„Учим се сега, за да можем утре”
Резюме: Никой не учи българина, било то подрастващ или вече възрастен, на добро поведение и обноски, на поведенчески модели в общуването, как момичето да се държи като дама и момчето като джентълмен, на практически умения за оцеляване в различни житейски ситуации, да пази и тачи роден дом и традиции, да се учи, да придобива умения за себепознаване, да формира чувство за собствена идентичност и национална принадлежност. Липсата на възпитание с жестока сила се проявява по пътищата, където за последните десет години са загинали 12 000 души, зловещо число, което ни поставя на първо място по дадени жертви. Други проучвания поставят българина на последните места по възпитаност и изисканост сред народите на Европа. Създаването на клубовете по интереси, предварително проучени сред децата, участието им в дейности във ваканционно време, когато те са на улицата, а в нашия град, както и в страната, няма практика да се организират привличащи децата целенасочени занимания, ще научат децата да знаят, да правят, да живеят заедно, да се пазят, да бъдат. Това се надяваме да постигнем чрез разширяване на извънкласните и извънучилищни форми на обучение, със създаването на желани от децата клубове по интереси, подкрепени от своите родители, провокирайки ги за съвместни участия, които ще носят удовлетворение и радост.
Автор:
Десислава Кирилова
ст. начален учител в
НУ „Св. Климент Охридски“- гр. Кюстендил
В България няма практика през свободното от училище време на децата да се предлагат целенасочени, организирани и изпълнени със съдържание дейности, които да отклоняват подрастващите от вредното влияние на улицата и безразборното и нерегламентираното им сърфиране в Интернет. Родителите, поради липса на време може би, отделят много малко време за съвместни занимания с децата си.
Никой не учи българина, било то подрастващ или вече възрастен, на добро поведение и обноски, на поведенчески модели в общуването, как момичето да се държи като дама и момчето като джентълмен, на практически умения за оцеляване в различни житейски ситуации, да пази и тачи роден дом и традиции, да се учи, да придобива умения за себепознаване, да формира чувство за собствена идентичност и национална принадлежност. Липсата на възпитание с жестока сила се проявява по пътищата, където за последните десет години са загинали 12 000 души, зловещо число, което ни поставя на първо място по дадени жертви. Други проучвания поставят българина на последните места по възпитаност и изисканост сред народите на Европа. Създаването на клубовете по интереси, предварително проучени сред децата, участието им в дейности във ваканционно време, когато те са на улицата, а в нашия град, както и в страната, няма практика да се организират привличащи децата целенасочени занимания, ще научат децата да знаят, да правят, да живеят заедно, да се пазят, да бъдат. Това се надяваме да постигнем чрез разширяване на извънкласните и извънучилищни форми на обучение, със създаването на желани от децата клубове по интереси, подкрепени от своите родители, провокирайки ги за съвместни участия, които ще носят удовлетворение и радост.
Извънкласните дейности дават възможности за полагане на усилия, внимание и грижи и за изоставащите, инертните, недостатъчно активните, които понякога са по-старателни и задълбочени от другите; за “аутсайдерите” в детските групи, чиито възможности и способности могат съвсем неочаквано да се разгърнат именно в заниманията организирани в свободното им време. Създават се условия и за полагане на грижи и за децата с недъзи или с проблеми в здравословното развитие, чиито душевен мир е толкова раним и крехък, а често твърде благоприятен за изява на една богата душевност, за пробуждане на творчески сили и таланти.
Чрез извънкласните дейности в ежедневието на децата навлизат приключенията, очакваната радост, положителната перспектива, която може да се превърне в главна цел, жизнен мотив, идеал. Предоставя се възможност за педагогическо осмисляне на развлекателните занимания на учениците, за изпълването им с богато съдържание, за приобщаването им към културните традиции и постижения на своя народ, на човечеството.
В непринудени и увлекателни занимания децата се обогатяват със знания от различни области, разширява се умственият им кръгозор, увеличава се диапазона на обществените им интереси. Създава се перспектива за всеки участник да реализира своя духовен потенциал, стимулира се изграждането на лични стратегии за успех, за сътрудничество и преуспяване. Децата ще имат възможност да изявяват своя талант и способности, както в другарската среда, така и пред родителите, а с участието си в различните конкурси, концерти, състезания, зелени училища, експедиции, ще повиши самочувствието им, ще им даде възможност за адекватна социална реализация и признание, така необходими на нашите, български деца, за да се чувстват истински европейци.
Съвместните участия на най-малките ученици, както и на децата с проблеми с по-големи ученици и родители в желани и привлекателни занимания дават възможност на всички да почувстват творческата атмосфера на съзиданието, на търсенето, на откриването на проблеми, форми, решения, истини. Така се ускорява и развитието на така важните за всяка творческа дейност любознателност, творческа смелост и фантазия, нестандартно мислене, готовност за поемане на риск, умения за вземане на решения в трудни ситуации.
С участието си в клубовете по интереси, децата осъществяват богати взаимоотношения с връстниците си от клуба, с фактори от социалната среда извън училището. Това ги извежда в нова социална позиция, повишава самочувствието им на свободни и отговорни за своето поведение личности, дава им знания и умения за учене през целия живот.
Изграждане на мотивация у учениците на НУ “Свети Климент Охридски”, град Кюстендил за активно участие в извънкласни дейности и развитие на възможности за учене през целия живот.
- Подобряване на възможностите за интелектуално, физическо и личностно развитие на учениците от НУ “Свети Климент Охридски”, град Кюстендил посредством ангажирането им в извънкласни дейности и ефективно използване на клубната форма за образование, обучение, възпитание и целогодишно ангажиране на децата.
- Участниците от целевата група да придобият знания и да развият умения за развитие на индивидуалните им способности и интереси, научно изследователска дейност, поведение и общуване в обществото, които да спомогнат за тяхната личностна, социална и трудова реализация, развитие на техните творчески възможности и активност, както и на умения за учене през целия живот.
- Формиране у учениците на НУ “Св. Климент Охридски” на граждански ангажирани личности към своето училище – съученици, учители, родители, общественост. Насърчаване общуването на децата с техни връстници от други училища в града, страната, с деца от Испания и други европейски страни, със семействата и близките им.
Основни дейности
- Сформиране на творчески клубове по интереси.
- Представяне на проекта пред обществеността.
- Дейност на Клуб “Мигове с природата”;
- Дейност на Клуб “Минало и настояще на моя роден край”
- Дейност на Клуб “Рицари на вежливостта”
- Дейност на Клуб “Планинарче”
- Изява на децата от клубовете по интереси.
Дейност №1
По предварително направените анкети (в края на месец май и средата на месец септември с ученици и родители) всички 100 % категорично биха участвали в посочените в проекта извънкласни дейности. Създаването на клубовете по интереси, предварително проучени сред децата и най-вече участието им в дейности във ваканционно време, когато те са на улицата, а в нашия град, както и в страната, няма практика да се организират привличащи децата целенасочени занимания, за да се „спасят” от вредното влияние на улицата, ще задоволи идентифицираните нужди на целевата група.
Дейност №2
Запознаване на учениците, родителската общност и обществеността на град Кюстендил с идеите на проектното предложение. Презентация на целите, задачите и очакваните резултати.
Лекционният материал е съобразен с възрастовите особености на децата. Работят деца – ценители на природата, които не само се възхищават от нейните багри, форми и хармония, но и които я осъзнават като необходима жизнена среда, в която живее и се осъществява човекът. Децата виждат, чуват и усещат нейната неповторимост. Съзерцателното отношение прераства в грижа за природата, в стремеж за нейното съхраняване и обогатяване, в потребност от самоусъвършенстване. Ще разчитаме предимно на непосредственото общуване на децата с природата, на естествения им стремеж към съчувствие и справедливост, към изследване на вълнуващото, любопитното, към търсенето на истината за света, който ни заобикаля. Нашите мероприятия са:
- Сформиране на клуб – 3 групи – набиране на членове.
- Провеждане на анкета за желаните от участниците теми и занимания.
- Изработване на къщички за птици.
- Поход до лесопарк „Хисарлъка” – поставяне на къщичките.
- Засаждане на цветя и декоративни дръвчета в двора на училището, по случай патронния празник, съвместно с родители.
- Изработване на табели за дръвчетата.
- Провеждане на викторина „Познаваме ли растителния и животински свят в нашия роден край”.
- Посещение на зоопарк.
- Заснемане с камера поведението на животните и вписване резултатите в “Дневник за наблюдение”.
- Поход до живописна местност – наблюдение на планина и равнина.
- Посещение на Овощарски институт – гр. Кюстендил.
- Изследване на природата в Рилския балкан, Рилски манастир, Стобските пирамиди.
- Провеждане на “Училище сред природата”.
- Изработване на хербарий, писане на съчинения и разкази.
Дейност №4
Децата се потапят в духовния свят на дядовците и бабите си, изграждат морални позиции за добро и зло, нравствено и безнравствено, както и изконните добродетели, които определят душевността на хората от родния край. Запознават се с предания и легенди за събития, личности, местности, които ни връщат към непреходните стойности в човешкия живот, към силата на народностния ни дух и моралните стойности, за да ни направят добри българи. Чрез работата си в клуба у децата се формират и познавателни интереси към българските корени, оценъчно отношение и активна жизнена позиция към природната и обществена среда, към съхранение на културно-историческите паметници.
Нашите мероприятия са:
- Сформиране на клуба – 3 групи;
- Запознаване на родителите с дейността на клуба с цел съпричастност при изследователската дейност на децата;
- Издирване текстове на автентични песни и умотворения от баби и дядовци;
- Запознаване с легенди и предания от родния край;
- Разучаване на кюстендилски хора;
- Среща с уредници от музеи;
- Екскурзии до Рилския манастир и Стобските пирамиди;
- Изработване на картички с рекламна цел, свързани с историческите места от района;
- Изработване на автентични сурвачки;
- Пресъздаване на традицията, свързана с Бъдни вечер, подготвена с ученици от училището и ученици от клуба;
- Пресъздаване на традиции и обредите от Игнажден до Василица, организиран от читалище “Братство” с ученици от клуба.
- Подреждане на музейна сбирка;
- Издаване на сборник с песни, предания и легенди от родния край;
- Обучения на децата да пеят автентични кюстендилски песни и да танцуват традиционните кюстендилски хора;
- Представяне на песни и хора пред обществеността на Великденския концерт;
- Експедиции с научна цел – с подкрепата на археолога Валентин Златински;
- Формиране у децата на морални позиции за добро и зло, трудолюбие, патриотизъм.
Дейност №5
В българското училище и учебните програми не са предвидени социални предмети по етика, поведение, как да се държим в обществото. Малкият човек няма откъде да усвои нормите за вежливост, възпитание и поведение. Ето защо в този клуб включихме и 26 деца с агресивно поведение (но в различни групи). Това е задачата на този клуб – да компенсира пропуските на семейството и общественото възпитание, да учи момичето да бъде малка дама и момчето джентълмен, децата да бъдат добри помежду си, спазвайки и прилагайки научените норми на поведение и правейки с поведението си и другите по-добри. Децата се запознават с традиции и обичаи на други страни и народи, разбират откъде в древността идват правилата за поведение, научават какви хора са били рицарите, има ли място рицарството в наше време, що е чест и достойнство, култура на поведение в обществото – на гости, на театър, на улицата, вкъщи и в училище. Ще разговарят със специалисти за безопасността на движението.
Нашите мероприятия са:
- Провеждане на анкета за желаните от участниците теми и занимания;
- История на правилата на поведение – рицарство, дворцов етикет, лукс;
- Правила за поведение в клуба и девиз на клуба;
- Изготвяне и разпространяване на анкети;
- Основни изисквания към външния вид на елегантното момиче или момче;
- Красотата в облеклото – модно дефиле;
- Правила за култура на поведение в обществото;
- „Вежливото отношение на децата към книгата”;
- Поведение на кавалера, джентълмена и младата дама;
- Разиграване на етюди;
- Посещения на театрални постановки;
- Здравословно хранене;
- Семейна вечеря в ресторант;
- Посещение на балетен спектакъл в град София;
- Разговор със специалисти за безопасността на движението ;
- Разиграване на практически и житейски ситуации по БДП;
- Викторина по БДП;
- Сформиране на група по класически танци;
- Издаване на „Наръчник за вежливите”
Резултати:
- Ще бъдат мотивирани, не само участниците в клуба, но и техните връстници, семейства и общественост, за прилагане на нормите за културно поведение, етика, морал в ежедневието на живота;
- Ще функционира на видно място в училището електронен билборд, напомнящ важни правила за поведение, за общуване, за безопасно движение на улицата
- Ще се издаде ” Наръчник за вежливите”- 200 броя;
- Ще се оборудва площадка по безопасност на движението;
- Децата ще се научат да се държат възпитано в различни ситуации и на различни обществени места
Дейност №6
Тревожен факт е, че в българското училище се набляга на теоретичните знания, които се дават на учениците и много малко са практическите умения, които те получават и които са им необходими за истинския, реален живот. В Клуб “Планинарче” децата най-вече ще се учат да “оцеляват” в различни ситуации, да приемат природата като свой дом. Клубът ще провежда дейностите си по поречието на река Струма и в планина Осогово, която позволява провеждане на походи през лятото, и внимателно проучване на терените за движение през зимата. Децата научават много за планинарството като средство за физическо и духовно оцеляване, техники на ходене, почивки, режим на движение, проучват маршрути, чертаят карти, научават се да избират подходяща екипировка и съоръжения. Учат се да опъват палатка, да стъкмяват огнище, да си приготвят храна. Опознават и красотата на природата, как да я пазят от пожари и да не я замърсяват, как да използват даровете и.
Нашите мероприятия са:
- Сформиране на клуб – 3 групи – набиране на членове.
- Провеждане на анкета за желаните от участниците теми и занимания.
- Техники на ходене, почивки, режим на движение.
- Проучване на маршрути, екипировка и съоръжения за планинарството.
- Ходене по различни планински терени.
- Запознаване и събиране билки и природни материали.
- Ориентиране и движение в непозната местност с помощта на карта и компас.
- Опъване на палатка, палатков лагер, покоряване на връх “Кюнек” в планина Осогово.
- Запознаване с различните техники на ходене.
- Проучване на маршрути за планинарство в Рила, Пирин, Родопи и Осогово чрез използване на пътеводител.
- Видове екипировка и съоръжения за планинарство според сезона и метеорологичните условия.
- Ходене по различни планински терени.
- Походи до Картинг пистата, подножието на село Богослов, местности “Свети Георги”, ”Ючбунар”, „Шегава” край река Струма.
Резултати:
- Преодоляване на опасности и опазване на природната среда.
- Получаване знания и практически умения за оцеляване в планината.
- Израбатване на “Наръчник на планинаря” –правила и препоръки за оцеляване сред природата.
- Изложба с фотоси, природни материали, рисунки, хербарии и “научни” съобщения.
- Повишаване здравната култура на учениците.
Дейност №7
Формиране на мотивация у децата от клубовете за съпричастно участие в училищния живот.
Много малка е възможността за истинска изява на децата пред публика, да покажат таланта си, своите способности, да се почувстват уважени и горди – нещо, което много се цени в европейските училища. С участието си в клубовете, децата ще научат много песни, хора, танци, ще разиграват етюди, ще направят много снимки, албуми, хербарии, ще разкажат за научните си изследвания и разработки. Всеки клуб ще подреди свой кът в училищния музей. Споделяйки всички тези познания с родителите и семействата си, с връстниците, с хората от града, с децата ще се организира в голямата залата на общинския театър Великденски концерт, а във фоайетата на театъра всеки клуб ще представи продукти от своята дейност. Клубовете ще поддържат своя блогпрограма към WEB страницата на училището. Ще подредят изложби с фотоси, природни материали, рисунки, ще правят “научни” съобщения. Ще списват своите статии на страниците на вестник “Бърборанче”. Ще бъдат екскурзоводи в училищния музей. Организираният Великденският концерт, подкрепата на родителите, ще даде израз на творческите изяви на децата, на социалното признание на техните стремежи и търсения, на труда им, на желанието им за учене през целия живот.
Подпомагането на духовното и личностно израстване на децата е една алтернатива, която ще ги откъсне от вредното влияние на улицата. Добре организираните дейности ще заемат съществено място в системата от дейности, в които се развива и възпитава личността. Създават се условия за ускоряване социализацията на децата. Всяко получава шанса да заеме достойното си място в социалното обединение, в средата на връстниците си. Разкрива се перспектива за всеки да се изяви откъм страната, в която е най-силен и най-способен. Неуспехите в учебната или трудовата дейност се компенсират чрез изяви в други области и дейности. Така всяко дете – нестандартно, „палаво”, с увреждане, талантливо, успява да заслужи уважението на другарите си, да придобие самочувствие.
Чрез участието им в проектните дейности, децата се ангажират целогодишно. Включително и в периода на ваканциите чрез провеждане на състезания, конкурси, форми за ученически отдих и спорт. С участието си при организиране на училищни празници, забавно-развлекателни състезания и конкурси, форми за ученически отдих и спорт.