НАУЧНА СТАТИЯ
ПЕДАГОГИЧЕСКО ИЗСЛЕДВАНЕ ЧРЕЗ ПРИЛОЖЕНИЕ НА ГУГЪЛ ИНСТРУМЕНТИТЕ И ДИГИТАЛНИТЕ ЕЛЕМЕНТИ В ОБУЧЕНИЕТО НА УЧЕНИЦИТЕ ПО ТЕХНОЛОГИИ И ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО В ОУ „СВ. СВ. КИРИЛ И МЕТОДИЙ“ В ГР. КЮСТЕНДИЛ
Автор:
Лидия Здравчова Стефанова
Длъжност: Старши учител
Училище: ОУ „Св. Св. Кирил и Методий“
Резюме:В настоящата статия е представено приложението на Гугъл инструментите и дигиталните елементи в обучението на учениците от 7. клас от ОУ „Св. Св. Кирил и Методий“ в град Кюстендил, като проведеното изследване има за цел да установи по какъв начин влияят различните инструменти на Гугъл и цифровото съдържание върху ефективността на обучението по Технологии и предприемачество. Описаните дигитални инструменти, които са класифицирани и изброени с примери са застъпени като тема в различни квалификационни курсове, като вече обучените учители ги апробират ежедневно в учебния процес и установяват положителното им влияние върху учениците. В статията са представени в синтезиран вид получените резултати и е направен кратък анализ за да се установи резултатността и ефективността от приложението на Гугъл инструментите и дигиталните елементи в обучението на учениците по Технологии и предприемачество. На база получените резултати са напрвени кратки изводи и заключение.
Ключови думи: педагогическо изследване, експериментална група, контролна група, Гугъл инструменти, дигитални елементи, ефективност, резултатност, анализ
Въведение
Нашето общество е общество на дигитализацията. Начина ни на живот се управлява от дигиталните технологии, което налага непрекъснато да се променяме и усъвършенстваме, непрекъснато да търсим и намираме, да полагаме усилия, да се стремим към нововъведения, подобрения, да бъдем гъвкави и адаптивни, да бъдем креативни и иновативни, да бъдем специалисти в областта, в която се развиваме. Но за да постигаме това е необходимо да бъдем подготвени за тези промени, а подготовката е главна задача на образователната система, която трябва по най-бърз и ефективен начин да успява да отговаря адекватно на всички тези предизвикателства.
Утвърденият традиционен модел на обучение вече не отговаря на тези изисквания. Необходими са нови подходи, нови техники и методи, нови приложения, които да подготвят кадри, които да успяват да отговарят на изискванията на съвременното общество. Учениците са деца на дигиталния свят и имат нови индивидулни особености, нови потребности. Необходимо е да се привлече вниманието им, да се стимулира желанието им за получаване на нови знания, умения и компетентности, да се промени досегашната им роля в учебните часове и те да станат активни в учебно-възпитателния процес. Според В. Гюрова „добрият учител днес се нуждае от съвременна методическа компетентност, която предполага знания и умения за използване на интерактивни методи и технологии – както основаващи се на съвременни технически средства, така и на междуличностните отношения“.(Гюрова, В., 2018)
Редица автори на научни публикации подкрепят идеята за внедряване на дигиталните инструменти в образователния процес, благодарение на които би могло да се повиши ефективността на обучението.
Значение и роля от приложението на Гугъл инструментите и дигиталните елементи в обучението на учениците от 7. клас по Технологии и предприемачество
Приложението на Гугъл инструментите и дигиталните елементи в обучението традиционната класна стая може успешно да се превърне в иновативна. От една страна са допълнително средство за учителите за привличане на вниманието на учениците за по-дълъг период от време и за повишаване на тяхната мотивация за по-добри крайни резултати. Внедряването им в обучението спомага за развиване на уменията за комуникация и работа в сътрудничество (Велчева и Гъров, 2017), за създаване на дигитално съдържание, за развиване на критично мислене и решаване на проблеми, за развиване на креативността, творчеството и иновативното мислене. Според Т. Бухчева „използването на дигиталните технологии ще гарантира знанията и уменията, придобити в училище и в университета, да служат на учениците и студентите в обществения и професионалния им живот. Дигиталните технологии ще формират мобилно и адаптивно общество, което да се приспособява към промените в работното място и обществената среда и да е синхронизирано с дигиталната среда“. (Бухчева, Т. 2016)
Най-общо Гугъл инструментите и дигиталните елементи могат да се групират спрямо направлението към което са насочени. Ето някои примери:
- Инструменти за събиране и предоставяне на информация:
– Wakelet /https://wakelet.com/;
– Zoho Notebook /https://notebook.zoho.eu/;
– PinUp /https://pinup.com/;
– LinoIt /http://linoit.com/;
– Padlet /https://padlet.com/;
– Scrumblr /http://scrumblr.ca/;
– Miro /https://miro.com/;
– Google Keep /https://keep.google.com/.
- Инструменти за видеоконферентно разговори:
-Google Meet /www.meet.google.com/;
-Zoom Meeting /www.zoom.us/;
-Jitsi Meet /www.meet.jit.si/;
-Webex /www.webex.com/;
-Microsoft Teams /https://www.microsoft.com/en-ww/microsoft-teams/log-in/;
-Uberconference /www.uberconference.com/;
-RingCentral /www.ringcentral.com/.
- Инструменти за създаване на презентации:
-Emaze /https://www.emaze.com/;
-Ludus /https://ludus.one/;
-Microsoft Sway /www.sway.com/;
-AhaSlides /https://ahaslides.com/bg/;
-Prezi /https://prezi.com/;
-Mentimeter /https://www.mentimeter.com/.
- Инструменти за облачно съхранение на информация:
-Microsoft OneDrive /www.onedrive.live.com/;
-Dropbox /www.dropbox.com/;
-Google Drive /www.drive.google.com/;
-Sync /www.sync.com/;
-BoxDrive /www.box.com/drive/;
-pCloud /www.pcloud.com/;
-T-resorit /www.tresorit.com/.
- Инструменти за създаване на цифрови билижници:
– Microsoft OneNote /http://www.onenote.com/;
– NimbleNotes /https://nimblenotes.com/;
– BoxNotes /https://www.box.com/notes/;
– Evernote /https://evernote.com/;
– Simplenote /https://simplenote.com/.
- Инструменти за създаване на тестове и проучвания:
– Microsoft Forms /https://forms.microsoft.com/;
– SmartTest /https://www.smartest.bg/;
– Kahoot /https://create.kahoot.it/;
– Google Forms /https://docs.google.com/forms/;
– Socrative /https://www.socrative.com/;
– Exam /https://exam.net/;
– Classmarker /https://www.classmarker.com/.
- Инструменти за създаване на мисловни карти:
-GitMind /https://gitmind.com/;
– Popplet /https://www.popplet.com/;
– Bubbl /https://bubbl.us/;
– MindMup /https://www.mindmup.com/;
– Creately /https://creately.com/;
– Mindmeister /https://www.mindmeister.com/;
– Mind42 /https://mind42.com/.
- Инструменти за изграждане на уеб сайтове:
– Google Sites /https://sites.google.com/;
– Zoho Sites /www.zoho.com/sites/;
– Weebly /https://www.weebly.com/;
– WordPress /https://wordpress.com/;
– Alle /https://alle.bg/;
– Wix /https://www.wix.com/.
- Инструменти за работа с бяла дъска:
– Google Jamboard /https://jamboard.google.com/;
– Notebookcast /https://www.notebookcast.com/;
– WhiteboardFox /https://r7.whiteboardfox.com/;
– Sketchboard /https://sketchboard.me/;
– OpenBoard /https://openboard.ch/index.en.html/;
– Awwapp /https://awwapp.com/;
– Tutorsbox /https://tutorsbox.com/.
Има и други инструменти, които не могат да се обединят в едно направление. Такива са: Flipsnack /https://www.flipsnack.com/; GeoGebra /www.geogebra.org/calculator; www.geogebra.org/materials/; BookCreator /https://bookcreator.com/; JigSawPlanet /https://www.jigsawplanet.com/ и др.
Значението и ролята на Гугъл инструментите и дигиталните елементи в обучението на учениците от 7. клас по Технологии и предприемачество е изключително голямо по отношение на развитието на учениците, техните потребности и постигнатите резултати. До тук изброените инструменти са само малка част, които се използват в учебно-възпитателния процес и дават завидни резултати. Затова и ще представя проведено изследване сред ученици от 7. клас, което има за цел да проучи как влияят различните инструменти на Гугъл и цифрово съдържание върху ефективността на обучението по Технологии и предприемачество за учениците от 7. клас в ОУ „Св. Св. Кирил и Методий“ в град Кюстендил.
Същност и значение на педагогическото изследване
Проучването е проведено между месец март и април 2023 г. с помощта на инструменти за електронно обучение и подходящи инструменти на Гугъл в часовете по Технологии и предприемачество. В проучването вземат участие 52 ученика, които учат в ОУ „Св. Св. Кирил и Методий“, гр. Кюстендил. Изследването е проведено в рамките на 36 учебни часа.
Протичането на експеримента е през втория учебен срок на учебната 2022/2023 г. и обхваща 26 ученика от 7 А клас /контролна група/, при които часовете по Технологии и предприемачество се провеждат както обикновено, използват се печатни учебници на издателство „Бит и техника“ и 26 ученика от 7 Б клас /експериментална група/, при които се използват инструменти на Гутъл, които са предварително подготвени, използвани са хардуерни и софтуерни инструменти, използвани са и практически задачи и казуси за извършване на контролни дейности. Важно е да се отбележи, че обратната връзка на учениците и от двете групи се извършва чрез Гугъл инструменти.
На входа и на изхода на изследването е проведен тест с цел да установи знанията и уменията на учениците преди и след проведеното изследване.
Като допълнение е проведено анкетиране и педагогическо наблюдение по време на експеримента. В процеса на изследването се набляга върху това как учениците:
-общуват помежду си и какви емоционални реакции показват;
-осъзнават и отстраняват пропуски в знанията си;
-проявяват готовност за допълване на своите знания и умения в самостоятелна работа;
-умеят да работят в екип;
-възприемат и усвояват знания и умения за икономвиката и бизнеса /тъй като тези теми са в обхват по време на изследването/;
-взаимодействат помежду си и с учителя;
-какво е отражението на Гугъл инструментите и тяхното приложение и как електронното помагало се отразява на мотивираността и познавателната активност на учениците;
-променят отношението си към учебния предмет и желаят да участват в бъдещи дейности. (Георгиева, Н. 2007)
Резултатност от изследването
Получените резултати от проведен тест на входа на изследването за установяване на нивото на знания, умения и способности на учениците от 7 А клас и 7 Б клас. Времетраенето на теста е в продължение на 40 минути. Резултатите са представени на Фигура 1:
Фигура 1
От Фигура 1 се наблюдава, че преобладават оценки „Добър“ и „Много добър“ и при двете групи. Наблядава се, че оценките „Отличен“ и „Много добър“ и при двете групи е равен.
Наблюденията по време на изследването според предварително заложени критерии показват следното:
- При групата, подкрепена с електронни учебници и Гугъл инструменти /експериментална група/ има по-добра организация, учениците си оказват по-голяма взаимопомощ, сътрудничество, вземат повече самостоятелни решения, работят по-добре екипно, защитават по-добре позициите си, наблюдава се по-добра познавателна активност в сравнение с другата група, която се обучава по традиционен начин /контролна група/.
- При експериментална група се наблюдава по-засилен интерес и по-голяма мотивация в сравнение с контролна група.
- Учениците от експериментална група се справят по-добре при решаване на проблемни ситуации и задачи с различна степен на трудност в сравнение с учениците от контролна група.
- Взаимоотношенията учител-ученик при експериментална група са равнопоставени в сравнение с контролна група.
- При експериментална група се наблюдава засилване на личната инициатива на учениците в сравнение с контролна група.
- При експериментална група учениците поемат повече отговорност за извършените от тях действия в сравнение с учениците от контролна група.
- Учениците от експериментална група придобиха повече комуникативни и културни компетентности в сравнение с учениците от контролната група.
От проведеното анкетно проучване се установи, че учениците от експериментална група харесват обучението с помощта на електронни помагала, и споделят, че желаят да се обучават по този начин. Анкетното проучване установи интереса на учениците от експериментална група към проведеното електронно обучение и са впечатлени от предложените иновативни модели. Те споделят, че са готови да участват и в бъдеще в организирането на електронно обучение. Споделя къде са изпитали затруднение и къде им е било лесно. Мнението на всички е единодушно, че електронното обучение трябва да присъства в часовете. В обобщение на данните анкетирането, учениците приемат положително електронното обучение по Технологии и предприемачество, което те определят като фактор, който ги мотивира да участват в учебните дейности и стимулира и поддържа интереса им към предмета.
Получените резултати от изходното измерване на успеваемостта на учениците от експериментална и контролна група от проведен тест на изхода на изследването за време от 40 минути, са представени на Фигура 2:
Фигура 2
Ако се приеме, че ако двата класа са имали еднакви резултати в началото на експеримента, с малка разлика, то в края на експеримента групата, която се е обучавала с помощта на Гугъл инструментите и елементите на цифровите иновации е подобрила своите резултати с повече от 12%, докато групата, която е обучавана с традиционен модел на обучение е подобрила своите резултати само с 4,9%. Това доказва ефективността и повишаването на резултатността и успеваемостта на учениците от приложението на Гугъл инструментите и дигиталните елементи в обучението по Технологии и предприемачество. Това доказва, че приложението им повишава интереса и мотивацията на учениците и те учат с желание.
Заключение и изводи:
От получените данни се установява, че използването на електронни ресурси и различни Гугъл инструменти в обучението на учениците дава положителен резултат. Електронното обучение поставя учениците в активна позиция. Те участват с желание в учебния процес, а благодарение на възможностите, които тези инструменти предоставят, учениците се изграждат позитивно и формират своите личностни качества, достойни да отговорят на високите изисквания на обществото.
Когато ученето е интересно, то води до по-добър резултат, защото учениците учат с желание. Това дава усещане за удовлетвореност от ученето и ги мотивира да работят по-усърдно и да постигат по-добри резултати.
Проведените изследвания показват положителните ефекти от използването на електронни ресурси и различни инструменти, както и необходимостта от въвеждането на педагогически технологии, включително интерактивни техники на обучение.
Съвременните учители трябва да бъдат иновативни, до използват пълноценно Гугъл инструментите и дигиталните елементи в обучението, да създават, да творят, да отдават частица от себе си и много любов за да предават това и на своите ученици и да им създават благоприятни възможности за развитие и бъдеща реализация.
ЛИТЕРАТУРА:
- Бухчева, Т. Дигиталните технологии и обучението на дигиталните младежи. Педагогически новости, бр. 1, 102-105. 2016 г.
2.Велчева, И & Гъров, К. Групова и екипна работа в обучението по информатика и информационни технологии. Сборник с доклади от международна конференция „Автоматика и Информатика‘2017“, 319-322
- Георгиева Н. Измерване и оценяване постиженията на учениците С. 2007 г.
4.Гюрова, В. Защо само педагогическа компетентност не е достатъчна за учителя на 21 век?, 2018. Извлечено от: Е-списание „Педагогически форум“, бр. 3, 3-19