ДИАГНОСТИЧНОТО ИЗСЛЕДВАНЕ НА ЗНАНИЯТА И УМЕНИЯТА НА УЧЕНЦИТЕ ОТ ТРЕТИ КЛАС ЗА ГЛАГОЛ
Нела Димитрова Василева
СУ „Св. Климент Охридски“
гр. Добрич
РЕЗЮМЕ: Диагностиката е широко застъпена в сферата на образованието. Тя се свързва с контрола, в чиято основа лежат проверката и оценката, които имат важна диагностична стойност. В сферата на образованието чрез контрола се проверява способността на учащия се да усвоява учебното съдържание.
Диагностиката дава възможност за установяване на постиженията на учениците, за откриване на пропуските в учебния процес и е обективна основа за внасяне на корекции и вземане на решения.
Ключови думи: диагностика, оценяване, ефективност, резултатност, рецептивни, продуктивни умения, критерии, показатели, инструментариум, цели, методи
ИЗЛОЖЕНИЕ:
Оптимизацията на образователния процес е невъзможна без педагогическата диагностика. Понятието диагностика е от гръцки произход и означава: разпознаване, установяване, подреждане.
Педагогическата диагностика се занимава с точни и обективни методи за установяване на състоянието на отделния индивид или група, за постигнатите постижения и успехи. Според Г. Бижков под понятието педагогическа диагностика ще разбираме теорията и практиката на създаване и използване на диагностични методи и средства за оптимизация на педагогическия процес.
Процесите на проверяване и оценяване лежат в основата на всяка дейност, на отчитането на нейната ефективност, в този смисъл и на ефективността от обучението. Проверката и оценката са неделима част от учебно-възпитателния процес. Диагностиката е широко застъпена в сферата на образованието. Тя се свързва с контрола, в чиято основа лежат проверката и оценката, които имат важна диагностична стойност. В сферата на образованието чрез контрола се проверява способността на учащия се да усвоява учебното съдържание.
Практиката показва, че съвременната педагогическа диагностика се развива интензивно, задълбочава се нейното научно-теоретично обосноваване и се разработват нови подходи, модели и методи.
Педагогическата диагностика има две направления: от една страна тя се свързва с измерването на състоянието на процеса, а от друга – с обработката, анализа и оценката на резултатите. Чрез нея могат да се установят какви резултати са постигнати в съответствие с поставените цели, изучаваното съдържание, прилаганите методи и подходи. При провеждане на педагогическо изследване една от най-съществените страни е определянето на диагностични методи и разработването на инструментариум.
Оценяването цели да установи степента, в която постигнатите резултати съответстват на установените стандарти. То е инструмент за търсене на решения относно подобряване на функционирането на процеса на обучение и образованието като цяло.
Предмет на оценка в образованието е преди всичко дейността, подготовката на учениците, т.е. техните знания, умения, развитие на способностите им, които се намират в тясна връзка и взаимодействие. Критериите за оценяване се извеждат от целите на образованието, от неговите функции и специфични условия, в които то се осъществява.
Стандарт за оценяване в България е Наредба № 11/01.09.2016 г.
Като основни цели на оценяването се определят: диагностика на индивидуалните постижения и на напредъка на ученика; определяне на потребностите му от учене в областите, в които има нужда от подкрепа; мониторинг на образователния процес за прилагане на политики и мерки, насочени към подобряване на качеството на образование.
В специализираната литература диагностичният процес се определя най-общо като последователност от дейности и мероприятия, насочени към използване на диагностични методи за постигане на диагностична цел. Всеки един диагностичен процес може да се представи със следните етапи:
- Организационен;
- Разработване на изследователска програма:
- Определяне на целта, задачите, предмета и обекта;
- Концепция;
- Определяне на критерии и показатели за оценка;
- Инструментариум;
- Провеждане на диагностичния процес;
- Анализ на резултатите (количествен и качествен);
- Използване на резултатите в педагогическата практика и интеграцията им в теорията.
- Предмет на изследването са знанията и уменията на учениците от трети клас за глагола.
- Обект на педагогическото изследване е процесът на обучение по български език в трети клас за изучаване на глагола като част на речта
- Обхват на изследването са 25 ученици от III клас. От тях 14 са момичета и 11 са момчета.
Обучението по български език е организирано в 2 учебни часа задължителна подготовка и 0,5 избираем учебен час
Целта на настоящото изследване е да се установи нивото на знания, както и рецептивните и продуктивни умения на учениците от трети клас за изучаване на глагола като част на речта.
- Задачи на изследването
- Да се проучи и анализира научната информация по проблема
- Да се анализира учебната документация по български език, учебното съдържание и ДОС, заложени в Учебната програма по БЕ за трети клас
- Да се определят критериите и показателите за диагностициране на знанията и уменията на учениците от трети клас за изучаване на глагола като част на речта
- Да се разработи диагностичен инструментариум за глагола:
– тест със затворени отговори – проверяващ рецептивните знания и умения на учениците;
– тест с отворени отговори и творческа задача – проверяващ продуктивните знания и умения на учениците
- Да се проведе диагностично изследване на учениците от III клас за глагол
- Да се обработят статистически събраните данни
- Да се анализират количествено и качествено резултатите от изследването
- Да се формулират изводи и обобщения
2.3. Критерии и показатели на изследването
Компетентното ръководство на процеса на проверяване и оценяване на тест или писмена работа от страна на учителя предполага той да познава същността на понятията показател и критерий.
Показателите са признаците, разкриващи същността и съдържанието на явлението, неговите характеристики, а критериите са норми, цели програмни изисквания към качеството на показателите.
Разработените критерии и показатели са определени в съответствие с очакваните резултати по учебна програма относно знанията и уменията, които трябва да притежават учениците от трети клас по български език за глагола като част на речта.
ТАБЛИЦА № 1 – Критерии и показатели – тест № 1
Критерии | Показатели | Тестова задача № | Брой точки |
1. Знания за глагола като изменяема част на речта | 1.1. разпознава глагола като част на речта в изречението
1.2. разпознава формите на спомагателния глагол съм 1.3.разпознава думата съм като спомагателен глагол и определя формите за лице и число |
1, 2, 4, |
1 т. |
2. Умения за морфологичен разбор на глагола | 2.1. разпознава глаголи от множествено число
2.2. разпознава лице на глагола 2.3. посочва правилния правопис на глаголите от 3 л. мн. ч. 2.4. знае как да определя лице на глагола 2.5. разпознава формите на спомагателния глагол съм |
3, 5, 6, 7, 8 |
1 т. |
3. Знание за думата и лексикалното ѝ значение | 3.1. посочва правилен синоним на глагол
3.2.употреба на глагол в преносно значение 3.3. открива глагол употребен в пряко значение 3.4. открива сродни думи на глагол |
11, 12, 13, 14 | 1т. |
4. Словообразуващи форми и правописните им особености | 4.1. открива глаголи, които съдържат представки
4.2. правописна особеност на представките в глагола |
9, 10, 7, 8 | 1 т.. |
ТАБЛИЦА № 2 – Критерии и показатели – тест № 2
Критерии | Показатели | Тестова задача № | Брой точки |
1. Знания за глагола като изменяема част на речта | 1.1.разпознава глагола като част на речта в текст
1.2. разпознава думата съм като спомагателен глагол и определя формите за лице и число |
1
2 |
6 т.
3 т.
|
2. Морфологичен разбор – определя граматическите признаци на глагола; синтактична употреба – умение да съставя различни по вид изречения, според целта на изказване | 2.1. определя граматически признаци на глагола
2.2. разпознава глаголи в посочено лице – 2л., ед.ч. и мн.ч. 2.3. разпознава формите на спомагателния глагол съм 2.4. умение да съставя изречения, като употребява глагол в прякото му и преносно значение |
1
3
2
6 |
6 т.
3 т.
3 т.
2 т. |
3. Знание за думата и лексикалното ѝ значение | 3.1. посочва правилен синоним на глагол; умение за синонимна работа
3.2. употреба на глагол в пряко и преносно значение 3.3. употреба на глаголи в конкретен езиков контекст |
5
6 4
|
2 т.
2 т. 2 т. |
4. Словообразуващи форми и правописните им особености | 4.1. открива и редактира правописни особености при глагола от изучените правописни правила; правопис на представка |
7 |
3 т. |
5. Конструира текст – съчинение описание на човек
v Съдържание
v Логическа последователност
v Езикова компетентност
|
– описва основни физически белези
– описва облекло, прическа, характерни белези – описва начин на движение и държание – описва цялостното впечатление, създавано от описвания човек
– Прави логически връзки между изреченията в текста и между смисловите части
– прилага правописната норма – прилага пунктуационната норма – прилага граматичната норма – владее лексикалната норма – употребява подходящи глаголи и умее да ги открива. |
8 |
8 т.
0,5 т. 0,5 т. 0,5 т. 0,5 т.
2 т.
1т. 1т. 1т.
1т. |
- Методи, използвани при диагностичното изследване:
– Теоретичен анализ на специализирана литературата по поставената тема.
– Проучване на педагогически опит
– Наблюдение в педагогическата практика.
– Дискусия по проблемите на педагогическото изследване
– Провеждане на диагностика чрез метода на тестовете.
– Анализ на ученическите тестове
– Статистическа обработка на данни от експерименталната работа, съпоставителен анализ, таблично и графично онагледяване на резултатите.
- Инструментариум:
- Тест № 1
- Каква част на речта е подчертаната дума в изречението? 1 т.
Иван нарисува прекрасна картина.
а/ същ. име б/ прил. име в/ глагол
- В кой ред всички думи са глаголи? 1 т.
а/ колело, бързам, висок
б/ българска, деля, родна
в/ обичам, работя, мечтая
- Колко са глаголите в мн. число в изречението: 1 т. „Ставам рано и с брат ми отиваме при баба, за да закусим и да си напишем домашните“?
а/ 2 б/ 3 в/ 4
- В кой ред са написани форми на спомагателния глагол съм? 1 т.
а/ вия, шия, пея
б/ сме, сте, са
в/ сея, бия, мия
- Лицето на глагола се определя с помощта на: 1 т. а/ личните местоимения
б/ спомагателния глагол „съм“
в/ съществителното име
- В кой ред глаголите са в 1 л.? 1 т. а/ решавате, тренирате, пиете
б/ гледам, пея, раста
в/ рисува, скача, пътува
- В кой ред глаголите в множествено число са написани правилно? 1 т.
а/ поливаме, гледаме, трупаме
б/учиме, лепиме, топлиме
в/ мълчиме, пееме, знаеме
- В кой ред глаголите в 3 л. мн.ч. са написани правилно? 1 т.
а/ плетът, вървът, предът
б/ тъкът, мълчът, пишът
в/ коват, текат, облекат
- На кой ред всички глаголи са с представка? 1 т.
А) изсвири, свири, засвири
Б) кара, подкара, накара
В) подписа, написа, записа
- В кой ред глаголите са написани правилно? 1 т.
а/ управям, утписвам
б/ увивам, умивам
в/ убличам, учаквам
- На кой ред всички думи са глаголи и са сродни на глагола казвам? 1 т.
А) показвам, показалец, показалка
Б) разказвам, наказание, наказвам
В) предсказвам, доказвам, отказвам
- В кое изречение има синоним на глагола виждам ? 1 т.
А) Отидох в гората.
Б) Чуваше се птича песен.
В) Съзрях рунтава катеричка
- В кой ред глаголът е употребен в преносно значение? 1 т.
а/ Вятърът свири в комина.
б/ Момчето говори два езика.
в/ Багерът събори дървената колиба.
- В кой ред глаголът е употребен в пряко значение? 1 т.
а/ Думите на Ния стоплиха сърцето на възрастната жена.
б/ Лъчите на пролетното слънце стоплиха замръзналата нива.
в/ Двете страни стоплиха отношенията си.
- Скала за преобразуване на точките в оценки – тест № 1
Точки | Оценка |
под 7 точки | Слаб |
7 – 8 точки | Среден |
9 – 10 точки | Добър |
11 – 12 точки | Много добър |
13 – 14 точки | Отличен |
- Тест № 2
- Подчертай глаголите в текста. Препиши ги. Определи им граматическите 6 т. категории.
Изкачвам се полека. Камъните се търкалят под нозете ми. Боянската река шуми все отдясно. Слънцето силно пече. Пот облива лицето ми. През листака достига до слуха ми глухият гърмеж на водопада.
Из „Боянският водопад“ от Иван Вазов
- Допълни всяко от изреченията с форма на спомагателния глагол съм 3 т.
Децата ……………… на екскурзия.
Ти ………….. най-добрият помощник.
Аз …………….. най-новият в отбора.
Това дете …… добър музикант.
Ние ………. смели туристи.
Днес вие ……. победителите.
- Огради само глаголите, които са във 2 л. ед.ч. и 2 л. мн.ч. Запиши ги. 3 т.
у | ч | и | т | е | г |
в | и | к | а | м | л |
ч | е | т | е | ш | е |
с | н | а | ч | а | д |
л | е | т | и | м | а |
п | е | е | т | е | т |
- Допълни изреченията с най-подходящия от глаголите. 2 т.
Тих ветрец ……………….. над лозята. (зафуча, се развихри, повя)
Лисицата ……………… високо и изчезна зад плета. (надскочи, изскочи, подскочи)
Изведнъж …………….. проливен дъжд. (заръмя, рукна, зароси)
Мокрото птиче ………………. с тъничък гласец. (запя, изчурулика, записука)
- Замени подчертаните глаголи със синоними, за да образуваш рими. 3 т.
По полето бързо бяга, зеле и моркови обича. …………………..
Мустакат е и обича в миши дупки да поглежда. …………………..
От планината се спуска и в морето влиза. …………………..
- 6. Напиши изречения с глагола усмихна, като го употребиш в пряко и преносно 2 т. значение.
- Редактирай грешките в изреченията. 3 т.
Сега четеме повече книги.
Децата рисувът пролетен пейзаж.
Днесе неделя и немисля да стоя вкъщи.
Аз не сам ти писал отдавна.
На пътя внезапно изкочи сърна.
- Опиши твоя най-добър приятел. 8 т.
Подчертай глаголите употребени в описанието.
- Скала за преобразуване на точките в оценки – тест № 2
Точки | Оценка |
под 15 точки | Слаб |
15 – 18 точки | Среден |
19 – 22 точки | Добър |
23 – 26 точки | Много добър |
27 – 30 точки | Отличен |
2 |
ИЗВОДИ И ОБОБЩЕНИЯ
Диагностичното изследване е изключително важна част от учебно-възпитателния процес, защото въз основа на нея учителят получава информация доколко и как са постигнати образователните, възпитателните, развиващите цели и произтичащите от тях задачи. Установява се какви са постиженията и пропуските на всеки ученик по усвояване на учебното съдържание.
Изборът на диагностичен инструментариум зависи от учителя, от неговите възможности и интереси, от неговата теоретико-методическа подготовка, от целите и задачите, които си поставя, от това, доколко иска неговите ученици да знаят и могат. Резултатът от работата на учителя е равна на съответствието между постигнатите резултати и предварително поставените цели, посочени в учебните програми според ДОС.
Въз основа на сравнителния анализ на резултатите от дидактическото изследване с основание може да се приеме, че приложената система дидактически тестове води до по-пълно и трайно усвояване на учебния материал, активизира учениците, познавателната и практическата им дейност и повишава тяхната успеваемост.
Особено внимание, както показват резултатите от изследването, трябва да бъде отделено на обогатяването на речниковия запас на учениците, овладяването в практически план на езиковите норми, на правописните и пунктуационните правила, на формирането на умения за създаването на текст със стройна композиция и правилен и добър изказ.
Изследването даде възможност да се направи диагностика на знанията и уменията на учениците и да се изведат изводи за постигнатите резултати, както и да се търсят пътища за преодоляване на пропуските в знания на учениците.
ЛИТЕРАТУРА:
- Бижков, Г. (1995). Методология и методи на педагогическите изследвания. София: Аксони.
- Бижков, Г. (1988). Педагогическа диагностика. София: Народна просвета.
- Иванов, И. (1993). Педагогическо изследване: методология, методи, процедура. Шумен: Глаукс.
- Георгиева, М., Йовева, Р., Здравкова, Ст. (2005). Обучението по български език и литература в началното училище. Шумен: Университетско издателство „Епископ Константин Преславски“.
- проф. д-р Йорданова, Д. (2015). За целите и съдържанието на съвременното обучение по български език в началното училище. ВТУ „Св. Св. Кирил и Методий“, Съвременна хуманитаристика, бр.2.
- Иванова Н., Нешкова Р. (2017). Учебно помагало по Български език и литература за ИУЧ. София: РИВА.
- Здравкова,С., Христозова, Г., Кошарска, Л. (2010). Тестови задачи и упражнения за развитие на речта – 3.клас. София: Анубис.
- Димитрова, П. (2018). Книга за учителя по Български език за трети клас. София: Просвета плюс.
Автор: n.vasileva@klohridski.com