Модел за продукцията на детето
Child talk е опит да се моделират процесите на развитието на живия език, на всекидневния разговор, като се дадат отговори на въпросите: каква е същността на знанието на детето за езика, как е организирано това знание и защо се променя. Авторите търсят отговорите, изследвайки как децата реално използват знанието си за езика, докато говорят. Анализът на по-обобщено равнище показва, че моделът се опитва да обясни дискурсните аспекти на езиковата продукция.
Хипотезите на Child talk са следните:
1. Ранното овладяване на езика е част от овладяването на знанието за социалния и за физическия свят (света на хората, обектите и явленията, които ги включват, звуковете и жестовете, които ги придружават, и вокалните и жестовите средства, чрез които може да се предизвикат резултатни промени на средата). Ранното детско овладяване на езика е контекстуализирано, т.е. то е немодуларно спрямо когнитивната област. А ранното езиково знание е част от репрезентацията на говорителите за света. То е специфично, епизодично знание за това, което другите хора правят в ситуациите, и процедурно знание за това, как да бъдат направени нещата в ситуация.
Знанието е организирано като енциклопедия от:
а) теми, към които хората са биологически предразположени – приятели (хора и животни), неприятели, храна, дрехи, предмети, с които се действа и към които културата и опитът диктуват интерес, познати и непознати хора, места, обекти, явления и т.н. (1–3 години);
б) целите, които преследваме;
в) начините, по които ги постигаме (Chapman et al., 1992). Достъпът на малкото дете е множествено обозначен чрез репрезентациите на средата, хората, състоянието и ефекта, целта, дейността, темата от предишния разговор по начини, които дават преднина на историята на взаимодействието, очакванията за това, което ще се случи и ще бъде направено след малко, включително и говоренето като средство към целта.
Фундаменталната хипотеза на Child talk е, че разбирането при слушане и продукцията при говорене – като различни процеси – са отделени, разделени и се появяват контекстно в дадено явление (Bates et al., 1988).
2. Лингвистичното знание се развива в контекста на знанието за света и се включва в него. Моделът има твърдението, че отделните езикови области взаимодействат при формулирането и при разбирането на разговора. Схемата, построена от ранното концептуализирано знание, допринася за появата на взаимодействащи области. Лексикалните схеми и схемата на изреченската рамка се появяват от опита, който също е вид взаимодействие. Фонологичното и лексикалното развитие си взаимодействат и т.н.
3. Модуларността се изразява чрез репрезентацията на събитието в паметта, която действа чрез капсулирани подсистеми, съдържащи изреченски рамки и думи, вмъкнати в тях в паметта.
Основно твърдение на Child talk е, че структурите на знанието, подпомагащи говоренето, не са отделни, а са свързани с развиващата се мрежа от знания за света и организацията на тази мрежа определя достъпа до продуцираното изказване.
-
- Воробьова, В.К. (1988). Формирование у младших школьников с моторной апалией умения узнавать связаной речи. Дефектология, 6.
- Выготский, Л.С. (1960). Избранные психологические изсследования. Москва: АПН на РСФСР.
- Гальперин, П.Я. (1969). К изследованию интелектуального развития ребенка. Вопросы психологии, 1.
- Гаркуша, Ю.Ф. (1988). Корекционно-воспитательная работа по закреплению речевых навыков и умении у дошкольников с общим недоразвитием речи. Дефектология, 2.
- Георгиев, Вл., Дуриданов, И. Езикознание. София.
- Георгиева, А. (1996). Теоретични модели на езиковите нарушения. Специална педагогика, 3, 74-85.
- Коркинова, П.Т. & Кърпачева, И.Д. (1983). Формиране на устната и писмената реч у децата с общо речево недоразвитие. София.
- Bates, E., Bretherton, I., Snyder, L. (1988). Form first words to grammar: individual differences and dissociable mechanisms. NY: Cambridge University press.
- Bock, K., (1982). Toward a cognitive psychology of syntax: Information processing contributions to sentense formulation. Psychol Rev., 89, 1-47.
- Chapman, R., Streim, N., Crais, E., Salmon, D., Strand, E. & Negri, M. (1992). Child Talk: Assumptions for a developmental process model for early language learning. In: Chapman, R. (Ed.). Processes in Language Acquisition and Disorders. NY: Mosby Year Book.
- Надежда Димитрова, РЦПИОВДУСОП – Кюстендил
nadja_66@abv.bg
Рецензент: доц. д-р Милен Замфиров