„Развитие на техническото и природонаучното творчество на децата и учениците за формиране на екологична култура и интерес към иновации“
Добри практики
Резюме: Екологичното и технологично възпитание трябва да представлява съществен, елемент от цялостния възпитателно-образователен процес в училище. Това е така понеже проблемите на околната среда са част от ежедневието на учениците. Те ги засягат в своята конкретност и в постоянното им въздействие върху здравето и психиката им. Натрапчивото присъствие на картини от замърсяването на околната среда и нейното разрушаване, рискува да създаде отрано у подрастващите привикване и безгрижие. В своята практика избрах разработване на проекти(под формата на игра) от самите ученици, като възможност за формиране на положително отношение към всичко, което ги заобикаля. Стремя да възпитавам у своите малки ученици любов към природата. Все пак тя е наша майка и от нея ние черпим необходимите условия за живот.
Автор:
Десислава Кирилова
ст. начален учител в
НУ „Св. Климент Охридски“- гр. Кюстендил
Пандемията от Covid 19 принуди училищата както в България, така и по целия свят да предприемат мерки с цел ограничаване на заразата и да затворят врати през 2020 г. и частично през тази година. И така учители и ученици бяхме изправени пред огромното предизвикателство – да учим от разстояние в електронна среда. Лично аз смятам,че модерното ни време и епидемичната обстановка имат много и твърде силни аргументи да се ценят високо технологиите. Те превръщат в достъпни за много хора дейности и удоволствия, образование, които до скоро изглеждаха невъзможни, дори немислими. Според мен технологиите са изключително полезни в ефективното учене в училище както в присъствена форма на обучение, така и в онлайн. Те могат да увеличат интереса на учениците към материала, който трябва да се усвоява. Тяхното приложение спомага за развиване на уменията за екипна работа и учене, с цел постигане на по- високи резултати. Технологиите биха позволили да се осигури и индивидуален подход към всеки ученик. Така учителите могат да се фокусират към пропуските в знанията на всеки от възпитаниците си поотделно. Посредством технологиите учениците възприемат информацията много по-лесно, спрямо вече изградената схема на обучение. Така например наличието на един лаптоп, както и една мултимедия, веднага би предизвиквал интереса в малката публика. С тези две известни за всеки устройства учителят не само може да обучава, но и да предизвиква уменията на децата. В днешно време, начинът по който се развива светът, изисква повече от това да наизустяваш материал. Именно затова смятам, че обучението по технологичен, иновативен начин играе много съществена роля. Освен интерактивна дъска и камера в часовете си лично аз използвам и дистанционни, с които се гласува за верните отговори на задачите. Най-големият плюс на новата система е абсолютно обективното оценяване на знанията. Тъй като отговорите се запаметяват, всеки ученик има портфолио от постижения за цялата учебна година. Нещо повече – резултатите могат да се видят и от родителите в Интернет. Инициативата за внедряване на технологиите в нашето училище се приема радушно от всички – ученици, учители и родители. В часовете си използвам мощен таблет или понякога лаптоп, от който въвеждам оценките, които пиша в часа. С това устройство съм в мрежова връзка с всички компютри или таблети в класната стая и мога да проверявам на момента кой какво пише, как се справя с индивидуално поставената му задача и с какво може да помогне за успешното изпълнение. От своя страна родителите могат по всяко време да проверяват на какво ниво е обучението на детето им, кои са силните и слабите му страни.
Екологичното и технологично възпитание трябва да представлява съществен, елемент от цялостния възпитателно-образователен процес в училище. Това е така понеже проблемите на околната среда са част от ежедневието на учениците. Те ги засягат в своята конкретност и в постоянното им въздействие върху здравето и психиката им. Натрапчивото присъствие на картини от замърсяването на околната среда и нейното разрушаване, рискува да създаде отрано у подрастващите привикване и безгрижие. В своята практика избрах разработване на проекти(под формата на игра) от самите ученици, като възможност за формиране на положително отношение към всичко, което ги заобикаля. Стремя да възпитавам у своите малки ученици любов към природата. Все пак тя е наша майка и от нея ние черпим необходимите условия за живот. Затова трябва да я пазим, да се грижим за нея така, както се грижим за себе си. Тя ни дава живот и помага за оцеляването ни. И ние трябва да и се отблагодарим като я опазваме! Стремя се да превърна малките си ученици в „творци на бързата промяна“. Да се радват на своя свят като се грижат за него и променят начина си на живот, нагласите и гражданското си съзнание към природата. Уча ги да помагат на планетата Земя, като се стремят да пазят не само пространството в дома си, но и извън него, поддържат го чисто и незамърсено, събират боклуците, които видят по пътя си и оставят любимото си място по-чисто отколкото сме го намерили, да провокират своите семейства и по-възрастните от тях в намаляване на използваните ресурси за бъдещето на планетата. Според мен, ако човек бъде научен отрано, от най-ранна детска възраст, да опазва природата и цени планетата, той ще го прави и в бъдеще. Ето една причина да вярвам, че природосъобразните инициативи в училище могат да променят много, както начина на мислене у децата, така и отношението им. Създаването на клубове по интереси, предварително проучени сред децата, участието им в дейности във ваканционно време, когато те не са на улицата, а в град Кюстендил, както и в страната, няма практика да се организират, привличащи децата целенасочени занимания, които ще научат децата да знаят, да правят, да живеят заедно, да се пазят, да бъдат. Това се надяваме да постигнем чрез разширяване на извънкласните и извънучилищни форми на обучение, със създаването на желани от децата клубове по интереси, подкрепени от своите родители, провокирайки ги за съвместни участия, които ще носят удовлетворение и радост.
Извънкласните дейности дават възможности за полагане на усилия, внимание и грижи и за изоставащите, инертните, недостатъчно активните, които понякога са по-старателни и задълбочени от другите; за „аутсайдерите“ в детските групи, чиито способности могат съвсем неочаквано да се разгърнат именно в заниманията, организирани в свободното им време. Създават се усилия и за полагане на грижи и за децата с недъзи или с проблеми в здравословното развитие, чиито душевен мир е толкова раним и крехък, а често твърде благоприятен за изява на една богата душевност, за пробуждане на творчески сили и таланти.
С участието си в клубове по интереси, децата осъществяват богати взаимоотношения с връстниците си от клуба, с фактори от социалната среда извън училище. Това ги извежда в нова социална позиция, повишава самочувствието им на свободни, отговорни за делата и постъпките си граждани на съвременното демократично общество, в което живеем.
Работят деца, ценители на природата, които не само се възхищават на нейните багри, форми и хармония, но и които я осъзнават като необходима жизнена среда, в която живее и се осъществява човекът. Децата виждат, чуват и усещат нейната неповторимост. Съзерцателното отношение прераства в грижа за природата, в стремеж за нейното съхраняване и обогатяване, в потребност от самоосъвършенстване.
Цел:
- Да се повиши екологичната култура и възпитание на всички деца от Начално училище „Свети Климент Охридски“-гр. Кюстендил;
- Да подпомогне навлизането на съвременните техники и технологии в сферата на опазването на околната следа и включването на ключовата тема на Европeйския съюз- Устойчиво развитие, в образователния и възпитателен процес на децата.
- Присъединяване родителската общност за оказване на съдействие при изграждане на зеления кът с пейки и алпинеум в двора на училището;
- споделяне на радостта от сбъднатите мечти-създаване на Еко кът и построяване на беседка- класна стая на открито;
- Създаване на един по-красив, хармоничен и усмихнат свят, в който да живеем със залесяване и зацветяване на почистените площи от двора на училището;
- Учениците ще покажат, че младите хора на България имат силата и знанието да се погрижат за най-ценното богатство – Природата.
С дейностите, предвидени в проекта се стремим с учениците ми да провокираме мисленето и да събудим интереса на учениците не само от нашето училище, но и от цялата градска общественост на Кюстендил и връстниците ни от НУ „Св. Св. Кирил и Методий“-гр.Троян, които не са участвали до този момент в подобен род изяви да се включат в проекта ни, посредствум онлайн връзки и конферентни разговори, за да бъде работата ни по-ефективна за планета.
Задачи:
1.Обучение на учителите за работа със „Зелен пакет-джуниър“ на Регионалния екологичен център за Югоизточна Европа, за обучение по екология и устойчиво развитие на деца от 1-4 клас. Включване на пакета в извънкласни дейности Включване на всички учители и възпитатели в Националната учителска мрежа Уча.БГ;
- Възпитаване на начални екологични навици у децата по забавен, атрактивен и лесно достъпен начин чрез платформата „Classdojo“;
- Възпитаване на трайни природозащитни умения чрез занимателни игри с детски комплекти за обучение тип“Екологичен парник“, съдържащ настолна прозрачна парникова конструкция с воден резервоар и вентилационни панели, напоителна система, термометър, чаша с капак, пипети, каксии, преса за правене на хербарий, малък съд с капак, шпатула, торф, папка за хербарий, пакетчета със семенца.
- Изработка предпечат и отпечатване на „зелен“ подлистник към съществуващия училищен вестник „Бърборанче“. Подлистникът ще съдържа детски рисунки и снимки на екологични теми, стихотворения и материали, изработени от деца, учители и родители;
- Засаждане на 24 дръвчета и 54 декоративни храсти в двора на училището;
6.Построяване на алпинеум и кът за отдих в двора на училището(построяване на беседка, възстановяване на пейки- 15 броя,
- Оформяне на цветни лехи, зеленчуци и билки по метода на пермакултурния дизайн;
Разработени бяха с учениците ми много дейности , с които да помогнем на планетата Земя, водени от мотото:
„Създаваме красота и претворяваме света, в който живеем- превръщаме се в „творци на бързата промяна“.
Дейност „Горичка в количка“
На 11 май в двора на училището ни гостува климатичното фургонче „Горичка в количка”. Инж. Емилия Иванова-лесничей в ТП ДЛС „Осогово” и инж. Николай Никифоров-зам. директор в ТП ДГС „Невестино”разговаряха с третокласниците за климата. Те обсъдиха връзката на човека с природата и как с действията си променя климата. Какво е жива и нежива природа, кои животни са горски обитатели, видове растения, природни бедствия и начините за опазване на природата, значенето на горите за опазване на животните, водата и климата. Учениците разбраха с какво се занимават лесовъдите и защо е толкова важна за опазването на природата тази професия.
Най-забавни за тях бяха игрите и заниманията, организирани от лесничеите. По време на провеждането им те демонстрираха умения за бързина, точност, съобразителност и търпение. Така учениците усетиха баланса и равновесието в природата, което много лесно може да бъде нарушено.
Учениците, получиха плакати, брошури, стикери за опазване на природата и подарък млади фиданки, които ще бъдат засадени в двора на училището.
Дейност Детска онлайн игра за екология на „ЕКОПАК България“
Моите малки третокласници участваха в играта на „ЕКОПАК България“ -„Стани Екогерой“ Научиха своите родители и сички вкъщи да събират разделно! Благодарение на предварително спечелена карта за целия клас, предоставена от „ЕКОПАК България“, учениците отговяряха на въпроси за опазване на околната среда. Целта на онлайн-играта бе да се повишат знанията на децата и семействата им за начините за опазване на природата, разделното събиране на отпадъци и ползите от това за обществото.
Дейност „Хиляди дървета за децата на България“
Децата от клуба участваха в инициативата „Хиляди дървета за децата на България“. Спечелиха много цветя декоративни дървета и храсти. С огромно желание, хъс и ентусиазъм ги засадиха в двора на училището
Дейност „ Свържи се с природата“
Под това мото последната седмица на месец март с моите малки ученици ще отбележим традиционния ден, в който трябва да се замислим, всички ние хората, какво правим, за да може нашата планета Земя да е „здрава“. Ще се присъединим към милионите хора по света в международната инициатива – Часът на Земята, за насочване на вниманието към всекидневното поведение за опазване на природата. Ще угасим лампите си за един час, за да привлечем вниманието към необходимостта да се намали произвежданото от въглища електричество-най-големият виновник за глобалното затопляне.
Всички ние имаме ангажимент към планетата, а всекидневни жестове, направени от всеки, могат де спасят много ресурси.
Дейност „ Пести водата“
Всички хора знаем, че пиенето на вода е полезно за здравето ни. Но купуването но бутилирана вода е лошо за здравето на планетата Земя. Щом водата трябва да се транспортира с камион или самолет, това означава повече въглеродни емисии в атмосферата. Още емисии се освобождават и при производството на бутилката. Използва се енергия, дори при рециклирането и. Всяка година милиони пластмасови бутилки отиват на сметището. Ето защо с учениците ми стигнахме до извода, че вместо да купуваме вода всеки ден в училище, можем де си носим от вкъщи. Благодарение на училищната уредба ние успяхме да запознаем всички в училище с нашето предложение. По този начин ние едновременно спестяваме пари и се грижим за планетата. В този момент М. от II а клас предложи да поставим табелки над чешмичките в банята и тоалетната вкъщи –„Пести водата“, „Измивай четките за рисуване в кофа, а не на течеща вода“, “Затвори кранчето веднага щом измиеш ръцете си“, „Наблюдавай крановете и тоалетните и съобщи, ако текат веднага щом ги забележиш“. От всяко капещо кранче може да се прахосват до 30 литра седмично вода, а всяка капка вода има значение. Тогава ни осени идеята да предложим на училищното настоятелство да поставим специални резервоари в училище, за да можем рационално да използваме дъждовната вода.
Дейност „Покани природата в своя живот“
С удоволствие и радост родителите подкрепиха децата си в идеята да им закупят мини оранжерия, за класната стая. Заедно с малките ми ученици и техните родители засадихме в нея тиквички, боб, ягоди, подправки и цветя за цветната алея в училище. малките ми изследователи научиха всичко за светлината, водата и въздуха. Всеки ден поливахме растенията си, наблюдаваме как растат и се развиват, заедно с учениците ми изживявахме радостта от създаването на живот. Произведените от растения решихме да засадим в собствената си градинка.
Почувствахме, че сме истински творци, тъй като идеите ни ще допринесат за нещо красиво и любимо на всички. Уроците ни по Човекът и природата вече са онагледени със засаждане и отглеждане на различни по вид растения. Освен добре познатите риган, мащерка и розмарин, ще посадим и растението „Стевиа“, известно като естествен заместител на захарта, както и екзотичното растение „Годжи бери“, което научихме, че може да вирее и у нас. Всички ще изпитаме удоволствието от това да откъснем със собствените си ръце плодовете на своя труд.
Истински се гордеем със своята градинка, която даде много ценни уроци по градинарство на моите малки ученици, добро отношение към околната среда, грижа и любов към природата както и знания и умения за здравословен начин на живот!
Колко лесно се оказа да бъдеш безопасен за себе си и околната среда, отглеждайки собствени плодове, подправки, зеленчуци и цветя!
Дейност „Класна стая на открито“
Прекараните часове навън на открито в отглеждане на собствена биоградинка накара децата, работещите по проекта, да се замислят колко хубаво щеше да бъде, ако провеждахме заниманията си в училище на открито, тъй като обичаме досега си с природата. Обучението извън класната стая ще направи според думите на децата, ученето „по- яко“ , „цветно“ и интересно за всички нас-учениците. Ето защо те решиха да споделят идеите си с родителите.За тяхно най-голямо щастие се оказа, че родителите, са съгласни да дарят собствени средства за направата на беседка във форма на класна стая, озеленяване на площи и засаждане на храстчета и цветя, както и кошчета за боклук с интересен дизайн. Децата много се зарадваха, защото те сбъднаха своята детска мечта, а именно да имат „Класна стая на открито“ в училищния двор.
Дейност „Организирай онлайн-седмица, посветена на околната среда“
Тъй като в календара на училището ни няма седмица, посветена на околната среда. Решихме да организираме. Поканихме природозащитни групи, членове на общината, представители на РИОСВ-гр. Перник, които да се включат чрез видео конферетни връзки да поговорят пред нашите съученици, учители и родители на тема: „Зелени факти“- какво са парникови газове и глобално затопляне, и как деликатното равновесие в атмосферата на Земята е нарушено от човешката дейност. Показаха онлайн-експеримент, който наподобява реалното глобално затопляне и демонстрираха опит, който всеки един от нас може да изпробва, за да разбере как влияе парниковият ефект върху земята. Разказаха на децата, че домакинствата допринасят за парниковите газове в света. Посъветваха всеки от нас да вземе мерки и да намали въглеродния отпечатък, и направи планетата по-здравословна за всички живи същества. Всички участник в проекта трябваше да изчисли въглеродния отпечатък на семейството си и този в училище и да изготви план как да го намали-един добър начин всички да помогнем на планетата Земя. За целта започнахме да си водим записки относно консумацията на енергия в училище. Преброихме с учениците ми електрическите крушки, контактите, компютрите и уредите. Включихме и употребата на вода –колко са тоалетните и чешмите, колко градински кранове има. Направихме списък и го използвахме, за да изчислим въглеродния отпечатък на училището ни. Повтаряхме ежемесечно ревизията и наблюдавахме как въглеродният отпечатък в училище намалява.
Написахме статия за проверката на енергията в класната стая, изпратихме я по електронен път в местния градски вестник и поканихме и други училища да се включат в кампанията като им отправихме и едно предизвикателство – да направим „Онлайн-състезание за най-нисък въглероден отпечатък в училище.
В края на седмицата организирахме и Еко фестивал.
Сега, след като открихме толкова много неща, които да правим в училище, за да помогнем за спасяването на планетата Земя, решихме да проверим дали в училището ни има образователна политика за околната среда и как действа тя. За съжаление се оказа, че няма и ние с радост ще помогнем за създаването и. Решихме да създадем и училищен комитет за управление на околната среда. Убедихме и родителите си да се включат в природозащитната дейност на училищното настоятелство, за да научим какво прави нашето любимо училище, за да промени света.
Дейност Участие в Националната кампания „Капачки за бъдеще“
Дядото на А. М. от III а клас доброволно и с лични средства ръчно изработи специално за нашата кауза огромно метално сърце, което бе поставено на площада в нашия град. В него ще се събират пластмасови капачки. Това, според нас, ще създаде навик повечето граждани да изхвърлят капачките разделно или да ги предават във вторични суровини и по този начин да се опазва още повече околната среда. В училище във всяка класна стая сме поставили празни десет литрови пластмасови бутилки, в които събираме ненужните пластмасови капачки. Всеки петък ги носим и изсипваме в металното сърце на плащада.Така всички хора можем да се обединим в мисия да помогнем на новия живот. Капачката е нещо малко, но се оказва много значимо за новородените, които искат глътка живот както и всеки човек на тази земя Когато съберем достатъчно количество, ще ги транспортираме до рециклиращ пункт и съответно сумата ще бъде дарена на фондацията за закупуване на кувьози за бебета на някоя малка общинска болница в страната. Радваме се, че по този начин ще бъдем полезни !
Дейност „Провеждане на онлайн среща-разговор с градоначалника-г-н Петър Паунов“
Проведохме онлайн среща-разговор с градоначалника – г-н Петър Паунов. Помолихме го да ни помогне с идеята да отправим призив към обществеността на Кюстендил ЗА ЧИСТ И ЗЕЛЕН ГРАД , чрез засаждане на дърво като символ на „Зелен Кюстендил“, Освен това споделихме с него, че искаме да организираме и „Ден за доброволен труд“ по хигиенизиране и озеленяване – за разделно събиране на отпадъци, затревяване и залесяване с фиданки от ела и смърч. Обещахме на г-н Паунов да проведем и много занимателни интерактивни игри: ”Биоразнообразието”, „Как да пестим енергия?” и „Използване на вода в домакинството” , в които могат да се включат жителите на града ни, без ограничение за възрастта им.
Срещата бе изключително вълнуваща за децата, особено когато г-н Паунов ги поздрави за идеите им като им каза, че в тяхно лице вижда едни достойни бъдещи общински съветници.
Проектът, който разработихме ни даде възможност да надникнем в сцената на природата и да се насладим на невероятния спектакъл на живота, превръщайки се в главни негови герои. Герои, които неуморно се трудят и работят върху идеята си за чиста и здрава планета.