РЕЗУЛТАТИ ОТ ПРОВЕДЕНА ПРОЕКТНА ДЕЙНОСТ ЗА РАЗВИТИЕ НА /КОМПЕТЕНТНОСТИ ЗА ИНВЕСТИРАНЕ И ФИНАНСИРАНЕ НА ПРЕДПРИЯТИЕ В ОБУЧЕНИЕТО ПО ИКОНОМИКА В 10 КЛАС
АВТОР
Илияна Аврамова, Професионална гимназия по техника и електротехника „Христо Ботев“, Монтана
РЕЗЮМЕ
В статията са представени емпирични резултати от проведена проектна дейност за развитие на компетентности за инвестиране и финансиране на предприятие в обучението по учебния предмет Икономика в 10 клас. Те се базират на използваните изследователски методи анкетиране, тестиране, наблюдение.
Представени са резултати от проучване чрез анкети на нагласите на учениците за работа в екип по проектна дейност и на удовлетвореността им след нейното приключване. Направен е сравнителен анализ на учебните резултати чрез тест, проведен преди започването на проектната дейност и казуси, решавани след края ѝ.
Направен е статистически анализ чрез t – критерии на Стюдънт, с който е проверена и доказана хипотезата, че по-високите резултати на учениците, показани след провеждането на проектната дейност, не се дължат на случайни фактори, а са повлияни от приложения иновативен метод за развитие на компетентности.
КЛЮЧОВИ ДУМИ
Проектна дейност
Анализ на резултати от анкетиране
Анализ на резултати от тестиране
Анализ на резултати от наблюдение
Проверка на хипотеза
Статистически анализ – t – критерии на Стюдънт
Резултатите от проведения педагогически експеримент – работа в екип по проектна дейност по учебния предмет Икономика в 10 клас, се базират на използваните пред периода методи – анкетиране, тестиране, наблюдение. За целта са изготвени анонимни анкети. Чрез първата анкета се проучва удовлетвореността на учениците от обучението по Икономика и нагласите им за екипна работа по проекти. Целта на втората анкета е да анализира тяхната удовлетвореност от вече проведената проектна дейност. Получените емпирични данни са подредени таблично, като резултатите се визуализират с помощта на графики.
За да се проучи оценката на учениците за проведената проектната дейност, се прави анализ на един от въпросите във втората анкета. Най-висок процент – 68% от класа са посочили, че най-много им е харесала съвместната работата с членовете на екипа. За 20% от учениците, постигнатата цел е най-удовлетворяваща. Дванадесет процента от класа са използвали проектната дейност, за да докажат възможностите си пред останалите членове от екипа.
Получените от анкетирането резултати няма да са обективни, ако не се вземат под внимание съществуващите причини за негативното или резервирано отношение на някои ученици към работата в екип и проектната дейност. Най-голям процент от класа – 36% не харесват задължителния характер на участието в проектна дейност. Тази причина е пряко свързана с отговорите на 24% от класа, които не харесват поставената задача. Младите хора като цяло, от една страна, се възпротивяват на всичко, което задължително трябва да свършат. От друга страна обаче, задължителния елемент на участие в проектната дейност не им попречи да работят съвестно и отговорно. Те разбират, че в реалния живот ще са длъжни да вършат дейности, които може да не са им интересни. Проектната дейност, която бе проведена в часовете по Икономика е именно подготовка за реалния живот и учениците подходиха зряло при нейното изпълнение. За 28% проблем са другите членове от екипа. За да се избегнат приятелски кръгове или формиране на екипи от учениците с близък успех, членовете им са избрани на случаен принцип, чрез изтегляне но номер на даден екип, към който да принадлежат. Тези ученици, считам, че се чувстват несигурни и некомфортно със съучениците си, които не са им приятели. В класа има и няколко ученици с асоциално поведение, които не желаят да се присъединяват към никакви формални или неформални групи. При работата в екип по проектната дейност, те отначало изразиха нежелание, но впоследствие техните съотборници ги приобщиха към общата работа и успяха да ги социализират в определена степен. Процентите на учениците, които не могат да решат какво точно не им харесва в проектната дейност са 12%. Това са ученици, които са се колебаели между отговорите, защото за тях, причините са може би повече от една.
Чувство на удовлетвореност от работата в екип са изразили деветдесет и шест процента от класа, а останалите 4% не могат да решат дали са доволни или не от екипната работа. Напълно неудовлетворени ученици няма.
Учениците, опознали работата в екип по проектна дейност я предпочитат – 88% пред традиционните методи на обучение, чрез които е преподавано през първия учебен срок. Все пак има 12% от класа, които харесват повече традиционните методи. Предполагам, че това са по-слаби и неактивни в проектната дейност ученици, които предпочитат да са пасивни слушатели в часовете, а не активни членове на екип.
Чрез втората анкета се търси мнението на учениците, дали биха участвали отново в екипна работа по проект. Седемдесет и два процента от класа са изразили изрично желание за повторно участие. За 16% от класа е важен екипът, с който ще работят. Някои ученици са по-заинтересовани и спокойни, когато са обкръжени и работят с приятели. Такъв подход на избор на членове на екипи, смятам, че не е подходящ, защото ще останат изолирани срамежливите и асоциални ученици. В много случай, приятелствата са на основа по-висок или нисък успех, което предопределя успеваемостта на даден екип. Групите от слаби ученици няма да бъдат мотивирани, стимулирани и подпомагани да се развиват, докато групите от силни ученици ще се справят безпроблемно.
Смятам, че формирането на групите на случаен принцип, използвано от мен е подходящ начин да се смесят различни по успех, интереси и социализация ученици.
Като извод от направените анализи, смятам, че от проведената проектната дейност и работа в екип, учениците са останали удовлетворени. Това предполага нейното последващо прилагане в учебните часове до пълна замяна на традиционните методи на обучение.
За анализ на резултатите от входния тест за проверка на базовите знания на учениците по интегрираните в проектната дейност учебни предмети -Предприемачество, Икономика и Математика са използвани статистически методи. Изчислени са мода, медиана, абсолютна и относителна честота на резултатите в получени точки и в оценки. Емпиричните данни са представени таблично и графично. Изчислен е средния успех от решения тест. Получените резултатите от тест са съпоставени с резултатите от казусите за инвестиране и за финансиране на предприятие, решените от учениците след приключването на проектната дейност. Целта на анализа е да се провери равнището на формираните знания, умения и компетентности, необходими на учениците за изпълнението на проект за инвестиране и финансиране на предприятието след приключване на проектната дейност. Чрез него ще се провери хипотезата, че по-високите резултати са постигнати при прилагане на екипната работа по проект.
Средният успех от решаването на двата казуса е Много добър 4,76, решени след приключването на проектната дейност. Той е по-висок от средния успех, показан от учениците при решаване на тест – Добър 3,72, направен преди въвеждане на проектната дейност. От резултатите се разбира, че чрез иновативния метод, знанията, уменията и компетентности са се развили в по-висока степен. Няма показани слаби резултати, в сравнение с 28% слаби оценки при първия тест. Носителите на оценка Среден 3 също са намалели от 32% на 8%. Тези ученици са повишили резултатите си чрез екипната работа по проект и са преминали към по-високата оценка Добър 4. При оценяване на теста те са били едва 4%, а при решаване на казусите, процентът е нараснал на 36%. Процентът на носителите на оценка Много добър 5 се е повишил двойно от 12% на 24%. Делът на отличниците също се е променил в положителна посока. От 24% е достигнал 32%.
От получените резултати, считам, че иновативния метод на проектна дейност и работа в екип е по-ефективен за формирането на знанията, уменията и компетентностите на ученици за инвестиране и финансиране на предприятие, в сравнение с използваните през първия учебен срок традиционни методи на преподаване.
Във всички етапи на проектната дейност е провеждано педагогическо наблюдение от учител по съответния предмет, който следи и оценява степента на индивидуално участие на членовете на екипите по предварително зададени критерии. Формира се индивидуална оценка за всеки ученик на база скала за оценяване. Полученият общи брой точки от екипите по съответния предмет, се записва в окончателната оценъчна карта. В края на проектната дейност, всеки екип представя готов продукт – презентация, която съдържа работата му от всеки етап на проектната дейност. Екипите правят представяне и защита на своя продукт пред преподавателите си и пред външни експерти в своята област – действащ млад предприемач и кредитен инспектор. Екипите се оценяват по предварително изготвени критерии в специално разработена оценъчна карта, която се попълва от преподавателите и от експертите.
Според скалата за оценяване към окончателната оценъчна картата, екипът получил най-висока оценка – Отличен 6 е формирал в отлична степен компетентности за откриване на собствен бизнес и правилното анализиране на нужните средства за инвестиции в сгради, машини, оборудване. Показани са критично мислене, умения за анализ и обобщаване на данни, извеждане на логически изводи и вземане на аргументирани решения. Този екип има добра комуникация между членовете си, отлична организация и правилно разпределени задачи, според силните страни на всеки участник. Екипите получили оценка Много добър 5 са представили много добре усвоените знания, умения и компетентности, необходими за инвестиране и финансиране на предприятие. Наблюдава се сътрудничество и взаимопомощ между членовете, като всеки един осъзнава своята отговорност и работи усилено за постигане на целта на екипа. Последният екип, според получения брой точки е оценен с Добър 4. Той също се е справил с поставената задача, но някои членове не са били достатъчно активни и има леки пропуски при прилагане на знанията и уменията си.
Получените резултати разкриват тенденции към повишаване на знанията, уменията и компетентностите на учениците за инвестиране и финансиране на предприятие. Считам, че педагогическата стратегия за прилагане на екипна работа по проектна дейност, води до повишаване на резултатите на учениците.
В края на педагогическото изследване, проверявам чрез статистически метод, хипотезата си, че разликите в средния успех на класа, показан във входния тест, преди започването на проектната дейност и след проведения педагогически експеримент – работа в екип по проектна дейност, не се дължат само на индивидуалните и психологическите различия между учениците, а са повлияни и от приложения иновативен метод за развиване на компетентности.
В настоящето изследване статистическите хипотези получават следните формулировки:
– Н0 – повишението на постиженията на учениците след проведената проектна дейност се дължи на случайни фактори.
– H1 – повишението на постиженията на учениците се дължи на приложената проектна дейност.
За да проверя и докажа своята хипотеза, от таблица, в която са систематизирани основите критерии, които се ползват при проверка на хипотези при педагогически изследвания, избирам t – критерии на Стюдънт, тъй като работя с две извадки, които са зависими една от друга, т.к. измерванията са две и се провеждат в един и същи клас, преди и след въвеждане на експерименталното въздействие. Определям извадките като малки, защото обхващат под 50 ученици. Определям нивото на статистическа значимост на проверката, като се съобразявам, че обикновено в педагогическите изследвания се приема α = 0,05 или 5%. Това означава, че направеният извод е с 95% сигурност. Проверката на хипотезата се извършва чрез t- критерия на Стюдънт, на база резултатите на учениците в оценки от входния тест, и казусите за инвестиране на предприятие и за финансиране на предприятие, направени след приключване на проекта. При направения статистически анализ на данните, получените стойности от изходните казуси са по-високи от стойностите на входния тест. Стойността на гаранционна вероятност (P) е по-ниска от нивото на значимост α = 0,05. Нулевата хипотеза се отхвърля при ниво на значимост 0,05, т.е. имаме статистически значим резултат и приемаме алтернативната хипотеза Н1, че повишаването на постиженията на учениците за инвестиране и финансиране на предприятие се дължи на приложената проектна дейност..
Работата по проект формира освен знания, умения и компетентности, необходими не само в учебните часове, а и приложими на практика в реалния живот на всеки човек. Учениците осъзнават положителното въздействие върху тях, която има работата в екип, за тяхната социализация, за изграждане на критично и творческо мислене. Работата по проект възпитава чувство за отговорност в процеса на изпълнение на задачите за постигане на целта, взаимопомощ, организираност. Чрез различните практически дейности, учениците осъзнават по-добре връзката между това, което изучават в училище и процесите и явленията в истинския живот.
За да успява съвременното училище да остава интересно място за получаване на знания и умения, трябва то да предлага по – заинтригуващи начини на обучение, защото сега в гимназиалните класове се обучават децата от поколение Z, които предпочитат да бъдат откриватели, да трупат житейски опит чрез собствените си действия, да вземат самостоятелни решения и защитават логически позицията си.
Проектната дейност има бъдеще в българските училища, защото отговаря на желанията и нагласите на съвременните ученици и същевременно чрез нея се формират компетентности по по-интересен и завладяващ начин.
ИЗПОЛЗВАНА ЛИТЕРАТУРА
- Национална статистическа агенция. (2023 юли 01). Проверка на хипотези – Основни понятия http://4.nsa-virtualeducation.com/Tema6_1.htm
- Национална статистическа агенция. (2023 юли 02). Проверка на хипотези – Алгоритъм за проверка на хипотези, http://4.nsa-virtualeducation.com/Tema6_1.htm
Е-mail: avramova_pgte@abv.bg