РЕЗУЛТАТНОСТ ОТ ДИАГНОСТИКА НА ЗНАНИЯТА И УМЕНИЯТА НА УЧЕНИЦИТЕ ОТ ТРЕТИ КЛАС ЗА РЕШАВАНЕ НА ТЕКСТОВИ ЗАДАЧИ
Иванка Търпенова – Михайлова
СУ „Св. Константин – Кирил Философ“ град Пловдив
Резюме: Обучението по математика в трети клас е насочено към придобиване на универсални умения за учене, решаване на проблеми, извличане на информация и др. Уменията за моделиране се развиват чрез текстови задачи в права и косвена форма с три пресмятания. В съвременния образователен процес ключово място се отрежда на качеството на обучението. Дидактическите тестове осигуряват обективно, надеждно и валидно изследване на нивото на придобитите знания и умения. В настоящата статия се разглеждат резултатите от диагностика на равнището на знания и умения на учениците от трети клас за решаване на текстови задачи и се проучват възможностите за прилагане в практиката на технология, основана на взаимодействието между общообразователната подготовка и извънкласните форми на работа по математика с цел повишаване на образователните постижения. Изясняват се основни моменти, свързани с диагностиката на образователно – възпитателния процес.
Ключови думи: математика, текстови задачи, диагностика
При решаването на задачи е важно ученикът да мисли самостоятелно и да приложи натрупани знания и умения. Според Д. Френкев (2004) „дидактическата роля на задачите се състои в това – решаването на задачите да е насочено към обучаването на ученика към формиране у него на умения за откриване, изясняване и усвояване на знанията и приложението им в различни области.“ Решаването на задачи по математика в началния етап на образование може да се разглежда като цел и средство на обучение.
Обучението по математика в трети клас е насочено към придобиване на универсални умения за учене, решаване на проблеми, извличане на информация и др. Учебното съдържание по математика е представено в четири области на компетентност – „Числа“, „Геометрични фигури и тела”, „Измерване“ и „Моделиране“. Чрез текстови задачи в права и косвена форма с три пресмятания се развиват уменията на учениците за моделиране.
В процеса на обучение установих, че учениците срещат затруднения при решаване на текстови задачи. Това наложи търсенето и прилагането на педагогически експеримент, при съвместяване на традиционните методи на работа в общообразователната подготовка с възможностите на извънкласните дейности по математика.
Педагогическото изследване
Обект на изследването е процесът на обучение в 3. клас и оценяване на резултатите от обучението по математика, свързан с изучаването на текстови задачи.
Предмет на изследването са равнището на знанията и уменията на учениците от трети клас за решаване на текстови задачи.
Целта на изследването е да се установи равнището на знания и умения за решаване на текстови задачи на учениците от трети клас и да се проучат възможностите за прилагане в практиката на технология, основана на взаимодействието между общообразователната подготовка и извънкласните форми на работа по математика като средство за повишаване мотивацията и образователните резултати на учениците. Ефективността се проверява чрез постигнатите резултати.
Хипотезата на изследването се формулира в съответствие с целите и задачите:
Ако в образователно – възпитателния процес се приложи технология, основана на взаимодействието между общообразователната подготовка и извънкласните дейности, насочена към събиране, анализиране, обобщаване на информация от различни източници и съставяне и решаване на текстови задачи, то това ще доведе до по – високо равнище на формиране на математическите компетентности и повишена мотивация за учебна дейност на учениците.
Организация – Проектирането на изследването включва разработване на концепция – проблем, обект и предмет на изследването, цел и задачи, хипотези, основни понятия, извадка, определяне на критерии и показатели, методи, инструментариум, анализ на данните и организация. Изследването е проведено с ученици от III д клас от СУ „Свети Константин – Кирил Философ“ гр. Пловдив. В началото на изследването беше проведен тест за входяща диагностика на компетентностите (Тест № 1). Изследването приключи с тест за изходяща диагностика (Тест № 2), с цел сравнение на постиженията на учениците. Тестовете са проверени по предварително разработени критерии и скала за оценяване.
Критерии и показатели за диагностициране на знанията и уменията за работа с текстови задачи са свързани с проверка на: знанията и уменията за онагледяване решаване и съставяне на текстови задачи.
Честотното разпределение на оценките от двата теста е онагледено със следните таблици:
Таблица 1 Честотна таблица на измерените резултати от Тест № 1
Оценка | Брой ученици | Относителна честота, % |
Незадоволителен | 0 | 0 |
Среден | 5 | 21 |
Добър | 7 | 29 |
Много добър | 4 | 17 |
Отличен | 8 | 33 |
Таблица 2 Честотна таблица на измерените резултати от Тест № 2
Оценка | Брой ученици | Относителна честота, % |
Незадоволителен | 0 | 0 |
Среден | 1 | 4 |
Добър | 5 | 21 |
Много добър | 8 | 33 |
Отличен | 10 | 42 |
При сравнението на честотните таблици се установява увеличение на броя ученици, постигнали отлични резултати, и намаляване броя на учениците със среден резултат.
Статистическа проверка на хипотезата
За доказване на хипотезата е използван t – критерият на Стюдънт за зависими извадки. Чрез инструмент в Excel t-Test: Paired Two Sample for Means се проверяват хипотезите.
Таблица 3 Резултати от t-тест
t-Test: Paired Two Sample for Means | ||
Тест № 2 | Тест № 1 | |
Mean | 5,208333333 | 4,708333333 |
Variance | 0,780797101 | 1,259057971 |
Observations | 24 | 24 |
Pearson Correlation | 0,897119826 | |
Hypothesized Mean Difference | 0 | |
df | 23 | |
t Stat | 4,795831523 | |
P(T<=t) one-tail | 3,87249E-05 | |
t Critical one-tail | 1,713871528 | |
P(T<=t) two-tail | 7,74499E-05 | |
t Critical two-tail | 2,06865761 |
Заключение: Отхвърля се нулевата хипотеза (Н0) – констатираното повишение на резултатите е следствие от случайни фактори, и се приема алтернативната хипотеза (Н1), че повишените резултати са в резултат на приложената технология, основана на взаимодействието между общообразователната подготовка и извънкласните форми на работа по математика.
Изводи:
- Извънкласните дейности по математика повишат мотивацията на учениците за учебна дейност. Стимулира се познавателната активност.
- Усъвършенстват се ключови компетентности – за самостоятелно учене, събиране и извличане на информация, решаване на задачи, свързани със знания от други учебни предмети.
- Практическо приложение на наученото в реални житейски ситуации.
В заключение, приложената технология може да бъде успешно използвана в обучението не само по математика, а и по други учебни предмети. Развиват се уменията за учене. Стимулира се прилагането на добри педагогически практики с цел повишаване на резултатите и мотивацията на учениците.
ЛИТЕРАТУРА:
- Френкев, Д. За текстовите задачи в началното обучение по математика. Пловдив, 2004 (с. 5)
- Наредба № 11 за оценяване на резултатите от обучението на учениците https://www.mon.bg/upload/36179/nrbd11-2016_ocenjavane_izm160620223.pdf
- Учебна програма по математика за 3. клас
https://www.mon.bg/upload/12204/UP_Matematika_3kl_1.pdf
Иванка Търпенова – Михайлова е-mail: tarpenova-mihaylova.ivanka@abv.bg