УЧЕНИЦИ-УЧИТЕЛИ-РОДИТЕЛИ- ГОВОРИМ НА ЕДИН ЕЗИК
Нефие Раим
Директор на СУ“Васил Левски“, гр.Главиница, обл.Силистра
Резюме: Съвременната нормативна уредба за осъществяване на образование у нас създава условия за автономен избор на всяко училище как да повишава качеството на услугите, които предлага. Една такава възможност е мобилизирането на училищната общност да работи така, че училището да получи престиж на иновативно училище. Настоящата статия представя опита на СУ“Васил Левски“, гр.Главиница, община Главиница, област Силистра в изследването на възможностите за разработване на иновативна идея и избор за изграждане на концепция за внедряването й като образователна иновация.
Ключови думи: образователни подходи, позитивно образование, иновативност,мултикултурна среда, проектно базирано обучение, училищен екип, ученици, родители.
Община Главиница се характеризира със смесения си етнически състав, като по данни на общинската администрация, преобладаващата етническа група е турската, следвана от българската и ромската.
В СУ“Васил Левски“ учат деца от 23 населени места, с различна етническа принадлежност, от които над 60% се самоопределят като принадлежащи към различни малцинствени общности.
Идентифицираме проблеми пред учениците, особено при тези от ромския и турския етнос в училището, които водят до намаляване на успеха, повишаване на отсъствията от училище, до отпадането от образователната система. Те са породени от следните групи причини:
Социални причини: Свързани с родителска незаинтересованост, противоречия, конфликти, напрежение и кризи в семейството, отрицателно въздействие на домашната среда, функционална неграмотност или ниско образование на родителите, непълни семейства, ученици с поведение, което е трудно, домашно насилие. Тези проблеми се идентифицират най-често в ромските семейства и в социално слабите турски семейства, което изисква много индивидуална работа с тях.
Икономически причини: Произтичат от безработицата, ниските доходи, пониженият жизнен стандарт и бедността, които поставят много деца в ситуация да подпомагат семействата си. Бедността води до намаляване грижата за образованието и професионалното бъдеще на децата, защото родителите основно се интересуват от препитанието за деня. Често тези родители поощряват ранните бракове на децата си, за да споделят грижата за тях с другиго.
Образователни причини: Обхващат трудности в усвояването на учебното съдържание, поради слабо владеене на български език; слабости в методиката на преподаване и в организацията на обучението, което не е съобразено със спецификата на мултикултурната среда. Образователните причини са свързани с навиците за учене, негативни нагласи на участниците в образователния процес и липсата на мотивация. Големият брой отсъствия, влошената дисциплина, ниските образователни резултати са вътрешни процеси, с които учителите и ръководството на училището се сблъскват ежедневно.
Етнокултурни причини: Етнокултурното многообразие в училището се изразява в специфичните етнически, религиозни и езикови измерения, а именно изповядване на християнска и мюслюманска религия и принадлежност към българската, ромската и турската общност. В образователната практика липсва достатъчна чувствителност към етнокултурните характеристики на децата, което повишава риска от преждевременно напускане на училище. Това се обосновава от отсъствие на познавателна мотивация сред учениците от тези общности, отсъствие на мотивация от страна на родителите от уязвими етнически общности за приобщаващо образование на децата им, дефецит на комуникативна компетентност.
Проблемите до голяма степен се базират и наречените стереотипи, според които на ромите се гледа като на хора, създаващи проблеми в обществото, хора с по-нисък умствен потенциал, поради което те не са в състояние да достигнат и покрият държавните образователни изисквания, хора, слабо владеещи български език, безразлично отношение към училището като държавна институция.
Дейността ни като образователна институция е насочена към превенцията и преодоляването на тези проблеми, като се ангажират усилията на всички заинтересовани страни – ученици, родители и учители.
Провеждането на политиките за образование, възпитание и социализация на учениците е успешно тогава, когато е съобразено със специфичните условия на социокултурната среда. Това превръща училището в обособена субкултура. Характеристиките на тази субкултура в СУ“Васил Левски“ са следните:
- Интеркултурно образование в мултикултурна среда.
- Българският език се овладява едновременно като:
- светогледна система;
- средство за комуникация;
- като знакова система.
Статията представя технология на училищни практики, която се основава на концепцията на педагогическата колегия в средно училище“Васил Левски“ за работа с родители, свързана с приобщаването им към училищния живот, към образователната интеграция на децата чрез нетрадиционни формати за контактуване, взаимодействие и общуване с родителите .
Участието на родителите се осъществява в няколко тематични посоки, които са взаимосвързани и се допълват:
- Провеждане на учебен час в автентична българска, ромска и турска среда, в дома на деца, изявили желание. Уроците се провеждат по един от всяка етническа група, представена в училище. Учителят работи в сътрудничество с родителите.
- Провеждане на открити уроци“Аз уча моите родители“. Уроците се подготвят от децата и учителите в рамките на 5 часа, а родителите са „ученици“. Темите са за бита, традициите и празниците на различни етноси и религии.
- Родителите- учители: Провеждане на открити уроци, по учебен предмет от културно-образователната област, подготвени от родители с помощта на учителите и учениците.
- Обучение на родители.
Цели на дейностите с родители:
- Цели, визиращи образованието, възпитанието и социализацията на децата и учениците.
- Специфична методика в урочната и извънурочните дейности, обусловена от интеркултурния характер на образователните практики.
Извънурочни дейности – в две основни направления:
- Дидактически игри: естетически(включително и театрален фестивал), мултидисциплинарни и интердисциплинарни състезателни игри.
- Обучение/тренинги с родители;
За осъществяване на тези дейности използваме различни иновативни и интерактивни методи за групова работа, които включват смяна на средата и ролите, овластяване на учениците, ролеви игри и тренинги, споделяне на наученото, визуализиране и презентиране. Прилагаме комплексния метод за ангажиране на родителите чрез тяхното привличане за съмишленици, съюзници, помощници и активни участници в образователния процес и извънучилищните дейности, с цел превенция на ранното отпадане от образование. Акцентът е приобщаването на семействата и обединяването на различните етноси и култури, прилагайки иновативен модел за смяна на ролите на „обучаващия и обучавания“, като родители и ученици влизат в роля на учители, както и родители стават обучаеми. Те се реализират извън учебно време, поради което в бюджета се предвиждат възнаграждения за преподаватели за подготовката и провеждането им.
От 2020 година активно използваме тренинга като средство за формиране на нови ценностни нагласи у родителите и умения за подпомагане на учениците-
Технологията включва следните елементи: дефиниране на проблема, определяне на целите, избор на ресурси и разпределението им във времето съобразно целевата група.
Проблемът: традиционният, наложил се през годините модел за работа с родители, предписва активна роля на учителя и пасивна на родителите.Обикновено тонът на педагозите е назидателен, в някои случаи – обвинителен. Доколко този модел е ефективен обаче? В повечето случаи е неработещ, защото дори и учителят да убеди родителите, че детето им има нужда от подкрепа, родителят не знае как да го направи. Дори, ако е грамотен.
Тезата: тренингът е формата, в която родителят не само придобива умения как да подпомага детето си, но и променя начина на общуване между родители-учители-ученици-родителска общност.
Цели на тренинга:
Имплицитни:
- Изграждане на група от родители, които да провеждат училищната политика в ромската общност.
- Усвояване от родителите на концептуален инструментариум, с който да интерпретират училищната проблематика и социалните перспективи на своите деца.
Експлицитни:
- Да се предложи на родителите дидактически инструментариум, с който да подпомогнат както развитието на базовите компетенции на собствените им деца, така и овладяване на речта на български език.
Ресурси: ролеви игри, импровизационен театър, презентация, решаване на казуси, дискусия.
Този формат на взаимодействие дава възможност родителите да споделят собствените си проблеми, да влязат в ролята на учители, ученици и сами да стигнат до извода, че образованието е ценност и променя начина на живот. Веднъж спечелили ги за каузата, родителите обръщат повече внимание на децата си, на тяхната подготовка за училище, на тяхното образование. Целта на тези дейности е да се помогне на обичащия и загрижен родител да осъзнае отговорността към децата си и тяхното бъдеще.
Темите на тренингите с родители са: „Превенция на ранните бракове“, „Образованието – път към бъдещето“, „Превенция на ранното отпадане на учениците от училище“, „Семейството и училището като партньори“, „Езикът, който ни събира и разделя“, „Превенция на деструктивни модели на поведение в семейството“, „Билките в нашия дом“ и др.
Представеното тематично и жанрово многообразие на тренингите е продиктувано както от динамиката в отношенията родител-ученик-училище-социална среда, така и от способността на педагогическата колегия в СУ“Васил Левски“ да интензифицира комуникацията с родителската общност, като надгражда и развива добрите практики.
Срещите с родители и учители от други общности и населени места дават добри възможности за споделяне и обмяна на добри практики. Пример за подобна дейност е тренингът с родители и учители, проведен в нашето училище. Гости и участници бяха родители и учители от партньорските ни училища от община Ситово.
За втора поредна година в училище се провежда училищен театрален фестивал.
В постановката „Радини вълнения“ по мотиви от „Под игото “ на Иван Вазов участваха ученици, родители и учители.
Проведоха се открити уроци в автентична българска, ромска и турска среда- проведен открит урок на тема „ Мартеничке бяла и червена“ Часът беше проведен в дома на Даниела Иванова от гр. Главиница с тема на урока „Мартеничке бяла и червена“. Работиха в импровизирана класна стая на открито. За бяла дъска използваха флипчарт. Учениците с интерес се включиха в инициативата. Научиха за традициите и обичаите свързани с празника „Първи март“, какво символизират цветовете на мартеницата и кои са мартенските благопожелания и предсказания. Урокът завърши със стихотворения, посветени на празника за Баба Марта. Гости на четвъртокласниците бяха заместник-директора г-жа Зюбейде Насуф и родители на ученици.Вторият час беше проведен в дома на Сечил Нурхет от гр. Главиница с тема на урока по БЕЛ „ Басните- извор на народната мъдрост“. Работихме в импровизирана класна стая на открито.За бяла дъска използвахме флипчарт.Учениците приеха с желание и ентусиазъм новото предизвикателство.Подготвиха се за часа със свои рисунки.Запознаха се с басните на П.Р.Славейков,Езоп,Иван Крилов и поуката ,която носят.Научиха няколко ценни урока -да бъдат добри в постъпките си,да бъдат единни и сплотени,да бъдат търпеливи,усърдни и да уважават мнението на другите. Гости на четвъртокласниците бяха г-жа Бахрие Рамис и родители.Третият час беше проведен в дома на Дефне Танер от гр.Главиница с тема на урока по БЕЛ -драматизация на приказката “Най-ценното” по Павел Матеев.Класната ни стая отново беше на открито,а за бяла дъска използвахме флипчарта.И за този час учениците се подготвиха с голямо желание.Всеки сам си подготви костюма ,с който ще участва в драматизацията.Учениците направиха рисунки за отделните епизоди от приказката,които залепихме на флипчарта.След изнесената драматизация,учениците отговаряха на въпроси и решаваха литературни задачи, свързани със съдържанието на приказката.И този час най-важното бе да открият поуката от приказката и да разберат кои са най -ценните неща в живота на човека-земята,водата,знанието,любовта и семейството.Според думите на стария цар само събрани заедно, най-ценните дарове на света ,могат да гарантират дълъг и щастлив живот.Затова той разделил царството си по равно на четиримата си синове,защото всеки от тях е донесъл най-ценното според него.Урокът завърши ,като всеки от учениците сподели кое е най-ценното нещо за него.Изказаха много интересни и различни мнения.За награда получиха бонбони и плодове от майката на Дефне.Гости на урока бяха г-жа Гюлхан Шюкрю и родители.
„Аз уча моите родители“ с ръководител Димитричка Петрова: се проведе открит урок за извънкласна дейност в IVа клас с класен ръководител г-жа Димитричка Петрова на тема „Коледа (Бъдни вечер)“. На урока присъстваха родители и учители. Целта на урока е учениците и техните родители да научат и обогатят своите знания за празниците и обичаите на християните и по-специално за празника Бъдни вечер. Урокът се изнесе от ученичката Никол Колева, която умело успя да преведе децата, както през подготвителната, така и през основната част на урока, който беше пресъздаване на обичая „Бъдни вечер“. Пресъздаде се селска къща с камина и тъкани черги, софра с постни нечетен брой ястия, питка с късмети, коледари и бъдник. Учениците успяха да бъдат активни участници в образователния процес и да покажат на своите родители колко е важна социалната интеграция. Проведе се открит урок за Извънкласна дейност в 4 ”а „клас на тема „Шекер Байрам – един от големите празници на турския етнос” . Целта на урока беше не само децата, но най – вече родителите християни да научат и обогатят своите знания за празниците и обичаите на мюсюлманите и по – специално за празника Шекер Байрам . Учител на урока беше ученичката Селин Алкин, която успя да се справи с ръководенето на целия урок много добре. За целта децата бяха с турски носии, обстановката – турска къща със софра. На нея баклави, локуми, бонбони, баница, постни сърми … Участва целият клас. Деца и родители споделиха как се празнува в тяхното населено място и в техните домове празника. Имаше интервюта , разкази, състезание за най – вкусни домашни бонбони и инсцениране на момент от празника. Получи се това, което целяхме и в този урок– учениците да учат своите родители на социална и образователна интеграция. Да са отговорни и да са съпричастни с училищният живот на своите деца.
„Родители- учители“ „България празнува – официални празници“ , родител Адевие Кямил. На урока присъстваха 16 ученици от 2.а клас, един ученик отсъстваше по уважителни причини.Присъстваха родители и учители.Темата на открития урок по околен свят беше „България празнува – официални празници“.По темата беше изготвено табло.Бяха оформени кътове за празниците. Класната стая беше украсена в съответствие с темата на открития урок.Беше интересно, използвани бяха интерактивни методи на работа – презентация за официалните празници. Учениците бяха активни, с интерес слушаха и участваха.
Учениците от целевата група проявиха голяма активност – Валентин Венциславов и Емир Севдалинов.Отговаряха на въпросите с пълни отговори.Те показаха умения за правилно четене и изказване. Останалите ученици – Мерлин Ниази и Ямур Ашкън показаха напредък в развитието на четивната техника, С желания отговаряха на поставените въпроси.
„Празнуваме и живеем заедно“ , родител Юнал Рами.На урока присъстваха много родители и учители .Темата на открития урок по околен свят беше „Празнуваме и живеем заедно“.
Урокът протече много добре.Бяха използвани картини показващи празниците на отделните етноси.Ученички бяха облечени с традиционни ромски носии и на фона на музикален съпровод, разказаха и четоха за празника Василица. Представена беше презентация за празниците на българите, ромите, турците, евреите арменците.Показани бяха традиционните носии на отделните етноси. На дъската беше представен работен лист, който всички ученици заедно обсъдиха и попълниха.
Учениците бяха активни, с интерес слушаха и участваха.
Такъв вид дейности подпомагат добрите отношения между ученици, учители и родители. Родителите разбират по-добре своите деца; овладяват различни начини за общуване чрез разнообразни дейности; приемат по различен начин учителя, нараства доверието към него; опознават ежедневието в училище; обменят информация не само с учителите, но и помежду си; добиват по-голямо самочувствие като особено важни за своите деца. Изгражда се идеята, че училището е мястото, където ученикът получава ценни знания и развива компетентности и умения, които ще са нужни в целия му живот. Родителите осъзнават нуждата от образование и разбират, че е важно не само децата им да посещават училище, но и да се стремят да успяват и да се развиват.
И тъй като ние сме учители и знаем какво целим и в каква посока развиваме училището, знаем и какви резултати очакваме.
Резултати от дейностите с родители:
- Мотивирани родители, осъзнаващи нуждата от образование.
- Развити родителски умения за възможни начини за справяне с проблеми на детето; отговорност на родителите за присъствие и напредък на детето в училище.
- Създадена подкрепяща мрежа от учители и родители, които активно работят за привличане на родители за участие в училищни дейности.
С цялата си работа с ученици и родители педагогическата колегия на СУ“Васил Левски“ цели да подпомогне родителите да разберат собствената си значимост, защото основна грижа за нас не са само знанията на техните деца, а на първо място е грижата за успеха и тяхната житейска реализация.
ЛИТЕРАТУРА
1.Желева, П.Сборник с добри практики от XIII Национални педагогически четения под наслов“Да запазим усмивката в училище“ 2018г.“Лапбук – метод в работа на съвременния учител“.
2.Яначкова, Т.Сборник с добри практики от образователната интеграция на децата и учениците от етническите малцинства, „Приобщаване на новоназначените учители към спецификата на работа в училище с мултикултурна среда с помощта на учители-наставници.
3.Станчева, С.Интеркултурното образование като средство за намаляване отпадането на ромските деца от училище от Пета, Шеста и Седма научно-практическа конференция 2021, Център за междуетнически диалог и толерантност АМАЛИПЕ