МОДЕЛ НА ПОЗИТИВНА КЛАСНА СТАЯ В ОБУЧЕНИЕТО ПО РОДИНОЗНАНИЕ В 1. КЛАС
Мария Любенова Упалова
Старши начален учител ЦОУД
СУ “Максим Райкович” – гр. Дряново
Учебният процес е от съществено значение за учениците и преподавателите. Важно е да работим в класна стая с дисциплина и приветлива обстановка, където всички са положително настроени. Въпреки че звучи твърде добре, за да бъде истина, не е невъзможно да се постигне такава работна среда. Педагогическото взаимодействие може да бъде трудно, но трябва да се избягват ненужните забележки, които могат да фрустрират учениците.
В позитивната класна стая комуникацията има съществена роля, като ние, учителите, трябва да проявяваме интерес и внимание към учениците. Подчертаването на усилията и постиженията им чрез обратна връзка и похвала помага за създаването на положителна образователна среда и укрепване на самочувствието и мотивацията на учениците. Съчетаването на стратегии за стимулиране на интереса и позитивна класна стая създава вдъхновяващо и мотивиращо образователно пространство, подпомагащо учебния процес в обучението по родинознание в 1. клас.
Ключови думи: модел, позитивна, класна стая, обучение, родинознание, ученици
Учебният процес е изключително важен както за учениците, така и за преподавателите. Много по-лесно се работи в класна стая, в която има дисциплина, а обстановката е приветлива и всички са положително настроени. Въпреки че звучи прекалено хубаво, за да е истина, не е невъзможно постигането на подобна работна среда.
В своята работа е важно учителят да прилага различни подходи за позитивно възпитание в класната стая. Сред тях са:
- Предлагане на учениците да изберат една от няколко възможности – похватът е подходящ само в определени случаи. Не се дава право на избор на обучаваните дали да си пишат, или не домашните работи, дали да отсъстват, или не от училище без да имат основателна причина. Въпреки това има ситуации, в които подходът може да се използва много успешно. Например: „За домашна работа може да решите трета или четвърта задача от учебника. Коя предпочитате?”, „Колко време ще ви е необходимо да изготвите проекта – една или две седмици?” и други;
- Разпределяне на задълженията – един от положителните подходи преподавателят да накара учениците да се почувстват част от учебният процес е като им даде възможност да допринасят за създаването на подходяща работна атмосфера. За целта може да направи списък с дейностите и отговорностите на обучаваните, като предварително ги дискутира и обсъди с тях;
- Незабавно решаване на проблемите. Не съществуват малки и големи проблеми, тъй като натрупването на малките проблеми може да доведе до ескалиране на огромен и трудно разрешим конфликт;
- Учителят трябва да е последователен;
- Преподавателят задава въпроси, а не обяснява „какво”, „защо” и „как”. Не трябва в работата си учителят да забравя, че когато възрастните изказват своето лично мнение, вместо да попитат подрастващите за тяхното, им пречат да развият редица умения за правилна преценка на ситуацията, за приемане на последиците от своите действия, за поемане на отговорност. Необходимо е децата да се научат да приемат своите грешки като възможност за учене и извличане на поуки. Затова е важно учителят да пита обучаваните какво мислят и чувстват както и какво предлагат за промяна на поведения и неприемливи ситуации;
- Задаване на обобщени въпроси. Един от най-добрите начини за промяна на дисциплината на учениците в класа е като преподавателят им задава обобщени въпроси. Например, когато обучаваните започнат да вдигат много шум, учителят може да ги попита: „Колко от вас мислят, че в стаята е прекалено шумно и това пречи на всички да се концентрират върху работата? Има ли някой, който да не споделя това мнение?”. Изключително важно е въпросите да се задават двупосочно, така че всички честно да изразят своето мнение. Понякога това е напълно достатъчно да накара децата да се замислят и да променят своето поведение;
- Преподавателят да казва „не” категорично и уверено. Важно е да може да не се плаши да отказва нещо, което смята за неприемливо. Това може да се превърне в проблем единствено, ако го прави постоянно. Също така не е необходимо всеки път, когато казва „не” да дава подробни разяснения защо мисли така. Трябва да избягва любезно, но твърдо и уверено манипулациите на учениците;
- Редовно организиране на срещи с родителите и учениците. Добре е проблемите да се решават заедно и да се определят срокове за изпълнението на желаните цели;
- Преподавателят да работи стъпка по стъпка. Пътят към успеха се състои в постепенното напредване.
Изключително труден е процесът на педагогическото взаимодействие и е трудно да съществува без да се правят забележки в определени ситуации. Когато се критикува и се правят забележки, личността се фрустрира и отключва защитни механизми и поведение (Мирчева, 2012).
В позитивната класна стая, комуникацията играе важна роля. Именно учителите сме тези, които е важно да демонстрираме интерес и да проявяваме внимание към учениците, да ги слушаме активно и да отговаряме на техните въпроси и мнения. Добре е да се използва обратна връзка и похвала, за да се подчертават усилията и постиженията на обучаваните, тъй като това спомага за създаването на положителна образователна среда и укрепване на самочувствието и мотивацията на децата.
Съчетаването на стратегиите за стимулиране на интереса на децата и позитивната класна стая съдейства за създаването на по-вдъхновяващо и мотивиращо образователно пространство, което подпомага учебния процес в обучението по родинознание в 1. клас.
Всичко това ме мотивира да създам и да приложа в работата си, през учебната 2022 – 2023 година, модел на позитивна класна стая в обучението по родинознание в 1. клас, тъй като темата е актуална и интересна.
Обхват на изследване е един 1. клас от СУ “Максим Райкович” – гр. Дряново, който се състои от 20 ученици. Сред тях няма деца, които са регистрирани със СОП и всички са в добро психическо и физическо здраве.
Изготвеният и апробиран от мен модел включва:
Приложение на различни методи, техники и игри за изграждане на позитивна класна стая:
- игри;
- активности;
- групова дейност.
Цели на метода на обучение:
- По-висока степен на знанията и уменията на учениците от 1. клас по родинознаниe;
- Създаване на по-вдъхновяващо и мотивиращо образователно пространство, което да подпомага учебния процес в обучението по родинознание в 1. клас.
Структура на модела на позитивна класна стая в обучението по родинознание в 1. клас
С цел постигане на по-висока успеваемост с експерименталния клас, изготвих и апробирах нов модел на позитивна класна стая в обучението по родинознание в 1. клас. Започнах да работя целенасочено с класа от началото на месец ноември 2022 година и работата ми продължи до края на месец април 2023 година. В учебния процес включих различни методи, техники и игри, с които да се повиши нивото на знанията и уменията на първокласниците по родинознание. Към всяка задача, която поставях, давах кратки, точни и ясни указания и инструкции, а след това наблюдавах и при необходимост спомагах за изпълнението им. В следващата таблица резюмирах всички методи, техники и игри, които приложих в часовете по родинознание и които съдействаха за изграждането на позитивна класна стая:
Таблица № 1
Приложени методи, техники и игри за изграждане на позитивна класна стая
Методи, техники и игри | Описание | Дейност | Време |
Снимки и картини от миналото | Снимки или илюстрации от българската история и култура | Показване на картинки и стимулиране на учениците да споделят свои идеи и мисли относно тях | 1 учебен час от 35 мин. |
Разходка в близкия парк | Разходка в близкия парк | Организиране на разходка и насочване на вниманието на учениците към природните елементи и обекти | 2 учебни часа от по 35 мин. |
Карта на България | Голяма карта на България и маркери | Отбелязване с маркер на местата, които са важни за учениците, и споделяне на истории и значимостта им | 1 учебен час от 35 мин. |
Традиционни игри и обичаи | Подготвени игри и обичаи, свързани с българската култура | Игра на традиционни български игри и обсъждане на тяхното значение и традиции | 1 учебен час от 35 мин. |
Моето родно място | Материали за съставяне на колажи | Съставяне на колажи, представящи родното място на учениците | 2 учебни часа от по 35 мин. |
Моята бъдеща родина | Свободно изразяване на идеи и мечти за бъдещето на България | Изразяване на идеи и мечти за бъдещето на България и обсъждане на тяхната роля като граждани на страната | 1 учебен час от 35 мин. |
Контролно-оценъчна част на модела
След приключването на обучителния етап, се проведе контролният етап, в който отново взе участие експерименталният първи клас.
Когато е налице качествено преподаване и адаптиране на учебния материал към потребностите на учениците, позитивната класна стая има значително въздействие върху постигането на по-високи резултати по родинознание в 1. клас. Приложеният модел на позитивна класна стая в обучението по родинознание в 1. клас допринася за постигане на високи резултати и позволява разширяване на работата на работата ми като учител, използвайки различни техники, методи и игри, които стимулират учебния процес. Според мен модернизирането на образованието е необходимо и всеки съвременен учител трябва да следва този път.
Литература:
- Мирчева, К. (2012). Комуникативни умения и ефективно общуване, Стара Загора.