ИНТЕРАКТИВНИ МЕТОДИ И СРЕДСТВА ПРИ ОБУЧЕНИЕТО ПО ВОЛЕЙБОЛ
Любомир Видров – старши учител по физическо възпитание и спорт в Професионална гимназия по хранително-вкусови и химични технологии град Дупница
Най-голямото предизвикателство се състои в провокирането и развиването на мотивация за игра, както и стремежа към прогрес на подрастващите. Ние, учителите по физическо възпитание и спорт, сме тези , които трябва да насочим усилията си към поставянето и постигането на смислени цели, използвайки ефективни и позитивни методи, средства, техники, тактики и игри, с които ненатрапчиво да коригираме неприемливото поведение или решаването на конфликти и проблеми по време на учебния процес.
Ролята ни не се ограничава единствено до изпълнение на педагогическата ни работа, а включва и насочването на усилията ни към формиране и развитие на уменията на своите ученици. Работата ни трябва да е насочена към формиране и развитие на позитивна и подкрепяща среда. Позитивната и подкрепяща образователна среда е изключително важна за успеха и развитието на учениците.
Ключови думи: волейбол, обучение, технология, методи, средства, ученици
Физическото възпитание и спорт в училището е неделима част от цялостната образователна система, която осигурява интелектуалното и физическото развитие на учениците. В учебния процес се решават проблемите за укрепване на здравето, психическото и физическо развитие, подобрява се нивото на двигателните качества и умения във всички етапи на образователната система, която в настоящия момент е такава, че целият комплекс от задачи е възложен на учителя.
Една от основните черти при съвременните условия на обучение и труд, е че изпитваме необходимост да се прилагат методи и средства, които са в синхрон с бързото навлизане на новите технологии и оказват въздействие върху учениците.
Правилно организираните уроците са отлично средство за цялостно физическо развитие и допринасят за решаването на важни образователни задачи. Това изисква големи съвместни усилия, тренировки и повторения на учител и ученик. Отношението, мобилизацията и активността на учениците в часовете зависят от плановете, задачите и целите към които се стремят. От значение са и способностите, качествата и възможностите на учениците да въздействат и да прилагат разнообразни нови подходи, методи, средства и мотивация за обучение.
Основна цел на изследването е да се установи ефективността от прилаганите методи и средства при обучението по волейбол в часовете по физическо възпитание и спорт.
За това в изследването си поставихме за цел изясняване и реализация на няколко основни задачи:
- Да се разучи и анализира учебната програма за осми клас;
- Да се анализира теоретичната литература;
- Да се направи педагогически експеримент;
- Да се съберат емпирични данни в началото и в края на експерименталната работа;
- Да се обработят емпиричните данни чрез статистически методи;
- Да се докаже ефективността от технологията;
- Да се направи анализ на резултатите;
- Да се направят обобщени изводи.
МЕТОДИКА
Обект на настоящето изследване е процесът на обучението по волейбол в заниманията по физическо възпитание и спорт с осми клас.
Предмет на изследване е ефективността от методите и средствата върху постиженията на учениците.
Контингент на настоящото изследване са учениците от 8„а“ клас (експериментална група – 20 ученици) и 8“б“ клас (контролна група – 20 ученици), всички учещи в Професионална гимназия по хранително-вкусови и химични технологии – град Дупница.
Работна хипотеза на настоящото изследване е, че ако се приложи технология за развитие на общото физическо състояние, ще се увеличи броят на учениците, които са покрили по-висок образователен стандарт, ползата и ефективността от самото обучение ще бъде много по-голяма.
Експерименталната работа премина през 3 (три) етапа:
1 етап: входно ниво (констатиращ етап) – проверката бе направена с всички ученици от двата класа в началото на учебната година. Целта бе да се установи нивото на постиженията на учениците;
2 етап: формиращ (обучителен) етап – този етап продължи през цялата година;
3 етап: изходно ниво, заключителен етап (контролен етап) – експериментът се проведе в края на учебната година и целта ми беше да установя изходното ниво на учениците.
След приключването на експеримента с прилагането на статистически метод, ще се провери каква е разликата между входното и изходното ниво и ще се установи до каква степен положените усилия и приложените от мен упражнения, методи и средства са постигнали целта си.
От моята дългогодишна практика като учител и като наблюдател на тренировъчните процеси с подрастващи в нашия град, съм подбрал допълнителни упражнения, с които смятам, че ще са подходящи при овладяване на основни елементи във волейболната игра и да отговарят на двигателните възможности на възрастовата група.
Насочих вниманието си към овладяване на основните елементи от волейболната игра – подаване с две ръце над глава и с две ръце отдолу, подаване през глава назад, долен начален удар и горен начален удар, които са част от техническите умения в играта.
В процеса на обучение с експериментална група използвах упражненията целенасочено в рамките на десетина минути във всеки час. Обучението в игрова форма чрез подвижни и спортно-подготвителни игри също бе приоритет в използване на упражненията и в играта.
За осъществяване на поставените целенасочени задачи използвах различни методи: педагогическо наблюдение, демонстрация, двигателно обучение, игрови метод, математико-статистически методи.
АНАЛИЗ НА РЕЗУЛТАТИТЕ
Цифровите показатели от проведеният експеримент очертават трайна тенденция на различията между контролната и експериментална група. Изходните данни са близки между двете групи, което ни показва, че няма голяма разлика в техните двигателни умения. Коефициентът на вариация е между 10 и 30% и ни дава информация, че групите са еднородни. След едногодишната работа в часовете по „Физическо възпитание и спорт“ и използването на различни методи и средства по време на обучението с експерименталната група, се очертава ясна тенденция към положителни резултати.
В таблици №1 и № 2 са показани обобщените резултати на индивидуалните показатели на всеки ученик изразени в точкова система и обобщени във вербална оценка от констатиращия етап.
ТАБЛИЦА № 1
Обобщени резултати и среден успех в 8“а“ клас
Оценка | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | Среден успех |
брой | 0 | 0 | 13 | 7 | 0 | Добър (3,65) |
Резултати според успеваемостта от констатиращия етап в 8“а“
Диаграма № 1
ТАБЛИЦА № 2
Обобщени резултати и среден успех в 8“б“ клас
Оценка | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | Среден успех |
брой | 0 | 0 | 9 | 11 | 0 | среден (3,45) |
Резултати според успеваемостта в констатиращия етап в 8“б“ клас
диаграма № 2
В таблици №3 и № 4 са показани обобщените резултати на индивидуалните показатели на всеки ученик изразени в точкова система и обобщени във вербална оценка от контролния етап.
ТАБЛИЦА № 3
Обобщени резултати и среден успех в 8“а“ клас
Оценка | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | Среден успех |
брой | 0 | 0 | 7 | 14 | 0 | Добър (4,70) |
Резултати от контролния етап на учениците от 8 „а“
диаграма № 3
ТАБЛИЦА № 3
Обобщени резултати и среден успех в 8“б“ клас
Оценка | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | Среден успех |
брой | 0 | 0 | 13 | 7 | 0 | Добър (4,35) |
Резултати от контролния етап на учениците от 8 „б
диаграма № 2
Трябва да се отбележи, че при представянето на графичното изображение на получените резултати от диаграма №1, може да се види, че учениците от 8“а“ са генерирали най-много резултати на много добро ниво на успеваемост (70%) а учениците постигнали добро ниво са по малко (30%).
При диаграма №2 се виждат получените резултати на учениците от 8“б“, където са генерирали най-много добро ниво на успеваемост (65%) и много по-малко добро ниво на успеваемост (35%).
Много е важно да се отбележи, че няма нито един ученик и в двата класа със средно и слабо ниво и за съжаление и отлично ниво на успеваемост. Също така отбелязваме, че всички ученици са постигнали изискванията и това, че учениците от експерименталната група са показали доста по-високи резултати в сравнение с входното ниво, а учениците от контролната група са показали малко по-високо ниво в сравнение с входното ниво.
ИЗВОДИ И ОБОБЩЕНИЯ
Инструментариумът, който се разработи при проведения експеримент и анализите с обобщените резултати ни довеждат до няколко извода, обобщения и препоръки:
- Повишаването на физическите умения се получиха след приложените от мен технологии, методи и средства;
- При правилен подход и при по-голяма мотивация от страна на учениците в изпълнението на упражненията, те ще могат да постигнат още по-високо ниво на успеваемост;
- Технологията, която използвах се оказа успешна и ми дава възможност да я използвам по-често в часовете във всички паралелки в учебното заведение.
- След като вече имах резултатите на експеримента от констативния и контролния етап, установих, че предвидените цели и задачи на изследователската работа са изпълнени успешно и правилно;
- След направените статистически описания, величини и стойности, се потвърди работната хипотеза, че ако се прилагат нови технологии ще се увеличат учениците, които ще покриват по-високи образователни стандарти и ефективността от такива обучения ще стане по-голяма, необходима и успешна;
- Приложената технология постигна желаните резултати, което ми дава основание, желание и мотивация да продължавам да включвам нови методи и технологии, с които да разнообразявам, разчупвам и провеждам учебните часове, които да бъдат по-забавни и по-интересни за учениците.
ЛИТЕРАТУРА
- Бижков Г .(2002). Методология и методи на педагогическите изследвания.
- Гатев К. (2004). Въведение в статистиката.
- Георгиева М. (2014).Статистика.
- Ивайлов А. (2005). Волейбол за всички.
- Кавдански Е. (2022). 180 подвижни и спортноподготвителни игри.
- Наредба № 2 за учебното съдържание на МОН,
- Николов Г. (2010). Статистика.
- Правилник по волейбол.
- Приложение № 26 към т. 26 от учебната програма по физическо възпитание и спорт за осми клас (общообразователна подготовка).