ОБРАЗОВАТЕЛНА ТЕХНОЛОГИЯ ЗА РАЗВИТИЕ НА УМЕНИЯ НА XXI ВЕК ПРИ ИЗУЧАВАНЕ НА НАСЕЛЕНИЕ НА БЪЛГАРИЯ В X КЛАС
Милена Щерионова
Резюме: В статията е представена образователна технология за развитие на умения на 21 -ви век при изучаване на население на България в 10 клас. Фокусът е върху четивна, научна и дигитална грамотност, както и уменията за работа в екип. Предлагат се практически методи и подходи, които могат да бъдат внедрени в учебния процес с цел постигане на по-цялостно и съвременно образование.
Концепция на изследването
Бързото темпо на обществените и технологични промени поставя пред училището и учителите нови изисквания водещи до адаптация на използваните методи и подходи.
Педагогическо предизвикателство е учителите да изпълняват образователната си мисия и да формират готовността на обучаемите за успешно включване в динамично променящия се свят. Учителят трябва да играе нова роля като наставник, сътрудник, насърчител на учениците в процеса на откриване и усвояване на информация, което става все по-лесно със съвременните технологии и интернет. Вече не се очаква учителят просто да предава знанията, а да насърчава активното участие и самостоятелното усвояване на информацията от учениците, както и приложение на усвоеното в практически ситуации.
Учениците трябва да бъдат обучавани не само да познават и запомнят факти, но също така и да развиват умения да се учат, да комуникират, да мислят критически и да си сътрудничат.
Възниква въпроса възможно ли е да се постигне това?
Възможно ли е да се създадат условия за по-добра мотивация на учениците, за постигане на по-добри резултати, за осъществяване на сътрудничество, за проява на креативност и критическо мислене? Считам, че това може да се постигне в една интерактивна среда, при използване на различни типове задачи формиращи умения за четивна, научна, дигитална грамотност и работа в екип. Върху тези основни моменти се базира изследването.
Иновация в образованието
Терминът „иновация“ произлиза от латинското „novatio“ с дословно значение „по посока на изменението“. Иновациите в обучението са естествен процес за усъвършенстване, свързан предимно с технологията на обучение и дейностите на учениците.
Като стандарт за иновации в обучението се приема крайният резултат на творческата дейност, който може да бъде нов или подобрен педагогически продукт, използван в практиката или нов подход към педагогическата дейност. Педагогическите иновации са насочени към повишаване на ефективността на педагогическата дейност.
Образователна технология
Образователната технология може да бъде определена като система от логически, последователни и организирани дейности, насочени към постигане на конкретен резултат. Тя включва процедури, операции и стъпки, които са основните елементи на технологичния процес. Технологията се характеризира с качества като резултатност, оптималност и ефективност.
Умения
В обучението по география и икономика уменията се разглеждат като „овладени от учениците умствени и практически действия, насочени към решаване на конкретни учебни задачи“.
Съществуват различни класификации на уменията: в зависимост от използваните източници на информация Влайкова (1988:14) групира уменията на: умения за работа с текст; умения за работа с карта и картографски изображения; умения за работа със статистически данни и графични статистически изображения; умения за работа с нагледно-образни източници на информация.
Според Р. Гайтанджиева (1994,б) в зависимост от характера на дейността на учениците с учебната информация уменията могат да се класифицират в четири групи: за получаване на информация, за представяне на информация, за генериране на информация и за извършване на комбинирана дейност (съчетание от изброените умения). Тези групи умения могат да се съотнесат към три основни източника на информация. Прилагането им се обезпечава чрез конкретни педагогически (дидактически) технологии. [1]
Четивната грамотност е способността да се разбира, оценява и използва писана информация в различни контексти. Това е процесът на разширяване на знанията, разбирането на текстове и извличането на смисъл от тях. Формират се 9 основни учебни цели за постигане на четивна грамотност:
1.Извлича информация от непрекъснат текст;
2.Извлича информация от прекъснат текст;
3.Извлича информация от непрекъснат и прекъснат текст;
4.Обобщава, тълкува информация от непрекъснат текст;
5.Обобщава, тълкува информация от прекъснат текст;
6.Обобщава, тълкува информация от непрекъснат и прекъснат текст;
7.Осмисля, оценява информация от непрекъснат текст;
8.Осмисля, оценява информация от прекъснат текст;
9.Осмисля, оценява информация от непрекъснат и прекъснат текст.
Посочените цели представят прогресивно увеличение на сложността и дълбочината на разбиране и използване на информацията от текстовете. Те показват различни нива на развитие на четивната грамотност, които обхващат различни умения, като извличане на факти, обобщение на информация, тълкуване и оценка.
Научната грамотност (или грамотност в науката) е способността да се разбира, оценява и прилага научна информация и познания. Важна е за развитието на критичното мислене и способността да се анализират и разбират научни принципи и концепции. Тя предоставя инструментариум, с който да се подхожда към неизвестното и да се изграждат нови познания.
За да се постигне научна грамотност, е важно да се поощряват учениците да задават въпроси, самостоятелно да откриват това, което трябва да научат, вместо да го получават в готов вид. Те трябва да търсят възможни отговори чрез провеждане на експерименти и изследвания, да сравняват и анализират резултатите, и да споделят откритията си с другите.
Дигиталната грамотност е способността да се използват информационни и комуникационни технологии (ИКТ) за ефективно търсене, оценяване, създаване и комуникиране на информация.
Тя може да бъде разделена на 6 основни елемента – пет от тях са свързани с типа действия, които учениците трябва да извършват в дигитална среда, а шестият е свързан с начина, по който всяко от тези действия може да бъде извършвано сигурно и в съгласие с етичните норми:
- Търсене и намиране на информация
- Организиране на информация
- Обработване на информация
- Творчество в дигитална среда
- Споделяне и общуване
- Сигурност, идентичност и работна етика
Екипът е група от хора, които работят заедно, сътрудничат и споделят обща цел или задача. Екипите се формират с цел постигане на по-добри резултати, като всеки член на екипа допринася със своите умения, знания и опит. Екипният дух и сътрудничеството са от съществено значение за успешната работа на екипа.
Чрез поставянето на конкретни цели се реализират четирите елемента на умението за работа в екип: организация на процеса; ефективна работа и управление на времето; представяне и защита, рефлексия (позволява на учениците да осмислят процеса и своето участие в него).
Ефективните екипи са способни да постигнат високи нива на продуктивност, иновации и успех, като всяко индивидуално усилие се обединява в обща сила за постигане на целите и резултатите.
Цел на изследването
Конструиране и апробиране на образователна технология за развитие на четирите вида умения: за четивна грамотност, за научна грамотност, за дигитална грамотност и за работа в екип при изучаване на население на България в десети клас.
Основни изследователски задачи
2.4.1. Да се изследват научно-теоретичните основания на изследването.
2.4.2. Да се изработи модел на технологията и програма за неговото осъществяване в обучението в десети клас.
2.4.3. Да се проведе изследване за ефективността на модела.
2.4.4. Да се представят и анализират резултатите.
Хипотеза
В настоящото изследване допускам, че с използването на иновационен модел на образователна технология за развиване на умения по география и икономика в X клас, подраздел „Население на България“ ще постигна следното:
- По-висока активност и повишаване на интереса към географията като учебен предмет;
- Включването в обучението едновременно на учениците от класа развива умението за работа в екип;
- Изграждане на ценности – сътрудничество, уважение, отговорност, взаимопомощ.
- Осъществяването на обучението чрез предлагания иновативен модел се постига единство на обучение, възпитание и социализация.
Моделиране
Учебните модели служат като външна опора в учебната дейност, като среда за материализация на овладяваните действия. От една страна моделирането отразява предметната страна на учебната дейност на учениците, а от друга – оперативната. В реалния учебен процес тези две страни са взаимно свързани, затова добре изградените модели могат да се използват и като модели на изучаваните обекти, и като модели на действията по това изучаване.
Моделирането предполага дейност свързана с решаването на практически задачи. Макар и да не съставлява основната част от учебното съдържание те се вплитат в контекста от дейности, водещи до придобиване на знания и умения залегнали в учебните програми. Съществуват традиционни практически задачи и такива, които предвид използваните специфични средства и значимост на постигнатия обучаващ ефект произтичат от промените в учебното съдържание и реформата в училище и се определят като иновации.
Създаването и използването на мултимедиен проект Power Point може да се приеме като един пример за моделиране.
Обща рамка
Тема: Население на България
Темата за обобщение е заложена в годишното разпределение на учебния предмет в X клас.
Моделът включва работа на учениците с различни източници на информация, дискусия по темата и изработване на презентация.
За развитие на четирите вида умения учениците изпълняват поредица от дейности разпределени в екипи.
С цел засилване на практико-приложната страна на обучение и реализиране на дейностния подход в модела се прилага система от традиционни и интерактивни методи
Спецификата на учебното съдържание по темата предполага използване на различни източници на информация, които развиват у учениците умения за анализ на таблици, графики, диаграми и текст; ефективно използване на научни факти и тяхното приложение, което е важно за обучението във втори гимназиален етап.
Освен традиционните източници на научна географска информация, задачите в модела предполагат използване на ИКТ, което е важно за развитието на дигиталната грамотност.
Работата в екип, от една страна позволява на учениците да обменят идеи при събиране и анализиране на информация, да проучват и оценяват различните гледни точки, за да могат да формират собствено мнение и да бъдат социално отговорни относно проблемите на страната. От друга страна учениците се учат на позитивизъм и толерантност към останалите в групата.
Краен продукт: Изготвяне и представяне на мултимедийна презентация.
Автори:
Владева, Р. (2016). Съвременни аспекти на системата „Обучение по география”, Шумен, Университетско издателство „Епископ Константин Преславски”.
Национална програма за развитие на България 2020.