Диагностично изследване на знанията, уменията и компетентностите на учениците при изучаване на относителните местоимения по френски език в десети клас
Автор: Кирилка Пешева, ЕГ „Акад. Л. Стоянов“ Благоевград
Резюме: Всеобща тенденция през последните години е спадът в мотивацията за усвояване на знания и негативното отношение към самия учебен процес. Най-често това се оправдава с недостиг на време, липса на интерес или с лично отношение на преподавателя. В този контекст все повече учители излизат от границите на традицията и се заемат с нелеката задача да прилагат нови технологии за развиване на знания, умения и компетенции. Настоящата статия представя проведено диагностично изследване, което показва усвоеното и пропуските на съответното учебно съдържание от учениците, което би улеснило подобряването на педагогическото взаимодействие между преподавателя и обучаемите и би довело до изграждане на стратегия за оптимизирането му.
Ключови думи: диагностично изследване, относителни местоимения, мотивация
Съвременната методика на преподаване на чужди езици предлага широк спектър от концепции, методи и технологии – както традиционни, така и новаторски, а всеки един от тях има своите предимства и недостатъци. Изборът на методи в обучението по френски език зависи от няколко фактора: възрастовите особености; цели и задачи на обучението; конкретна тема; дали това понятие е формирано на по-предходен етап или се формира за първи път; времето, необходимо за изпълнение на задачата; техническа и материална обезпеченост. Наред с традиционните методи на преподаване на граматика /беседа, обяснение, онагледяване, ролеви игри, дискусии и методи за контрол и самоконтрол като тестове, изпитвания и контролни работи/, преподавателят днес използва редица интерактивни методи като мозъчна атака, изготвяне на проект и групова работа, които не само трупат знания, но правят обучаемите активни, развиват сетивност и съпричастност.
Важен етап в преподавателската дейност е диагностициране на количествените и качествените знания, умения и компетентности на учениците. Най-често това се случва чрез прилагането на тестове, които трябва да бъдат:
- обективни както по отношение на създаването на теста, така и при провеждането на тестирането, оценката, анализа и интерпретациите на резултатите;
- надеждни;
- валидни.
Диагностичната процедура е процес, при който чрез използване на подходящи диагностични методи и средства се получава информация за педагогични процеси и явления. Те ни дават възможност чрез наблюдение и анализ да усъвършенстваме методите си на преподаване и да постигнем по-добри резултати.
Настоящето изследване е емпирично и проследява и диагностицира употребата на относителните местоимения на френски език от учениците в десети клас, както и формирането на знания за образуване на сложни изречения и умения за практическото приложение в кратки описания.
Обект на изследването са ученици от Х клас в езикова гимназия, както и придобиване и усъвършенстване на способностите им за правилна употреба на относителните местоимения.
Предмет на изследването е определяне равнището на знанията по френски език и практическото приложение на тези знания, както и осъществяване на взаимовръзка между знания и употреба на конкретно граматическо понятие.
Цел на диагностичното изследване е да диагностицира нивото на знанията на учениците от десети клас за формите на относителните местоимения, т.е. да се установи степента на усвояването им и практическото им приложение чрез написване на съчинение.
Задачи на диагностичното изследване:
- Да се анализира научната литература по предмета;
- Да се проучат учебните практики във връзка с обучението;
- Да се определят критериите и показателите за диагностициране;
- Да се разработи диагностициращ инструментариум за изследване;
- Да се осъществи проверка на знанията и уменията на учениците;
- Да се съберат емпирични данни;
- Да се обработят статистическите данни и да се анализират количествено и качествено събраните резултати;
- Да се открият зависимости като се направи корелационен анализ на резултатите;
- Да се направят изводи и препоръки за бъдещата работа.
Обхват на изследването: 27 учениците от десети клас.
Методи за събиране на емпирични данни
След определяне на предмета, проблема, обхвата, целта и задачите насочих вниманието си към методите за събиране на емпирични данни, а именно:
- Теоретичен анализ;
- Педагогическо наблюдение;
- Математико-статистически метод;
- Констатиращ експеримент;
- Метод на графично изобразяване на задачите.
След това се преминава към организация на конкретното изследване и неговото провеждане.
Учебен процес и методическа организация
Диагностичното изследване е част от учебния процес по френски език в десети клас. В учебната програма са заложени сложните формите на относителните местоимения, след като са затвърдили употребата на простите им форми. Те се запознават също така и с глаголните конструкции и употребата на предлози с някои от тях. На базата на тези знания от тях се очаква да могат да правят описание на предмет, както и да напишат кратко представяне на своя град или квартал.
Диагностичен инструментариум
Знанията на учениците се проверяват чрез тест, който е част от учебната програма и има за цел да провери владеенето на определена граматическа единица, но също така речниковия фонд и умението за създаване на писмен текст. Той отчита следните знания и показатели:
- Знания за употребата на простите форми на относителните местоимения. Този показател се проверява в упражнение 1 от теста.
- Знания за употребата на простите и сложните относителни местоимения. Този показател се проверява в трансформиращите упражнения 2 и 3 от теста.
Продуктивните умения се оценяват в упражнения 4 и 5, които са свързани със създаване на писмен текст по зададена тема.
Разработеният тест покрива изискванията на учебното съдържание за 10 клас, както и критериите на Общата европейска езикова рамка, според която учениците покриват различни равнища на умствена дейност: формални лингвистични знания и умения, знания и умения на равнище разбиране, знания и умения на равнище пряко приложение, знания и умения на равнище професионално приложение.
Научното изследване се базира на извадка от 27 ученици от 10 клас, разделени на две групи. Техните нива на знание, разбиране и приложение на относителните местоимения по френски език, придобити и затвърдени през учебната година се оценяват чрез тест и създаване на кратък текст. Статистическият модел е разработен за последния етап от изследването с цел обработка на резултатите от проведения дидактически експеримент. Целта е с помощта на този модел да се определят някои параметри на генералната съвкупност въз основа на съответните свойства на извадката. Данните от дидактическия експеримент са подложени на корелационен анализ, като се търсят определени зависимости между резултатите, получени на отделни етапи от изследването.
Анализ на данните
При анализиране на множествата от данни се използват важни числови характеристики, чрез които може да се направят някои общи изводи и оценки за конкретната статистическа информация. За настоящото диагностично изследване на знанията по чужд език и уменията на учениците да боравят с него, корелационният анализ на получените обобщени резултати се определя от индивидуалния коефициент на учениците, получен при изпълнение на практически и творчески задачи.
Важен момент в прилагането на този анализ е изборът на подходящ корелационен коефициент. В настоящия диагностичен анализ е използван линейният коефициент на корелация Pearson r. Този анализ предполага, че двете анализирани променливи се измерват на поне интервални скали, което означава, че се измерват в диапазон от нарастваща стойност. Коефициентът се изчислява, като се взема ковариацията на двете променливи и се разделя на произведението на техните стандартни отклонения. Коефициентите на корелация могат да варират от -1,00 до +1,00, където:
- стойност от -1,00 представлява отрицателна корелация, което означава, че с увеличаване на стойността на една променлива, другата намалява,
- стойност от +1,00 представлява положителна връзка, което означава, че тъй като една променлива увеличава стойността си, нараства и другата,
- когато R = 0, изследваните величини са независими.
Стойност на коефициента близка до -1 или +1 показва силна връзка между променливите, а стойност, близка до 0, показва по-слаба връзка.
Различаваме следните степени на корелация:
Граници на
корелационния коефициент |
Връзка между променливите |
0 < R< 0.3 | Слаба корелация |
0.3 < R< 0.5 | Умерена корелация |
0.5 < R< 0.7 | Значителна корелация |
0.7 < R< 0.9 | Висока корелация |
0.9 < R< 1.0 | Много висока корелация |
След изчисляване на средния успех /Добър 4,48/ са направени изчисления за определяне на корелационнен коефициент r. /Приложение 1/
Резултатът от средноаритметичния и корелационния коефициент е признак за много добри познания и работа с чуждия език и отговорно отношение на учениците към изпълнението на поставените им задачи. Направеното изследване показва отлично познаване на простите форми на относителните местоимения, както при изпълнение на рецептивните, така и на продуктивните задачи. Учениците разпознават сложните форми, които са сравнително нови за тях, и повечето от тях се справят относително добре при трансформационните задачи. Това, което ги затруднява е познаването на глаголните конструкции, което води до грешки в употребата на сложните относителни местоимения.
На базата на проведеното диагностично изследване, проучените научно-технологични постановки, както и на собствената педагогическа компетентност могат да се направят следните изводи и обобщения:
- Използването на тестове в обучението е обективен, надежден и валиден измерител на поставените цели на обучението, който улеснява контрола на постиженията. Проведеното изследване установява индивидуалния статус на отделния ученик в сравнение с постиженията на други учащи се и се констатира нивото на постигане на целите и задачите на методическата система, по отношение на съответния етап на усвояване на знания и умения.
- Разработеният тест ефективно изпълнява ролята на инструментариум за диагностика на постиженията на учениците при изучаване на чужд език.
- Учебното съдържание по предмета позволява прилагането на тестовата форма за контрол на постиженията.
- Съществува пряка зависимост между усвоените граматически и комуникативни знания и уменията им да ги използват на практика.
- Приложената методика дава добри резултати при усвояването на учебното съдържание.
Получените данни от теста показват усвоеното и пропуските на съответното учебно съдържание от учениците, което би улеснило подобряването на педагогическото взаимодействие между преподавателя и обучаемите и би довело до изграждане на стратегия за оптимизирането му.
Приложение 1 Таблица със среден успех на цифровите оценки на учениците от теста и съчинението
№ | Xi | Yi | (Xi – X) | (Yi -Y) | (Xi-X)2 | (Yi-Y)2 | (Xi-X).(Yi-Y) |
1 | 5,00 | 5,00 | 0,52 | 0,52 | 0,27 | 0,27 | 0,27 |
2 | 5,00 | 5,00 | 0,52 | 0,52 | 0,27 | 0,27 | 0,27 |
3 | 5,00 | 6,00 | 0,52 | 1,52 | 0,27 | 2,31 | 0,79 |
4 | 5,00 | 5,00 | 0,52 | 0,52 | 0,27 | 0,27 | 0,27 |
5 | 5,00 | 6,00 | 0,52 | 1,52 | 0,27 | 2,31 | 0,79 |
6 | 4,00 | 3,00 | -0,48 | -1,48 | 0,23 | 2,19 | 0,71 |
7 | 6,00 | 6,00 | 1,52 | 1,52 | 2,31 | 2,31 | 2,31 |
8 | 5,00 | 4,00 | 0,52 | -0,48 | 0,27 | 0,23 | -0,25 |
9 | 4,00 | 6,00 | -0,48 | 1,52 | 0,23 | 2,31 | -0,73 |
10 | 5,00 | 5,00 | 0,52 | 0,52 | 0,27 | 0,27 | 0,27 |
11 | 4,00 | 3,00 | -0,48 | -1,48 | 0,23 | 2,19 | 0,71 |
12 | 3,00 | 2,00 | -1,48 | -2,48 | 2,19 | 6,16 | 3,68 |
13 | 4,00 | 5,00 | -0,48 | 0,52 | 0,23 | 0,27 | -0,25 |
14 | 6,00 | 6,00 | 1,52 | 1,52 | 2,31 | 2,31 | 2,31 |
15 | 4,00 | 4,00 | -0,48 | -0,48 | 0,23 | 0,23 | 0,23 |
16 | 4,00 | 4,00 | -0,48 | -0,48 | 0,23 | 0,23 | 0,23 |
17 | 4,00 | 4,00 | -0,48 | -0,48 | 0,23 | 0,23 | 0,23 |
18 | 5,00 | 3,00 | 0,52 | -1,48 | 0,27 | 2,19 | -0,77 |
19 | 6,00 | 5,00 | 1,52 | 0,52 | 2,31 | 0,27 | 0,79 |
20 | 3,00 | 3,00 | -1,48 | -1,48 | 2,19 | 2,19 | 2,19 |
21 | 5,00 | 5,00 | 0,52 | 0,52 | 0,27 | 0,27 | 0,27 |
22 | 4,00 | 4,00 | -0,48 | -0,48 | 0,23 | 0,23 | 0,23 |
23 | 4,00 | 4,00 | -0,48 | -0,48 | 0,23 | 0,23 | 0,23 |
24 | 4,00 | 3,00 | -0,48 | -1,48 | 0,23 | 2,19 | 0,71 |
25 | 3,00 | 5,00 | -1,48 | 0,52 | 2,19 | 0,27 | -0,77 |
26 | 5,00 | 5,00 | 0,52 | 0,52 | 0,27 | 0,27 | 0,27 |
27 | 4,00 | 5,00 | -0,48 | 0,52 | 0,23 | 0,27 | -0,25 |
X, Y | 121 | 121 | 0,00 | 0,00 | 18,74 | 32,74 | 14,74 |
Ср.успех | 4.48 | 4.48 | r 0,60„значителна корелация“ |
ИЗПОЛЗВАНА ЛИТЕРАТУРА И ИЗТОЧНИЦИ
- В. Краевски, Г. Бижков, ,Методология и методи на педагогическите изследвания, Университетско издателство „Св. Климент Охридски”, 2000 г.;
- Виготски, Л. С. Мислене и реч. С., 1983
- Колев, Й., Преходът към училищния живот в историята на педагогиката, Автореферат ,С., 2000 г;
- Корелационен анализ https://www.btu.bg/statexcel/file8.html
- НАУЧНИ ТРУДОВЕ НА РУСЕНСКИЯ УНИВЕРСИТЕТ – 2009, том 48, серия 6.2, „ Педагогически измерения на мотивацията за изучаване на чужд език“ , Екатерина Попандонова;
- Стефанова, Павлина 2007: Чуждоезиковото обучение, Сиела;
- Alain Coianiz, “Méthodologie de l’enseignement du français et conceptions de l’homme” ;
- Correlationanddependence, Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Correlation_and_dependence
- Didacticmethod, Wikipedia:https://en.wikipedia.org/wiki/Didactic_method;
- Nickel 3, Livre de français, Cle international;
- Nickel 3, Cahier d’exercices, Cle international;
- Nickel 3, Livre du professeur, Cle international;
- https://www.verbotonale-phonetique.com/didactique-du-fle/