Роля и значение на учебния предмет „Технологии и предприемачество” в трети клас за реализиране на интегративни връзки при фромиране на техническа култура в обучението
Миглена Стоянова Колева
СУ „Св. Климент Охридски” град Добрич
Резюме: В статията се обръща внимание как чрез интегриране на знания и умения се осигурява цялостен образ на света в съзнанието на учениците. Интегрираните знания и умения са подходящо структурирани в така наречените интегрираните уроци. Посочени са примерни теми за вариант на интегрирано учебно съдържание между предметите „Технологии и предприемачество“ и „Човекът и природата“ в трети клас. Те са насочени към придобиване на ключови компетентности и не изчерпват възможностите за изграждане и на други междупредметни връзки. За улеснение на учителя е представена примерна блок- схема на макроструктура на урок по технологии и предприемачество.
Ключови думи:междупредметни връзки, интегрирано учебно съдържание, интегрирани уроци, макроструктура на урок .
Социалните промени през последните години водят до дълбоки изменения в цялата наша действителност. Тези промени не отминават и училището. Всеки ден педагогическата общественост се сблъсква с променящата се училищна действителност. За получаването на една по-пълна представа за обкръжаващия свят не е достатъчно само да се запознаят учениците с основните факти, явления и процеси на живот, изучавани по даден предмет, а трябва учебно съдържание да бъде преплетено с другите учебни предмети. Това се постига, когато в учебното съдържание бъдат включени знания, изучавани по други учебни предмети, наречени интегративни. Чрез интеграция на знания и умения се осигурява изграждане на цялостен образ за света в съзнанието на ученика. Интегрираните знания и умения се структурират по подходящ начин в т.нар. интегрирани уроци.
Интегралният подход е едно от най-важните изисквания и условия за целенасочено постигане на образователния процес, за последователно осъществяване на генералната цел на образователната система. Той е особено необходим в начален етап, където крайната цел на обучението и възпитанието в средното училище е твърде далеч. Чрез интегралния подход се осигурява „присъствието“ на тази цел, както в учебната документация, така и в съзнанието на учителя.
В педагогическия процес интегралният подход се реализира чрез разнообразни фактори, обособени според П. Николов в няколко групи (Николов П. 19885).
Към първа група се отнасят факторите, които осъществяват интеграция в най-тясно взаимодействие с други институции на обществената среда. Те се определят като социалнопедагогически. Такива са: реализация на степента на развитие на учащите се в условията на училищния живот и извън него; актуалните проблеми, които животът поставя за интегриране на постигнатото в обучението, възпитанието и развитието на учениците.
Втората група фактори подпомагат реализацията на интегралния подход главно в рамките на училището. Тях можем да определим като психолого-дидактически. Такива са: мотивацията, естетизацията, системата за стимулиране, проблемните ситуации. Третата група фактори, чрез които се реализира интегралния подход в образователния процес са от организационно-педагогически характер. Те се отнасят за комплектност на планирането; до контрола и отчитането дейността на учениците.
Интегрираният урок се различава от традиционния със силно изразени междупредметни връзки (интегративни), като се обединяват знания и умения, изучавани по различни учебни предмети, в едно цяло.
Използвайки учебника по Технологии и предприемачество за трети клас на издателство „Бит и техника“ могат да се предложат следните теми, свързани с реализирането на интегративните връзки между обучението по “Технологии и предприемачество” и „Човекът и природата“ за трети клас.
Технологии и предприемачество | Човекът и природата |
Строителни матриали.
Замък |
Тела и вещества, свойства на водата. Прави постановки за опити. |
В стопанския двор.
Домашни животни |
Разнообразие на растителния свят.
Живи организми и тяхната среда. |
В магазина.
Чети етикета |
Аз и моето здраве.
Тела и вещества. |
Анализ на учебното съдържание за по „Технологии и предприемачество“ в трети клас за реализиране на интегративни връзки
Учебната програма по технологии и предприемачество за трети клас е насочена към изграждане на технологична грамотност и възпитаване в предприемчивост и отговорност на учениците, като съществена част от тяхната общообразователна подготовка. Тя включва разнообразни теми, проблеми и дейности, чрез които се доразвиват и надграждат придобитите във втори клас знания, умения и отношения. Обуславя по-голяма самостоятелност в познавателната и практическа работа на учениците. Тя е конструирана за организиране и провеждане на активна част от дейностите за обогатяване на общата култура и общообразователната подготовка на учениците (4). Предвидени са повече дейности, ориентирани към ученето чрез трансфер, които създават условия да се прилагат много знания и умения от други учебни дисциплини. Основните цели на обучението по “Технологии и предприемачество” за трети клас са чрез практически дейности да се разширява технологичната култура и грамотност на учениците чрез : обогатяване на знанията за техниката и технологиите и тяхната роля в обществото; формиране на умения за генериране и изясняване на идеи и предложения; разширяване на знанията и уменията за обработване на достъпни материали, включително и метално фолио; формиране на умения за моделиране и използване на механизми, вкл. макари и наклонени равнини; развитие и обогатяване на уменията за работа в екип, стремежа към успех и самоутвърждаване.
Подбраните теми по “Технологии и предприемачество” дават възможност за осъществяване на междупредметни връзки с български език и литература, математика, човекът и природата, човекът и обществото, музика и изобразително изкуство. Темите са подредени в ред, който съответства на сезоните, на традиционните празници, на осъществяването на вътрешнопредметните и междупредметните връзки (Андреев М.1986). Усвояването на учебното съдържание се постига чрез умело съчетаване на репродуктивни и продуктивни дейности. Учениците в трети клас обменят информация и идеи, вземат решения, поемат различни отговорности за успешно изпълнение на конкретни задачи; предизвикват се да дискутират по определени проблеми.
Анализ на учебното съдържание за по „Човекът и природата“ в трети клас за реализиране на интегративни връзки
Преподаването на учебното съдържание по „Човекът и природата” има за цел формирането на първоначални представи и понятия за природната среда. Учебното съдържание се разгръща с помощта на разнообразни форми, методи и средства на обучение. В процеса на обучение учениците вземат участие в разнообразни дейности, което позволява възприемането и осмислянето на учебната информация. Във връзка с отделните тематични кръгове освен беседа и дискусия, учителят широко използва наблюдението и експеримента, което е условие за съчетаването на теорията с практиката. Учениците се включват в разнообразни дейности – наблюдават обекти и явления, дискутират, рисуват, участват в ролеви и дидактични игри, извършват разнообразни практически дейности (засаждане, грижи за растения и животни, извършване на опити), отразяват чрез различни изразни средства резултатите от проведени наблюдения и опити, описват (по картини и схеми) обекти, сравняват и групират обекти по дадени признаци, посочват някои връзки и зависимости, споделят преживявания и личен опит, проучват различни достъпни източници на информация, обменят, съгласуват, оформят и представят придобитата информация. Основна организационна форма на обучение е урокът. Онагледяването на всички изучавани обекти и явления е необходимо условие за преодоляване на формализма в обучението.
Целта на обучението по учебния предмет “Човекът и природата” в трети клас е да се задоволи потребността на децата от знания за заобикалящата ги природна среда и умения да се ориентират в нея, да се стимулира цялостното развитие на тяхната личност чрез: придобиване на знания за: основни характеристики на телата и веществата и употребата на веществата в зависимост от свойствата им; разпространението и значението на въздуха и водата; жизнените процеси хранене и движение; групиране на животните и растенията по определени признаци; връзката на живите организми с тяхната среда; необходимостта от опазване на природата; устройството на човешкото тяло; хигиенните правила и грижите за здравето. усвояване на учебно-изследователски методи като наблюдение и извършване на опити; формиране на отношения към природата – възприемчивост, любознателност, непредубеденост, критичност и др; развитие на познавателни, комуникативни и практически умения като разпознаване, сравнение, използване на различни източници на информация, групиране по определен признак, умение за работа в екип, насърчаване на общуването, грижи за растения и животни и др. ;развиване на интереса към явленията и процесите в неживата и живата природа.
Интегрираното обучение е все по-неразделна част от реформиращите се образователни системи по целия свят. Въпреки, че няма общоприети критерии за приложение на този тип обучение в литературата, за същността му може да се обобщи, че това е един цялостен подход, при който се използва „реалния свят” чрез използването на общи понятия по различните учебни предмети.
Доказателствата от приложението на даден образователния модел сочат, че интегрираното обучение е успешно по отношение на обогатяване на знания и умения. В класическия си вид това обучение не може да бъде прилагано в нашата образователна система, тъй като е необходимо преструктуриране на действащите в момента учебни планове и програми. То може да бъде използвано само частично под формата на проблемни задачи и ситуации и то допълнени с други традиционни и интерактивни методи.
Формиране на техническа култура и познавателна активност по „Технологии и предприемачество” клас е продължителен, сложен и многостранен процес. Това налага включването на интегрирани понятия в урочните единици.
Основните аспекти на приложението му се използва в това:
- Учениците да разбират това, което им се обяснява.
- Обяснението да бъде придружено с демонстрация.
- Достатъчна продължителност на практически занятия.
- Съблюдаване на правилата за работа.
- Целенасоченост и съзнателно упражнение.
- Правилно използване на инструментите и материалите.
- Съблюдаване на физическите и психическите особености на личността.
Основна структурна форма на обучението по технологии и предприемачество е урокът. Структурните компоненти следва да се преливат плавно един в друг. Учителят поставя предимно въпроси и задачи, а учениците активно участват, като отговарят на въпросите и решават задачите. Според характера на учебното съдържание отделните компоненти на урока могат да бъдат подкрепяни с мултимедйни презенатции, видеа, анмации, електронни и онлайн ресурси, съвместно преподване, междупредметни връзки.
За улеснение на учителя полезна би била следната примерна блок- схема на МАКРОСТРУКТУРА НА УРОК ПО ТЕХНОЛОГИИ И ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО:
Организационно-подготвителна част | 1. Организация на класа за работа
2. Подготовка на учебния и демонстративен образец. 3. Подбор на материали и инструменти за работа. 4. Подреждане на работното място. |
Встъпителна част | 1. Актуализиране на опорни знания и опит.
2. Поставяне на темата и мотивиране на дейността. |
Основна част | 1. Решаване на учебни задачи.
2. Алгоритъм за технология на работа и инструктаж. |
Самостоятелна практическа работа | 1. Самостоятелна работа или в екип за решаване на технологични, конструкторски, опитни-изследователкси задачи или работа по тема, проект, проблемна ситуация.
2. Избор на вариант за работа. Изработване на всеки елемент поотделно и включването им в конструкцияе; на всички елементи едновременно по реда на операциите; групиране на операции в етапи с дълъг технологичен процес. |
Заключителна част | 1. Оценка и самооценка на изделията и работата. Анализ на допуснатите грешки, причини и корекции. Изложба.
2. Почистване на работното място |
Предложената структура е прпоръчителна и може да бъде променяна съобразно вижданията на учителя за по-добро педагогическо взаимодействие и ефективност на обучението по технологии и предприемачество.
В заключение може да се обобщи, че формирането на техническата култура в обучението по „Технологии и предприемачество” е ефективна при приложение на интегративни връзки с други предмети и зависи от :
- Предварителна подготовка на учениците за предстоящата операция и наличието на интерес към нея и към нейното изучаване.
- Предварителната подготовка на учителя, за да направи образцова демонстрация.
- Използването на подходящи методи и средства.
- Достатъчно упражняване на оперативните действия.
- Своевременно отчитане на допуснатите пропуски и своевременни корекции.
Литература
- Андреев М. (1986) Интегративно тенденции в обучението. Народна просвета, С.
- Николов П. (1985) Интегрален подход в педагогическия процес. Народна просвета, С.
- Учебна програма по Технологии и предприемачество за III клас, утвърдена със Заповед № РД09-1093/25.01.2017 г. Приложение 14 към т. 14
4.Учебна програма по Човекът и природата за III клас, утвърдена със Заповед № РД09-1093/25.01.2017 г. Приложение 11 към т. 11
- Цанкова М., Н. Димитрова. (2009) Интеграция при методическата подготовка на бившите учители. Изд. „Фабер“, С.
Миглена Стоянова Колева