Гражданското и екологичното образование в начален етап – ефективно реализирани с проектно-базираното обучение
Автор: Иванка Станчева Стоянова – старши учител, начален етап
СУ „ Св. Климент Охридски „ гр. Добрич
Резюме: Основната цел на училищното образование е да се образоват и възпитат мислещи и креативни млади хора, придобили „компетентности, необходими за успешна личностна и професионална реализация и активен граждански живот в съвременните общности” 1 . Придобиването на знания и умения от областта на гражданското и екологичното образование в начален етап се предлага да се осъществи в часа на класа, чрез разнообразни дейности и работа по проекти. Недостатъчното учебно време, от една страна, и от друга – необходимостта от изграждане на компетентни личности за съвременното общество, способни да се вписват адекватно в него, да го управляват и поддържат в контекста на устойчивото развитие на обществото, налага необходимостта от съчетаване на урочната и извънурочната дейност. Това може да се осъществи чрез изпълнението на проекти. Използването на проектно – базираното обучение в обучението допринася за повишаване на познавателния интерес и активност на учениците и мотивация за участие в олимпиадата по гражданско образование.
Ключови думи : проектно-базирано обучение, гражданско и екологично образование, добра педагогическа практика
Гражданското и екологичното образование са важни интердисциплинарни елементи на учебното съдържание по предметите от общообразователната подготовка. Те са в основата на личностното развитие на младия човек.
Мисията им се свързва с формиране и развитие на индивида като пълноценен гражданин на своята държава, обществото и света. Те позволяват знанията по отделните учебни предмети да се преобразуват в прагматични стратегии и действия в конкретни цели и решения, в реални дейности и програми за развитие и саморазвитие на личността 2 .
- Закон за предучилищното и училищното образование
- Иванов. И (2000)
За ефективно усвояване на значими теми от учебното съдържание, за които се оказва, че времето не е достатъчно, като например овладяване основите на гражданското образование, С. Лазарова предлага като решение проектно-базираното обучение, при което се съчетават уроците по човекът и обществото с извънурочната дейност 3.
В този аспект целта на настоящата публикация е да разгледа някои въпроси за възпитаване на граждански и социални умения в обучението чрез разработването на проекти и участието в конференции и олимпиади по гражданско образование. Работата по проекти, свързани с гражданското и екологичното образование насочени към екологията и отношението ни към заобикалящата ни действителност, стимулира интереса на учениците да вземат самостоятелни решения, да поемат отговорност и да развиват своите социални умения. Когато видят резултата от проведените дейности, са силно мотивирани за участие в граждански конференции и олимпиадата по ГО с цел да споделят идеите си и да провокират и другите за размисъл върху значими теми.
Целта на настоящата тема е да се насочи вниманието към възможностите на проектно- базираното обучение за постигане на нов тип педагогическо взаимодействие и формиране на ключовите компетентности у учениците. Акцентът е поставен на това как може да се приложи методът на проектното обучение и принципът „учене чрез правене“. Всички знаем, че целта на образованието не е просто да се научат и най-малките факти, които са систематизирани наготово. Обучението трябва да даде възможност на учениците да бъдат в центъра, да намерят своя подход за разбиране на учебното съдържание, да експериментират и придобиват знания чрез разследване. Тези умения се развиват най-добре чрез проектно-базираното обучение. Преодолява се пасивността в ученето. С проведеното обучение по дадена проблематика се излиза извън рамките на обичайното и се постига разнообразие в образователния процес. Методът има следните предимства: провокират се интерес и мотивация за работа; осъществява се връзка с теми от реалния живот; изграждат се умения за работа в екип и самодисциплина и не на последно място се осигурява качествено затвърдяване на знанията. Активното включване на учениците в реализирането на тези проекти им дава възможност да апробират нови подходи и методи за мислене, учене и действане.
- Лазарова, С. (2018)
Фокусът е върху практическата дейност, изпълнена чрез екипна работа, която насърчава формирането на по-задълбочено, творческо и самостоятелно мислене” 4.
Овладяването на знания и умения, включени в двата предмета – екология и гражданско- се придобиват в процеса на всички видове училищна подготовка. За да бъде ефективно обучението, трябва да се основава на интердисциплинарния подход, да се започна още от най-ранна възраст и темите да бъдат заложени не само в училищните програми, но и в извънкласните и извънучилищните дейности. Провеждането на дейности по темите да не е епизодично, а системно, целенасочено, психологически обосновано и методически обезпечено, както и – не на последно място – да бъде подкрепено от семейството и обществото.Учебната дейност дава основата на знанията в тези области, а извънкласните дейности предлагат възможност за разширяване и засилване интересите на ученика, за практическа изява, желанието да се докаже като добър природолюбител и гражданин на своята държава и на света. Извънкласната дейност може да се приема като допълваща училищна работа, като продължение и разширение на изученото в клас.
Когато заговорим за проекти, трябва да отбележим и важния въпрос за оценката на изпълнените проекти. Тя трябва да бъде стимулираща в началното училище. В началното училище всеки ученик, завършил проекта, трябва да бъде насърчаван. Часовете не трябва да се превръщат в състезание с наградени проекти. Тъй като съвместната работа и проектно – базираното обучение се превръщат в превъзходни начини за преподаване и учене, много учители се мъчат да намерят начин за оценяване при тези типове уроци. Традиционните методи за оценка, които сами по себе си имат много недостатъци, не са особено подходящи за интердисциплинарното мултимодално обучение. Учителите се нуждаят от идеи, за да насърчават учениците, като им предоставят значима обратна връзка и ги настройват за постигане на успехи 5. В моята практика определям няколко номинации и се опитвам всеки проект да печели в някаква номинация.
- Ташева, Я. Проектно-базирано обучение – технология и възможности за използване в българското училище. ; Сборник с доклади отличени с „ Най- добър доклад”, РУ, 2016
- Статията:Evaluation Within Project-Based Learning
автор: Michael Hernandez .– Оригинална публикация от 06.06.2016г. на ©Edutopia.org; George Lucas Educational Foundation.
В публикацията споделям проекта „ Екологичен отпечатък”, който достойно защитихме на националната олимпиада по гражданско образование.
Проект „ Екологичен отпечатък”
Мисия на проекта:
Опазването на околната среда е мисия на цялото ни общество и засяга всички нас – заедно, като граждани на държава с необятни и красиви природни дадености, и поотделно като личности и разбиране на всеки един от нас за важността на природата.
Нашата мисия е да изградим екологична култура, отговаряща на един нов вид гражданство – европейското. Всички знаем, че България като страна – членка на Европейския съюз е изправена пред предизвикателството да постигне европейските стандарти и изисквания за чиста околна среда и устойчиво развитие, да реформира икономиката си в посока на по-ефективно използване на всички ресурси и по-малко замърсяване на околната среда.
Изпълнението на тази мисия зависи от всички нас, дори и от най- малките. Те са бъдещето.
„ Спасението на света лежи в човешкото сърце, в човешката сила да се разсъждава, в човешката смиреност и човешката отговорност.”
Мото : Бъди отговорен ! Бъди активен не само в личен, но и в обществен план!
Мотиви за предложения проект:
Два пъти седмично учениците от начален етап в нашето училище ( а и не само в нашето) получават плодове. Това е чудесно! Всеки един от плодовете е предварително измит и грижливо поставен в найлонова торбичка. Тук отново ще кажем, че това е добре, защото хигиената е важна. Но… Какво се случва след това с тези празни торбички?
Изхвърлят се в кошчето на дадената класна стая, след това в големия контейнер и тъй като са празни и леки, вятърът често ги отнася. Такава „ украса” от торбички виждаме по храсти, дървета, разпилени по поляни и малкото останали зелени площи в градовете. Те са част от картината, която в никакъв случай не можем да наречем природна.
След задълбочено разглеждане на материали за разграждане на различни отпадъци, децата научиха, че торбичките се разграждат за период от 20 години. Въпреки че се разлагат малко по-бързо от другите пластмасови материали, трябва да отбележим, че найлоновите торбички често не се разграждат напълно, а само фоторазграждат. Което означава, че те се превръщат в микропластмаса, която продължава да замърсява околната среда, попада в почвата, оттам в растенията- животните и в нас.
Нашето желание е да подобрим здравето на Земята, нашето здраве и чистотата на природата. Знаем, че не можем да направим нищо, за да съкратим времето, необходимо за разграждане на торбичките, но със сигурност можем да приложим някои промени в начина си на живот, за да не задълбочаваме проблема.
Описание на проекта:
Изчислихме, че за един месец нашият клас може да събере 176 торбички. Представяте ли си колко торбички се изхвърлят от всички начални класове в училището ни ( и не само нашето).
Нашата идея е тези торбички да се събират и те да бъдат използвани от собствениците на домашни любимци. Няма нужда да обясняваме колко неприятна е ситуацията, когато настъпим неизчистените „следи“ на домашните любимци на хората, които са ги извели на разходка. Поражда се агресия в онези, които нямат кучета у дома, към собствениците на най- добрия приятел на човека. Гледката в парка и междублоковите пространства също не е приятна.
Всичко това може да се промени, като се научим да бъдем добри стопани на своите любимци. Събраните торбички да се поставят на определени места, заедно с информационна табела, за безплатно ползване от собствениците на кучета. Така се дава и втори шанс за употреба на найлоновите торбички от училищния плод. Когато торбичките са пълни и се изхвърлят в кофата, вятърът няма да може да ги разпилее.
Почти всяка стока би могла да има втори живот. Важното е да използваме фантазията си и да гледаме на използвания предмет не като на отпадък, а като на нова възможност. Именно това е нашето предложение – да дадем втори живот на торбичките.
Дейности за изпълнение на проекта:
- Провеждане на разговори за екологията и опазването на нашата планета. Маркиране на проблеми, върху които може да се съсредоточим.
- Учениците изработват проекти за защитени области и резервати в България. Всеки има възможност да презентира своята работа в часовете по БЕЛ, ЧП, ЧО и ЧК. В рамките на една седмица, в последните 7 минути на часа от посочените предмети, и заниманията по интереси, учениците презентират своята работа.
- Осъществява се интеграция и с предмета компютърно моделиране и бълг. език -изработват информационни табелки за целта на поставените торбички, а създаването на текста и грамотното му записване е прилагане на знания придобити в часовете по български език.
- Деца имат за задача да разяснят пред класа и свои близки и съседи необходимостта от провеждането на тази инициатива.Тази дейност дава възможност да развият своите умения за устно общуване и създаването на аргуметативни текстове, с които да защитят тезата си. Това способства за усъвършенстване и прилагане на знания и умения заложени в компетентностите по български език.
Събраните торбички от първите две седмици бяха раздадени на децата от класа ни, които имат домашен любимец куче. Ние сме убедени, че промяната трябва да започне първо от нас самите.
- Излъчване на представителна група, която да направи информационна кампания сред другите класове. Целта е да запалим повече класове към проекта.
Тази дейност отново е успешен пример за интеграция на български и темите по гражданско образование. Добра практика за прилагане и усъвършенстване на знания и умения заложени в УП по български език.
Какво ще постигнем?
- Намаляване на негативния екологичен отпечатък и опазване на околната среда чрез намаляване на източниците на замърсяване.н
В природата да има по- малко разпилени торбички от вятъра. Да не се налага да правим акции за почистване на околната среда, а да има инициативи за предотвратяване на замърсяването.
- Да направим една, макар и малка, стъпка към екологичното съзнание и поведение дори и в най – малките.
- Намаляване на агресията между собствениците на кучета и останалите.
- Подобряване уменията за общуване и водене на дискусии свързани с въпроси отнасящи се до гражданската позиция.
- Развиване на умения за устно и писмено общуване,общуване съобразено с речевата ситуация, създаване на собствени текстове.
Екологичното образование е сложен, многообразен и продължителен процес, за чието осъществяване са необходими координирани усилия между семейство, училище, извън училищни институции и общественост. Днес всеки човек трябва да притежава необходимите екологични знания и култура, защото от проблемите за взаимоотношенията между човека и природата зависи нашето бъдеще. Сериозно са застрашени трите природни условия за човешкия живот – земя, вода, въздух, в резултат на развитието на индустрията, концентрацията на населението в градовете и прекомерното използване на природните ресурси. Заплахата от „екологична криза” днес е обезпокоително реална, тъй като човечеството използва повече природни ресурси, отколкото планетата може да възпроизведе. Светът е изправен пред едно от най-сериозните си предизвикателства – да се развива устойчиво по начин, който задоволява потребностите на сегашното поколение, без да лишава бъдещите поколения от възможностите да използват продуктите на природата. Опазването на природата трябва да се превърне в лична убеденост. Любовта към природата не e чувство, което може да се изгради по задължение- това е отношение, което се възпитава.
Използвана литература:
1.Закон за предучилищното и училищното образование
2.Иванов. И, Въпроси на гражданското образование. Шумен, 2000
3.Lazarova, S. The Project – form of Mastering the Foundations of civic education. SocioBrains, Issue 45, mai 2018
4.Ташева, Я. Проектно-базирано обучение – технология и възможности за използване в българското училище. ; Сборник с доклади отличени с „ Най- добър доклад”, РУ, 2016
5.Оригинална публикация от 06.06.2016г. на ©Edutopia.org; George Lucas Educational Foundation. Статията: Evaluation Within Project-Based Learning автор: Michael Hernandez e преведена и публикувана с разрешението на Edutopia.