АРТ-ИНСТАЛАЦИЯТА: ПРОЯВА НА ИЗОБРАЗИТЕЛНО ИЗКУСТВО И ВЪЗДЕЙСТВИЕТО И ВЪРХУ УЧЕНИЦИТЕ ОТ СЕДМИ КЛАС ПРИ ФОРМИРАНЕ НА ЛИЧНОСТНИТЕ ИМ КАЧЕСТВА.
Никола Руков
Резюме.
Твърдението, че живеем във века на масовите комуникации, информационните технологии и глобализация се превърна в банално повторение, с което не прави по лесни за решаване на възникващите проблеми свързани с модерните прояви на изобразително изкуство, въздействието върху масовия зрител и ролята при формирането на личността на учениците. Осъзнавайки любовта си към изкуството и пробуждайки се за първоначалното, седмокласници намериха път назад към себе си и там във вътрешната си душевност се преразгледаха и заедно поставихме цел пред себе си а именно създаването арт – инсталацията „ Шарено ми е на точки“.
Ключови думи. арт-инсталация, креативност, въображение.
Основен текст.
Разглеждайки и изучавайки визуално изкуство в седми клас ние се сблъскаме и със системата от течения и жанрове, които създават известни затруднения и дори невъзможност на учениците за запомняне на термини и автори. Със седмокласници се опитахме да разрушим това статукво. Създавайки своя арт-инсталация ние улеснихме, както възприемането така и осъзнаването на самото модерно изкуство.
Обучението по изобразително изкуство е етап от изграждането на художествената култура на подрастващите. То е насочено към формиране на художествени и общочовешки ценности и съдейства за разширяването на естетическите, творческите и емоционалните изяви на учениците. Докосването на емоционално и интелектуално ниво до съкровените образи и форми, създадени от редица художници, обогатяват личната и художествена култура, развиват визуално-естетическите възприятия и способстват за развиването на личности с активни позиции и мотивация. Точно такава мотивация е „Шарено на точки“ тя принадлежи на погледа, само и единствено на погледа, разграничавайки гледането от виждането – с други думи изключвайки всички околни връзки.
Ние изградихме един повтарящ се зрителен модел, който принадлежи единствено и само на светлината. Опознавайки го несъмнено навлязохме в дебрите на физиката и нейните физични явления и как точно те влияят на с творбата ни. Нейното обгръщане, докосване или евентуално поглъщане. Поемайки риска и изказвайки своето мнение макар понякога да не е съгласно приетото и да не претендира за абсолютна вярност. Това „безстрашие“ на изобразяването ни доведе към някой положителни характерни особености на ученика – самостоятелност, критичност, оригиналност, свобода от шаблона.
Открихме и първопричината за създалите се емоции в седмокласници. Тези емоции, като нежелание за участие в началото и пълно безразличие до достигане на пълния обрат да заживееш със самото изкуство да дишаш с него, да съпреживяваш и се учиш виждайки само и единствено крайния резултат. Опитвайки да си дадем ясна сметка, че не бихме могли да се харесаме и впечатлим всички зрители допускайки ги до нашето изкуство но все пак се надявахме на положителен резултат.
Колкото и далече от реалният свят да се рее въображението на художника то е безсилно да скъса нишките, които го свързват с този свят. Човек е неспособен да твори без да използва онзи материал от впечатления, наблюдения и усещания, които му дават опита и непосредственото възприемане на околният свят. Ето защо обръщайки поглед към съвременното визуално изкуство и отваряйки широко врата на въображението ще подсилим знанията и уменията за съвременната визуална култура и изобразителна практика на седмокласници с актуални тенденции, които са важни за разбирането и анализа на съвременното изкуство минавайки през няколко етапа:
1.Интерактивното и наблюдателно изживяване: Инсталациите като форма на изкуство предоставят възможността за интерактивност и наблюдателно изживяване. Те привличат вниманието на зрителя и го ангажират във визуално, пространствено и концептуално отношение. Това безспорно стимулира учениците да развият своето въображение и творческо мислене.
2.Интеграция на различни изкуства и материали: Създаването на инсталацията изискваше много работа с различни изкуства и материали, като скулптура, живопис, светлина и др. Това предостави възможност на учениците да се запознаят и експериментират с различни изразни средства и техники.
3.Развитие на творчески процес и самоизразяване: Поставянето на учениците в ролята на активни творци, насърчавайки ги да развият своите творчески умения и процеси. Те имаха възможността да изразят своите идеи, мнения и емоции чрез визуалния език на инсталациите.
4.Интегриране на теория и практика: Работата по създаването на инсталацията ще изисква от учениците да изучават и анализират съвременни художествени произведения, да разбират техните концепции и идеи. Това допринесе за интегрирането на теоретични познания с практически умения и опит.
Но какви умения развиха седмокласници създавайки арт-инсталацията?
Ще се концентрираме само върху някой от тях, защото за другите по аналогия важи същото.
Художествените занимания изискват задълбочени знания, познавателно осмисляне на света, които после чрез критично преосмисляне (оформяне на критерии) биват цялостно, пластично пресътворени. Без тази способност няма изкуство. Педагогът употребява думата „умение“ комплексно, като събирателен термин вместо останалите „способности“ или „възможности“. В действителност тези две понятия преливат едно в друго в художественото творчество и принадлежат към основата на художественото майсторство. Умението би могло да се развие само в процеса на специфичните занимания. Става дума преди всичко за формиране на практически и интелектуални способности на учениците. Формиране на дарба за наблюдение, на визуална памет, на умение за изграждане на представи, на усет към формата и пространството. Не трябва никога да не забравяме, че обучението се грижи за оформянето на способности.
Практическите художествени занимания се опират на знания, но сами знанията са ненужни без преплитането им с работата. Едното е предпоставка за другото. „Няма придобиване на знания без наличието на определени дадености, възможности и също няма развитие на уменията без определено богатство от знания. Умението на всеки ученик е различно това го знае всеки един педагог.
Цялостното познаване за съвременното изкуство не помага, когато ученика няма достатъчно способности да ги приложи в практическото занимание, не може да ги провери, обогати, задълбочи и затвърди. От тук си задаваме и въпроса: Какво е способност? „Едно възможно най-пълно, леко и автоматизирано изпълнение на една и съща операция, която оформя техниката за съответната дейност“.
Способността да добиеш възможно най-пълна представа се случва с упражненията по моделиране.
Два са определящите фактори: за първият има предимство упражнения за триизмерно пространство, при което се прави достоверно всестранно онагледяване на обекта или предмета за изобразяване. За вторият обаче (това би трябвало да има по-голямо значение за учебният резултат) предимство има процеса на моделиране с всички негови части: прибавяне, отнемане, заглаждане, изкривяване, заобляне и др. изискващ голяма активност в творческия процес. Трябва да се усеща животворното, когато материала преминава през ръцете на учениците. По този начин се възпитава усет към пространството и формата при свързването на придобитото знание с умението на ръцете. Така формираме визуалната памет, която би се трансформирала, като интелектуална способност на учениците.
С тези изпитани средства ние поставихме основата на система от знания и умения на седмокласници избягвайки риска от фалш и рутина. И да не забравяме за една немаловажна цел, която сме си поставили а именно да възпитаме и култивираме позитивно отношение на учениците към самото изобразително изкуство.
ПРИЛОЖЕНИЕ
ЛИТЕРАТУРА
- Бамес, Г., „ Човешкото тяло“ –изд.Труд, София 2000г.
- Беров, Т., „ Семиотика на изкуството“, изд. Зограф, Варна 2000г.
3.Димчева, М., „Естетико-художествени, иновационни и възпитателни аспекти на обучението по изобразително изкуство в началното училище“ , изд. „ Проперер“, София 2015г.
- Иванов, И. „Педагогическа диагностика“, УИ „Еп. К. Преславски”, Шумен 2006г.
Адрес за кореспонденция:
Никола Георгиев Руков
Основно училище „Петко Р. Славейков”, гр. Пещера
гр. Пещера, ул.”Трети март“ №3
e-mail: r ukov_art@abv.bg