„ЗАЕДНО МОЖЕМ ПОВЕЧЕ“
Нефие Хюсеин Раим
Директор на СУ“Васил Левски“, гр.Главиница, обл.Силистра
Резюме: Новият тип взаимодействия училище – семейство, използва нови форми за работа, традиционни и нетрадиционни, явяващи се решаващи условия за обновление системата от форми, методи и средства в образователните институции.
Необходимостта от постоянно взаимодействие с родителите, не само във вида психолого-педагогическа помощ на конкретни семейства, но активното им въвличане в живота на училището, чрез участие в развиваща образователна дейност с децата, несъмнено ще съдейства за изграждане на онзи свят, свят без страх и насилие, онзи реален свят на любов, разбирателство и комфорт, свят, който децата заслужават.
Ключови думи: образователни подходи, иновативност, мултикултурна среда, проектно базирано обучение, училищен екип, ученици, родители.
Взаимоотношенията в семейството играят изключително важна роля в живота на детето. Те са пръв образец на междуличностни отношения. И тъкмо заради това детето пренася в други житейски ситуации начина на общуване, който е възприело от своите родители в семейната среда.
Да покажем на децата, че могат да гледат на себе си и света позитивно е грижа на нас родителите и учителите.
Няма съмнение, че ние педагозите непрекъснато търсим и прилагаме нови форми на педагогическо взаимодействие и сътрудничество, както с децата, така и с родителите им.
В нашата работа с родителите и учениците заложихме на екипния работен принцип.
Статията представя технология на училищни практики, която се основава на концепцията на педагогическата колегия в средно училище“Васил Левски“ за работа с родители, насочена, както към ромските родители/ родителите от етническите малцинства, така и към родителите от мнозинството. Участват родители от всички етноси, което е предпоставка за формирането на доверие и толерантност между тях. Целта е привличане на родителите/ настойниците от маргинализирани семейства и включване на повече родители от всички етноси за съмишленици, съюзници, помощници и активни участници в образователния процес и извънучилищните дейности, с оглед превенция на ранното отпадане от образование.
Акцентира се на повишаване капацитета на родителите, мотивирането и активизирането им за участие в училищния живот, овластяване на родителите в подкрепа на училищните практики за образователната интеграция на децата и учениците. Част от тези родители са с незавършено основно и дори начално образование, участват рядко в образователния процес и възприемат обучението и училището като „чужда“територия. Образованието и социализирането не е сред водещите ценности и приоритети на общността. В резултат в училището няма подкрепа от някои родители, защото те изпитват недоверие към него и към учителите.
Методите на изпълнение на дейността са базирани на взаимно сътрудничество и толерантност:
- Създаване на база-данни за семействата на учениците в риск от училището – социална анкета „от врата на врата“ с родители.
- Създаване на Родителски клуб, в който се обидиняват активни родители. Провеждат регулярни срещи и си сътрудничат с ръководството на училището за решаване проблемите на учениците от маргинализираните групи.
- Организиране на родителски лектории от изпълнител: за повишаване на информираността на родителите и тяхното активизиране.
- Индивидуална работа с родители, които възпрепятстват децата си от редовна посещаемост на училище: се осъществява перманентно от медиаторите и Родителския клуб.
- Развитие на форми на родителски мониторинг на качеството на образование в училището и други форми на родителско участие: в края на всеки срок Родителския клуб провежда стандартизирана анкета с извадка от родители и фокус-групи за удовлетвореността от учебния процес и предложения за подобряването му.
- Участие на Родителския клуб и медиаторите в срещи с колеги от община Ситово за обмен на успешен опит и подкрепата между съмишленици.
- Инициативи за приемането на различието и преодоляване на негативните стереотипи и ангажиране на институциите и общността:
- Информационна кампания по повод празници;
- Двудневна конференция в края на годината „Заедно можем повече“ с учители, ученици, родители, представители на образователните и социалните институции.
Резултатите от дейността дават принос към изпълнението на главната цел, както следва:
- Създаден Родителски клуб в училището.
- Включени минимум 20 родители в дейностите на Родителския клуб.
- Проведен от изпълнител цикъл от 4 родителски лектории, включващ 8 модула.
- Включени 100 родители в родителските лектории.
- Проведени от медиаторите минимум 40 разговори-консултации с родители относно мотивацията за подкрепа на образованието на техните деца. От тях – минимум 10 разговора с родители, които възпрепятстват децата си от посещаване на училище.
- Проведени 200 анкети с родители за оценка на удовлетвореността от училището и основните срещани проблеми по разработена от изпълнител методика за обратна връзка „училище-семейство“.
- Подсигурено участие на образователните медиатори и ръководителите на Родителския клуб в общо 2 съвместни срещи с медиатори и Родителски клубове от община Ситово.
- Проведени инициативи за преодоляване на стереотипи и негативни обществени нагласи, основани на етнически произход и културна идентичност и за ангажиране на институциите и общността:
– Проведени информационни кампании по повод Международния ден на толерантността 16 ноември, Международния ден на ромите 8 април, Деня на европейските езици 26 септември и традиционни етнически и национални празници.
– Проведена двудневна конференция в края на проекта „Заедно можем повече“ с 60 участника.
- Разработени и разпространени: 500 брошури с добри практики за учене през целия живот и в мултикултурна среда и 2000 за информационните кампании и конференцията.
В резултат от цялостното изпълнение на дейността, родителите се превърнаха в активни участници и партньори на училището и общината в образователния процес. Постигна се отношение на толерантност между образователните институции и семействата при съвместна работа в мултикултурна среда, като основният фокус беше обединяване на усилията за задържане на учениците в образователната система и завършване на средно образование. Развиване на култура за приемането на различието и преодоляване на негативните стереотипи, като се ангажират всички заинтересовани страни и общността.
Със съдействието на Община Главиница се организираха 2 съвместни срещи с медиатори и Родителски клубове от община Ситово с участие на образователните медиатори и ръководителите на клубовете. Извърши се обмен на успешен опит и подкрепата между съмишленици от различни общини. Едното от мероприятията бе изнесено на територията на Ситово. Транспортната услуга се извърши от изпълнител „ГЕНК“ ЕООД.
В заседателната зала на общинския съвет в гр. Главиница се проведе конференция „Заедно можем повече“.
Главната цел на конференцията бе да представи дейностите и резултатите за подобрен достъп до качествено образование, да се насърчи социалната и образователна интеграция на ученици от маргинализирани групи в СУ “Васил Левски“, да се намали делът на ранно отпадналите от училищното образование, да се повиши образователния статус като устойчива тенденция на територията на община Главиница.
В събитието се включиха кметове на населени места, общински съветници, учители, родители и други. По време на конференцията бе отчетено, че успешното изпълнение на дейността е оказало положително въздействие върху ученици, родители, учители и обществеността .
Екипа на СУ“Васил Левски“ организира и проведе месец юни „Празник на етносите“ – пъстра мозайка от песни, стихотворения и танци на трите етноса – български, ромски и турски, в който получиха изява всички ученици от целевата група, обществеността се запозна с постигнатото по дейността и се постигна истинско единение на всички етноси и групи от общината. Празникът бе съчетан с тържественото изпращане на седмокласниците, с което се наблегна на важността и значението на образованието за нашите деца.
В рамките на дейността се потърси обратна връзка с родителите, относно работата на училището и удовлетвореността им от обучението на техните деца, като се приложи разработената Методика за обратна връзка училище-семейство.
Обратната връзка е много полезна за педагозите и ръководството на училището, относно подобряване работата в мултиетническа среда. Активизира се родителската общност и се постигат положителни резултати за интеграция на учениците към образованието.
ЛИТЕРАТУРА
1.Станчева, С.Интеркултурното образование като средство за намаляване отпадането на ромските деца от училище от Пета, Шеста и Седма научно-практическа конференция 2021, Център за междуетнически диалог и толерантност АМАЛИПЕ.
2.Стоянова М., (2011), Модели за приобщаващ игров тренинг за деца и родители. Годишно научно-методическо списание „Иновации в обучението и познавателното развитие“, бр. 2, Бургас.