ПРИЛАГАНЕ НА ПРОЕКТНО БАЗИРАНО ОБУЧЕНИЕ ПО МАТЕМАТИКА В 10. КЛАС РАЗДЕЛ „ЕЛЕМЕНТИ ОТ СТЕРЕОМЕТРИЯТА“ ЧРЕЗ ИЗПОЛЗВАНЕТО НА ИНОВАТИВЕН СОФТУЕР
Автор: Илияна Кънева, старши учител, 30.СУ “Братя Миладинови“, град София
Резюме: Въвеждането на съвременни интерактивни методи на обучение повишава интереса на учениците към заниманията и активността им в учебния процес. В настоящата статия се разглежда прилагането на проектно ориентирано обучение по математика в 10. клас, раздел „Елементи от стереометрията“ чрез използване на иновативен софтуер mozaBook, като е направен и кратък анализ на резултатите от експеримента. Работата по даден проект е едно от най-привлекателните и сполучливи решения за прилагане на интерактивните методи на обучение. Тя е особено подходяща за учениците от гимназиалния етап, тъй като предполага по-голяма задълбоченост на знанията, възможност за анализ в дадена ситуация, използване на екипен модел на работа.
Ключови думи: проектно обучение, математика, стереометрия, софтуер
Традиционните форми на преподаване са все по-малко ефективни, тъй като учениците губят интерес от монотонността в традиционния урок, защото очакват изненадата, участието в нещо интересно и ако не ги получат – губят ангажираност и мотивация за учене. Нещо повече, пред съвременното обучение стоят за решаване редица сериозни въпроси като застъпването все повече на проблемното и развиващото обучение, интегративността на знанията, поставянето на учащия в активна и творческа позиция за сметка на механичното възпроизвеждане на материала. Въвеждането на съвременните интерактивни методи на обучение по математика повишава интереса на учениците към заниманията и активността им в учебния процес. Познанията, получени в процеса на обучение и използването на новите 3D технологии, рефлектират върху умения, свързани с житейската реализация на личността и възможността ѝ за социална интеграция.
През последните години 3D технологиите набират все по-голяма популярност, но използването им в преподаването на стереометрия все още не е напълно изследвано. Избирането на подходящ софтуер от страна на учителя може да се превърне в много силен инструмент в процеса на обучение по математика в 10. клас в раздел „Елементи от стереометрията“. В тази връзка прилагането иновативен подход за обучение чрез работа по проект, съчетано с използването на 3D технологии на образователна платформа mozaBook, води до паралелно развитие на ключови компетентности, покривайки специфичните цели на обучението по математика и осигурявайки мотивация за учене и устойчивост на резултатите.
Педагогическо изследване
Предмет на изследването е модел на учебна проектна дейност по математика в 10. клас чрез образователната платформа mozaBook. Учениците участват в проектна дейност, като използват 3D технологии.
Обект на настоящето педагогическо изследване е процесът на обучение по математика в 10. клас в раздел „Елементи от стереометрията“, свързан с усвояването на знания за фигури, равнини и тела. Изследването е проведено през учебната 2022/2023 година,
Обхват на изследването са ученици от 30. СУ „Братя Миладиновии”, град София – две учебни паралелки, а именно контролна (10А) и експериментална (10Б)
Цел на изследването е да се създаде модел на проектна дейност по математика в 10. клас чрез образователната платформа mozaBook при изучаване на раздел „Елементи от стереометрията“ и да изследва ефективността му.
Хипотеза
Ако се конструира и приложи модел на учебна проектна дейност в обучението по математика в 10. клас чрез образователната платформа mozaBook, при изучаване на раздел „Елементи от стереометрията“, то ще се повишат постиженията на учениците. Приложеният модел би довел до:
1) покриване на целите на учебните програми;
2) развиване на ключови компетентности;
3) повишаване на мотивацията за учене;
4) устойчивост на резултатите от обучението.
Констатиращият етап установява сходни ниски нива на знания и умения в двете паралелки, липса на трайни стари знания и стабилна основа, които да бъдат използвани при усвояване на новия учебен материал от раздела „Елементи от стереометрията“. Стартира се прилагането на експерименталния модел за учебна проектна дейност чрез платформата mozaBook в 10 б клас – експериментална паралелка, а с учениците от 10 а клас, контролна паралелка, работата продължава по традиционния начин.
Организация на изследването
Дейности по проектно базирано обучение на тема „Стереометрията около нас чрез софтуера mozaBook“:
Етап 1 Подготвителен: идентифицирането на проблема с трайността на знанията по стереометрия от минали години; подготовка на проектните задания и дидактическите средства за петте екипа от експерименталната паралелка. Проектните задания са: „Стереометрия и архитектурата“; „Стереометрия и природните феномени“; „Стереометрия и областите на научното познание“; „Стереометрия и математика“; „Стереометрия в нашето ежедневие“.
Етап 2 Организационен: Учениците от експерименталната паралелка са мотивирани за участието си в проекта „Стереометрията около нас чрез софтуера mozaBook“. Екипите получават проектните си задания. Участниците в проекта получават насоки и задачи, върху които трябва да работят; изисквания, точки и критерии, по които ще бъдат оценявани изготвените електронни портфолия в края на проекта.
Етап 3 Работен етап: Учениците провеждат автентични изследвания и създават уникални продукти, като изработват проектните си задания. Отговорникът на екипа изготвя портфолио с материалите по проекта, а учителят дава необходимите насоки.
Етап 4 Представяне и оценяване на проекта: Всеки екип представя своята работа и изготвените материали: електронна работна тетрадка в mozaBook със събраната информация и материали от 3D меню на образователния софтуер; електронни постери или рисунки по темата; оценяване на работата по предварително зададени критерии.
При подготовката и планирането на педагогическия експеримент учителят се ръководи от следната схема:
Фигура 1 Процесуална рамка
Анкетиране в края на работата по проекта
Всеки участник в проекта попълва онлайн анкета след края на работата си по проекта. Анкетата дава обратна връзка за ползите от реализираната проектната дейност и удовлетвореността на учениците от участието им в проекта „Стереометрията около нас“, както и мотивацията им за работа по подобни проекти. Резултатите биха подпомогнали методологичното планиране на работата в часовете по математика и прилагане на подобен модел на проектна дейност за в бъдеще. Налице са високи нива на удовлетвореност на участниците в проекта. Виж Фигура 2
Фигура 2 Анкета за удовлетвореност след участие в проект „Стереометрията около нас чрез софтуера MozaBook“
Изследването приключи с изходящ тест, на базата на който да се направи сравнение между постиженията на учениците, работили по експерименталния модел на проектна учебна дейност и тези, продължили по класическата схема на преподаване.
Статистическа обработка на резултатите от експерименталното изследване
Тестовете са проверени и оценени по предварително зададени критерии и схема за оценяване. Заключението е, че резултатите, получени от есперименталната паралелка 10 б, са значително по-високи от тези на контролната паралелка 10 а, като данните са обобщени в табличен вид. Виж Таблица 1
Таблица 1 Изходящо равнище на учениците от 10. клас по математика
оценка | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | Среден успех | Мода | Медиана |
10 б ЕП | 0 | 0 | 7 | 11 | 8 | Много добър 5,04 | 5 | 5 |
10 а КП | 0 | 7 | 10 | 4 | 5 | Добър 4,27 | 4 | 4 |
Статистическа проверка на хипотезата
Н0 – гласи, че разликата в средния успех на двете извадки (експериментална и контролна група) е случаен и не зависи от провеждането на педагогическия експеримент.
Н1 – разликата в средния успех между двете извадки не е случаен, а закономерен в резултат на работата по проекта “Стереометрията около нас чрез софтуера mozaBook“.
За да бъде доказана хипотезата Н1 относно по-добрите резултати от контролния тест за експерименталната паралелка, е подходящ T – критерият на Стюдънт за независими извадки и се прилага за проверка на нулевата хипотеза за сравняване на средни аритметични величини, когато променливите са количествени, имат нормално разпределение, извадките са две и са независими.
Използва се таблицата за Критични стойности на t-критерия на Стюдънт и се определя табличната стойност равна на 2,01, при равнище на значимост 0,05.
Проверява се верността на нулевата хипотеза по условието при temp ≥ t α, тъй като 3,21>2,01 т. е. емпиричният критерий е по-голям от критичния. В такива случаи нулевата хипотеза (Но) се отхвърля и за вярна се приема алтернативната хипотеза (Н1). Извод: Вярна е алтернативната хипотеза Н1 – повишението на резултатите на учениците от изследваната група се дължи на приложеното експерименталното въздействие: проект „Стереометрията около нас чрез софтуера mozaBook “.
Източници:
- Бижков, Г. (1996). Теория и методика на дидактическите тестове, изд. Просвета, София
- Нончева, В. (2010). Откриване на знания в данните или полезните статистически методи: теория, софтуер, приложения
електронен адрес на автора: iliana_kaneva@abv.bg