ПРОЕКТНА ДЕЙНОСТ ЗА РАЗВИТИЕ НА /КОМПЕТЕНТНОСТИ ЗА ИНВЕСТИРАНЕ И ФИНАНСИРАНЕ НА ПРЕДПРИЯТИЕ В ОБУЧЕНИЕТО ПО ИКОНОМИКА В 10 КЛАС
АВТОР
Илияна Аврамова, Професионална гимназия по техника и електротехника „Христо Ботев“, Монтана
РЕЗЮМЕ
В статията е разгледана проектната дейност за развитие на компетентности за инвестиране и финансиране на предприятие в обучението по учебния предмет Икономика в 10 клас. Поставен е акцент върху основните понятия – проектна дейност, компетентности, работа в екип. Посочени са принципи за организиране на дейностите по проекта. Изтъкнати са компетентностите за планиране на дейности и ресурси за инвестиране и финансиране на предприятие, които трябва да се формират включват в учениците в периода на проектната дейност. Включени са елементите на умението за работа в екип.
В педагогическото изследване е формирана хипотезата, че работата в екип по проектна дейност води до по-високи резултати, развиват се умения, изграждат се ценности, постига се единство на обучение, възпитание и социализация. За проверка на хипотезата се прилага изследователски метод „Моделиране“, който е представен чрез модел на проектна дейност с три етапа на изследване – констатиращ, обучаващ и заключителен.
КЛЮЧОВИ ДУМИ
Проектна дейност
Компетентности
Работа в екип
Метод „Моделиране“
В 21 век, съвременният учител е изправен пред предизвикателството да поднесе урока по интересен и запомнящ се начин, като убеди самите ученици в неговата полезност за развитието им в реалния живот.
Традиционните методи на обучение имат своите предимства, но са скучни за съвременните ученици. Това води до лоша дисциплина, демотивираност и неангажираност към разглежданата тема на урока. За да се постигне развитие на индивидуалния потенциал на ученика, инициативност, креативност, умение за вземане на решение и работа в екип, изграждане на ключови компетентности, трябва да се подходи по иновативен начин, като се определи предварително, обучаваните ученици към кое поколение деца спадат.
Учениците от десети клас са представители на т. нар. „Поколение Z“. Те не приемат „статуквото“, имат развита интуиция и усет за „новото и прогресивното“. Не зачитат „официални източници“ на информация и „авторитети“, а изграждат собствено критично мислене и познавателен опит, като отстояват гледната си точка на база намерени факти в глобалната мрежа. Водещите разбирания на това поколение са свързани с новите компютърни и цифрови технологии, а също така и с желанието им за сформиране и принадлежност към групи по интереси.
На база изводите от научните изследвания за „Поколение Z“ възниква въпроса, дали може да мотивираме учениците да развиват своето творческо мислене и умения, да осъществим процес на комуникация и взаимодействие, на сътрудничество. Смятам, че може да бъде постигнато чрез непосредствено общуване на учениците, работещи в екип, чрез обмен на идеи, чрез изследователска дейност, чрез трупане на познавателен опит и откриване на решения. Върху тези основни моменти се базира педагогическото изследване.
Основните понятия, които се използват са:
– Проектна дейност
Проектът е вид дейност, която синтезира в себе си елементи на игра, когнитивна, изследователска, ценностно-ориентирана, образователна, творческа дейност, насочена към създаване на продукт, който има субективна, а понякога и обективна новост. Това определя метода на проекта. Целта на проектната дейност е познаването и прилагането на уменията, способностите и знанията, придобити при изучаването на различни предмети. Организиране на дейностите по проекта е подчинено на следните принципи:
– Проектът трябва да бъде осъществим за изпълнение;
– Да има създадени необходимите условия за успешното изпълнение на проекти (оптимална междупредметна интеграция, формиране на подходяща „библиотека“, медийна „библиотека“ и др.);
– Ако проектът е групов, всеки ученик трябва ясно да покаже своя принос към проекта. Всеки участник в проекта получава индивидуална оценка.
– Задължително представяне на резултатите от проекта под една или друга форма.
Работата в екип по проектна дейност водят до повишаване на мотивацията на учениците при решаване на задачи, формира чувство за отговорност в членовете на екипа, като същевременно създава условия за сътрудничество между учител и ученик.
– Компетентности
Компетентностите се определят като динамична съвкупност от знания, умения, нагласи и отношения, които се придобиват в процеса на обучение. Свързват се основно с поведението на личността – не сами по себе си знания или умения, а подходящи поведения, демонстрирани в конкретни учебни ситуации и необходими за постигането на резултати в конкретна дейност или при определена професионална роля.
Знанията са основен компонент в състава на учебното съдържание по Икономика. В края на обучението учениците трябва да са придобили базисни и широкопрофилни познания за процесите на инвестиране и финансиране в предприятието, източниците на финансиране, същността на различните видове кредити и особеностите на лизинга и факторинга като форми на финансиране на предприятието.
Умението е продукт изключително на самостоятелната дейност на обучаемия. Формирането им е продукт на обучението на всички учебни предмети, но в случая се преплитат умения, формирани в учебните предмети Предприемачество, Математика и Икономика.
Компетентностите, които трябва да се формират включват планиране на дейности и ресурси за инвестиране и финансиране на предприятие, чрез търсене и проучване на информация, свързана с предлаганите кредити от банките и други начини на финансиране на предприятието. Изследване на действителността се извършва с проучване на информация от сайтове на търговски банки за отпусканите от тях кредити за предприятия, сравняване на условията и размера на лихвените проценти на различните видове кредити, изчисляване на окончателната сумата, която подлежи на връщане и т.н.
След изготвянето на проекта, учениците придобиват умения (като елемент на компетентностите) да вземат лични и социални решения за икономическите проблеми, които ще срещнат през целия си живот, да мислят и говорят за икономическите въпроси, които ги засягат като производители, инвеститори, потребители, граждани и други роли, които те поемат през целия си живот. Също така могат да сравняват, анализират и обобщават информация, да интерпретират икономически събития.
– Работа в екип
Екип е група от хора, работещи заедно, обединени около изпълнението на някаква задача или постигането на поставена цел. Обикновено екипите имат членове с допълнителни умения, които могат да подпомагат координираните усилия, което позволява на другите членове да увеличат максимално силните си страни и да сведат до минимум своите слабости. Работа в екип това е „съвместна дейност за постигане на обща цел“. Умението за работа в екип е част от социалните и междуличностни умения, които водят до житейски и кариерни успехи.
Умението за работа в екип се състои от четири елемента, които включват:
- Организация на процеса
- Ефективна работа и управление на времето
- Представяне и защита
- Рефлексия, която позволява на учениците да осмислят процеса и своето участие в него.
В педагогическото си изследване хипотетично допускам, че, ако използвам проектната дейност за развитие на компетентности за инвестиране и финансиране на предприятието в обучението по Икономика в 10 клас, ще постигна следното:
– По-висока активност и повишаване на интереса към Икономика като учебен предмет. Възможно е по-слабите ученици да не желаят да се включат, но в хода на учебния процес, те ще се мотивират от ентусиазма на своите съученици и желанието им за принадлежност към даден екип;
– Включването в обучението едновременно на учениците от класа развива умението за работа в екип;
– Изграждане на ценности – сътрудничество, уважение, отговорност, взаимопомощ.
– Осъществяването на обучението чрез предлаганата проектна дейност се постига единство на обучение, възпитание и социализация.
За проверка на своята хипотеза, използвам изследователски метод „Моделиране“, като методът е представен чрез модел на проектна дейност за развитие на компетентности за инвестиране и финансиране на предприятие в обучението по Икономика в 10 клас.
Моделът включват следните етапи на изследване:
– Констатиращ етап
В този етап, чрез попълване на анонимна анкета, се прави проучване на удовлетвореността от обучението по Икономика и нагласите на учениците за екипна работа по проекти. Следващата логическа стъпка е констатиране равнището на формираните знания, умения и компетентности, необходими на учениците за изпълнението на проект за инвестиране и финансиране на предприятието в учебния предмет Икономика, за изчисляване на прогнозни приходи, разходи, погасителни вноски и окончателна сума за връщане при кредит или лизинг, инвестиране, видове инвестиции, финансиране на предприятие и видове финансиране. Чрез решаване на тест се проверяват интегрираните знания на учениците по Предприемачество /тема Бизнес план/, Икономика /Инвестиране и финансиране на предприятие/ и Математика /Изчисляване на проста и сложна лихва/.
– Обучаващ етап
Проектна дейност на учениците е представена подробно в план-програма на проектната дейност.
За правилното реализиране на втория етап, изясняваме интеграция на съдържанието на четири учебни предмета: Предприемачество (надграждане на знания от 8 клас), Икономика, Математика и Информационни технологии, които са необходими за изготвянето на част от бизнес-плана (раздел 5), свързан с финансови разчети на средства за инвестиране и финансиране на предприятие. Следващата стъпка е разясняване смисъла на проектната дейност, т.е., че това е най-важната част от бизнес-плана и от нейното правилно изпълнение се разбира дали бизнес идеята ще е печеливша, още преди да е реализирана на практика. На учениците се обясняват дейностите, които ще изпълняват, като определяне на бизнес идея, предмета на дейност, местоположение на предприятието, начина на инвестиране: в дълготрайни материални активи, вътрешно и външно финансиране и изготвяне на финансови разчети на средства за инвестиране и финансиране чрез избор на най-подходящия кредит, и изчисляване прогнозните приходи, разходи и очаквана печалба. През целият период на работата по проектна дейност се създава проектна документация, която се представя заедно с крайния продукт – Презентация на Power Point. За изпълнение на всички дейности, екипите сформирани на случаен принцип, от по 5 ученици, търсят и проучват информация в интернет-сайтове на официални институции.
Контролирането на изпълнението на всички дейности по проекта в обучаващия етап се извършва чрез проектна документация на всеки екип, изготвените сравнителни таблици в Excel и представителната презентация. Ресурсите, които се използват включват тетрадки или документи на Word, в които ръководителите записват дейностите по проекта, интернет сайтове на различни банки, сайтове за продажба на машини, оборудване за предприятието, Microsoft Office – Word, Excel, Power Point.
Използвам наблюдението като метод за проследяване протичането на дейността на отделните екипи. Резултатите от наблюдението се нанасят в протоколи за наблюдение на всеки етап от работата по проекта. Преподавателят по съответния учебен предмет, оценява в точки, степента на участие на всеки ученик в екипа и му поставя комплексна индивидуална оценка, формирана на база скала за оценяване. Екипите също получават общо оценяване в точки, което се записва в окончателната оценъчна карта.
– Заключителен етап
В края на изпълнението на проектната дейност, учениците окончателно оформят проектната документация, презентация и защитават публично своя проект. Проверката на формираните компетентности при работата в екип по проектна дейност се извършва чрез решаване на казус за инвестиране на предприятие и казус за финансиране на предприятие.
Удовлетвореността на учениците, от приложената проектната дейност и работа в екип, се проверява чрез анонимна анкета.
Преподавателите по Икономика, Математика, Информационни технологии, външен предприемач и кредитен инспектор са експертните оценители. Експертните оценки се записват в бланка за оценяване, която съдържа инструкции, показатели и критерии за оценка по тристепенна скала. Достоверността на експертната оценка се доказва чрез името и подписа на експерта.
За проверка на хипотезата, че повишаването на равнището на формирани компетентности се дължи на проектната дейност, а не на случайни фактори, се правят сравнителни и статистически анализи.
ИЗПОЛЗВАНА ЛИТЕРАТУРА
- Българска стопанска камара. (2023 юли 5). Поколенчески профили, Профил на поколение Z https://activeageing. bia-bg.com/bg/analyses/generations/profileZ/
- Савицкая Т. (2023, юли 10). „Методът на проектите като средство за формиране на ключови компетентности на учениците“
- Василева, М. (2023, юни 28). Компетентностен подход в обучението, ключови компетентности. https://diuu.bg/emag/13913/2/
- Учебна програма по Икономика за обща професионална подготовка, за всички професионални направления, утвърдена със Заповед № РД 09 – 4760/01.09.2017 г.
Е-mail: avramova_pgte@abv.bg