Институтът за психологическа диагностика е разработил безплатен калкулатор, достъпен за Windows, Mac OS X, Jar и Webstart, който автоматично преобразува стандартизирани резултати: z, T, IQ, SW, WISC, процентилен ранг, и може да се използва вместо таблица за преобразуване (вж. Psychometrica Normwert-Rechner).
Фигура 4. Преобразуване на стандартизирани резултати с калкулатора на Psychometrica
10.2. Нормиране
При критериално ориентирани тестове за постижения често пъти преподавателите се интересуват не само дали обучаемите са постигнали или не целите на обучение, но и в какъв диапазон са техните резултати. Може, след като сме определили стандарта за успешност, напр. 67%, да разделим бала над този стандарт на равни интервали, за да отсъдим не просто положителна оценка (напр. „Зачита се“, „Успешно положил изпита“ и пр.), а конкретна стойност от Слаб 2 до Отличен 6 за българската образователна система. Темата за трансформация на суровия тестов бал в шестобална скала, както и за определяне на стандартите при критериалните тестове подробно е разгледана от Ф. Стоянова (Стоянова, 1996).
Стъпка 11. Изготвяне на методически указания
След като сме свършили „същинската“ работа по нашия тест, трябва да отдадем заслуженото на изготвянето на методически указания. Те не само придават цялостност и осмисляне на усилията до този момент, но и ще бъдат полезни при последващо администриране на същия или модифициран вариант на теста. Подробни насоки за добри практики са посочени например от Г. Бижков и В. Краевски (Бижков, Краевски, 2007: 517–523).
Стъпка 12. Публикуване/споделяне
Споделеният от колеги и обучаеми опит често създава възможности за нови идеи и бъдещи планове, за нови контакти и съвместни проекти. Дори тестът да не е предвиден за онлайн администриране, както е в нашия случай, може да се публикува в подходяща форма и на подходящо място.
Стъпка 13. Край-начало
Неслучайно наричаме процеса по създаване на един дидактически тест „тестов кръговрат“. Всъщност това е една възходяща спирала, която се движи от целите на обучение, от промените в съответната предметна област и учебното съдържание, както и в реалностите около нас, особено в динамично развиващия се свят на информационните технологии.
Заключение
Основополагащите методически принципи за изготвяне на тестове на хартиен носител са валидни и при онлайн тестовете. Може успешно да се използват безплатни алтернативи на известните и мощни софтуерни пакети за обработка на данни, например jMetrik, PSPP и R. Използваните подход и процедури може да се следват и по други дисциплини – както природо-математически, така и хуманитарни – от преподаватели, които желаят да създават нестандартизирани дидактически тестове за целите на своите курсове. След изготвянето на окончателен вариант на един тест трябва да бъдем подготвени, че ще можем да го ползваме отчасти или изцяло само като пилотен тест през следващата учебна година, а не като универсален инструмент за оценяване години наред.
-
- Бижков, Г., В. Краевски, (2007). Методология и методи на педагогическите изследвания. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
- Стоянова, Ф. (1996). Тестология за учители. София: Атика.
- Шотлеков, И. (2011). Съставяне на пилотен онлайн тест по информационни технологии. i-Продължаващо образование, 25.
- American Psychological Association & National Council on Measurement and Education (1985). Standards for educational and psychological testing. Washington.
- Brown, J.D. (1996). Testing in Language Programs. Prentice Hall Regents, Upper Saddle River.
- Ebel, R.L. & Frisbie, D.A. (1991). Essentials of Educational Measurement (5th ed.). NJ: Prentice-Hall, Englewood Cliffs.
- Frary, R.B. (2002). More Multiple-choice Item Writing Do’s And Don’ts. In: Rudner, L.M. & Schafer, W.D. (Еds.). What Teachers Need to Know about Assessment. National Education Association of the United States. (последен достъп 06.05.2015).
- George, D. & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update (4th ed.). Boston: Allyn & Bacon.
- Haladyna, T.M., Downing, S.M. & Rodriguez, M.C. (2002). A Review of Multiple-Choice Item-Writing Guidelines for Classroom Assessment. Applied Measurement In Education, 15(3), Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
- Information for Designers of Instructional Systems: Test and Measurement Handbook. Air Force Handbook 36-2235, 2002. (последен достъп 06.05.2015).
- jMetrik. (последен достъп 06.05.2015, версия 4.0).
- Popham, W.J. (1978). Well Crafted Criterion-Referenced Tests. Association for Supervision and Curriculum Development.
- PSPP. (последен достъп 06.05.2015, версия 0.8.4).
- Psychometrica Normwert-Rechner. www.psychometrica.de/normwertrechner.html (последен достъп 06.05.2015).
- Shrock, S.A. & Coscarelli, W.C. (2007). Criterion-Referenced Test Development: Technical and Legal Guidelines for Corporate Training. San Francisco: Pfeiffer.
- Swezey, R.W., Ton, W.H. & Mirabella, A. Contemporary (1979). Views on Criterion-Referenced Testing. Techical Report 416. US Army Research Institute for the Behavioral and Social Sciences.
-
Иван Шотлеков, ПУ „Паисий Хилендарски“ – Факултет по математика и информатика
shotlekov@gmail.com
рецензент: доц. д-р Евгения Ангелова