НАУЧНА СТАТИЯ
ПРИЛОЖЕНИЕ НА ГУГЪЛ ИНСТРУМЕНТИТЕ И ДИГИТАЛНИТЕ ЕЛЕМЕНТИ В ОБУЧЕНИЕТО НА УЧЕНИЦИТЕ ПО ТЕХНОЛОГИИ И ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО
Автор:
Лидия Здравчова Стефанова
Длъжност: Старши учител
Училище: ОУ „Св. Св. Кирил и Методий“
Резюме: В настоящата статия е представена ефективността от приложението на Гугъл инструментите и дигиталните елементи в обучението на учениците по Технологии и предприемачество. Поради голямото разнообразие и непрекъснатото увеличаване на брой и разновидности от Гугъл инструменти и дигитални елементи, е невъзможно да бъдат разгледани всички, но са представени тези, които са най-широко разпространени и използвани в практиката и които са доказали своята ефективност. В статията са посочени някои спечифични особености на обучението на учениците по Технологии и предприемачество, както и на спецификата на самия предмет. Представени са и качествените изменения като резултат от приложението на Гугъл инструментите и дигиталните елементи в обучението на учениците по Технологии и предприемачество. Накрая в статията са направени кратки изводи и заключение. Подбора на информацията е представена в синтезиран вид и дава една обективна представа за необходимостта от приложение на Гугъл инструментите и дигиталните елементи в обучението по Технологии и предприемачество и защо е важно всеки учител да ги използва пълноценно.
Ключови думи: Гугъл инструменти; дигитални елементи; обучение, ефективност, развитие; интерес; знания; умения; приложимост, резултатност
Въведение
Бързо развиващият се съвременен електронен свят на интернет пространството, уеб услуги, електронни комуникации, кибертехнологии налага и образователната система да се развива със същите темпове, за да може да отговори на нуждите на този бързо развиващ се свят. В това отношение системата на училищното образование е поставена пред голямо предизвикателство – да осигури адекватно обучение на съвременните ученици, което да отговаря както на изискванията на обществото, така и на техните индивидуални изисквания и потребности, които непрекъснато се изменят.
Информационните и комуникационните технологии осигуряват разнообразие от дигитални инструменти и методи, които предоставят нови възможности за развитието на учениците. Те позволяват да се подпомогне образователния процес като се организира по начин, който отчита индивидуалните потребности на учениците. По този начин се изграждат и важни дигитални компетентности, необходими за динамичния и бързо развиващ се свят в който живеем.
Същност и значение на Гугъл инструментите и дигиталните елементи в обучението
- Необходимост от прилагане на Гугъл инструментите и дигиталните елементи в обучението
За постигане на ефективен учебен процес съществуват много технологични решения, които от една страна предизвикват интереса на учениците, мотивират ги да учат, а от друга страна са в помощ на учителя. Така учебно-възпитателният процес може да се превърне в забавен за учениците и изключително ползотворен с използването на презентации, флаш-карти, виртуални лаборатории, мисловни карти, инструменти за създаване на електронни текстове, динамичен софтуер, изкуствен интелект, учебни платформи, предоставящи възможности за споделяне на съвместна работа, на ресурси, за учене и връзка. Това налага повишаване на дигиталните компетентности на учителите като предпоставка за прилагането на Гугъл инструментите и дигиталните елементи в обучението. В това отношение различните стратегии на МОН за внедряване на информационните и комуникационните технологии в образованието предполага техническа грамотност на учителите, както и умения за боравене с Гугъл инструментите и дигиталните елементи. Необходимо е учителите да преминат от ползватели в създатели на електронни ресурси. Факт е, че през 21 век вече не са достатъчни уменията за търсене, намиране и използване на вече създадено съдържание. Акцентът се отмества от консуматорска към съзидателно-креативна проекция на дигиталните компетенции. (Гъров, К., Анева, С., Заимова, С. 2018 и Трифонова, М. 2018)
- Внедряване на Гугъл инструменти и дигитални елементи
Внедряването на Гугъл инструменти и дигитални елементи трябва да се случва планирано, умерено и подходящо. Това е предизвикателство, което поставя на първо място експериментиране, допускане на грешки и учене от тях. (Фернандес, Л. 2016)
Според Л. Фернандес последователността на внедряване на дигиталните инструменти в училище е следната:
-избор на методика;
-избор на съдържание;
-избор на устройства;
-ефект на доминото.
Тази последователност може да се опише по следния начин: първо учителят трябва да почувства нуждата, а след това да разработи собствени програми и да ги адаптира към контекста на нуждите на учениците като избере най-подходящите устройства, например тези, които могат да се използват за всякакви образователни задачи заради наличие на клавиатура, тъчскрийн с по-голям размер, дигитална писалка и т.н. и практическото прилагане, съответно и резултатността.
Важно е да отбележа, че преподавателската дейност на учителя трябва непрекъснато да се променя по отношение на новаторство и адекватно реагиране на предизвикателствата.
- Видове Гугъл инструменти и дигитални елементи според тяхното приложение
Невъзможно е да се класифицират и изброят всички видове Гугъл инструменти и дигитални елементи, тъй като тяхното разнообразие е изключително голямо, а хардуера и софтуера непрекъснато се усъвършенстват и се появяват все нови и нови видове. Поради тази причина ще посоча някои, които са намерили своето приложение и дават положителни резултати в учебно-възпитателния процес.
1.Програми за управление на обучението и на учебното съдържание
Управлението на учебното съдържание се осъществява от системи, включващи инструменти, които направляват обучението, доставят материали, база данни за съхранение на работата на учениците. Използването на тези платформи дава възможност всеки да има личен достъп с потребителско име и парола, а основните функции са: електронен регистър; споделяне на съдържание; комуникация. (Господинов, И. 2016)
Платформите дават възможност учителите и учениците да бъдат активни участници в учебния процес, като учителите могат да създават уроци, да управляват съдържанието им, да добавят тестове, видеа, да насърчават дискусии, а учениците имат достъп до всички налични ресурси, могат да изпълняват различни задачи и да задават въпроси. (Младеонова, Я. 2018) Такива платформи са Office 365 и G Suit и техните виртуални класни стаи Teams и Google Classroom. Друга виртуална планформа за обучение е Moodle, която дава възможност учителите да създават съдържание, максимално отговарящо на техните нужди, Edmodo е социална мрежа за обучение – сайт за учители, ученици и родители.
2.Инструменти за създаване на онлайн тестове и анкети
Тези инструменти дават възможност учителите по-лесно да разработват и прилагат електронни тестове и същевременно с това спестява време. От друга страна изпитването и оценяването в електронна среда имат много предимства по отношение на време, по-малко психическо натоварване за учениците, което предполага постигане на по-високи и надеждни резултати, по-голяма гъвкавост и точна и незабавна обратна връзка. Методите за оценяване на знанията на учениците в електронна среда и обучението в електронна среда се базират на различни технологии. Например решаването на тест измерва определена част от знанието или нивото, на което учениците са усвоили дадени умения. (Арнаудова, В., Иванова, В., Ангелова, Е. 2020)
Електронни платформи за създаване на онлайн тестове са: Class Marker, Microsoft Forms, Smar Test, Google Forms и други.
3.Инструменти за създаване на онлайн викторини и образователни игри
Използването на онлайн викторини и образователни игри повишава интереса и мотивацията на учениците и същевременно превръщат урока в забавен и ползотворен за тях, тъй като забавлявайки се те учат. Едни от най-използваните платформи за онлайн игри и викторини са: Learning Apps, Quizizz, Kahoot!.
Learning Apps е интернет базирана платформа за създаване на игри, която дава възможност на учителя да използва готови ресурси или да създаде свои. Също така може да създаде свой виртуален клас и да проследява обучението на всеки ученик от класа чрез създадените от него игри. Чрез използването на платформата се повишава активността на учениците, повишава се тяхната мотивация за работа, има възможност за диференциране на задачите, за индивидуална работа с учениците, както и възможност за използване на упражненията на всички етапи в урока, а също и самостоятелно в дома. (Спирова, М., Терзиева, Т., Рахнев, А. 2020)
Kahoot! Дава възможност на учителите да създават тестове с различен достъп от различни устройства. Въпросите може да се визуализират, платформата дава възможност да се проверяват знанията на учениците в среда по-различна от класната стая.( Е-образователни платформи. 2020)
Quizizz e платформа, която работи на подобен принцип като Kahoot!
4.Интерактивни работни листове
Има редица инструменти, които дават възможност за създаване на т. нар. „живи листи“, или по-точно казано това са дигитализирани интерактивни листи, които заместват хартиените. Такива приложения са: TeacherMade.com, Wizer.me, Liveworksheets.com и други. Благодарение на тези платформи учителите могат да персонализират работните листи на други учители и да ги променят според нуждите на учениците. Учениците могат да попълнят работните листове онлайн, като системата автоматично оценява, а учителите могат да върнат обратна връзка на учениците. Освен това учителите могат да използват следните файлови формати: gif, pdf, jpg, png, docx. (Минева, Р. 2016)
5.Инструменти за видеоуроци
Те дават възможност за по-различен вариант на представяне на определена тема. Инструментите, които най-често се използват са: Fluentkey, EdPuzzle и др. Чрез EdPuzzle може да се избере видео от National Geographic, You Tube, TED Talks Veritasium, Khan Academy, Crash Course, Numberphile или да се качи собствено видео, като видеото може да се персонализира с озвучаване, добавяне на коментари, на въпроси или да се възложи ученици да работят по него. По този начин това видео може да се превърне в интересен и полезен интерактивен урок. Fluentkey е подобен уеб-базиран инструмент, като има свои специфики по отношение на фокусирането за слушане.
6.Електронен бележник
OneNote е цифров бележник за целия клас, който дава възможност да се съхранява текст, ръкописни бележки, изображения, файлове, видео, хипервръзки и др. По този начин може да се организират и подреждат различни ресурси, секции и страници. OneNote е събрани в едно тетрадка, картотека и бяла дъска. Освен това има възможности за вмъкване на различни симулации от други платформи и приложения, на видео, записи и т.н. Той е организиран в няколко части, които са:
-Teacher only – пространство само за учителя и учениците нямат достъп до него.
-Student Notebooks – ученически бележници, които на практика са лично пространство на всеки ученик, което е споделено между него и учителя.
-Content Library – библиотека за съдържание, в която се съдържат различни материали за класа.
-Collaboration Space – пространствво за сътрудничество, което е отворено за всички и учителят и учениците могат да пишат в тази част на бележника.
Специфични особености на обучението на учениците по Технологии и предприемачество
Специфичните особености на обучението на учениците по Технологии и предприемачество са свързани с ролята на общообразователната подготовка за придобиване на основни кампетентности в областта на технологиите, отнасящи се до постигане на научна грамотност, поемане на отговорност, формиране на умения за инициативност и предприемчивост и овладяване на умения за реагиране на новости. Тези особености се характеризират с: (Плачков, С. и колектив, 2018)
- Учебната среда;
- Едновременното протичане на учебна и практическа дейност, като се акцентира върху технологичните процеси и етапите на овладяване на техническата, технологичната и икономическата грамотност;
- Интегративният характер на технологичното знание относно съдържание и дейности;
- Прилагане и пренос на умения за решаване на задачи с икономически, предприемачески и технологичен характер;
- Овладяване и прилагане на техники и процедури за отчитане на резултатността;
- Овладяване и прилагане на модели за сътрудничество и взаимопомощ;
- Подготовка за бъдещо развитие.
В процеса на обучение по Технологии и предприемачество учениците активно прилагат усвоените знания от другите учебни предмети и по този начин развиват умения за положителен трансфер на знания, умения и компетентности. Това дава основание да твърдим, че предмета е интегративен център и точно това стои в основата на неговата специфика.
Приложение на Гугъл инструментите и дигиталните елементи в обучението на учениците по Технологии и предприемачество
Приложението на Гугъл инструментите и дигиталните елементи в обучението на учениците по Технологии и предприемачество открива изключително много възможности пред учителите от една страна, които могат да превърнат един урок в интерактивен, интересен, забавен за учениците и същевременно максимално ползотворен и пред учениците от друга, които ще разширяват своите знания, ще обогатяват своите умения, ще прилагат практически и ще селектират ценното и полезното за тях, което ще превърнат в духовен и умствен капитал – основа за тяхното развитие и утвърждаване.
От гледна точка на многообразието на Гугъл инструментите и дигиталните елементи и специфичните особености на предмета Технологии и предприемачество, приложението може да намери много широкообхватно и положително въздействие както върху цялостното развитие на учениците, така и върху квалификацията на учителите и развитието на образователната система като цяло.
Най-общо може да се представят качествените изменения в когнитивните процеси от обучението, отнасящи се до:
- Развитие на мисленето от „нагледно-образно“ към „абстрактно-логическо“;
- Обогатяване и разширяване на знанията и технологичния опит за използване на по-широк кръг от материали, инструменти, намиране на повече възможности за решаване на различни практически задачи с изява на предприемчивост, инициативност и новаторство;
- Развиване на уменията за намиране на нестандартни решения на различни задачи и развиване на потенциала и уменията на учениците да мислят критично;
- Повишаване на способностите за възприемане на факти, обекти, връзки и зависимости;
- Формиране на понятийни структури за разбиране и прилагане на признаци при класифициране на обекти, процеси и явления по отношение на технологиите;
- Развиване умения за работа в екип и работа по проектни дейности;
- Развиване на дигитални умения;
- Развиване на мотивацията;
- Повишаване на ефективността от обучението и постигане на по-високи резултати и др.
Заключение и изводи:
Колкото повече напредва технологичното развитие, толкова повече се увеличават и изискванията към образователната система и към учителите, които трябва да бъдат новатори и да приемат предизвикателствата на новите технологии и на потребностите на учениците. Това налага учителите да имат и дигитални компетенции.
Гугъл инструментите и дигиталните елементи представляват програми, уеб сайтове, онлайн ресурси, които могат да улеснят изпълнението на задачите. Освен това голяма част от тях са достъпни чрез уеб браузъри и не е необходимо да се изтеглят. Те са лесно достъпни и могат да се използват пълноценно в обучението не само по Технологии и предприемачество, а по всички учебни предмети.
Иновативните методи на обучение, които са основани на активно учене и са ориентирани към дейностния подход в обучението, могат да бъдат подобрени допълнително от Гугъл инструментите и дигиталните елементи, което ще доведе до повишаване на ангажираността на учениците и до подобряване на техните резултати.
Приложението на Гугъл инструментите и дигиталните елементи в обучението на учениците по Технологии и предприемачество дават възможност за реализиране на уроци, които ефективно и пълноценно да формират знания, умения и компетентности у учениците и да поддържат висок интерес и мотивация у тях. Те дават възможност да се обърне внимание към индивидуалността на всеки ученик и да се задоволят максимално неговите потребности. Чрез приложението на Гугъл инструментите и дигиталните елементи в обучението по Технологии и предприемачество учениците формират пълноценно всички свои личностни качества и развиват своя потенциал във всяка една област, благодарение на широкообхватността и спецификата на учебния предмет, а по този начин те се утвърждават като достойни бъдещи личности, отговарящи на бързо развиващото се общество.
ЛИТЕРАТУРА:
- Арнаудова, В., Иванова, В., Ангелова, Е. 2020. Аспекти на онлайн изпитването. Синергетика и рефлексия, (стр. 10). Пампорово. Извлечено от http://srem2020.fmi-plovdiv.org/wp-content/ uploads/2020/10/6_1_Arnaudova_Ivanova_Angelova.pdf
2.Господинов, И. 2016. Дигитални инструменти и платформи за българското училище. Извлечено от Teacher.bg: https://teacher.bg/дигитални-инструменти-и-платформи
3.Гъров, К., Анева, С., Заимова, С. 2018. Използване на технически и софтуерни средства за реализиране на динамична нагледност в обучението по информатика и информационни технологии. Иновационни ИКТ в научните изследвания и обучението: математика, информатика и ИТ, (стр. 12). Пампорово. Извлечено от http://fmi-plovdiv.org/GetResource?id=3196
4.Е-образователни платформи. 2020. Извлечено от EduBG: https://edubg2020.wixsite.com/edubg/
5.Минева, Р. 2016. Digital tools for teachers. Извлечено от MY ELTP 2015: https://myeltp2015.weebly. com/blog-dt4t/wizerme
- Младеонова, Я. 2018. 5 образователни платформи, с които да разчупим учебния процес. Извлечено от True Story: https://truestory.bg/5-образователни-платформи-с-които-да-ра/
7.Плачков, С. и колектив. Книга за учителя по Технологии и предприемачество за 7. клас. Изд. „Булвест 2000“, София. 2018 г. Извлечено от https://www.bulvest.com/public/f/uploads/files/TehnPredp- -7klas-KNU-body-2018.pdf
- Спирова, М., Терзиева, Т., Рахнев, А. 2020. Дигитални среди в обучението. Синергетика и рефлексия, (стр. 10). Пампорово. Извлечено от http://fmi-plovdiv.org/GetResource?id=3711
9.Трифонова, М. 2018. Годишник на Педагогически факултет на Тракийски университет – Стара Загора. Изтеглено от http://uni-sz.bg/truni4/wp-content/uploads/pf/file/2018