Значение на практическите умения като фактор за качеството в обучението по Човекът и природата в трети клас
Людмила Христова Стоянова
старши учител – начален етап
- СУ „Максим Горки“, гр. София
Актуалните цели на съвременното училище предполагат, изучаването не само на достиженията от миналото, но и новите, универсални технологии, подходите, които се приспособяват за използване в настоящето и в бъдещето. На практика това се постига чрез въвличане на подрастващите в различни проекти и творчески занятия, в хода на които те да се учат да търсят нужната информация, да разбират и усвояват новото, да бъдат открити и способни да изразяват своите мисли, да формулират своите интереси и да осъзнават своите възможности. Да умеят да взимат решения и да си помагат един на друг. Това налага в образователната практика да се създадат определени условия за включване на учениците още от начална училищна възраст в дейности, която да ги подтикват да мислят логично и критически, да формулират и поставят въпроси с увеличаване сложността, спецификата, дълбочината и широтата им, което да ги насочва по пътя към превръщане от непознатото в известно.
Обучението на учениците по „Човекът и природата”, е съсредоточено главно към запознаването им с живата и неживата природа, стимулиране на детските интереси и способности. След задълбочено изучаване, проучване , изследване и отлична ориентация учениците достигат необходимост от прилагането на необходимите знания в реализирането на проекти. Необходимо условие е всеки ученик да знае своята нужда и необходимост от надграждане на знанията и уменията натрупани от обучението и достига оптимално знание при прилагане в практическите упражнения. Друго психолого-педагогическо условие е мотивацията за учебно-познавателна дейност на учащите се. Проблемът за тази мотивация се посочва като основен и един от най-трудните проблеми в дидактиката.
Психологическият комфорт е поредно психологопедагогическо условие. Той е важен и действащ, когато у подрастващите няма страх и притеснения от грешка. Учителят трябва да поощрява и направлява личностните творчески идеи и прояви и да предостави на всеки ученик възможността да повярва в себе си.
Познавателното съдържание по „Човекът и природата” може да насочва и улеснява учениците към осъществяване и на опитно-изследователска дейност. С други думи, на учениците се предоставя възможността да изследват конкретни предмети, процеси или явления от заобикалящия ги свят като въздействат върху тях; да проследят измененията, които настъпват, вследствие на въздействието и по този начин да опознаят заобикалящия ги свят, опознавайки съществуващи в природата закономерности.
Прилагането на знанията и уменията натрупани в началните класове като основа за надграждането им в по-горните класове е именно задачата на днешния учител. Според мен грешният подход е именно разковничето при постигането на високите резултати в другите държави. Ученикът има нужда да му бъде обяснено и доказано предварително резултата от неговата дейност. Именно тогава психологическата мотивация ще бъде по-голяма и резултатите ще бъдат положителни. Ако в началните класове учителя представи неоходимостта от знанието по подходящ, интригуващ начин, мотивацията ще бъде по-голяма и определяща понататъшното му задълбочно търсене на информация.
Психологическата нагласа е много важна при учениците от начален етап на образование. Днешното дете се интересува от резултатите, а не от начините за постигането им. Ако то не бъде мотивирано, не бъде насочено към личната му нужда и необходимост, лесно би се отказал. Разликата на днешните деца и децата преди 20 години е, именно тази, че сега учениците имам леснодостъпна информация, лесен достъп до нея и свобода за реализиране на идеите си. Липсва им само мотивацията.
Необходимостта от научна грамотност и качествено ранно обучение по природни науки е предпоставка за повишаване на жизнения стандарт на хората. В последното десетилетие чрез разработване на нови програми и проекти се правят опити за конструктивни изменения в образователните, политическите и икономическите системи, за да се гарантира качествено развитие на човешкото общество. Разминаването между темпа на развитие на технологиите и образованието налага гъвкава и бърза реакция по отношение на надеждна диагностика на образователната система и внедряване на апробирани промени. Обществените потребности и съвременният свят налагат реформирането на образователната система по отношение на нейното качество. Учебният план и държавните образователни изисквания за учебно съдържание са ключови нормативни документи, които определят промените в средното образование. В този аспект те определят качеството на ранното обучение по природни науки и насоките за бъдещето му развитие. Държавните образователни изисквания трябва да са насочени към преодоляване на негативните явления в педагогическата практика и повишаване на качеството на образование. За да бъде постигнато е необходимо те да са в съответствие с образователните цели и образователните потребности на учениците.
Знанията и уменията трябва да провокират активно отношение, творческо възприемане, да водят до формиране на ключови компетентности и природонаучна грамотност, която е гарант за качеството на ранното обучение по природни науки.
Времето налага пречупване на традиционният модел на преподаване през конструктивизма, с цел постигане на качество в ранното обучение по природни науки и екология.
В педагогическото си изследване доказвам, че знанията придобити от обучението по човекът и природата в трети клас, имат голямо приложение чрез практическата си насоченост.
- Цели на изследването
Чрез обучението по човекът и природата в 3. клас се цели у учениците да се развие интерес към явленията и процесите в неживата и в живата природа; умения за общуване и работа в екип; възприемчивост, любознателност, критичност и др.
- Обект на изследването
Изследването обхваща 30 ученика от един класа от 36. СУ „Максим Горки”, гр. София. Процеса на обучение и оценяване, свързани с постигането на държавните образователни изисквания на ниво учебна програма при 9-10 годишните ученици в обучението по „Човекът и природата” за 3 клас, раздел „Тела и вещества”.
- Предмет на изследването са знанията и уменията на учениците по „Човекът и природата” за 3 клас, раздел „Тела и вещества”.
Съобразно избраните цел, обект и предмет на изследването са определени следните основни задачи:
- Да се анализира теоритичната литература като се изясни същността на понятието тела и вещества. Да се определи необходимостта от знания и , особеностите при формиране на умения, както и равнището им на развитие у 9-10 годишните ученици.
- Да се определят особеностите на функционирането на знанията и уменията в различните етапи на разгръщане на познавателната дейност (потребност – мотив – цел – определяне на начини за постигане на целта – дейност по постигане на целта – резултати) у 9-10 годишните ученици.
- Да се определят и систематизират чрез непедагогически експерименти знанията и ученията на учениците, формирани чрез обучението по „Човекът и природата“ (3 клас).
- Да се съберат данни за знанията и уменията на учениците в края на раздела „Тела и вещества” под формата на тестове със затворени и отворени отговори.
- Да се анализират резултатите от изследването, като се даде точен анализ за знанията и ученията на ученците и постигането на резултатите.
В хода на обучението на учениците приложих серия от упражнения, методи и подходи с практическа насоченост за да провокирам и развия у тях практически умения. В лабораторните упражнения, учениците имаха възможност да се докоснат до различни вещества от практиката за да установят вида на веществата.
Опитно у дома също трябваше да анализират веществата, а останалите упражнения даваха възможност на учениците да правят изводи, да анализират и обобщават получените резултати.
- Упражнение 1 – „Разпознай веществото“
Групата от 30 ученика беше разделена на 5 групи по 6 ученика. Пред всяка група бяха поставени шест различни вещества. Целта им беше, всяка група е да познае колкото се може повече вещества, като определи вида на веществото, състоянието му и да даде предложение за приложението на веществото в практиката. Учениците имаха право да използват само сетивата си.
- Упражнение 2 – „Кой колко тежи“
Групата от 30 ученика беше разделена на две групи. При това упражнение всяка група трябваше да се подреди по възходящ ред спрямо теглото си. Всяка група използваше различни видове измервания, за масата на телата, за височината, за измерване на гръдната обиколка, на бицепс, и други. По този начин учениците могат нагледно да установят и анализират съотношението на телата спрямо масата им, както и сравняването на другите измервания. По този начин всеки един ученик разбра на кое място в класа е спрямо своите съученици.
- Упражнение 3 – „Любимата ми играчка“
За да упражним свойствата на веществата, учениците имаха задача за вкъщи. Всеки един от тях трябваше да опише своята любима играчка по определени критерии:
Цвят, твърдост, мирис, вкус, разтворимост, еластичност, блясък, крехкост, водопропускливост.
В часа всеки ученик имаше възможност да прочете информацията за изследваните предмети и заедно обобщихме получените разултати.
- Упражнение 4 – „Въздуха около нас“
В класната стая поставихме две еднакви саксийни цветя. Върху едното поставихме стъклен похлупак. След няколко дни учениците трябваше да опишат писмено резултатите от наблюдението си. Целта на това наблюдение беше да докажем съществуването на въздух, който поддържа жизнените функции на живите организми.
- Упражнение 5 – „Разтворимост на веществата“
За упражнение на урока за разтворимост на веществата предложих на учениците следното упражнение:
Класът беше разделен на 5 групи по 6 ученика. Всяка група разполагаше с три вешества, сол, брашно и олио. Учениците трябваше да поставят веществата в 100 мл. вода и да установят, кои от тях се разтварят добре, кои по- малко, и кои въобще не се разтварят във вода.
- Упражнение 6 – „Водата в природата“
Следващото упражнение за учениците е свързано със свойствата на водата. Защо водата не замръзва от дъното, а обратно?
Необходимите материали са: Пластмасово шише, олио, вода.
В пластмасово шише наливаме равни количества вода и олио. Олиото образува слой, който е над водата, защото е по – леко от нея.
Същото шише поставяме във фризера за няколко часа. След това изваждаме шишето. Правим необходимите изводи от наблюдението.
Местата на двете вещества са се разменили. Това се случва благодарение на свойствата на водата, а именно, че при замръзване водата става по – лека и се разширява. Благодарение на това си свойство през зимата рибките оцеляват, защото водата образува ледена кора. Това свойство е наречено температурна аномалия на водата.
Всяко едно упражнение дава различна информация и умения у учениците. По този начин те развиват способността си да обобщават, анализират и провокират собствен интерес към заобикалящия ги свят.
Умението на учениците да прилагат знанията си в практиката е в основата на успешната им реализация. Предмета „Човекът и природата“ продължава да се изучава и в следващият етап на образователната степен, което налага да се разработи програма от алгоритми и последователни етапи за реализация на процеса на формиране и развитие на учениците в по-горните класове.
Резултатите на учениците, вследствие от приложените практически упражнения са значителни, което означава, че са фактор за развитието на учениците от начален етап.
ЛИТЕРАТУРА
- Буровска, И. Николова. „Качество на ранното обучение по природни науки” – автореферат – http://digilib.nalis.bg/xmlui/handle/nls/23853
- Доц. д-р Мая Гайдарова, доц. д-р Стефан Манев, д-р Ренета Петкова, Георги Георгиев. „Анализ на националните стандарти и учебни програми по природни науки по отношение на компетентностния подход в PISA http://copuo.bg/upload/docs/2014-07/Analiz_PISA.pdf (2014 г.)
- Иванова, Цв. Илиева. Формиране на изследователски умения у учениците чрез обучението по „Човекът и природата” – Автореферат
- Стоянова, З. (2015 – 2016 г.). Приложение на природо – хуманистичния подход при запознаване на учениците с околната среда в начален етап на обучението по Роден край, Околен свят, Човекът и природата и Човекът и обществото – Тракийски университет – Стара Загора
- Неминска, Р. Илчева (2020 г.). Приложение на изследователския подход за повишаване на качеството при академичното обучение на студенти и педагози – Тракийски университет
- Тафрова – Григорова, А. (2013 г.). Съвременни тенденции в природонаучното образование на учениците – Софийски университет „Св. Климент Охридски
- Учебна програма по „Човекът и природата” за III клас https://www.mon.bg/upload/12207/UP_ChPrirodata_3kl.pdf – (2018 – 2019 г.)
- Приложение № 11 към т. 11 – Учебна програма по „Човекът и природата” (общообразователна подготовка) за III клас
- Максимов М., М. Д. (2019). Учебна тетрадка по “Човекът и природата”за ІII клас. София: „Клет България“ ООД.
- Момчева, А., https://diuu.bg/emag/4190/ . Педагогическа практика
- Бижков, Г., Краевски, В. (2007 г.). Методология и методи на педагогическите изследвания, АСКОНИ – ИЗДАТ, УИ „Св. Климент Охридски“
- https://obuch.info/metodika-na-pedagogicheskite-izsledvaniya.html
- https://edu.uni-sz.bg/book/22.dipku-gkojuharova-mdeltchev-ggantchev/22.DIPKU-GKojuharova-MDeltchev-Ggantchev-html/moit-5.html