РЕЗУЛТАТИ ОТ ИЗСЛЕДВАНЕТО ПРИ ОБУЧЕНИЕТО
ПО ВОЛЕЙБОЛ
Любомир Видров – старши учител по физическо възпитание и спорт в Професионална гимназия по хранително-вкусови и химични технологии град Дупница
Ключови думи: волейбол, статистика, технология, методи, средства, постижения
Организирането на уроците по физическо възпитание и спорт са отлично средство за цялостно изграждане и развитие на детският организъм. За постигането му се използват важни образователни задачи и големи съвместни усилия, тренировки, опити и повторения. Но за да се разбере дали един ученик израства, подобрява се и развива в положителен аспект своите умения, трябва да бъде направено изследване.
За изследването ще е важно да разбера повишило ли се е нивото на уменията на учениците от експерименталната група след обучителния етап.
Като се имат в предвид резултатите от входните и изходните нива на учениците от двете паралелки, използвах методите на статистиката, за да обработя емпиричните данни и да докажа работната хипотеза, според която като прилагам технологията, методите и средствата за развитие на уменията и повишаването на физическото състояние на всеки ученик, ще се повиши ефективността на самото обучение.
В последното изследване съпоставям данните, получени от изходящите нива на двата класа.
При изследването на взаимовръзката между резултатите на експерименталната група – изходно ниво и контролната група – изходно ниво, направих диаграма на разсейването, на която по абцисната ос нанесох резултатите от изходящото изследване на експерименталната група, а по ординатната ос позиционирах резултатите от изходящото изследване на контролната група:
Диаграма на разсейването по двете величини
ДИАГРАМА № 1
От диаграмата става ясно, че вариацията на определенията на единиците е много близка, което ми дава основание за предполагане на слаба корелационна зависимост. Формата на облака на разсейване има овална форма, нейната ос е почти успоредна на абцисната ос и ми дава основание да констатирам, че корелационната зависимост и еднопосочна и има линейна форма.
За изчислението на корелационния коефициент използвах формулата на Фехнер
R =
Полученият резултат е положително число и се определя като умерена корелация. Тя има права зависимост с положителен знак и от това следва , че когато нараства Х със същата сила нараства и Y.
При оформяне на информацията от регресионните и корелационните изследвания, мога да направя констатация, че силната зависимост е при елементите от изходното и изходното ниво на експерименталната група, което показва, връзката между елементите е силна и с коефициент на детерминация, показващо констатацията на коефициента на регресия, отбелязвайки високите постижения от проведените изследвания.
На база на тези данни правя извод, че резултатите, постиженията и уменията на учениците от 8 „а“ клас са се повишили значително и мисля, че това е резултат от работата с тази паралелка през почти цялата учебна година и за да бъде по-разбираемо ще направя статистическа проверка на резултатите.
Хипотеза с методите на статистиката
За изследването е важно повишило ли се е нивото на уменията на учениците от експерименталната група след обучителния етап.
Имайки в предвид резултатите от изходните нива на учениците от двете паралелки, използвах методите на статистиката и обработих емпиричните данни и доказвам работната хипотеза, според която прилагайки технологията, методите и средствата всеки ученик е повишил значително своето физическото състояние и своите умения, от която ни става ясно за ефективността на самото обучение.
За да направя статистическа проверка ще формулирам две хипотези – нулева и алтернативна.
Нулева хипотеза (Но) – тя твърди, че няма статистически достоверна разлика в сравняваните статистически показатели. Въпреки, че в извадките може да се наблюдава известна разлика, тя е случайна и не може да бъде обобщена за генералните съвкупности.
При алтернативната хипотеза (Н1), която твърди, че констатираната разлика в емпиричните данни е статистически достоверна и може да бъде обобщена за генералните съвкупности.
За проверка на двете хипотези ще използвах t – критерия на Стюдънт
= =
Критичната област на хипотезата (област на отхвърляне на Но) е двустранна поради двупосочното неравенство, дефинирано в Н1. Тогава табличната стойност се определя при избрания риск на грешка (5%), двустранна критична област и степени на свобода за Т-разпределение.
От таблицата виждаме
t Т = 1,7291
и може да извадим съответните квантили на t-разпределението на Стюдънт tα (v).
Можем да направим извод, че за валидна приемаме алтернативната хипотеза (Н1).
Между изследваните характеристики от входното и от изходното ниво
на експерименталната група наблюдаваме статистически значима зависимост и тя се дължи на прилагането на методите на обучение.
На база на тази констатация приемаме алтернативната хипотеза и правим заключението, че се отхвърля нулевата хипотеза и твърдението, че повишаването на резултатите след обучението се дължат на случайни фактори, т.е. повишаването на резултатите се дължи на приложената от мен технология и методи на обучение.
ИЗВОДИ И ОБОБЩЕНИЯ
Статистическите данни, които се получиха при проведения експеримент и анализите с обобщените резултати ни довеждат до няколко извода, обобщения и препоръки:
- Прилагането на нови методи и средства трябва да присъстват постоянно в часовете по физическо възпитание и спорт;
- Учениците осъзнават, че използването на нови интерактивни методи и средства допринасят значително за развитието на уменията им, физическото и психическо здраве;
- При използване на правилни и разнообразни методики от учителите учениците ще могат да постигнат много по-високо ниво на успеваемост;
- Когато се работи по различен начин, учениците работят по-усърдно и с по-голямо желание;
- Приложената технология за развитие на физическите умения и като общото физическо състояние на учениците постига желаните резултати, което дава основание, желание и мотивация да продължавам да включвам нови методи и технологии, с които да разнообразявам, разчупвам и осъвременявам учебните часове, които да бъдат по-забавни и по-интересни за учениците.
ИЗПОЛЗВАНА ЛИТЕРАТУРА
- Александрова А. (2009). Тестиране в образованието.
- Бижков Г. (2002). Методология и методи на педагогическите изследвания.
- Брогли Я. (1983). Статистически методи в спорта.
- Гатев К. (2004). Въведение в статистиката.
- Георгиева М. (2014). Статистика.
- Ивайлов А. (2001). Тактическа подготовка на волейболисти.
- Ивайлов А. (2005). Волейбол за всички.
- Интернет – търсачки.
- Кавдански Е. (2022). 180 подвижни и спортноподготвителни игри.
- Кожухарова П. (2011). Тестът като инструмент за оценка на постиженията на учениците.
- Наредба № 2 на МОН,
- Наредба № 6 на МОН,
- Николов Г. (2010). Статистика.
- Прокопов И., Янева А. – Прокопова (2019). Съвременни тенденции на физическото възпитание и спорта.
- Христов В. Тошева С. (1994). Ръководство по волейбол.