол е неразделна част от педагогическата диагностика. Според Бижков, педагогическата диагностика е „теорията и практиката за създаване и използване на диагностични методи и средства за оптимизация на педагогическия процес. Тя се занимава с правилото и научно обосновано провеждане на диагностичен процес“[3].
Основни цели на педагогическата диагностика са: оптимизиране на учебния процес за всеки ученик; използване на най-ефективния начин за определяне на постигнатите резултати от обучението; осигуряване на помощ при избора на индивидуално обучение за учениците или при преминаване от една учебна група в друга.
Функциите на педагогическата диагностика са получаване на обратна връзка, оценяване на осъществената педагогическа дейност, възпитание и мотивиране на учениците, комуникативна и конструктивна, информационна, прогностична, по отношение на перспективи в образователния процес.
Основни елементи на педагогическата диагностика, според Иванов, са[4]: проектиране – чрез определяне на присъщи диагностични признаци и идентифицирането им; проучване – данни, сравнение и описание; поставяне на диагноза (заключение); информиране на учениците и родителите; въздействие и корекция върху усвоените знания.
След събиране и анализиране на всички описани данни се преминава към последния етап от процеса, а именно осъществяването на прогностика. Основната цел на прогностиката е да прогнозира бъдещото развитие на изследвания индивид. Връзката между трите отделни етапа се отнася до взаимоотношенията между миналото (ретрогностика), настоящето (диагностика) и бъдещето (прогностика).
Иванов анализира същите три етапа в диагностичната процедура, като ги дефинира като: Анамнеза – базира се на лични наблюдения, спомени, както и на резултати от извършвани предишни диагностики; диагноза – използват се качествени и количествени показатели, за определяне на: актуалното състояние и развитие, факторите, оказващи влияние върху моментното състояние, обосновката на диагнозата – може да бъде пряка диагноза (разграничаваща едно състояние от друго) и диференциална диагноза (при която всяка диагноза следва да бъде обоснована). Прогноза – извършваният диагностиката предсказва, на база изследвани закономерности и логически заключения, какви да са очакваните бъдещи дейности. При прогнозирането се установява и хипотеза, която научно следва да бъде или потвърдена или отхвърлена.
ВТОРА ЧАСТ. ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ПРОГРАМА
2.1. Концепция на изследването – Използването на Google формуляри за създаване на електронни тестове, които да се използват за оценяване усвоените знания в обучението по икономика, позволяват незабавно оценяване на резултатите, чрез което не само се осъществява ефективен контрол в обучението, но и се насърчават учениците за усвояване на нови знания.
Основни изследователски понятия са:
- Ефективен контрол – неразделна част от педагогическата диагностика, позволяващ установяване на резултатите от педагогическия процес. В образователния процес ефективния контрол се използва за осъществяване контрол върху знанията на обучаващите се, по отношение на усвоеното учебно съдържание. Основни цели на ефективния контрол са оптимизиране на учебния процес, използване на най-ефективния начин за определяне на постигнатите резултати от обучението и осигуряване на помощ при избора на индивидуално обучение за учениците или при преминаване от една учебна група в друга.
- Тест – диагностичен метод, който използва определен набор от задачи, чрез които да се постигне измерване на знания и умения. Предимства при използването на теста, като диагностичен метод са свързани с предоставянето на възможност за обективно усвояване на усвоените от учениците знания, както и със създаването на мотивация за систематизирано усвояване на учебното съдържание. Недостатъци на дидактическия тест са, че не могат да обхванат всички направления в учебното съдържание по изучавания учебен предмет, както и че е необходимо включените задачи в тях да се подбират на база усвоените от учениците знания.
- Електронен тест – тестиране на знанията на учениците, осъществявано в електронна среда. Предимства на електронния тест са възможност за едновременно изпитване на целия клас, бърза проверка на резултатите, възможност за самооценяване и ограничаване на субективизма при оценяването на знанията и уменията на учениците.
- Интерактивност – интерактивността в учебния процес, чрез използване на мултимедийни технологии, позволява всички ученици да бъдат активно включени в образователния процес, за разбиране и осмисляне на учебното съдържание.
- Облачни технологии за осъществяване на ефективен контрол – използването на облачните Google технологии в учебния процес, освен че разнообразява начина на преподаване, позволява повишаване на учебната мотивация и насърчава самооценяването. Облачните технологии създават интерактивна среда на учене, с използване на различни инструменти за създаване и споделяне на учебно съдържание. Интерактивното обучение с използване на облачни технологии, позволява лесно оценяване знанията на учениците и повишава ангажираността им към учебния процес. Повишаването на контрола в обучението чрез използване на облачните Google технологии, се определя от възможностите за оценяване на база създаването на тестове в Google формуляри.
2.3. Обектно-предметна област на изследването
Обект на изследване е обучението по Икономика в 10 клас.
Предмет на изследване е приложението на Google формуляри за ефективен контрол в обучението по икономика в 10 клас и оценяване на усвоените знания на учениците.
Субект на изследването са 20 ученици от 10 клас.
Цел на изследването е установяване приложимостта на Google формуляри за ефективен контрол в обучението по икономика в 10 клас.
2.5. Основни изследователски задачи
Основните изследователски задачи са:
- Да се изготви изследователски инструментариум.
- Да се проведе педагогическо изследване.
- Да се анализират резултатите от педагогическото изследване и ефективността на педагогическата иновация.
Хипотеза на изследването: Ако се използват Google формуляри за оценяване на усвоените знания на учениците по учебния предмет „Икономика“ в 10 клас, то ще се повиши ефективния контрол.
2.7. Изследователски етапи, методи и инструментариум
Изследователските етапи на изследването включват: констатиращ етап, обучаващ етап и заключителен етап.
По време на констатиращия етап на изследваните ученици се извършва тестиране. Използваният тест № 1 се прилага за всички групи ученици. Тестът се състои от 10 въпроса и покрива учебния материал, изучаван от уроци „Пазарна конкуренция“ и „Видове конкуренция“.
По време на обучаващия етап се провеждат три урока, на теми „Избор на местоположение, предмет на дейност, правна форма и големина на предприятия“, „Комуникация в управлението. Комуникационна култура. Ефективна комуникация“ и „Комуникационен процес“. Използваният учебник за всички уроци е Икономика, 10 клас. Издателство Анубис и Булвест, автори А. Войкова и И. Манчев.
По време на заключителния етап се извършва тестиране на усвоените знания от учениците. Изследваните ученици се разделят на две групи:
- Контролна.
- Експериментална.
В контролната група се прилага традиционен тест за оценяване на знанията, състоящ се от 10 въпроса.
Контролът на усвоените знания на учениците от експерименталната група се извършва чрез използване на Google формуляри.
За всеки един от провежданите уроци са създадени различни тестове:
- Тест № 3 – състои се от 10 задачи със структуриран отговор. Тестът е приложен за оценяване усвоените знания по урок „Комуникационен процес“. Причина за избор на посочения тест за конкретния урок са изучаването на множество понятия и необходимостта от практическото им усвояване.
https://forms.gle/s4FAkZgaWZy8n4UL7
- Тест № 4 – състой се от 10 задачи, като от тях 6 да са със структуриран отговор, 2 с къс отворен отговор и 2 с широк отворен отговор. Тестът се прилага за оценяване на усвоените знания по урок „Комуникация в управлението. Комуникационна култура. Ефективна комуникация“ Причина за избор на конкретните въпроси е, че урокът насърчава учениците да затвърдят знанията си и да ги приложат на практика.
https://forms.gle/nDYJdK4Kk5dHKBAC9
- Тест № 5 – съдържа проектна задача. Тестът се прилага за тема „Избор на местоположение, предмет на дейност, правна форма и големина на предприятия“, чието изучавано съдържание позволява практическо прилагане на усвоените знания.
https://forms.gle/3ksJRxEkkZXt2TzD7
ОБРАЗОВАТЕЛНА ТЕХНОЛОГИЯ ЗА ВЪЗМОЖНОСТИТЕ НА GOOGLE FORMS ЗА ОСЪЩЕСТВЯВАНЕ НА ЕФЕКТИВЕН КОНТРОЛ В ОБУЧЕНИЕТО ПО ИКОНОМИКА ЗА 10 КЛАС – резултати
ЕМПИРИЧНИ ДАННИ И РЕЗУЛТАТИ. ПЕДАГОГИЧЕСКИ АНАЛИЗ
Общият брой на изследваните ученици е 20. В таблица 1 са представени получените точки на учениците от тест № 1.
Таблица1. Получени точки от учениците на тест № 1
Номер на ученик | Получени точки от теста | Номер на ученик | Получени точки от теста |
1 | 6 | 11 | 5 |
2 | 4 | 12 | 7 |
3 | 8 | 13 | 4 |
4 | 3 | 14 | 8 |
5 | 7 | 15 | 1 |
6 | 4 | 16 | 10 |
7 | 6 | 17 | 9 |
8 | 9 | 18 | 10 |
9 | 7 | 19 | 9 |
10 | 2 | 20 | 9 |
Среден брой точки: | 6,4 |
Максималният брой точки, който учениците могат да получат от тест № 1 е 10. При изследваните ученици средният брой точки на теста е 6,4. Разпределението на ученици по получени точки е:
- 9-10 т. – 6 ученици, като от тях:
- 9 т. – 4 ученици.
- 10 т. – 2 ученици.
- 7-8 т. – 5 ученици, като от тях:
- 7 т. – 3 ученици.
- 8 т. – 2 ученици.
- 5-6 т. – 3 ученици, като от тях:
- 5 т. – 1 ученик.
- 6 т. – 2 ученици.
- 3-4 т. – 4 ученици, като от тях:
- 3 т. – 1 ученик.
- 4 т. – 3 ученици.
- 0-2 т. – 2 ученици, като от тях:
- 1 т. – 1 ученик.
- 2 т. – 1 ученик.
- Няма ученик с получени 0 т. от теста.
Графика 1. Разпределение на учениците по получени точки след тест № 1
Процентното разпределение на учениците на база получените точки от тест № 1 (графика 1) показва, че:
- 30% от учениците са получили 9-10 т.
- 25% от учениците са получили 7-8 т.
- 15% от учениците са получили 5-6 т.
- 20% от учениците са получили 3-4 т.
- 15% от учениците са получили 0-2 т.
Разпределението на учениците на база получени оценки след тест № 1 е представено в таблица № 2.
Таблица № 2. Получени оценки от учениците на тест № 1
Номер на ученик | Получена оценка | Номер на ученик | Получена оценка |
1 | Добър 4 | 11 | Добър 4 |
2 | Среден 3 | 12 | Мн. добър 5 |
3 | Мн. добър 5 | 13 | Среден 3 |
4 | Среден 3 | 14 | Мн. добър 5 |
5 | Мн. добър 5 | 15 | Слаб 2 |
6 | Среден 3 | 16 | Отличен 6 |
7 | Добър 4 | 17 | Отличен 6 |
8 | Отличен 6 | 18 | Отличен 6 |
9 | Мн. добър 5 | 19 | Отличен 6 |
10 | Слаб 2 | 20 | Отличен 6 |
Средна оценка: | 4,45 |
Анализът на получените оценки показва, че:
- Оценка Отличен 6 са получили 6 ученици.
- Оценка Мн. добър 5 са получили 5 ученици.
- Оценка Добър 4 са получили 3 ученици.
- Оценка Среден 3 са получили 4 ученици.
- Оценка Слаб 2 са получили 2 ученици.
Графика 2. Разпределение на учениците по получени оценки след тест № 1
Процентното разпределение на учениците на база получените оценки от тест № 1 (графика 2) показва, че:
- 30% от учениците са получили оценка отличен 6.
- 25% от учениците са получили оценка мн. добър 5.
- 15% от учениците са получили оценка добър 4.
- 20% от учениците са получили оценка среден 3.
- 15% от учениците са получили оценка слаб 2.
След провеждане на обучение с представените в част втора уроци по Икономика, учениците са разделени на контролна и експериментална група. За проверка на усвоените знания след обучението на учениците от контролната група е приложен тест № 2, а на учениците от експерименталната група – тестове № 3, 4 и 5 с използване функционалностите на google формуляри. В посочените тестове, за разлика от тест № 1 се включват и отворени въпроси, целящи изследване личното мнение на учениците и предоставящи възможност за проява на творческо мислене.
Получените точки на учениците от контролната група на тест № 2 са представени в таблица 3.
Таблица 3. Получени точки от учениците на тест № 2
Номер на ученик | Получени точки от теста | Номер на ученик | Получени точки от теста |
1 | 9 | 11 | 1 |
2 | 10 | 12 | 9 |
3 | 7 | 13 | 3 |
4 | 5 | 14 | 2 |
5 | 8 | 15 | 7 |
6 | 9 | 16 | 6 |
7 | 7 | 17 | 2 |
8 | 3 | 18 | 7 |
9 | 4 | 19 | 3 |
10 | 10 | 20 | 8 |
Среден брой точки: | 6 |
Резултатите от получените точки на учениците от контролната група показват близки стойности до получените от тест № 1. Средният брой точки от тест № 2 е 6. Разпределението на учениците на база получени точки от тест № 2 е:
- 9-10 т. – 5 ученици, като от тях:
- 9 т. – 3 ученици.
- 10 т. – 2 ученици.
- 7-8 т. – 6 ученици, като от тях:
- 7 т. – 4 ученици.
- 8 т. – 2 ученици.
- 5-6 т. – 2 ученици, като от тях:
- 5 т. – 1 ученик.
- 6 т. – 1 ученик.
- 3-4 т. – 4 ученици, като от тях:
- 3 т. – 3 ученици.
- 4 т. – 1 ученик.
- 0-2 т. – 3 ученици, като от тях:
- 1 т. – 1 ученик.
- 2 т. – 2 ученици.
- Няма ученик с получени 0 т. от теста.
Графика 3. Разпределение на учениците от контролната група по получени точки след тест № 2
Процентното разпределение на учениците от контролната група на база получените точки от тест № 2 (графика 3) показва, че:
- 25% от учениците са получили 9-10 т.
- 30% от учениците са получили 7-8 т.
- 10% от учениците са получили 5-6 т.
- 20% от учениците са получили 3-4 т.
- 15% от учениците са получили 0-2 т.
Разпределението на учениците на база получени оценки след тест № 2 е представено в таблица 8.
Таблица 4. Получени оценки от учениците на тест № 2
Номер на ученик | Получени точки от теста | Номер на ученик | Получени точки от теста |
1 | Отличен 6 | 11 | Слаб 2 |
2 | Отличен 6 | 12 | Отличен 6 |
3 | Мн. добър 5 | 13 | Среден 3 |
4 | Добър 4 | 14 | Слаб 2 |
5 | Мн. добър 5 | 15 | Мн. добър 5 |
6 | Отличен 6 | 16 | Добър 4 |
7 | Мн. добър 5 | 17 | Слаб 2 |
8 | Среден 3 | 18 | Мн. добър 5 |
9 | Среден 3 | 19 | Среден 3 |
10 | Отличен 6 | 20 | Мн. добър 5 |
Средна оценка: | 4,30 |
Анализът на получените оценки показва, че:
- Оценка Отличен 6 са получили 5 ученици.
- Оценка Мн. добър 5 са получили 6 ученици.
- Оценка Добър 4 са получили 2 ученици.
- Оценка Среден 3 са получили 4 ученици.
- Оценка Слаб 2 са получили 3 ученици.
Графика 4. Разпределение на учениците от контролна група по получени оценки след тест № 2
Процентното разпределение на учениците от контролната група на база получените оценки от тест № 2 (графика 4) показва, че:
- 25% от учениците са получили оценка отличен 6.
- 30% от учениците са получили оценка мн. добър 5.
- 10% от учениците са получили оценка добър 4.
- 20% от учениците са получили оценка среден 3.
- 15% от учениците са получили оценка слаб 2.
Педагогически анализ
Контролът на усвоените знания на учениците от експерименталната група се извършва чрез използване на Google формуляри. За всеки един от провежданите уроци са създадени различни тестове. Педагогическата диагностика по време на провеждане на тестове достига до изводи, свързани с активен интерес на учениците към оценяване знанията с използване на Google формуляри; желание за самооценяване и бърза проверка на получените резултати, както и заинтересованост дали Google формулярите могат да се използват и при други оценявания. Анализът на осъщественият контрол на учениците от експерименталната група с използване на тест № 3 с google формуляри, показва, че получените точни и оценки от учениците са:
- 7 ученици са получили 9-10 т., оценка Отличен 6.
- 1 ученик е получил 8 т., оценка Мн. добър 5.
- 1 ученик е получил 7 т., оценка Мн. добър 5.
- 1 ученик е получил 6 т., оценка Добър 4.
- Няма ученици с получени под 6 т. и съответно оценки среден 3 и слаб 2.
Графика 4. Процентно разпределение на учениците от експерименталната група на база получени оценки от тест № 3
Високи резултати са и получените от учениците на тест № 4, като най-голямо затруднения се наблюдава при отворените въпроси, свързани с видовете разположения на предприятието; основните фактори, оказващи влияние върху избора на местоположение на предприятието; възможните канали за комуникация в организациите и начините, по които директора комуникира с подчинените си. В обобщен вид, получените точки и оценки от учениците от експерименталната група, след тест № 4, са:
- 5 ученици са получили 9-10 т., оценка Отличен 6.
- 3 ученици са получили 7-8 т., оценка Мн. добър 5.
- 2 ученици са получили 5-6 т., оценка Добър 4.
- Няма ученици с получени под 5 т. и съответно оценки среден 3 и слаб 2.
Графика 5. Процентно разпределение на учениците от експерименталната група на база получени оценки от тест № 4
Анализът на тест № 5, изискващ от учениците решаване на казус позволява достигане до извод, че учениците се справят значително добре в практическо прилагане на усвоените теоретични знания.
В обобщение на педагогическия анализ следва да се посочи, че анализът на емпиричните данни затвърждава анализираното в теоретичната част, а именно, че google формуляри са ефективно средство за повишаване контрола на усвояването на учебни знания от учениците и практическото им приложение.
Основните ползи от използването на google формуляри за оценяването са:
- Бързо създаване на тестове.
- Едновременно тестване на много ученици.
- Получаване на незабавни резултати.
- Автоматично обобщаване на резултатите с използване на диаграми и графики.
- Възможност за самооценяване от ученици.
- Насърчаване на активното учене.
- Проява на творчество при решаване на различни казуси.
ИЗВОДИ И ОБОБЩЕНИЕ. ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изводи от проведеното изследване:
- Развитието на информационните и комуникационните технологии довежда до бързото им навлизане в различни сфери, включително и в образованието. Основна цел от използването на мултимедийни технологии в образователния процес е не само повишаване интереса на дигиталното поколение ученици, но и насърчаването им за активно участие в образователния процес и подобряване ефективността на провежданите учебни часове.
- Ефективният контрол е неразделна част от педагогическата диагностика. В областта на образованието, диагностиката се отнася до осъществяването на контрол върху знанията на обучаващите се, по отношение на усвоеното учебно съдържание. Педагогическата диагностика определя обема на усвоените от учениците знания и срещаните от тях затруднения в учебния процес, включително и на отклонения от поведението. Основава се на данни, анализиращи усвояването на предвиденото за изучаване учебно съдържание, според учебната програма за съответния клас и осъществявано наблюдение от учителя по време на обучението.
- Съвременните ученици се нуждаят от методи на преподаване и оценяване, които отговарят на потребностите и очакванията им. Традиционните методи на преподаване и оценяване все по-трудно задържат вниманието и концентрацията на учениците. Използването на облачните Google технологии в учебния процес, освен че разнообразява начина на преподаване, позволява повишаване на учебната мотивация и насърчава самооценяването.
В обобщение се достига до извод, че първоначално заложената хипотеза, а именно, че ако се използват Google формуляри за оценяване на усвоените знания на учениците по учебния предмет „Икономика“ в 10 клас, то ще се повиши ефективния контрол, е потвърдена.
ЛИТЕРАТУРА
Бижков, Г. (1999). Педагогическа диагностика. София, УИ „Св. Климент Охридски“, с. 12
Граматикова, Е. (2018). Иновативни образователни технологии при обучението на специалисти по търговия. //Сб. Търговия 4.0 – наука, практика и образование// с. 259. [онлайн] https://www.ceeol.com/search/chapter-detail?id=709856
Иванов, И. (2006). Цит. съч., с. 121
Цанков, С. Войноховска, В. (2014). Ролята на съвременните информационни образователни технологии за повишаване мотивацията на обучаваните. //Научни трудове на Русенския университет// Том 53, с. 144
АВТОР
Наталия Атанасова, старши учител по икономика, ПГСАКН „Проф. арх. Стефан Стефанов“, Монтана