Развитие на комуникативните умения чрез метода на драматизацията в часовете по Английски език в начален етап
Магдалена Пендева, ОУ „Георги Бенковски”, гр. Бургас
В статията се разглежда методът на драматизацията. Мястото му в процеса на обучение в часовете по английски език в началния етап на основното образование. Ролята на драматизацията при реализиране на целите на езиковото обучение, ползите, които подпомагат ученика при овладяване на знанията и развитието на комуникативната му компетентност.
Динамиката на съвременността оказва силно влияние върху обучението в българското училище. Проявявайки се във всички аспекти на обучителния процес, тя дава отражение и върху методите на обучение. Внедрявайки нови методи, не трябва да се пренебрегват и отхвърлят тези, които са работили в миналото, които продължават и днес да допринасят за успешното развитие на ученика.
Дигиталният и материален свят се променят и изискват от личността фундаментални умения за реализирането й в динамичната реалност. Непрестанният поток от информация, до която денонощно имаме достъп, измества пълноценното общуване между хората. А това от своя страна води до липса на основни социални умения като съпричастност, емпатия, добронамереност, емоционална интелигентност, желание и умения за общуване.
От друга страна след промяната на закона през 2016 г. се промениха термини, внедриха се нови методи и сякаш се втурнахме да догонваме дигитализацията и безкрайната информация, която предлага интернет. Обучителният процес започна да внедрява технологии и да предоставя все повече информация, което допринася за все по – ниските резултати в образованието. В училищата има мултимедии, таблети, панели, които би трябвало да подсигуряват съвременната образователна среда, но не и изцяло да я обземат.
Учениците са отегчени от постоянния достъп до информация. Светът, в който живеят им предлага само това, за сметка на игрите и неформалното общуване.
Съвременният учител, постоянно насочван към обучения, внедрява всяка нова технология и въпреки това не успява да мотивира и разгърне потенциала на учениците си. А те са деца. Възрастовата психология определя, че най – добрият метод за учене в детска възраст е играта. Драматизацията, като ролева игра, предоставя на учениците възможност за пълноценно усвояване на знанията, тяхното упражняване и затвърждаване. Създава активна и положителна емоционална среда, в която и най – слабите ученици могат да се изявят. В часовете по Английски език в начален етап, методът на драматизацията е незаменим. Учениците развиват комуникативните си умения по езика, без да се страхуват и с удоволствие. Чрез нея развиват всички аспекти на комуникативната си компетентност:
- Езиковите знания.
- Уменията за социално-комуникативно въздействие.
- Социокултурните знания.
Този модел на комуникативна компетентност от Д. Хаймс включва езикови, психофизически и социални характеристики. Този широк обхват на комуникативната компетентност предполага, че трябва да се отчитат не само езиковият код и неговите референциални значения, но също и това, какво може да бъде казано, на кого, как да се построи дискурсът и как да бъде интерпретиран в различни социални ситуации.
Проф. Христозова определя, че комуникативна компетентност включва всички видове компетентности, необходими на съвременната личност за общуване и реализация. Това са: лингвистична, социолингвистична, дискурсна, соцокултурна, социална и стратегическа.
Обучението по английски език в начален етап е насочено към овладяване на основни знания, умения и отношения, свързани с общуването и с изграждането на комуникативни компетентности на учениците. Учебната програма по английски език за IV клас определя подходите и методите при обучението по английски език, част от които са:
развиване на творчески умения и независимо мислене на учениците;
развиване на езикови, социокултурни и ключови компетентности;
интегрирано изграждане на четирите езикови умения с акцент върху развиването на говорните компетентности във връзка с особеностите на възрастта и в съответствие с принципа за устно изпреварване;
постоянно включване на изучения материал в дейността на учениците чрез типични комуникативни ситуации, адекватни на възрастовите особености на учениците;
Като водеща ключова компетентност, законодателят е определил уменията за общуване на чужд език и е посочил основни дейности, чрез които да се постига:
- участие в игрови форми на обучение;
- учебни спектакли;
- ученикът съобщава, възпроизвежда, разказва на английски език.
Други ключови компетентности са уменията за учене, част от които се формират чрез:
- игри с учебен характер, пряко свързани с обучението – лингвистични: фонетични, лексикални; ролеви; подвижни; дидактични: имитационни, с помощни методически материали и др.:
- театрално – игрови дейности – изпълнения на песни, стихчета, скоропоговорки; сценки, драматизации и др.
Основни подходи и методи в обучението на четвъртокласниците по английски език, свързани с поставения проблем са:
- формиране на базова култура на личността: нравствена, правна, естетическа, физическа, култура на труда и на общуването;
- развиване на творчески умения и независимо мислене на учениците;
- интегрирано изграждане на четирите езикови умения с акцент върху развиването на говорните компетентности във връзка с особеностите на възрастта и в съответствие с принципа за устно изразяване;
- постоянно включване на изучавания материал в дейността на учениците чрез типични комуникативни ситуации, адекватни на възрастовите им особености;
- изграждане на положително отношение към изучаването на английски език и култура.
Преподаването трябва да въвлича учениците в активно натрупване на знанията. То трябва да се съсредоточи върху три типа познавателни процеси: визуален, слухов и кинестетичен. Много учебни методи активират само един тип. Изисква се да се преосмисли концепцията за обучението и то да се основава на всички, типични за него, видове активност: общуване, изследване, познание, практическо приложение, действие, движение.
Известни са изследвания, които доказват, че човек усвоява различно количество информация за едно и също време: при слушане – 10%; при гледане – 20%; при слушане и гледане – 40–50%; при активно участие – 80–90%, т.е. ученето изисква действие и действието изисква учене.
Цел на обучението е не само да се предаде информация, но също и да се преобразуват учениците от пасивни получатели на чужди знания в активни конструктори на тяхното собствено и чуждото знание. Не само знания и пасивни умения, а активно упражняване на усвоеното. В резултат на това ще се преодолее срамежливостта, страхът от грешката, ще се установят и отстранят, ако са на лице грешно заучени думи и фрази.
Драматизацията се отнася към творческите игри. Тя се отличава от сюжетно – ролевите игри по това, че в типичните игри – драматизации се пресъздава определен текст и ролите се определени предварително. Този текст може да е приказка, разказ, пиеса или част от друго произведение, подходящ за възрастта на учениците.
Игровата дейност за учебни цели, която е елемент на драматизацията, се основава на следните принципи: активност, динамичност, занимателност, изпълнение на роли, колективен характер (работа в екип), моделиране на дейността, обратна връзка, проблемност, съревнователност, резултативност, самостоятелност, системност.
Чрез метода на драматизацията се развиват детската мисъл и въображение, паметта, преодолява се чувството на срам и стеснителност у по – неуверените ученици, насърчава се екипната работа, развива се емпатията. Насърчават се свободното използване на готови заучени езикови фрази, според ситуацията – сюжет и несловесните методи за комуникация чрез мимики, жестове, преправяне на гласа за по – пълното пресъздаване на образа на героя.
Емоционалният заряд, който се създава по време на драматизация в класната стая е от изключително голямо значение. Заучаването на репликите, подготвянето на декор и/или аксесоари, вълнението преди и по време на изпълнението, реакцията на публиката – всичко това носи силен емоционален заряд, който задава чувство на задоволство. Емпатията, която се създава в класната стая, допринася за леко и приятно общуване на изучавания език.
Ролята на учителя е да изгради положителни взаимовръзки между обучаемите и да ръководи процеса чрез напътствия, указания, добронамереност и професионализъм.
Време е драматизацията, като ключов метод на преподаване в началните класове, да заеме своето място в основните методи на преподаване по Английски език. Използването на метода на драматизацията ще отстрани скуката в класната стая, липсата на мотивация у учениците, ще подобри взаимоотношенията по между им, ще предложи положително емоционално преживяване и ще повиши успеваемостта им.
Библиография:
Христозова, Г. Лингвистичната компетентност – същност и основни характеристики. LiterNet, 05.10.2009, № 10 (119)
Стойков, Ил. (2021). Педагогическа и възрастова психология. В. Търново: Фабер,
Витанова, Н. (1976). Играта – социална система. София: Народна просвета.
Шопов, Т. (2005). Чуждоезиковата методика. София: УИ „Св. Климент Охридски”.
Учебни програми за IV клас на МОН https://web.mon.bg/bg/2190