МОДЕЛ НА УЧЕБНА ПРОЕКТНА ДЕЙНОСТ ПО МАТЕМАТИКА В 10. КЛАС ЧРЕЗ ОБРАЗОВАТЕЛНАТА ПЛАТФОРМА MOZABOOK
Автор: Илияна Кънева, старши учител, 30.СУ“Братя Миладинови“, град София
Резюме: В статията е представен модел на учебна проектна дейност по математика в 10. клас чрез образователната платформа mozaBook за раздел „Елементи от стереометрията“. Потърсен е иновативен подход за обучение на учениците по стереометрия с помощта на 3D технологии. Моделът има за цел да повиши мотивацията на учениците и ефективността на процеса на обучение в часовете по математика. Насочен е към използване на методи, които осигуряват паралел между усвояването на задължителното учебно съдържание, развиването на важни качества у учениците, както и придобиване на умения, необходими за пълноценната им реализация в живота след училище. Представени са накратко основните етапи на реализираната проектната дейност.
Ключови думи: модел, проектно обучение, математика, стереометрия, софтуер
Често учениците си задават въпроса: „Къде ще ни трябват знанията по стереометрия и защо учим тези теореми, аксиоми и правила?“. Разбирам, че младите хора имат потребност от осмисляне на наученото в училище чрез практическо приложение в живота. Защо е важно изучаването на стереометрия в училище? Можем ли да приложим на практика придобитите знания и колко често ни се налага да се занимаваме с геометрични тела? Отговорът на тези въпроси е еднозначен. В действителност стереометрия можем да забележим навсякъде около нас. Ако се вгледаме в природните феномени, ще открием как природата е създала своите форми да наподобяват пирамида, призма, конус, цилиндър или кълбо. Можем да открием стереометрия в архитектурата и строителството на нашите домове и сгради, в различни области на научното познание, в бита и предметите, които използваме в ежедневието и т.н. или с други думи – примерите са безброй.
„Елементи от стереометрията“ е раздел от учебната програма по математика в 10. клас, който практиката е показала, че е труден материал за учениците. Голяма част от десетокласниците не се справят успешно с решаването на задачи от пространствен характер. Бих искала да променя този наложил се стереотип, като приложа нов подход на обучение по темата.
Настоящият иновативен експериментиран модел на обучение се основава на определено схващане за структурата на обучението. Обособени са следните съществени съставни части, образуващи един модел на обучение: обучаващ; обучавани; цел на обучението; учебно съдържание; процес на обучение, включващ методи, форми и средства на обучение; контрол и оценка на учебните постижения. Тези съставни части могат да бъдат онагледени чрез следната схема: Виж Фигура 1
Фигура 1 Модел на обучение
В разработения иновативен модел на учебна проектна дейност е даден акцент на все по-популярното в българското училище проектно базирано обучение, съчетано с използването на динамичната среда на софтуера mozaBook. Интересът на учениците към работата по проекти е висок. Методът на проектите има много предимства и е подходящ за учениците в гимназиален етап. Те имат възможност сами да изследват, работят и търсят информация по даден проблем, както и да изработват материали, използвайки информационните технологии и интернет. В голямата си част учениците са мотивирани да работят в екипи по зададен проект, чиято тематика е близка до учебното съдържание. При организиране на проектно ориентирано обучение върху раздел „Елементи от стереометрията“ са налице следните фактори, определящи ефективна му реализация:
- Проектът, по който се работи, е насочен към решаване на проблеми от ежедневието на учениците – учебни, битови, социални и др.
- Важно условие за постигане на очакваната ефективност от проекта е възможността за избор на тема от участниците. Предложени са пет теми за работа, а учениците сами могат да избират по коя тема да работят.
- За повишаване на мотивацията на учениците е важно създаването на педагогическа технология с конкретни дидактически инструменти, осигуряващи интерактивна образователна среда чрез използване на подходящ иновативен софтуер като например mozaBook.
Факт е, че двумерното представяне на пространствени фигури е лишено от дълбочина, статично е и с него не може да се борави. Тук изборът на софтуера mozaBook като среда за работа е от особено значение. Виж Фигура 2
Фигура 2 Софтуер mozaBook 3D меню
MozaBook е специализиран образователен софтуер за създаване на интерактивни и интересни уроци. Част е от единната електронна платформа „Дигитална раница“ – в помощ на интерактивното обучение в дигитална среда. Учебният инструментариум е разширен с разнообразни илюстрации, анимации и други възможности за презентации. Реализират се динамични геометрични обекти, които са интересни за учениците, привличат вниманието им, улесняват разбирането на новия материал и откриването на математически зависимости. Тази платформа дава възможност за 3D визуализиране на изследваните обекти. Чертежите на изучаваните тела могат да се уголемяват, смаляват, да се въртят и разглеждат от различни страни и перспективи. Лесно могат да бъдат добавени точки, отсечки; да бъдат измерени разстояния, големини на ъгли, лица на фигури. Откриват се зависимости, които учениците досега получаваха наготово или се представяха с помощта на чертежи върху бялата дъска. Същевременно интеграцията на работата по изследователски проект чрез използването на софтуер води до естествено, провокирано от желанието на ученика, усвояване на учебното съдържание.
Представен е обобщен модел на проект “Стереометрията около нас чрез софтуера mozaBook“. Фигура 3
Фигура 3 Модел на учебна проектна дейност по математика 10. клас
Концепцията за иновативен подход се състои в извършването на следните дейности:
Етап 1: Подготвителен: идентифициране на проблема, определяне на целите на обучението; Поставят се въпросите: Какво знаем по темата? Какво ново ще научим? Разработване на дидактически материали за учениците от експерименталната паралелка 10б– проектни задания по конкретните теми, съдържащи инструкции за работа, критерии и опорни точки;
Етап 2: Организационен: Определяне на броя и числеността на екипите и задачите на всеки член на екипа, осъществяващи проекта „Стереометрията около нас чрез софтуера mozaBook”. Поставят се въпросите: Как ще научим новото знание и защо ще го учим?
Екип 1 получи проектно задание „Стереометрия и архитектурата“;
Екип 2 получи проектно задание „Стереометрия и природните феномени“;
Екип 3 получи проектно задание „Стереометрия и областите на научното познание“;
Екип 4 получи проектно задание „Стереометрия и математика“ ;
Екип 5 получи проектно задание „Стереометрия в нашето ежедневие “.
Етап 3: Работен етап: Разработване на план и срок за изпълнение на проектните задания, прецизиране на отговорностите на всеки член от екипа. Всеки екип изработва проектните си задания, като спазва зададените изисквения. Като крайни продукти трябва да бъдат изработени електронна работна тетрадка в mozaBook и електронни постери или рисунки по темата на проектното задание. В електронната работна тетрадка се поместват резултатите от проведените проучвания и събраните материали по темата, като задължително условие е използването на 3D материали от медийната библиотека на mozaBook. Отговорникът на екипа изготвя електронно портфолио по проекта.
Етап 4: Представяне и оценяване на проекта: Всеки екип представя своята работа и изготвените материали пред останалите екипи. Работата се оценява по предварително зададени критерии. Анализират се резултатите от проектната дейност, като всеки участник може да даде отговор на въпросите: Какво ново научих? Как го научих? Защо го научих и как ще ми послужи за в бъдеще?
Всеки участник в проекта идентифицира основните си задачи и техните взаимовръзки, като управлява отговорно изпълнението им, синтезира и представя краен продукт. Настоящият модел на учебна проектна дейност застава зад тезата, че обединяването на ползите от проектно ориентираното обучение и иновативния софтуер на образователната платформа mozaBook носят голям потенциал. Задачата на учителя в този процес е да се погрижи за тази интеграция – до каква степен, в какви аспекти и как да се синхронизира времево с дейностите по проекта. Неговата основна роля в процеса на преподаване е да подпомогне учениците в откривателския процес, както да и изгради у тях редица продуктивни умения – за работа в екип, за успешно представяне пред публика, за управление на проект, за подбор на технически средства и материали и т.н., бидейки техен партньор и приятел, който да преминава заедно с тях през различните предизвикателства.
Източници:
- Бижков, Г. (1996). Теория и методика на дидактическите тестове, изд. Просвета, София
- Василева-Иванова, Р., Великова, Е., (2014), Модел на проектно-базирано обучение по математика, Педагогически новости, брой 1,
- https://www.mozaweb.com/bg/mozabook
електронен адрес на автора: iliana_kaneva@abv.bg