Педагогическа технология за развиване на емоционалната грамотност чрез дейностите в педагогическата ситуация
Васка Ангелова Бошнакова
Длъжност – музикален педагог – старши учител по музика
Детска градина №2 „Звънче“- град София
Резюме:
В статията се разглежда разработена и успешно приложена педагогическа технология за повишаване на емоционалната грамотност при 6-7 годишните деца в подготвителна група на детската градина. По установени критерии се извършва оценка на нивото на развитие, чрез подходящ инструментариум. С помощта на тест, анкета – интервю и педагогическо наблюдение е установено нивото на развитие на емоционалната грамотност и е доказана хипотеза, за положителното влияние на дейностите в педагогическите ситуации по музика при развиване на емоционалната грамотност.
Концепция и представяне на педагогическия експеримент
Чрез действията и протичащите процеси по време на музикално-възпитателния процес, успях да осъществя моя педагогически експеримент, чиято концепция включва три основни етапа на провеждане на педагогическата технология:
- Входящо ниво (констатиращ етап)
- Обучаващ етап (формиращ етап)
- Изходящо ниво (контролен етап)
Констатиращ етап
В началото на педагогическия експеримент, в констатиращия етап, се установи нивото на развитие на емоционалната грамотност. Той се проведе през месец януари 2023 година, като включваше контролен дидактически тест за установяване на емоционалната грамотност по показателите емпатия и разпознаване на емоциите.
Критериите за определянето нивото на емоционалната грамотност са резултатите от входна и изходна оценка на степента на развитие на емоционалната грамотност
Таблица № 1
Критерии | Показатели | Индикатор за оценка |
1. Входящо ниво на развитие на емоционална грамотност. | Критерии за определяне на емоционалната грамотност – резултати
|
Тест за емоционална грамотност /ЕГ/
Анкета-интервю Педагогическо наблюдение |
2. Изходящо ниво на развитие на емоционалната грамотност | Критерии за определяне на емоционалната грамотност – резултати
|
Тест за емоционална грамотност /ЕГ/
Анкета-интервю Педагогическо наблюдение |
3. Статистически анализ на резултатите от двете нива | Индивидуален коефициент | Среден коефициент
Вербална оценка ВО |
Констатиращият етап включваше провеждане на:
- Тест за емоционална грамотност по критериите „разпознаване на емоциите“ и „емпатия“ – умение за определяне на емоциите радост, тъга, страх, гняв и съпреживяване на чуждите емоции
- анкета-интервю – по критерий „личностно и междуличностно отношение“ – самооценка, степен на осъзнаване на собствените емоции, толерантност в колектива
- педагогическо наблюдение – по критерии „готовност за изпълнение на поставените задачи“ и „емоционална реакция“, отношение към задачите и игровите моменти в музикално-възпитателния процес и желание за участие в тях, които ще се приложат и при контролния етап /изходното равнище/ на педагогическата технология.
Цел на констатиращия етап
Да се изследва развитието на емоционалната грамотност при 6-7 годишните деца от подготвителна група в детската градина на входящо ниво.
Задачи на констатиращия етап
Да се установи нивото на развитие на емоционалната грамотност при 6-7-годишните деца, по определени критерии и показатели чрез резултатите им от дейностите в педагогическите ситуации по музика.
Критерии – показатели за определяне нивото на развитие на емоционалната грамотност
Критериите – показатели за оценка на степента на развитие на емоционалната грамотност са по отношение на:
- Разпознаване на емоциите – количествена оценка – умение за определяне на емоциите – радост, тъга, страх, гняв
- Личностно и междуличностно отношение – емоционално самоопределянe в частност и в колектив – анкета-интервю – критерий за качествена оценка
- Емпатия – критерий за количествена оценка –разпознаване на емоциите, съпреживяване на емоционалното състояние на другите
- Готовност за възприемане на поставените ситуационни задачи – ниска, висока, средна – качествен критерий, субективното отношение към дейностите във възпитателната ситуация
- Емоционална реакция – положителна, отрицателна, безразлична при отделните игрови моменти. Количествен критерий.
Констатиращи дейности. Изследователски методи.
В констатиращите дейности на педагогическото изследване са използвани следните изследователски методи:
- Педагогическо наблюдение – по критериите „готовност за изпълнение на поставената задача“ и „емоционална отзивчивост“
- Тестиране – Дидактически тест – по критерии „разпознаване на емоциите“ и „емпатия“ – в индивидуален картон за всяко дете
- Анкетиране – Анкета-интервю – по критерий „личностно и междуличностно отношение“.
- Статистически методи – описателна статистика: Индивидуален коефициент К инд., среден коефициент, вербална оценка.
Представената педагогическа технология бе реализирана посредством провеждане на педагогически ситуации по музика в детската градина с 6-7 годишни деца в предучилищна възраст, с цел повишаване нивото на развитие на емоционалната им грамотност. За установяване ефективността на приложения инструментариум се проведоха тест, анкета-интервю и педагогическо наблюдение, обработените данни от които послужиха за сравняване при констатиращия и контролния етап.
На базата данни, обхващаща извадката се формулира хипотеза, че дейностите в педагогическите ситуации по музика биха могли да доведат до повишаване нивото на развитие на емоционалната грамотност при 6-7 годишните деца в детската градина, която следва да бъде потвърдена. За доказване на хипотезата са предвидени данните от общото ниво на развитие /по всички критерии/ от констатиращия и контролния етап на педагогическата технология, чиято цел е да установи има ли връзка между дейностите в педагогическите ситуации по музика и развитието на емоционалната грамотност при децата.
Общите резултати от всички показатели за констатиращ и контролен етап за всяко дете са отразени в таблици, като:
К = цифров коефициент ; К ср.=среден коефициент; ВО = вербална оценка /ниво/
Категорията за всяко дете се определя по скалата: А – високо – /0.67 – 1/, категория І ;B – средно – / 0.34 – 0.66/, категория ІІ; C – ниско – / 0 – 0.33/, категория ІІІ
Таблица 2
Списък на децата | Констатиращ етап | Контролен етап | Вербална оценка | Категория |
1. | в | а | А | I |
2. | a | а | А | I |
3. | в | а | А | I |
4. | в | а | А | I |
5. | а | а | А | I |
6. | в | а | А | I |
7. | а | а | А | I |
8. | в | а | В | ІІ |
9. | в | а | В | ІІ |
10. | в | а | А | I |
11. | а | а | А | I |
12. | в | а | А | I |
13. | а | а | А | I |
14. | а | а | А | I |
15. | в | а | А | I |
16. | а | а | А | I |
17. | а | а | А | I |
18. | в | а | А | I |
19. | а | а | А | I |
20. | в | а | В | IІ |
21. | а | а | А | I |
22. | а | а | А | I |
23. | а | а | А | I |
24. | а | а | А | I |
25. | а | а | А | I |
Високите нива на развитие на емоционалната грамотност са доказателство, че реализирането на педагогическата технология за развиване на емоционалната грамотност чрез дейностите в педагогическите ситуации по музика в предучилищна възраст /6-7/г. деца е успешно, което я прави надеждна и приложима в преподавателската работа за в бъдеще.
Изводи
От проведеното педагогическо изследване и в резултат на приложената педагогическа технология в ситуациите по музика, могат да се направят следните изводи:
- Дейностите в ситуациите по музика способстват благоприятно за развиване на емоционалната грамотност на децата
- Децата умеят да разпознават основните емоции и да ги съпоставят със собствените
- Децата могат да проявяват чувство на емпатия, като съпреживяват емоциите на героите от сюжетните и ролеви игри и художествените образи
- В личностните и междуличностни отношения могат да се самоопределят емоционално в частност и в колектива
- Готовността за изпълнение на поставените задачи се повишава вследствие на прилагане на иновативните игрови подходи в педагогическата технология
- Емоционалната реакция е висока, което води до развиване на чувство за удовлетвореност и увереност в собствените възможности у децата, вследствие на сценичната им изява.
Заключение
Музикалното възпитание в предучилищна възраст е от изключително важно значение за развиване на емоционалната грамотност при 6-7 г. деца. Чрез дейностите в педагогическите ситуации и иновативните търсения в игровите подходи, приложени в педагогическата технология, децата развиват своите способности за възприемане, осъзнаване и разпознаване на емоциите. Те могат да съпреживяват емоционалните състояния на героите и персонажите в ролевите игри, чрез своята пряка ангажираност в тях. А в личностното си развитие израстват нравствено и емоционално, като уверени в себе си хора, готови да откликнат на предизвикателствата на образованието с присъщото им детско любопитство и любознателност.
Това определя и голямата роля на педагога в детската градина, да бъде вдъхновител на най-ранните пориви за знания на децата, от които по-късно да израсне тяхното желание за учене в училище и в живота!
Използвана литература:
- Бижков, Г. Методология и методи на педагогическите изследвания. С., Аскони-издат, 1995
- Методика на педагогическите изследвания за студенти и учители. Тракийски университет.
- Statistics Explainer. Статистика за начинаещи