Обучението по география и икономика в профилирана подготовката втори гимназиален етап – едно ново предизвикателство
Автор Диана Фиданова – ст.учител по география и икономика в 9 ФЕГ „ Алфонс дьо Ламартин „ гр. София
Всяко време има своите потребности от образовани, знаещи и можещи хора, а за това е „отговорна“ образователната система. Същата е претърпяла толкова много реформи и винаги те са били с идеята, че са за добро и ще следват по добри резултати. Получава ли се, след повече от 30 години учител смело мога да заявя не. В следващите редове ще споделя някои свои размисли по последните новости.
Настоящата учебна година 2022-23 завърши втория випуск по новите учебни планове и програми. Все още скромните наблюдения и опит ми дават основание да споделя своите впечатления, предимства на профилираната подготовка и трудности в нейната реализация. Безспорно е необходимо още много време за да бъдем категорични в изводите си, но и на този ранен етап мисля, че има какво да се сподели. Всяка нова програма, която включва ново учебно съдържание и то толкова различно от всичко познато до тук само по себе си е предизвикателство за всеки преподавател. Аз също го възприех по този начин. За да пристъпя към изводи първо ще направя кратък преглед на програмите за 11 и 12 клас, които са организирани в шест задължителни и два избираеми модула. Първите са стандартизирани за всички ученици от профил география и икономика, но избираемите модули в 11 е 12 клас дават възможност на всеки преподавател да прояви творчество, да надгради съобразно интересите и възможностите на своите ученици с цел да постигне по-високи образователни резултати. Именно в тази посока е и професионалното предизвикателство за мен и вярвам за моите колеги преподаващи в профилирана подготовка.
В първата година 11 клас и 12 клас въпросителните бяха повече от отговорите и практическите съвети и методическа подкрепа. Наложи се да се върнем назад във времето на университетското си образование към предмети изучавани в първи и втори курс, но също и да осъвременим знанията си в съответствие с новите реалности и развитието на науката. Бяха организирани не много обучения, но една много малка част от тях бяха полезни и практически насочени към работата в клас.
Всичко казано до тук е в контекста на новите реалности, а именно нови програми, профили и обучение в електронна среда. Всичко това допълнително затруднява процеса на обучение и изисква максимална организация, нови творчески търсения, методи чрез които да оправдаеш и надградиш очакванията на учениците записали се в профил география и икономика. Тук е мястото да отбележа, че геополитическата обстановка със своята динамика направи и част от уроците в учебниците по новата програма неизползваеми, защото вече не бяха актуални. Времето ги беше направило минало, а географията и икономиката изучават съвременните процеси. Това би било трудно предвидимо от авторите на учебници, но е част от документите и задачите в уроците вече са неизползваеми
В настоящата учебна година 2022-23г, завърши вторият випуск, който се обучава по този учебен план, а това ми дава основание да споделям впечатленията си на по-голяма база. Вече втора година ученици се явяват на ДЗИ – география и икономика ПП, а това е един завършек на „ експеримента“, профилиране и втори гимназиален етап.
В учебната програма по География и икономика задължителните модули са шест с разпределение на часовете, както следва:
11 клас
МОДУЛ 1 „Природноресурсен потенциал и устойчиво развитие“ 36 учебни часа;
МОДУЛ 2 „ Геополитическа и обществена култура“ 36 учебни часа;
МОДУЛ 3 „ Съвременно икономическо развитие“ 36 учебни часа;
МОДУЛ 4 „ Европа, Азия и България“ 36 учебни часа;
12 клас
МОДУЛ 5 „България и регионална политика“ 62 учебни часа;
МОДУЛ 6 „ Географска и икономическа информация“ 62 учебни часа;
От казаното по горе става ясно, че предизвикателството е избираемия модул в 11 и 12 клас.
Избираемият модул позволява надграждане и задълбочаване на знанията и гореизброените умения. Той дава възможност за разширяване на природонаучните, дигитални, езикови компетентности в дадена област на географията в контекста на интегриран изследователски подход на обучение. Подходящият избор на неговата тема е изключително важен за ефективността в учебната работа, бъдещата професионална ориентация и удовлетвореност на всички участници в процеса на обучение.
Определено изборът на тема за учебната програма по география и икономика, както в 11 така и в 12 клас, беше изключително труден и отговорен. На провела се конференция по проблемите на профилираното обучение в гр. Банкя 2020 това беше една от основните теми на дискусията, базирайки се на опита и в същото време изправени пред ново предизвикателство стигнахме до един консенсус по темата, избирайки учебно съдържание в програма със заглавие „ Устойчиво развитие на страните от Европа и Балканския полуостров“, като оставихме отворен избора на страни в зависимост от особеностите на училището и интересите на учениците. Тази програма се оказа работеща и с много възможности за надграждане на модул 4, провокиране любопитството на учениците към избрани държави и много възможности за самостоятелна работа. Тук успешно апробирах първата година състезанието, като метод на обучение, но тук няма да се спирам на него само ще каже, че той е изключително полезен и работещ при добра организация и умел подбор на въпроси и критерии метод.
Следващото предизвикателство е темата и учебното съдържание на избираемия модул в 12 клас. Идеята ми беше да надградим всички учено в профилираща подготовка 12 клас, като с този модул да обединим формираните знания и умения, чрез прилагането им при решаването на географски казус.
Темата на модула съм заимствала от Калина Милкова и Димитър Желев „ Регионални географски сценарии в България“, съвсем целенасочено избрах регионалния подход, България и търсенето на решения на проблеми от национално и регионално ниво, чрез всичко, което знаем до тук.
Една от основните трудности при разработването на учебна програма за избираем модул и подготовката на темите е липсата на подходяща литература и готови учебни материали. След сблъсъка с тези трудности в 11 клас на предходната година избрах тематично съдържание за което горепосочените автори имат издаден сборник със семинари по природна и социално-икономическа география на България с казуси, задачи и въпроси. Тя от своя страна беше предназначена за студентите в ГГФ, а моята работа е с ученици от 12 клас и това беше следващото предизвикателство.. Как използвайки част от информацията да я приспособя за нуждите на моята програма.
Избираемият модул в 12 клас и приложеният там метод са темата на моята разработка за 1 ПКС, ето защо тук няма да се спирам подробно на този въпрос, а по скоро на работещите и неработещи теми в учебното съдържание на профилираната подготовка.
Започвам МОДУЛ 1 „Природноресурсен потенциал и устойчиво развитие“, като начало бих искала да отбележа, че учебното съдържание в него е насочено към оценка на природните условия, като фактор за развитие на стопанството и устойчиво развитие. Това го прави безспорно актуално и модерно, но считам, че повторението на голяма част от съдържанието на учебната програма от 8 клас и то в същата форма и съдържание или избрани моменти води до загуба на учебно време и повторение, което определено в този формат намирам за не работещо. В темите „Процеси и закономерности в литосферата“ и „Процеси и закономерности в атмосферата „ има схеми, които са буквално взети от учебниците за 8 клас, липсата на минимално надграждане олекотява съществено съдържанието и се губи посоката в реализирането на крайната цел.
Запазва се практиката за използване на най-неработещия методически похват „ Припомнете си от ученото за…. „, от къде да си го припомнят, има ли го и къде? От кой клас? Това се очаква ученикът сам да открие, а кога, колко време ще му отнеме или учителят трябва да го направи.
В подкрепа на казаното ще дам конкретен пример стр.53 от учебника на издателство Клет.“ Припомнете си как се решават казуси“. В учебното съдържание от 5 до 10 клас по география и икономика няма предписание или алгоритъм за решаване на географски казус, но още по лошото е липсата на такъв и тук в профилирана подготовка.
Това е една от причините да изготвя програма за избираем модул12 клас с това съдържание, защото въпреки липсата на стандартизиран алгоритъм за разработването на географски казус и критерии за неговата оценка той е основен елемент и 41 задача от ДЗИ – география и икономика ПП.
Правя кратка аналогия с учебните програми и стандарти във Франция, защото смятам, че най-добре я познавам от чуждите образователни програми и стандарти и честото ми прибягване до нея за методическа помощ, каквато липсва у нас.
Та във Франция тази елемент „ казус „ присъства в тяхната форма на матури, но за целта има отдел, които се грижи за методическата обезпеченост към Министерство на образованието. Той е изготвил алгоритъм и критерии за оценка с тях са запознати всички участници в учебния процес и те са стандарт, който важи за цялата страна. Критериите за оценка са разработени до най-малък детайл и всичко това е отработени в часовете. Лесно за колегите и работещо и ясно за учениците. На другият полюс сме ние всичко по горе изложено липсва, но ние го даваме на най-важния изпит и го оценяваме по усмотрение на не знам кой поставяйки тикчета и емотиконки на неясни места сякаш водим кореспонденция с приятелка по злободневни теми и очакваме високи резултати.
В основата на успеха стой добре направен изпитен материал и отработен механизъм за разработване на казуса, а това отсъства и резултатите са трагични.
Държа да отбележа също така буквалното повторение на темите от раздел „ Природноресурсен потенциал „, задачи, които категорично не биха могли да отговорят на възрастовата група и високите цели, които сме си поставили. Пример „ Изработване на картосхема за териториалното разпределение на природните ресурси на Земята“, за целта имаме картна основа в мащаб, който я прави не използваема, но предписанието предполага нанасяне на подробна информация.
Бих могла да продължа с тази поредица от изобилстващи дълги текстове, които често са копирани документи от различни източници, а ние много добре знаем, че съвременните ученици нямат търпението и умението да работят с такъв тип документи.
Едно от големите достойнства на учебника с който работя е цветния печат, който внася малко колорит и може да прикове за кратко вниманието за разлика от учебниците на издателство Просвета предназначени за модул 2,3 и 4, които са в черно бяло и на карта която е в сиви нюанси трябва ученикът за открие териториални различия.
Тази тема е не по малко проблемна, но в тази статия няма да се спирам на нея. Целта на гореизложеното е да споделя част от многото въпроси, които са се акумулирали за краткия период на приложение на новия учебен план във втори гимназиален етап и вече съществуващата потребност от корекцията на неработещи теми, добавяне на липсващи и усъвършенстване на съдържанието и методите с цел повишаване на ефективноста от профилираното обучение по география и икономика.
За мое огромно съжалени дискусии в колегията инициирани от РУО и МОН няма, а това допълнително задълбочава проблема, защото времето на пробация е достатъчно. Няма нищо лошо да признаеш грешки, да ги отстраниш и да вървиш напред в унисон с времето и в отговор на потребностите на обществото.