Възможности на нормативната база, подсигуряваща обучението по Технологии и предприемачество, за формиране на техническа култура у учениците в трети клас
Миглена Стоянова Колева
СУ „Св. Климент Охридски” град Добрич
Резюме: Разглеждат се възможностите на нормативната документация, предназначена да подпомогне педагогическата работа на учителя. Обръща се внимание на структурата и особеностите на учебното съдържание по теми. Посочва се ролята на обучението по технологии и предриемачество, насочено към изграждане на технологична грамотност и възпитаване в предприемчивост и отговорност на третокласниците като съществена част от тяхната общообразователна подготовка. Промените в учебните стандарти и учебната програма не са само до учебното съдържание, но и до характера на организацията на обучението. От значение е познаването им и успешно прилагане, за да могат учениците да успяват, да се изявяват, да преодоляват трудности и да се развиват.
Ключови думи: нормативна документация, учебно съдържание, области на компетентност, очаквани резултати, технологично обучение, техническа култура.
Идеята за трудовото обучение и възпитание е възникнала още от древността, от епохата на формиране на човешкото общество. Човечеството започва своето развитие, когато престава да използва без усилие това, което му дава природата и започва чрез трудовата дейност да изработва предмети, които са му необходими за задоволяване на човешките потребности. Трудът се явява източник на познанията на хората.
Точно от трудовия живот и социално общуване се заражда възпитанието. Технологичното обучение е приемник на трудовото обучение и възпитание, което има своята история и развитие.
Технологичното обучение е предметната област, в която се създават условия за комплексно възприемане на света и предполага възможности за откриване на връзки и зависимости между процесите и явленията в преобразуващата дейност на човека.
Технологичната култура на обществото и на отделната личност не може да бъде предмет само на традиционното трудово обучение в образователната система. Проблемите за нейното формиране и усъвършенстване се разтварят във всички звена на социалния механизъм при това във всички възрастови периоди.Формирането на технологична култура е въпрос на лична инициатива, въпрос на инициатива на всички институции, които имат в някаква степен и педагогически функции.
Технологичното обучение придобива през последните години съвсем нов статут. Променя се разбирането за технология. Променя се отношението към така наречените техники и технологии. Променя се отношението към връзката на всеки един учебен предмет с различни нива на овладяване на технологиите. Системата от понятия се разширява, като усвояването им продължава на широка сетивна основа, подпомогната от процеса на практическите действия. Учебното съдържание интегрира две на пръв поглед различни в съдържателно отношение области – технологии и предприемачество.
Мястото и ролята на технологичното обучение в общообразователната подготовка на учениците е нормативно осигурено чрез следните документи:
- Закон за предучилищното и училищно образование от 13.10.2015 г., в сила от 01.08.2016 г. Законът урежда обществените отношения, свързани с осигуряване на правото на предучилищно и училищно образование.
- Наредба № 4 от 30.11.2015 г. за учебния план. Тази наредба определя държавния образователен стандарт за учебен план, който разпределя учебното време между учебните предмети
- Наредба № 5 от 30.11.2015 г. за общообразователната подготовка, в сила от 08.12.2015 г.Съгласно наредбата общообразователната подготовка се осъществява чрез изучаването на общообразователни предмети, сред които е и учебният предмет технологии и предприемачество.Той е обвързан с ключовите компетентности и е „ насочен към придобиване на умчния да реагира на новости и да поема отговорност, като се гради умения за инициативност и предприемчивост“ (чл.3, ал. 2, т. 7 на Наредба №5).
- Учебна програма по предмета технологии и предприемачество за трети клас, приложение 14 към т. 14 на учебните програми за трети клас. Съгасно нея, учебният предмет надгражда учебното съдържание в областите на компетентност, определени в Държавните образователни стандарти и е „ насочен към изграждането на технологична грамотност и възпитаване в предприемчивост и отговорност на учениците като съществена част от тяхната общообразователна подготовка“ ( УП по ТП за 3. Клас, Приложение № 14 към т.14 9 общообразователна подготовка) Учебната програма дава свобода при подбора на методи и средства за постигане на очакваните резултати и при конкретизирането на урочните теми.
- Единен комплекс от учебно-дидактически средства на избрано от учителя издателство, който включва: учебник на хартиен и в електронен вариант, албум с приложения за изработване на изделията, допълнителни електронни ресурси и платформи, книга за учителя, които подпомагат педагогическата работа.и съответстват на нормативните документи на МОН.
Обучението може да се реализира в проекти, проучвания, в опитно-изследователка работа във и извън класната стая, интердисциплинарни уроци, споделено преподване, СТЕМ уроци, учебни екскурзии и други,
Учениците навлизат в многообразния свят на материалите, техниката и технологиите чрез опознаване на всекидневни дейности и средства, присъстващи в реалния живот на семействата им.
Знанията за техниката се обогатява със знания за предназначението , начина на използване и основните правила за безопасна работа на популярно електроуреди и на макарата като прост механизъм. Внимание се отделя на движението на моделите и играчките.
Обучението в инициативност и предприемачество се обогатява със знания за популярни професии, за връзките между личните и обществени потребности, както и между потребители и прозводители.
Във всеки час се предвижда изработване на изделие или практическа дейност за овладяване на работата с инструменти и технологии, за измерване, очертаване и обработване. Различните дейностите за това се явяват среда за формиране на умения за работа в екип, за възпитаване в предприемачески дух и устойчиво развитие. Дадена е възможност на учениците да проучват, да дискутират, да анализират модели и изделия, да предлагат идеи и решение, да обобщават, да оценяват собствените си изделия и модели и тези на своите съученици.
Учебникът следва структурата на учебната програма и посочените в нея теми и дейности. При структурирането на темите в учебника са отчетени: реда на провеждане по учебни седмици, сезонният принцип, традиционните праници, индивидуалните възможности на учениците и с междупреметните и вътрешнопредметните връзки. Редът на подреждане на темите обаче не е задължителен за учителя и всеки учител може да го променя.
Чрез комплекса от техенически знания и умения, свързани с ежедневието на хората‚ продължава процесът на изграждане на съвременните ключови компетентности, определени от Европейската референтна рамка.
Процесът на обучение се ориентира не толкова към крайните резултати от практическата работа, колкото към процесите и технологиите за тяхното постигане и към прилагане на дейности за учене чрез трансфер на много знания и умения от други учебни дисциплини. При всички тези дейности учителят насочва и консултира, за да стане по-ефективно усвояването на знания за техниката и технологиите.
Очакваните резултати от обучението в края на трети клас са:
Области на компетентност | Знания, умения и отношения |
ТЕХНИКА И БЕЗОПАСНОСТ |
· Оценява своята и на другите работа по зададени, обсъдени и приети критерии.
· Разбира ролята на електричеството в бита на човека. · Изброява начини за пестене на енергия за отопление и осветление на сгради и жилища. · Организира рационално работата си. |
ТЕХНОЛОГИИ |
· Определя основни етапи и необходими материали при изработването на изделие.
· Познава възможностите за подобряване на условията за отглеждане на растения и животни. · Свързва трайността на отделни храни с правила за тяхното съдържания. · Приготвя здравословна храна по рецепта. · Разпознава някои изкуствени материали. · Използва достъпни технологични операции за ръчна обработка на материали. · Познава предназначението и правилата за безопасна и икономична работа с битова техника. |
ИНИЦИАТИВНОСТ И ПРЕДПРИЕМЧИВОСТ | · Обяснява пътя на продуктите от производството до размяна и продажбата им.
· Познава връзката между дейността на предприемача, прозводителя и потребителя. · Разбира, че в производството на стоки и услуги участват хора с различни професии. · Разбира връзката между лични и обществени потребности и начините за тяхното удовлетворяване. |
КОНСТРУИРАНЕ И МОДЕЛИРАНЕ |
· Предлага идеи, като скицира и посочва размери на отделни части.
· Конструира и моделира, като използва макара. · Има представа за рециклиране. · Използва съвремени информационни източници за проучване при конструиране на изделия. |
Учебната програма по технологии и предприемачество е подчинена на идеята за поставяне начало в изграждането на интерес към техниката като съществен елемент от общата култура на учениците, за постепенно формиране на техническа грамотност чрез извършване на определени технически дейности. Обръща се внимание на сложността на технологичните операци, на обема на технологичните операции за изработване на даденото изделие, на времето за изпълнение на всички технологични операции и на възможностите за упражняването им в различни условия от първоначалните.
За формирането на техническа култура учениците е необходимо да могат да изясняват идеите си чрез дискусии като резултат на следните дейности:
- Представят отделни идеи, като рисуват, скицират и моделират. Определят какви материали и основни етапи ще бъдат необходими в работата.
- Оценяват и коригират изработените изделия и модели с помощта на учителя.
- Изпълняват самостоятелни задачи, като се консултират с учителя.
- Различават пластични и еластични материали и тяхното специфично предназначение.
- Скицират и оразмеряват части на изделия от листов материал.
- Обработват пластични и еластични материали.
- Свързват неподвижно различни обемни модули.
- Знаят как се използват популярни домашни електроуреди.
- Моделират, като използват прости механизми, вкл. макари и наклонени равнини
- Поправят своето имущество, като залепват и зашиват.
- Ползват повече от един източник на информация, като работи по тема.
- Познават няколко основни начина за предаване и приемане на информация.
- Знаят различни начини за опаковане на продукти, които ползва.
- Описват и групират по определени критерии различни видове стоки и услуги.
- Описват основните дейности при някои професии.
- Изброяват основни правила за отглеждане на домашни животни.
- Прилагат различни начини за подобряване условията за отглеждане на растенията.
- Знаят основни правила за работа с инструменти и материали.
Учебният предмет представлява своеобразно стъпало за преминаване от процеса на изграждане на култура на бита на отделната личност към процес на изграждане на базисни умения за нейното бъдещо кариерно развитие. От представата за организация и планиране на дейностите в дома се преминава към изграждане на знания и умения за организация и планиране на дейностите в света на технологиите извън дома. От представата за съвременното оборудване на домакинството и техниката в близкия свят, с който семейството комуникира, се преминава към изграждане на представа за основните взаимовръзки в сложния свят на техносферата на нашата планета.
Увеличава се делът на самостоятелната работа и „ученето чрез откриване”. Въпреки че преобладаващата част от времето е предвидена за работа по образец и инструкции, учениците по-често започват да проучват, предлагат и дискутират идеи, проверяват свойства на материали, тестват модели, макети и др. Увеличават се дейностите по решаване на проблеми, опитната работа и работата по проекти. Предвидени са повече дейности, ориентирани към „ученето чрез трансфер”, които създават условия да се прилагат много знания и умения от други учебни дисциплини. Приложният характер на технологичното обучение предполага придобиването на компетенции в различни области на научно-техническата човешка мисъл. При всички тези дейности учителят ръководи, насочва и консултира, за да стане по-ефективно усвояването на знания за техниката и технологиите.
Наред с това учениците формират положителни нагласи към различни методи на обработка или преработка на суровини, материали и др. Те разбират, че съществува строго определена последователност от операции и манипулации и необходимост от спазване на указания, правила и изисквания, за да бъде проектирано и изработено дадено изделие.
И в трети клас продължава идеята да се предоставя на учениците такава техническа информация, която ги улеснява в ежедневието и предполага безопасно използване на битовата техника, затова значително място е отделено на темите с техническа насоченост. На основата на проблемни ситуации учениците усвояват знания за техническото решаване на проблеми в цялостния живот на хората: битова среда, комуникации, транспорт и т.н.
С цел постигане на единство между усвояваните знания за техниката и технологиите, от една страна, и формираните технически умения – от друга, в обучението са включени дейности както за конкретна техническа работа – изработване на действащи модели, така и за създаване на достъпни технически документи – скица. Учениците са окуражавани да решават проблеми, проектират, моделират и конструират, опитват, експериментират, проверяват, оценяват, изработват, планират и осъществяват малки проекти. Усвояват достъпни технически знания и умения и отделни технологии. Имат възможност да избират предмета на дейност (модела, който ще изработват), да вземат решение, да извършват по определени критерии оценка на собствения си продукт и продуктите създадени от другите ученици в класа. Учат се на творчество и сътрудничество. Спазват изискванията за безопасност на труда.
В центъра на обучението по технологии и предприемачество стои не изработването на дадено изделие или модел, а усвояването на начина и технологията на изработването им. Акцентът се поставя не върху репродуктивната дейност, а върху мотивирането на учениците към активност, свързана с разбирането и съзнателния им стремеж да усвояват знания, да предлагат идеи, да анализират и оценяват.
Безопасността на работа се свързва с възможностите за предвиждане на риск както за себе си, така и за другите в процеса на работа с материали и инструменти.
Основните нови понятия, като материали за строителство, скица, разгъвка, пластичност, еластичност, макара, задвижване, източник на информация, съхранение на хранителни продукти, готварска рецепта, опаковка и др., които се изграждат чрез учебното съдържание, се усвояват на практическа основа.
Оценяването на резултатите от обучението по технологии и предприемачество се включва в годишната оценка по предмета. Диагностиката на знанията и уменията се извършва чрез различни задачи и дейности.
Основните цели на обучението по технологии и предприемачество за формиране на техническа култура са:
- обогатяване на знанията за техниката и технологиите и тяхната роля в обществото;
- формиране на умения за генериране и изясняване на идеи и предложения;
- разширяване на знанията и уменията за обработване на достъпни материали, включително и метално фолио;
- формиране на умения за моделиране и използване на механизми, включително макари и наклонени равнини;
- развитие и обогатяване на уменията за работа в екип, стремеж към успех и самоутвърждаване.
Подбраните теми и дейности по Технологии и предприемачество дават възможност за осъществяване на интегративни връзки. На основата на проблемни ситуации учениците усвояват знания за техническото решаване на проблеми в цялостния живот на хората: битова среда, комуникации, транстпорт и т.н.
Учебното съдържание в трети клас е структурирано така, че да се постигнат целите на учебната програма за формиране на технически знания и умения. Значително място е отделено на следните глобални теми с техническа насоченост. С всяка една конкретна урочна тема се покриват компетентности като очаквани резултати ( Закон за ПУО, 2016; Николова Т., 2018). Заложени са пет екипни проекта на различни теми.
- Планиране и обработка
Конкретна урочна тема | Компетентности като очаквани резултати |
Незаменимият хладилник.
Поставка за бележник. |
Сравнява трайността на отделни храни и правила за тяхното съхраняване. |
Да пестим енергия у дома. Грейка за яйце. | Предлага рецепта за приготвяне на здравословна храна. |
Екипен проект „ Зелен кът в стаята“.
Пролетно настроение. Кошничка за цветя |
Предлага различни начини за подобряване условията за отглеждане на растения. |
Сгради и строителни материали.
Възрожденска къща. |
Разбира необходимостта от грижите за домашните животни. |
Кръговрат на материалите. Кошче за отпадъци.
Нов живот за старите вещи. Куклено шоу. Поставка за мобилен телефон. |
Познава необходимостта от повторна преработка на материалите.
Познава необходимостта от повторна преработка на материалите. |
- Инструменти и материали
Конкретна урочна тема | Компетентности като очаквани резултати |
Еластичност и пластичност. Паяк.
Комбиниране на материали. Танцьор. Как се задвижват играчките. Ракетоплан. |
Разпознава изделия от изкуствени материали-пластмаси, гума. |
Еластичност и пластичност. Паяк. Клоун. Ракетоплан. | Сравнява свойствата пластичност и еластичност на материалите. |
Кръговрат на материалите.
Кошче за отпадъци. Еластичност и пластичност. Паяк. Повторна употреба на опаковките. Торбесто мече Работа с метал. Трансформер Опаковка за подарък. Танцьор |
Изработва изделия, като комбинира различни материали- хартия, картон, пластмаса, метално фолио, тел. |
Нов живот за старите вещи. Куклено шоу; Да пестим енергия у дома. Грейка за яйце.; Екипен проект „Мартенски базар“; Красиви възли „Шнурче“; Като майсторите. Картини от конци. | Изработва изделия от текстил, като реже, препрлита, шие и връзва. |
- Уреди, машини, механизми
Конкретна урочна тема | Компетентности като очаквани резултати |
Макари и ролки. Асансьор. | Познава предназначението на макарите в техниката и бита. |
Електричеството –необходимо и полезно. Закачалка за слушалки Да пестим енергия у дома. Грейка за яйце. | Свързва ролята на електричеството с подобряване на бита на хората. |
Електричеството –необходимо и полезно. Закачалка за слушалки | Посочва предназначението на кухненски електрически уреди и правила за употребата им. |
Да пестим енергия у дома. Грейка за яйце. | Изброява начини за пестене на енергията при отопление и осветление на сградите и жилищата. |
- Професии и предприемачество
Конкретна урочна тема | Компетентности като очаквани резултати |
Екипен проект „ Фермерски пазар“ -от зърното до хляба | Разбира връзката между потребители и производители. |
Предприемачи. Поставка за мобилен телефон | Разказва за производтсвото на конкретен продукт. |
Екипен проект „Рекламен сувенир и видеоклип“ | Свързва значимостта на идеите и новаторството с възможностите за удовлетворяване желанията на потребителите. |
Екипен проект „Мартенски базар“ | Изброява начини за рекламиране на стоки и услуги. |
Екипен проект „ Фермерски пазар“ -от зърното до хляба | Описва дейности на предприемача. |
Предприемачи. Поставка за мобилен телефон | Описва типични дейнсоти на популярни професии, свързани с производството на стоки и услуги. |
- Конструкции и модели
Конкретна урочна тема | Компетентности като очаквани резултати |
Предприемачи. Поставка за мобилен телефон
В стопанския двор. Домашни животни. |
Илюстрира чрез рисунки или скици своите идеи за изработване на модели. |
В магазина. Чети етикета.
Предприемачи. Поставка за мобилен телефон |
Прави скица на изделие, като посочва размери на отделни части |
Екипен проект „Замък“
Екипен проект „ Рекламен сувенир и видеоклип“ Работа с метал. Трансформер Опаковка за подарък. |
Определя основните етапи и необходими материали за изработване на изделие. |
Форма и конструкция. Тунел.
Сгради и строителни материали. Възрожденска къща. |
Свързва здравината и устойчивостта на конструкциите с материали, от които са направени, и с тяхната форма. |
Макари и ролки. Асансьор. | Конструира по указания модели от подръчни материали, като използва макара. |
За да се постигне всичко това е необходимо темите, методите и средствата да се прецизно и точно подбрани, а процесът на обучението да се ориентира не толкова към крайния резултат от практическата работа, колкото към процесите, технологиите и интегративните връзки за тяхното постигане.
За гореизложеното по отношение на формиране на техническата култура са представени три урочни теми за работа с хартия според учебната програма.
(Приложение №1)
В заключение може да се каже, че с познаването на нормативната база не приключва процесът на формиране на техническа култура. От значение са приложените иновативни подходи, стил и подход на учителя, възможностите за организация на учебния процес за постигане на единство между преподаването и учебно-трудовата дейност на учениците. Важно е всеки ученик да успява и да изпитва удовлетворение от извършената дейност, а за учителите остава радостта от успешно осъществената мисия.
Приложение №1
Технически знания и умения за работа с хартия
според Учебната програма |
Урочна тема
В кухнята. Кутия за рецепти |
Урочна тема
Форма и конструкции. Тунел |
Урочна тема
В магазина. Чети етикета |
Умения | |
Затвър-
дяване |
Нови
умения |
Прави скица на изделие, като посочва размери на отделни части.
Разпознава няколко знака за визуална комуникация. |
Формиране на умения за чертане на правоъгълник иза проектиране на етикет с правоъгълна форма.
Точност и прецизност. |
Умения | |
Затвър-
дяване |
Нови
умения |
Изпълнява самостоятелно задачи.
Работи правилно и безопасно с инструменти. Обработва материали (хартия), като реже, прегъва, пробива, лепи. |
Събира и използва информация от различни източници.
Представя отделни идеи, като рисува, скицира, моделира. |
Знания | |
Затвър-
дяване |
Нови
знания |
Осъзнава ролята и значението на електричеството в бита.
Използване на битови ел. уреди. Безопасност на работа с тях.
|
Инструкции и правила за работа с
домашни електроуреди. Запознаване с рецепти за пригот- вяне на храна; видове хранителни продукти. |
Знания | |
Затвър-дяване | Нови
знания |
Знания за видове транспортни сред-ства, използвани в планините; за издръжливост и устойчивост на различни материали. | Усвояване на знания за здравина и устойчивост на конструкция, издръжливост, мост, тунел |
Умения | |
Затвър-
дяване |
Нови
умения |
Усъвършенстване на уменията за моделиране с помощта на разгъвки.
Изработва изделия, като комбинира различни материали. |
Формиране на умения за опитно из-следване здравинатанна дадена конструкция.
Изработва по указания модули, като използва прости техники. |
Знания | |
Затвър-
дяване |
Нови
знания |
Задълбочаване на знанията за:
опаковките на стоките; за дейностите за опазване на околната среда и обществената собственост.
|
Запознаване с някои знаци върху ети-
кетите, с информацията , която те но- сят, със значението им. |
Литература
- Георгиева В. (1995). Основи на технологичната култура. Благоевград.
- Закон за предучилищно и училищно образование от 13.10. 2015 г., в сила от 01.08. 2016 г.
- Иванов, Г. (1995). Работа с хартия по ръчен труд в началното училище. Макрос 2000.
- Наредба № 4 на МОН от 30.11.2015 за учебния план.
- Наредба № 5 на МОН от 30.11.2015 за общообразователната подготовка, в сила от 08.12.2015 г.
- Николова Т. (2018). Книга за учителя по Технологии и предприемачество за трети клас. Бит и техника, Варна.
- Николова Т. (2018). Учебник по Технологии и предприемачество за трети клас. Бит и техника, Варна.
- Учебна програма по предмета технологии и предприемачество за трети клас, приложение 14 към т.14 на учебните програми за трети клас.
Миглена Стоянова Колева