ЗАНИМАНИЯТА ПО ИНТЕРЕСИ ПО МАТЕМАТИКА – ЕДНА ВЪЗМОЖНОСТ ЗА ПОВИШАВАНЕ НА МОТИВАЦИЯТА НА УЧЕНИЦИТЕ
Иванка Търпенова-Михайлова
СУ „Св. Константин – Кирил Философ“ град Пловдив
Резюме: Обучението по математика в начален етап е насочено към формиране на базови знания, умения и отношения, свързани с математическата компетентност. Освен общообразователната подготовка, извънкласните дейности предоставят една различна възможност за комплексното развитие на потенциала на всеки ученик и за повишаване на мотивацията за учебна дейност и на учебните постижения. В статията е описан опитът при организиране на извънкласни дейности по математика в трети клас. Представени са начини за проучване нагласите на учениците за включване в извънкласни форми по математика, целите, задачите, методи и форми на работа и дейности, съобразно с тематичната програма на клуб за занимания по интереси „Математика за всеки“. Чрез използването на разнообразни дейности се развиват умения за търсене, събиране и обработване на информация от различни източници и математическо тълкуване на житейски ситуации.
Ключови думи: мотивация, извънкласни дейности, математика
Ролята на обучението по математика е да формира система от основни математически знания и умения за практическото им приложение и да развива творческото мислене на ученика. Задълбоченото усвояване на математическото знание оказва пряко въздействие върху формирането на личността на ученика. Учебната програма по математика за трети клас, общообразователна подготовка, определя базисните знания, умения и отношения, свързани с математическата компетентност.
Важно значение за формиране на общоучебни умения, на умения за извличане на информация, за моделиране на ситуации имат извънкласните дейности. Както е отбелязано от П. Петров (1992), „в системата от организационни форми на обучение важно място заема извънкласната и извънучилищната работа на учениците. Между работата в клас и извънкласната дейност съществува тясна връзка и приемственост.“ Извънкласните форми на обучение включват различни дейности, като занимания по интереси, индивидуална работа на учениците, ученически школи, масови мероприятия. Според П. Петров (1992) „доскоро се смяташе, че кръжоците и другите групови занимания не са типична извънкласна организационна форма на обучение за малките ученици“. Участието на учениците в тях е доброволно и помага за задоволяване и развиване на техните по – специални интереси. Отличават се с динамично развитие на съдържанието, като програмата дава възможност за промени в хода на работата. Формират се практически умения за самостоятелно организиране на дейността.
Извънкласните дейности имат много проявления и дългогодишна история. Както отбелязват Л. Портев и Н. Николов (1987), извънкласните дейности могат да бъдат класифицирани по различни признаци.
- Според целите:
- за попълване на пропуски – консултации;
- за подготовка за състезания, олимпиади, изпити;
- за формиране на траен интерес към математиката и предоставяне на възможности за изява – клуб, школа, празници на математиката и др.
- Според обхвата на участниците:
- за работа с всички ученици от класа – екскурзия, вечер на математиката, математически състезания по класове;
- за работа с отделни групи ученици – изоставащи ученици или ученици с интереси към математиката;
- за индивидуална работа с отделни ученици – консултации.
В последните години извънкласните дейности придобиват по – голямо значение. Наредбата за приобщаващо образование, приета с ПМС № 232 от 20.10.2017 г., регламентира общата подкрепа за личностно развитие, насочена към всички ученици от класа. Включени са различни форми, една от които са заниманията по интереси. Те са насочени към развитието на ключовите компетентности на учениците в различни области, развиват способностите и повишават мотивацията за учене. Времето за провеждане на заниманията по интереси е извън часовете по учебен план или по време на целодневната организация на учебния ден (извън дейностите по самоподготовка).
Участието в групи за заниманията по интереси е доброволно, избира се от учениците със съгласието на родителите им. Предварително се извършва проучване чрез анкета на желанията на учениците и се отчитат интересите и индивидуалните им потребности. Някои от въпросите в анкетата са:
- В какви извънкласни и извънучилищни дейности си участвал през миналата година?
- В какви извънкласни дейности би желал да участваш?
- Кога предпочиташ да посещаваш извънкласните дейности?
Цели на учителя при работа в извънкласните форми:
- Идентифициране на потребностите на учениците;
- Формиране и развиване на математически знания, умения и компетентности;
- Формиране на самостоятелно мислене чрез решаване на практико – приложни задачи;
- Изграждане на умения за работа в екип.
Опитът ми като учител в начален етап на основното образование показва, че учениците имат нужда от занимания с практико – приложна насоченост, в които те изявяват своите способности и това повишава мотивацията им за учебна дейност в общообразователната подготовка.
Клуб за занимания по интереси „Математика за всеки“
Цели и задачи:
- Да се затвърдят и обогатят знанията за естествените числа до 1000 и действията с тях, както и за намиране обиколки и страни на фигури, чертане в квадратна мрежа;
- Усъвършенстване на уменията за решаване на задачи по данни, представени чрез илюстрации, чертежи, числови изрази и др. и за съставяне на задачи от различни житейски области.
Чрез дейностите се усъвършенстват математическите знания умения и компетентности. Развива се логическото мислене и се изграждат разнообразни стратегии за решаване на практико приложни задачи. Учениците се мотивират да работят със собствени темпове и да изпитват удоволствие от намерените решения и постигнатите резултати, като прилагат математическите знания и умения в различни ситуации.
Програма
Дейностите в Клуб „Математика за всеки“ в СУ „Св. Константин – Кирил Философ“ гр. Пловдив с ученици от трети клас се провеждаха два пъти седмично, по един учебен час, в рамките на заниманията по интереси, при условията на целодневна организация на учебния ден.
Клубът работи по тематична програма, разработена при отчитане на възрастовите особености и интереси на учениците и съобразена с учебната програма за общообразователна подготовка по учебния предмет математика за трети клас. С включените теми се формират знания и умения за търсене и подбор на информация от различни източници, за съставяне и решаване на текстови задачи.
Методи и форми на работа – включват работа в екип, дидактически игри, проектни дейности, отборно състезание, празник на математиката.
Изводи:
- Повишава се нивото на знания и умения за решаване на текстови задачи;
- Повишава се мотивацията за учебна дейност;
- Усъвършенстват се уменията за общуване;
- Изгражда се ученическа общност със сходни интереси.
В заключение, участието на учениците в извънкласни дейности по математика повишава мотивацията за участие в образователно – възпитателния процес, създава възможност за изява, съобразно интересите и потребностите и спомага за развитието на ключови компетентности. Извънкласните дейности и форми оказват влияние и върху учителя – за по – добро разпознаване на потребностите на ученика, за екипна работа и за прилагане на мотивиращи педагогически практики. Така се осигурява единство на образователно – възпитателния процес.
ПРИЛОЖЕНИЕ: Годишен тематичен план Клуб „Математика за всеки“
ГОДИШЕН ТЕМАТИЧЕН ПЛАН
за занимания по интереси Клуб „Математика за всеки“
№
|
Тема | Дата на провеждане | Място на провеждане | Брой часове | Начален час |
1.
2. |
Числата до 1000 – четене, писане, броене, сравняване. Права и крива линия, лъч | 11.10.2022 г.
13.10.2023 г. |
Класна стая | 2 | 16,00 |
3. | Събиране и изваждане на числата до 1000 без преминаване. Ред на действията | 18.10.2022 г. | Класна стая | 1 | 16,00 |
4.
5. |
В кукления театър. Задачи по данни | 19.10.2022 г. | Държавен куклен театър
гр. Пловдив |
2 | 13,30 |
6. | Събиране и изваждане на числата до 1000 без преминаване. Ред на действията | 20.10.2022 г. | Класна стая | 1 | 16,00 |
7.
8. |
Километър. Милиметър. Събиране и изваждане без преминаване | 25.10.2022 г.
27.10.2022 г. |
Класна стая | 2 | 16,00 |
9.
10. |
Намиране на неизвестно умаляемо | 03.11.2022 г.
08.11.2022 г. |
Класна стая | 2 | 16,00 |
11.
12. |
Ъгъл. Видове ъгли. Чертаене в квадратна мрежа. Именуване на геометрични фигури | 10.11.2022 г.
15.11.2022 г. |
Класна стая | 2 | 16,00 |
13.
14. 15. 16. |
Събиране и изваждане от вида 128+243 и 371-234; 164+153 и 425 – 234 | 17.11.2022 г.
22.11.2022 г. 24.11.2022 г. 29.11.2022 г. |
Класна стая | 4 | 16,00 |
17.
18. 19. 20. |
Събиране и изваждане с две преминавания.
Текстови задачи в косвена форма |
01.12.2022 г.
06.12.2022 г. 08.12.2022 г. 13.12.2022 г. |
Класна стая | 4 | 16,00 |
21.
22. |
Събиране и изваждане от вида 635+365=1000; 1000 – 635=365 | 15.12.2022 г.
20.12.2022 г. |
Класна стая | 2 | 16,00 |
23.
24. |
Видове триъгълници според ъглите. Чертане на триъгълник по дадени върхове. Век | 22.12.2022 г.
03.01.2023 г. |
Класна стая | 2 | 16,00 |
25.
26. |
Умножение на трицифрено число с едноцифрено 40.4; 200.2 | 05.01.2023 г.
10.01.2023 г. |
Класна стая | 2 | 16,00 |
27. | Разпределително свойство на умножението относно събирането | 12.01.2023 г. | Класна стая | 1 | 16,00 |
28.
29. 30. |
Умножение без преминаване и с едно преминаване. | 19.01.2023 г.
24.01.2023 г. |
Класна стая | 3 | 16,00 |
31. | Математическо състезание | 26.01.2023 г. | Класна стая | 1 | 16,00 |
32. | Умножение с две преминавания 264.3 | 31.01.2023 г. | Класна стая | 1 | 16,00 |
33.
34. 35. 36. |
Деление на сбор с число. Деление на кръгли стотици | 07.02.2023 г.
09.02.2023 г. 14.02.2023 г. 16.02.2023 г. |
Класна стая | 4 | 16,00 |
37.
38. |
Намиране на неизвестно делимо | 21.02.2023 г.
23.02.2023 г. |
Класна стая | 2 | 16,00 |
39.
40. |
Деление на трицифрено с едноцифрено число без преминаване | 28.02.2023 г.
02.03.2023 г. |
Класна стая | 2 | 16,00 |
41.
42. 43. |
Деление.
Грам. Тон |
07.03.2023 г.
09.03.2023 г. 14.03.2023 г. |
Класна стая | 3 | 16,00 |
44.
45. 46. |
Деление на трицифрено с едноцифрено число с преминаване от стотици към десетици | 16.03.2023 г.
21.03.2023 г. 23.03.2023 г. |
Класна стая | 3 | 16,00 |
47.
48. |
Половинка, третинка, четвъртинка, десетинка | 28.03.2023 г.
30.03.2023 г. |
Класна стая | 2 | 16,00 |
49.
50. 51. |
Деление на трицифрено с едноцифрено число, когато в частното се получава нула в реда на десетиците | 03.04.2023 г.
06.04.2023 г. 18.04.2023 г. |
Класна стая | 3 | 16,00 |
52.
53. 54. |
Текстови задачи от деление
Мерни единици за време и дължина и действия с тях. |
20.04.2023 г.
25.04.2023 г. 27.04.2023 г. |
Класна стая | 3 | 16,00 |
55.
56. |
Текстови задачи | 02.05.2023 г.
04.05.2023 г. |
Класна стая | 2 | 16,00 |
57.
58. |
Текстови задачи от четирите аритметични действия с числата до 1000 | 09.05.2023 г.
16.05.2023 г. |
Класна стая | 2 | 16,00 |
59. | Съобразявай и решавай | 18.05.2023 г. | Класна стая | 1 | 16,00 |
60. | Празник на математиката | 30.05.2023 г. | Класна стая | 1 | 16,00 |
ЛИТЕРАТУРА:
- Петров, П. (1992). Дидактика. София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“ (с. 260)
- Портев, Л., Н. Николов (1987). Методика на обучението по математика. Пловдив: Университетско издателство „Паисий Хилендарски“ (с. 241 – 250)
- Наредба за приобщаващото образование
https://www.mon.bg/upload/28504/nrdb-priobshtavashto_04112021.pdf
Иванка Търпенова – Михайлова е-mail: tarpenova-mihaylova.ivanka@abv.bg