С нарастване на възрастта на учениците интересът им в обучението по изобразително изкуство се насочва към експериментиране с все повече и по-актуални художествени материали и техники за работа. Това мотивира автора на настоящата публикация да предложи на обучаваните ново предизвикателство – работа с естествено багрена вълна. В статията са очертани основанията за разработването и апробирането на иновационна програма за работа с естествено багрена вълна и етапите на реализиране на обучението.
Живописното не е някаква кутия с бои, която се опразва и изчерпва за един ден;
то е вечен източник на светлина, неизчерпаемо слънце!
Сент Бьоф
Още в детската градина една от любимите „игри“ на децата е да разливат цветни бои върху белия лист, да оставят ярки следи с пастели и да оцветяват рисунките си с флумастери и моливи. Чрез цвета те изразяват своите мисли, чувства и емоции. Този процес е актуален и в ученическите им години, когато продължават да изразяват себе си чрез създаване на цветни хармонии. Обучението по изобразително изкуство в началното училище цели да започне формирането на естетическо отношение към действителността и произведенията на изобразителното изкуство, да се развиват изобразително-творческите способности на учениците. Осъществяването на тези две цели е тясно свързано, от една страна, със системното усвояване на знания, изобразителни умения и компетентности и използването им в процеса на възприемане и отразяване на подходящи обекти, явления и събития от действителността, а от друга – с развитието на мисленето, въображението и зрителната памет у децата, с обогатяването на техните чувства.
В световен мащаб през последното десетилетие се очертаха нови тенденции в изискванията на обществото към образователния процес. Критериите се повишиха, което доведе до необходимостта българските държавни образователни изисквания да се съобразят с тези на водещите световни и европейски модели.
Известно е, че детерминанти на съдържанието на обучението са обществените потребности, от една страна, и от друга – възможностите на учениците от определена възраст за обучение. Спецификата на обществено-историческия момент задължава в съдържанието на обучението да намери отражение и опитът на другите страни. Това не означава механично пренасяне на чуждия опит в българското училище, но също така не означава и изолиране на началното образование от образователните тенденции в света.
Реализирането на основните принципи, върху които се изгражда съвременното начално училище в развитите страни на Европа, предполага разчупване на рамките на еднообразието както по отношение на формите и методите на обучение, така и по отношение на организацията и съдържанието на обучението.
Образованието е уникална система за развитие на човешки ресурси, която стимулира нас учителите да потърсим и оптимизираме всички компоненти, от които зависи ефективността на учебния процес.
Един от основните действени фактори, влияещи в тази насока, е несъмнено рационалното използване на разнообразни средства, форми и методи за насочване на творческата активност на учениците, за стимулиране на тяхното личностно развитие, за поддържане на висока умствена, психическа, естетическа и физическа работоспособност, за изграждане на личности, готови да поемат гражданска отговорност. В резултат на което се очаква постигане на по-висока творческа активност и практически резултат на учебния процес.
С нарастване на възрастта стремежът на учениците се насочва към овладяване на все повече и по-актуални материали и техники за работа. Те с ентусиазъм приемат всяка нова и интересна идея, свързана с експериментиране с нови изобразителни средства.
Техният интерес ме мотивира да разширя изобразителната им грамотност и художествена изразност, като им предложа ново предизвикателство – работа с естествено багрена вълна.
Оттук възникна идеята ми да проследя до каква степен тази изобразителна дейност се отразява върху развитието на художествените умения на учениците за съчетаване на цветовете, стимулира творческите им способности, развива въображението им, логическото, образното и комбинативното им мислене, възпитава оценъчно и естетическо отношение към художествените ценности.
За целта разработих иновационна програма за работа с естествено багрена вълна. Актуалността на идеята ми бе подкрепена от факта, че в момента в
Чипровския регион се развива селският туризъм, чипровските килими бяха включени в списъка на ЮНЕСКО за световно културно-историческо наследство през 2014 година и всяко нещо, изработено с такива материали, ще намери своето място на пазара. Така също ще бъдат запазени народните традиции и творчество.