МОДЕЛ НА ОБУЧЕНИЕ ПО АНГЛИЙСКИ ЕЗИК В 5. КЛАС ЧРЕЗ ОБРАЗОВАТЕЛНАТА ПЛАТФОРМА – MINECRAFT EDUCATION
Искра Тенева , старши учител по английски език, ОУ“Александър Георгиев-Коджакафалията“ гр. Бургас i_teneva@ouagk.com
Резюме
Популярната видеоигра Minecraft отдавна е надхвърлила сферата на забавлението и се използва като образователен инструмент. Нейният потенциал за трансформиране на езиковото обучение, особено в контекста на английския като чужд език (EFL) е невероятен. Като потапя учениците във виртуален свят, където комуникацията и креативността са от съществено значение, Minecraft предоставя уникална и ангажираща платформа за развиване на умения за четене, писане, слушане и говорене. Тази статия показва иновативен начин, по които Minecraft може да се използва като част от учебната програма по английски език за пети клас с цел повишаване на езиковите компетентности на учениците.
Ключови думи : Minecraft, английски език, пети клас, компетентности
УВОД
Интегрирането на уеб-базирани игри или мобилни приложения за изучаване на езици е от полза както за учителите, така и за учениците, превръщайки преподаването и ученето в едно по-различно, вълнуващо и ефективно преживяване. Новите образователни формули включват прилагане на активно и динамично обучение и методи на преподаване, които са насочени към ученика и са свързани с наличието и използването на технологии, които могат да бъдат интегрирани в класната стая. Една от тези възможности е използването на видео игри и обучение базирано на видео игри. Игрите освен да забавляват се използват и за обучителни цели, като например да помогнат на изучаващите английски като чужд език да подобрят четирите основни езикови умения четене, писане, говорене и слушане. В изследванията на EС развлекателните медии, като игри, гледане на филми и телевизия и слушане на музика, са често срещани дейности, които имат значително положително въздействие върху изучаването на английския език. (Jensen, 2017) В игрите ученето на английския език е неразделна част от дейността, тъй като включва по-нататъшен напредък в играта чрез разбиране на съдържанието на играта и повишаване на уменията на играча чрез това разбиране. Това налага търсенето и използването на иновативни подходи използване на видео игрите като част от учебната програма по английски език. Minecraft е игра, която се радва на нестихваща популярност сред деца и младежи, заради уникалния приключенски свят, който играчът сам изгражда, използвайки само няколко предварително заложени неща. И оттук идва потенциалът на играта, който може да бъде използван от преподавателя за неговите собствени обучителни цели. Докато се забавляват децата могат да упражняват основния език на играта – английския и да обогатят своите знания по различни други теми и учебни предмети.
В практиката си, свързана с формирането на знания, умения и компетенции по предмета английски език 5.-7. клас в основно училище, използвам изключително много игровия подход, за да направя усвояването на лексиката по-лесно, по-забавно и по-трайно. Създаването и насочването на ученика към решаване на дадено предизвикателство, използвайки целевия речник, е предпоставка за по-голяма ангажираност и мотивация. Наборът от игри на разположение на преподавателя по чужд език е огромен, а оттук и моята отговорност да избера игра, която не само да учи на езика, а и да може се учи чрез езика. Това определи и избора ми на Minecraft като игра, която стимулира използването на английския език в творчески ситуации, за да се постигнат крайните цели на обучението по предмета – развитие на езиковите компетентности на учениците на ниво А1- А2 според Европейската езикова рамка.
MINECRAFT В ОБРАЗОВАНИЕТО
Началото на играта датира от 2009 г..Тя е разработена от Markus ‘Notch’ Persson, от Mojang Studios. През 2014г. Microsoft придобива правата над играта. С Microsoft начело днес Minecraft е една от най-популярните игри в света, особено сред децата.
Minecraft може да донесе много предимства, когато се използва правилно в класната стая или у дома като помощно средство в учебния процес. Ето защо през 2016 г. Microsoft пускат Minecraft Education Edition, адаптирана версия, въвеждаща няколко нови функции за насърчаване и улесняване на използването му в класната стая. Много скоро след пълното си пускане, Minecraft Education вече може да бъде намерен в различни училища по света (Good, 2016).
Образователната версия на Minecraft е достъпна от есента на 2016 г., а всеки български учител и ученик имат личен акаунт в домейна на МОН edu.mon.bg, който осигурява достъп до възможностите на платформата Office 365 и Minecraft Education.
Самата Minecraft Education е много подобна на оригиналната игра; основните промени в играта не засягат играчите. Minecraft Education е версия на Minecraft, специално създадена за образователни цели, докато Minecraft е оригиналната игра, която е предназначена предимно за забавление. Ето някои от основните разлики между двете версии:
- Инструменти за управление на класната стая: Minecraft Education включва набор от инструменти и функции, които позволяват на учителите да управляват и контролират средата на играта, като например възможността да задават персонализирани правила на играта и да наблюдават напредъка на учениците.
- Планове за уроци и дейности: Образователното издание на Minecraft също включва набор от планове за уроци и дейности, които са съобразени с различни образователни стандарти и учебни цели.
- Сътрудничество и комуникация: Minecraft Education включва функции, които позволяват по-лесно сътрудничество и комуникация между учениците, като например възможността за чат с други играчи и работа по споделени проекти.
- Персонализируеми настройки: Minecraft Education позволява на учителите да персонализират настройките на играта, за да отговарят на специфичните им нужди в класната стая.
- Професионално развитие: Minecraft Education предлага ресурси за професионално развитие и обучение за учители, които искат да се научат как да използват играта ефективно в класната стая.
- Ресурси на общността: Minecraft Education има голяма и активна общност от преподаватели, които споделят идеи, ресурси и най-добри практики за използване на играта в класната стая. Тези ресурси са на разположение на уебсайта на Minecraft Education или чрез различни социални медийни канали.
Minecraft отговаря на критериите за проблемно-базирано обучение в повечето области: начинът, по който се решават проблемите не се ограничава от дизайнерите на играта, по-скоро играта е среда за решаване на проблеми. Играта също може ефективно да подпомогне развитието на четирите основни езикови умения по английски език: четене, слушане, говорене и писане, създавайки динамично и ангажиращо учебно изживяване. (Davis, 2018)
В Minecraft играчите се движат през светове, изпълнени със знаци, книги и други текстови елементи. За да напредват в играта, учениците трябва да могат да разбират писмени инструкции, да решават пъзели и да общуват с други играчи чрез чат в играта. В резултат на това те са изложени на автентични и контекстуализирани английски текстове, развивайки уменията за разбиране при четене.
Освен това Minecraft предлага динамично пространство за творческо писане. Учениците могат да създават истории, да описват своите виртуални творения и да разработват разкази за своите приключения в играта. Този процес на разказване на истории подхранва тяхното въображение и ги насърчава да практикуват описателно писане, подобрявайки уменията им да се изразяват ефективно на писмен английски.
Сътрудничеството и комуникацията са жизненоважни компоненти на Minecraft. Докато учениците си сътрудничат по проекти или решават предизвикателства заедно, те се включват в комуникация в реално време и така са естествено мотивирани да слушат активно, за да разберат инструкциите, стратегиите и идеите.
Ангажирането в разговори с други играчи насърчава изграждането на увереност в използването на английския език като средство за комуникация. Виртуалната среда осигурява безопасно пространство за учащите да практикуват говорене и слушане, да експериментират с нов речник и да подобрят произношението си без страх от осъждане или неудобство.
Модел на използване на Minecraft в учебния процес по английски език в пети клас
Представям експерименталния си модел на обучение по английски език в платформата Minecraft Education. Целта на създадения и приложен модел е чрез потапяне в една автентична среда учениците чрез творчество и решаване на проблеми да използват английски език за четене с разбиране, трайно усвояване на лексика и писане.
Моделът се прилага в модул 3 My birthplace, my home, my school, my class от учебника по английски език за пети клас “Blaze” на издателство Express Publishing. Учителят постепенно въвежда същността на използването на Minecraft за изпълнение на упражнения за развитие на умения. В края на всеки от четирите основни урока – My birthplace, My home, my castle!, Shops in the neighbourhood и My neighbourhood, учителят показва на интерактивната дъска тематичен свят в Minecraft и с помощта на учениците изпълнява поставената задача. Целите на това кратко, но постепенно въвеждане са :
- Представяне на темата „Моят дом“ чрез дискусии в клас, мозъчна атака и визуални помагала;
- Общ преглед на Minecraft като инструмент за изучаване на английски език и неговата връзка с темата;
- Запознаване на учениците с основите на Minecraft, включително контроли, движение и взаимодействия в играта.
В края на модула вместо обобщителния урок от учебната тетрадка, учениците работят самостоятелно в среда Minecraft, изпълняват поставените задачи, които съответстват на вече отработените такива с помощта на учителя и представят своя краен продукт пред учителя и своите съученици .
Урокът включва:
- Дейности за четене с разбиране
– Четене и анализиране на кратки текстове или описания, свързани с предмети за дома и мебелите.
– Използване на интерактивни знаци или книги в играта, съдържащи подобни текстове или описания.
– Изследване на виртуален дом и подреждане на конкретни мебели въз основа на предоставените текстове.
- Дейности по писане
– Учениците описват дома и мебелите в играта.
– Учениците работят заедно, за да обзаведат виртуален дом, като описват своя избор на дизайн и обясняват писмено разположението на мебелите.
- Дейности по слушане и говорене
– Учениците разговарят помежду си, представят и слушат учителя и съучениците си на английски език като използват ключова лексика и граматични структури.
Ход на урока:
Учителят разпределя учениците за работа в екипи по двама. Учениците използват своите МОН акаунти, за да влязат в Minecraft Edu. Учителят изпраща файл на света на играта по Teams, учениците свалят и зареждат файла. От всеки екип единият ученик става HOST на играта, за да може съотборникът му да влезе и да работят заедно.
Учителят поставя общи правила за съвместна работа в играта. Всички указания в играта и комуникацията между играчите и учителя се осъществява на английски език.
Играта започва с указание към учениците да следват стрелките, които отвеждат играча до място с нови указания “Стъпи върху притискащата плоча“. При изпълнение на това указание, играчът бива транспортиран в лабиринт , където следва ново указание
„ Намери три сандъка, вземи предметите, и натисни бутона за изход от лабиринта“. Играчът намира 3 сандъка и попълва своя инвентар. След напускане на лабиринта, играчът влиза в къщата и обзавежда стаите. В спалнята, кухнята и всекидневната прочита и изпълнява указанията за обзавеждане. Прави снимки с камерата и ги поставя в книгата. (фиг.1)
Фигура 1. Книга с описание на всекидневната стая.
В началото на втория етап, играчът получава указания да намери голям сандък в двора на къщата, от който трябва да вземе книга, съдържаща следващата задача – да се преведат думите на английски език. (фиг. 2)
Фигура 2. Лексикално упражнение
На новото място играчът намира серия от бутони, които при натискане показват отговорите на упражнението. При необходимост, играчът отваря книгата с упражнението и поправя грешките си. След приключване на проверката, играчът наименува книгата и я експортира.
След приключване на играта учениците изпращат двете експортирани книжки на учителя по Teams. Във втория предвиден час учителят дава възможност на екипите да представят своята игра и извършените от тях дейности пред класа. Класът има право да задава въпроси и изрази мнение относно изпълнението на играта на всеки екип. Представянето и обсъждането се извършва основно на английски език, през което време учителят попълва оценъчна карта за работата на всеки екип. Учениците с най- много точки на играта получават Certificate of Achievement. В края на урока учениците попълват онлайн анкета относно ученето на английски и чрез английски език в среда Minecraft, направена с помощта на приложението Quizizz.
Обобщения и изводи
Проведената изследователска работа с потвърждение на алтернативната статистическа хипотеза доказа, че използването на Minecraft Education, специализирана версия на играта за образователни цели, води до повишаване на обема на запомнена лексика и ефективно развитие на компетентностите умения на учениците за четене с разбиране и писане, креативност и критическо мислене.
Обратната връзка от учениците като цяло е положителна, както и преживяването, което те получават е това, което си представям и пресъздавам в играта: социално обучение с акцент върху лексика, четене с разбиране и писане на английски език. Недвусмислено резултатите от анкетата и самият урок показват и развитие на комуникативните умения и уменията за слушане в „реална класна стая в нереален свят.” Или както учениците го описват, „съдържанието на учебника без учебник.”
Учениците споделиха, че са придобили или усъвършенствали и умения да:
- Спазват етични правила за съвместна работа във видео игра;
- Си сътрудничат по поставените задачи, да обменят идеи и да се забавляват;
- Се самообучават в тънкостите на играта – нещо, което ще им помага и извън класната стая и урока;
- Бъдат креативни и целенасочени;
В допълнение, Minecraft Education е мощен инструмент за създаване на междудисциплинарни връзки в образованието. Позволява на учениците да участват в творчески и съвместни проекти, които интегрират различни теми, насърчавайки по-задълбочено разбиране на теми от различни предметни области и ниво на трудност. А ние като преподаватели трябва да не забравяме, че ключът към успеха е правилното планиране, ясните учебни цели и достъпно формулираните насоки и указания.
ЛИТЕРАТУРА
Davis, K. B. (2018). Playing in the Virtual Sandbox: Students’ Collaborative Practices in Minecraft. . doi:https://doi.org/doi:10.4018/ijgbl.2018070104
De Wilde, V. &. (2017). Game on! Young Learners’ Incidental Language Learning of English Prior to Instruction. Извлечено от https://doi.org/10.14746/ssllt.2017.7.4.6
Good, O. (2016). Microsoft acquires teachers’ version of Minecraft, will launch Minecraft: Education Edition. Polygon. Извлечено от https://www.polygon.com/2016/1/19/10789532/minecraftedu-teachers-edition-minecraft-microsoft-education-edition
Jensen, S. H. (2017). Gaming as an English Language Learning Resource among Young Children in Denmark. CALICO journal. Извлечено от https://doi.org/10.1558/cj.29519