ЗНАЧЕНИЕ НА ПРАКТИЧЕСКОТО ОБУЧЕНИЕ НА РЕАЛНИ РАБОТНИ МЕСТА, НА УЧЕНИЦИ В X КЛАС, ЗА РАЗВИТИЕ НА ПРОФЕСИОНАЛНИ УМЕНИЯ И ПОДГОТОВКА ЗА БЪДЕЩА КАРИЕРА
Златка Гаврилова, ЕГ „Акад. Людмил Стоянов“, Благоевград
РЕЗЮМЕ
В настоящата работа се представят резултати от педагогическо изследване за повишаване на ефективността на знанията, уменията и навиците чрез практическа дейност на реални работни места, на ученици от X клас, като продължение на обучението им в часовете за разширена подготовка /ИУЧ/ от раздел Б на училищния учебен план.
Предимствата на такъв тип обучение са подобряване на уменията за проблемно-ориентирано мислене, работа в екип, решаване на реални проблеми, както и повишаване на мотивацията и увереността на обучаемите в сферата на информационните технологии.
Програмите за практическо обучение предоставят уникална възможност на учениците да приложат учебните си знания в реална работна среда, което ги подготвя за предизвикателствата на бъдещата им кариера.
Всъщност, ИТ уменията стават все по-необходими и заедно с това се превръщат в задължителни за много хора, независимо от тяхната професионална област.
За измерителен инструмент за проверка и оценка на постиженията на обучаемите при усвояване на учебното съдържание е използвана практическа задача от раздел „Електронни таблици“.
КЛЮЧОВИ ДУМИ: информационни технологии, педагогически експеримент, практическо обучение, разширена подготовка, ИУЧ, електронни таблици, t-критерий на Стюдънт, дидактическо изследване, статистика.
УВОД
С разрастващия се брой на компютризирани системи и зависимостта на съвременното общество от информационни технологии, не можем да подценяваме значението на добре обучените ИТ специалисти. Знанието в областта на информационните технологии има огромен потенциал за промяна и подобрение на начина, по който функционираме и взаимодействаме в съвременния свят. В този контекст, практическото обучение по информационни технологии играе ключова роля в подготовката на специалисти с реални умения и компетентности.
Растящите нужди на индустрията и пазара на труда в сферата на информационните технологии преживява бърз растеж и един от основните фактори, който оформя тази тенденция, е завишеното търсене на компетентни ИТ специалисти. Фирмите търсят професионалисти, които не само притежават теоретични познания, но и имат опит с решаване на реални проблеми и работа с последните технологични иновации. Практическото обучение осигурява необходимите умения и увереност на учениците, студентите и специалистите, които да отговарят на изискванията на динамичния пазар на труда.
Подобряване на практическия опит и усвояването на знания по информационни технологии се характеризира с бързи промени и технологични иновации. Стандартните учебни програми често не могат да следят темпото на развитие и иновациите. В резултат на това, училищата и образователните институции трябва да преосмислят подхода към обучението и да интегрират практическия опит в учебната програма. Практическото обучение предоставя на учениците реални проекти и предизвикателства, с които да се справят и така да усвоят знанията по-ефективно и дългосрочно.
Практическото обучение по информационни технологии насърчава развитието на критичното мислене и способността за проблемно решаване. Учениците се изправят пред реални предизвикателства и трябва да се справят с проблеми в реални условия, което ги подготвя за бъдещата им професионална кариера. Това им дава възможност да развият креативни и иновативни решения, които могат да бъдат от съществено значение за бизнеса и обществото. Те стават по-адаптивни и готови да се справят с предизвикателствата на бъдещето, което е критично за успешната им кариера във всяка една професия.
В резултат на това, внедряването на практическото обучение трябва да бъде приоритет за образователните институции и бизнес сектора, за да подготвят квалифицирани и гъвкави професионалисти, способни да се справят с предизвикателствата на бъдещето.
ПОСТАНОВКА НА ИЗСЛЕДВАНЕТО
Настоящето изследване е насочено към повишаване ефективността на усвоените знания и умения чрез практикуване на реални работни места и има за цел да покаже, че ученици, които работят в реална работна среда имат по-пълни, по-трайни, по-актуални знания и умения.
Практическото обучение по информационни технологии позволява на учениците да работят в реални сценарии и със съвременни технологии. Те могат да изградят практически умения, свързани с програмиране, управление на бази данни, мрежи, уеб дизайн и други специфични области. Този подход гарантира, че те ще бъдат добре подготвени за предизвикателствата на работната среда.
Обект на изследването е процесът на обучение по информационни технологии в часовета за разширена подготовка, свързан с практическо обучение в реална работна среда и неговата ефективност за по-високи и по-трайни резултати.
Предмет на настоящето изследване са практическите знания и умения на учениците от X клас чрез прилагането им в реална работна среда.
Цел на изследването е да се апробира и представи модел за приложение на практически ориентирано обучение в учебна и реална среда, който води до повишаване на успеваемостта на учениците.
Задачи на изследването
- Теоретично проучване на основните идеи и виждания в специализираната педагогическа литература по изследвания проблем;
- Разработване на изследователски инструментариум;
- Разработване на модела за практическо обучение в реална работна среда;
- Апробация на модела в експерименталната група
- Обработване на резултатите и техния анализ
- Доказване на хипотезата
Хипотеза
Ако учениците практикуват в реална работна среда, то се очаква да се повиши ефективността на практическите им знания и умения по информационни технологии и в частност в раздела „Електронни таблици“, „Текстообработка“ и „Презентационни умения“, както и да се повиши устойчивостта им.
Методи на изследване
За постигане на целта на тази хипотеза са използвани следните методи на изследване:
- Въвеждане на педагогически експеримент в цикъл от уроци;
- Тестиране;
- Анкетиране;
- Статистически методи.
Изследването е осъществено в Езикова гимназия „Акад. Л. Стоянов“ Благоевград, с 24 ученици в X клас.
Програма и фази на изследването
Таблица 1
МОДЕЛ НА ПРАКТИЧЕСКО ОБУЧЕНИЕ ПО ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ В ЧАСОВЕ ЗА РАЗШИРЕНА ПОДГОТОВКА
Името на модела може да бъде „Практически ИТ обучител“. Това е модел, който се стреми да предостави практическо обучение по информационни технологии на ученици, които търсят да разширят своите умения и знания в тази област.
Основна характеристика на модела е включването на ученици в реални проекти. Освен теоретичното обучение, моделът подкрепя и практическо изпълнение на проекти. Учениците имат възможността да работят върху реални проекти, като участват във фирми и така решават реални сценарии и задачи, с които ще се сблъскат в реалния свят.
Функционалности на модела:
- При този модел обучението е персонализирано – всеки ученик индивидуално се явява на работно място, където ментор или наставник подпомага учениците при затруднения или при възникване н апроблемна ситуация;
- Моделът предлага интерактивни демонстрации и задачи, които допринасят за по-добро усвояване на материала. Тези задачи се реализират на „работното място“;
- Моделът покрива различни аспекти на информационните технологии – основно текстообработка, електронни таблици, презентационни умения и по- рядко мрежи, сигурност, бази данни, хардурени системи и др;
- Този модел използва проектно-базирано обучение, защото учениците участвуват в реални проекти и могат да решават реални задачи, за да приложат наученото в класната стая;
- Моделът предоставя подкрепа от опитни инструктори и ментори, които са експерти в различни области на бизнеса. Те помагат на учениците да преодоляват препятствия и да получават индивидуално внимание при необходимост.
- Практическите задачи, които решава всеки ученик са достъпни в онлайн платформата TEAMS е, която позволява на учениците да учат отвсякъде и по всяко време. Това прави обучението максимално гъвкаво и удобно.
- Потребителите могат да следят своя напредък и да получават обратна връзка за своите успехи и затруднения – от една страна от менторите, от друга страна – от учителя в класната стая.
Какво прави този модел специален? Моделът „Практически ИТ Обучител“ се отличава със своето интерактивно обучение и фокус върху решаването на практически задачи. Моделът е разработен така, че да съчетава теоретични знания с реални сценарии, за да подготви потребителите да се справят успешно с предизвикателствата в областта на информационните технологии.
РЕЗУЛТАТИ ОТ ЕКСПЕРИМЕНТАЛНО ИЗСЛЕДВАНЕ И СТАТИСТИКА
За изпробване на модела за практическо обучение използвам 18 часа от програмата за ИУЧ, които дават възможност за осъществяване на обучение в разширена подготовка.
Проведох експеримента през втори учебен срок на учебната 2022/2023г. върху модул „Електронни таблици“ с учениците от Xг клас – избраната експериментална група.
Фирмите, които отвориха врати за посещение на ученици са шест – офис на туристическа фирма, банков офис; офис на издателство, офис на мебелна къща; канцеларията в училище; офис на агенция за недвижими имоти.
С всеки от представителите на фирми, които тук ще наричам ментори – всички родители на ученици от училището ни, изготвихме програма за задължителните функции, които да упражнят с учениците. Менторите изготвиха и списък с най-често използваните задачи за Excel, които са специфични за техния сектор.
Поради по-малкия брой офиси, които се съгласиха да приемат ученици се наложи в приелите фирми да ходят по 2 ученици. Присъствието беше по предварително установен график, за да не се нарушава в голяма степен нормалния ритъм на работа. Всички ученици с желание и редовно посещаваха работните си места – в офиса те се чустват значими и освен това специално обгрижени.
Сравнение на резултатите на учениците от експерименталната група и контролната група върху Практическа задача изходно ниво.
Диаграма 1
От Диаграма 1. ясно се вижда, че учениците от експерименталната група са се представили много по-добре от контролната група върху Практическата задача изходно ниво. Средният успех на експерименталната група е Много добър (4,96), а на контролната група Добър (4,38), което показва, че учениците от експерименталната група подобриха своите знания и умения по информационни технологии. Тези резултати са показателни за ефективността на проведения експеримент.
Таблица за честотите на резултатите на учениците от Xг клас – експериментална група и Xв клас – контролна група от Практическа задача изходно ниво
Таблица 2
Сравнение на стойностите на кумулативните относителни честоти на учениците от контролната група и експерименталната групи от Практическа задача изходно ниво
Диаграма 2
Проведената Практическа задача за изходно ниво потвърди основната хипотеза, че повишаване успеваемостта на учениците в овладяване на знания и умения в модул Електронни таблици и мотивацията им за тяхното изучаване може да се осъществи чрез приложения модел за практическо обучение на реални работни места.
Необходима е проверка на хипотезата. За целта се прилага статистическия метод за проверка на хипотезата, относно разликата между средните стойности на критериите между двете групи – контролна и експериментална.
Прилага се следната процедура за проверка на хипотезата:
Избира се критерий за проверка на хипотезата, а именно t-критерий на Стюдънт. Този критерий се прилага, когато обемите N1 и N2 на извадките A и B са малки или средни, например под 100.
Контролна група Xв клас | Експериментална група Xг клас | ||||||||
X | честота fi | fi*X | x-x1 | (x-x1)2 | X | честота fi | fi*X | x-x2 | (x-x2)2 |
2 | 0 | 0 | -2,38 | 5,640625 | 2 | 0 | 0 | -2,96 | 8,75 |
3 | 4 | 12 | -1,38 | 1,890625 | 3 | 0 | 0 | -1,96 | 3,84 |
4 | 10 | 40 | -0,38 | 0,140625 | 4 | 7 | 28 | -0,96 | 0,92 |
5 | 7 | 35 | 0,63 | 0,390625 | 5 | 11 | 55 | 0,04 | 0,00 |
6 | 3 | 18 | 1,63 | 2,640625 | 6 | 6 | 36 | 1,04 | 1,09 |
Sum | 24 | 105 | -1,88 | 10,70 | sum | 24 | 119 | -4,79 | 14,59 |
Таблица 3
- Сравняваме пресметната стойност на t и „критичната“ стойност :
> , т.е. 4,24 > 2,02
Емпиричният критерий е по-голям от критичния. В такъв случай нулевата хипотеза (Н0) се отхвърля и за вярна се приема алтернативната (Н1).
Извод: Отхвърля се нулевата хипотеза и се потвърждава алтернативната Н1, т.е. прилагането на активно учене чрез прилагане на практическо обучение в реална работна среда по информационни технологии и повишаване на равнището на знания, умения и компетентности на учениците, са в пряка зависимост и получените резултати са в резултат на приложения модел.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Моделът на практическо обучение, който е описан в тази статия беше потвърден чрез данни, с които да защити своята иновация:
резултативност –постигната предварително заложена цел за повишаване на знанията, уменията и навиците на учениците от експерименталната група;
ефективност –по-голяма мотивация и активност на учениците от експерименталната група, по-голяма задълбоченост и в този смисъл по-голяма устойчивост на знанията и уменията, развиване на качества като креативност и адаптивност.
В тази разработка беше обсъден един различен метод за практическо обучение по информационни технологии – обучение в реална работна среда. Предимствата на такъв тип обучение са подобряване на уменията за проблемно-ориентирано мислене, работа в екип, решаване на реални проблеми, както и повишаване на мотивацията и увереността на обучаемите в сферата на информационните технологии.
Основната цел на този модел беше да се насърчи интегрирането на практическото обучение в образователните програми по информационни технологии. Това може да се постигне чрез утвърждаване на добри практики в образователните институции, активно сътрудничество с индустрията и предоставяне на учениците възможности за реални проекти и стажове.
Накратко, моделът за практическото обучение по информационни технологии е фокусиран върху създаването на образователна среда, която да предоставя стимулиращи и предизвикателни възможности за развитие на уменията и компетенциите на обучаемите. Това е ключът към успешното им включване в динамичната област на информационните технологии и създаването на квалифицирани специалисти, готови да се справят с предизвикателствата на бъдещето.
ЛИТЕРАТУРА
- Ангелова Е., (2010) – Провеждане на експериментално изследване и апостериорен и статистически анализ на резултатите
- Андреев, М., (1996), Процесът на обучението. Дидактика. Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, София
- Бижков, Г., В. Краевски, (2007), Методология и методи на педагогическите изследвания. Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, София
- Витанов Л., (2021), Иновативни методи и техники за оценяване на учениците.
- Гатев К., (1980), Въведение в статистиката: Учебник за студенти от ВУЗ
- Георгиева М., (2014), Статистика, изд. Мартиленг.
- Гъров К., Анева С., Тодорова Е., (2010), Основни учебни дейности при обучението по информационни технологии.
- Иванов, И., (1993), Педагогическото изследване: методология, процедури.
- Стефанова М., (2005), Педагогическата иновация.
- Фауст, Х. , (1975), Повишаване на умствената активност на учениците в учебния процес. София: Народна просвета.
- Active Learning and Teaching Methods for Key Stage 1&2. (2007). Belfast: A PMB Publicaton