ПРОВОКИРАНЕ НА ДЕТСКАТА ЛЮБОЗНАТЕЛНОСТ У 6 – 7-ГОДИШНИТЕ ДЕЦА ЧРЕЗ ЕКСПЕРИМЕНТИРАНЕ В КОНТЕКСТА НА ОН ,,ОКОЛЕН СВЯТ”
Латинка Коджахристова
старши учител в ДГ ,,Баба Тонка”
гр. Кърджали
Детската любознателност е вроденото желание и склонност на децата да откриват, изследват и разбират света около тях. Проявява се като безкрайно любопитство и желание за научаване, което ги подтиква да задават въпроси, да изследват, да експериментират и да изпитват радост от откриването на нови неща. При срещата с новото децата имат потребност от подкрепа, за да постигнат познание и оттам отношение. Това се реализира с включване на методи на педагогическото възпитание, които поставят децата в активна позиция. Такъв метод е експериментирането. Мощен генератор за любопитството у децата се явява задълбоченото наблюдение и обследване на различните елементи от околния свят. Спомага за развитие на любознателността, дава им възможност, да съпреживяват да влагат емоция, да се вълнуват и да преоткриват непознатите им природни и социални явления. От съществено значение е опознаването му в предучилищната възраст. Значим и актуален проблем през целия живот остават развитието на любознателността и отношението към непознатото.
Ключови думи: любознателност, детска, експериментиране, околен свят
Детската любознателност е неразделна част от естественото усещане на децата за света и ги мотивира да изследват всичко около тях – от предметите и материалите до природните явления и социалните взаимодействия. Освен това ги провокира да задават множество въпроси и да търсят отговори, които да им помогнат да разберат и обяснят света около тях.
Когато децата се изявяват в рамките на своята любознателност, те развиват редица важни умения и способности като наблюдателност, креативност, критично мислене, проблемно решаване и социални умения. Те също така развиват любов към обучителния процес и интерес към различни области като наука, изкуство, спорт и технологии.
Важно е да се подкрепя детската любознателност и да се предоставят възможности за разнообразни експерименти, игри и изследвания, които да стимулират децата да бъдат активни, да задават въпроси и да търсят отговори.
През 2022 – 2023 година се приложи нова технология, с която да се провокира детската любознателност у 6 – 7-годишните деца чрез експериментиране в контекста на ОН ,,Околен свят”.
Обхват на разработката е четвърта възрастова група при ДГ ,,Баба Тонка”, гр. Кърджали. По пол са 14 момчета и 11 момичета. От тях 10 са на 6 години, а останалите 15 са на 7 години. Изследването е проведено в периода месец януари 2023 – юни 2023 г. Децата са в добро физическо и психично състояние. Сред тях няма деца със СОП.
Моделът включва:
Прилагане на следните методи на изследване:
- теоретичен анализ;
- тестиране;
- математико-статистически методи.
Цели на технологията на обучение
- Провокиране на детската любознателност у 6 – 7-годишните деца чрез експериментиране в контекста на ОН ,,Околен свят”.
Структура на педагогическата технология за провокиране на детската любознателност у 6 – 7-годишните деца чрез експериментиране в контекста на ОН ,,Околен свят”.
При прилагането на педагогическата технология за провокиране на детската любознателност у 6 – 7-годишните деца чрез експериментиране в контекста на ОН ,,Околен свят” се апробира система от ситуации за ориентиране в околната среда, включващи експерименти и игри.
По време на формиращия етап на експеримента взеха участие всички 25 деца от IV възрастова група на детската градина. След като създадох структурата на емпирико-теоретичния модел като експериментална работна програма, я следвах в работата си с децата в периода от месец януари 2023 година до края на месец май 2023 година.
Първо през месец януари 2023 година направих избор на подходящи експерименти и игри за провокиране на детската любознателност. За целта проведох разговор с децата, за да разбера техните интереси и любопитство. Голяма част от подрастващите проявиха интерес към растенията, затова включих експерименти и игри, свързани със засаждане на семена и грижи за растенията.
След това, отново през месец януари 2023 година започнах със събирането на необходимите материали и ресурси за експериментите и игрите. Децата помогнаха с това, като събраха почва от градината и донесоха семена от плодове и зеленчуци.
Продължи се с втория етап от нашата работа – изпълнението, при засаждането децата използваха градински инструменти, за да помогнат за подготовката на почвата. Както споменах, те сами избраха различни видове семена и растения, които съответстваха на техните предпочитания и интереси. Когато преминахме към самото засаждане на семената и растенията, подрастващите помогнаха в този процес. Същото се случи и при поливането на растенията – насърчих децата и те използваха малки кофи и съдове, за да поливат растенията. Освен това редовно наблюдаваха растенията и разпознаваха признаците на недостиг на вода, като изсъхнали листа или пожълтяване, като редовно поливаха растенията в зададени интервали, които им определих.
Премина се към грижите за растенията, които включваха разполагането им на подходящи места. Децата се включиха активно в този процес и спомогнаха за това растенията да се преместят на места, където до тях да достига достатъчно светлина и вода. Обясних им за това колко е важна светлината за растенията и ги насърчих да следят за това растенията да са обърнати към източника на светлината.
През месец април 2023 година с децата организирахме почистване на двора на детската градина. Малките ентусиасти помагаха за събиране на отпадъците и боклуците, като използваха чували и ръкавици. Успяха да съберат различни отпадъци от хартия, пластмасови опаковки и други, които се бяха натрупали в градината. Освен това помогнаха за отстраняването на паднали листа и клонки, за да поддържат двора чист и безопасен за игра. Същевременно подредиха мебелите и играчките в двора на детската градина.
С изключителен ентусиазъм премина и наблюдението на охлювите в тяхната естествена среда, което отново беше през месец април 2023 година. Започнах с разказ за охлювите, за техните характеристики и значимостта им в екосистемата, а след това им дадох възможност да наблюдават охлювите в двора на детската градина.
Докато децата наблюдаваха охлювите в естествената им среда, проявиха силен интерес към насекомите, които видяха. Затова специално им организирах в началото на месец май 2023 година играта „Намери и изследвай насекоми”. Тази дейност комбинира играта и ученето, като стимулира децата да изследват природната среда и да откриват разнообразни насекоми в тях. Първоначално подготвих списък с различни видове насекоми, които може да се намерят в околната среда, в случая в двора на детската градина. В списъка включих насекоми като пеперуди, паяци, калинки, мравки, божи кравички и други. Намерих и принтирах картинки и илюстрации на насекомите от списъка, които да са в помощ на децата при разпознаването им. След това изведох децата навън и им обясних, че тяхната задача е да изследват насекомите в двора на детската градина. Дадох им илюстративния списък с различните видове насекоми, които трябва да потърсят и разпознаят. Показах им картинките и илюстрациите на насекомите и им обясних как да ги разпознават по особеностите им. Децата започнаха да се разхождат в градината, заедно със списъка. Отбелязваха в него всеки вид насекоми, който откриеха. Оставих им време, когато открият насекоми, да ги наблюдават внимателно и да обсъждат техните особености и характеристики.
След като децата изследваха насекомите, ги събрах на едно място за обсъждане. Те споделиха какво са открили и какви са характеристиките на различните насекоми. Зададох им въпроси, за да стимулирам техните разсъждения и да ги насоча към изводи от наблюденията им. Освен това всяко дете сподели какви насекоми са му били най-интересни и защо.
Тази игрова дейност подпомогна подрастващите да развият любопитство към природата, да научат повече за насекомите и техните екосистеми, както и да развият наблюдателност и способността си да разпознават различни видове насекоми.
Не пропуснах по време на дейностите да си водя записки и да направя снимки на децата. Направи ми силно впечатление, че всички обсъждаха това, което забелязваха и това, което научиха по време на експериментите и игрите.
Накрая проведох разговори с подрастващите, в които да споделят впечатленията си от дейностите. Отново всички взеха участие, като имаха възможност да разкажат какво са научили и как са се забавлявали по време на игрите и експериментите. След това обсъдихме заедно своите изводи и препоръки за бъдещи дейности, които спомагат да се провокира детската любознателност. Едни от основните дейности, които изведохме, са:
- повече експерименти;
- повече игри;
- възможност за активно участие на всяко дете в обучителния процес;
- игри и дейности сред природата;
- повече интересни занимания в двора на детската градина.
Описаните дейности спомогнаха да се създаде интерактивна и забавна среда, в която децата бяха силно мотивирани да изследват и учат през практически опит. Важно е да се отбележи, че интересите и възможностите на децата могат да варират, затова учителят е този, който трябва да адаптира дейностите, за да отговарят на конкретните нужди и интереси на децата.
Контролно-оценъчна част на модела
Контролният етап на експеримента се проведе в края на месец май 2023 година. Отново в него участваха 25 деца от четвърта подготвителна група при ДГ ,,Баба Тонка”, гр. Кърджали. По време на този етап се установи изходящото ниво на знанията и уменията на 6 – 7-годишните деца по ОН „Околен свят”, като се използва тестирането.
Получените резултати от констативния и контролния етап на експеримента спомогнаха да се установи, че целите и задачите, които се набелязаха по време на формиращия етап, са изпълнени успешно.
Изложената работна хипотеза, че по време на контролния етап няма да е случайна разликата между двете извадки, а ще е закономерна, като това ще е в резултат на процеса на експериментиране в контекста на ОН ,,Околен свят”, се потвърди, след като се направи статистическото описание на величините и стойностите.
Положителните резултати, които се получиха от проведеното изследване, без да се претендира за изключителна пълнота, дават основание да си позволя да препоръчам на всички колеги новата технология за провокиране на детската любознателност у 6 – 7-годишните деца чрез експериментиране в контекста на ОН ,,Околен свят”.