Анкетата
За нуждите на анкетата дефинираме математическите нагласи като воля и стремеж:
- да решиш какво трябва да преброиш, измериш и изчислиш;
- да разчетеш и опишеш информацията по правилата на математическия език;
- да изпълниш точно и докрай процедури за изчисляване и сравняване;
- да се ориентираш сред обектите в заобикалящия ни свят;
- да оцениш и провериш правдоподобността на действията и резултатите си;
- да избереш и използваш подходящите методи, инструменти и технологии.
Анкетата е насочена към изследване на нагласите на учениците в обучението по математика: какви нагласи имат за обучение по математика, в какво се изразяват те и считат ли, че имат необходимост от допълнителни нагласи, за да бъдат по-мотивирани в своето обучение. Учениците отговарят и на въпроси, свързани с техните нагласи към часа по математика, преподавателя, методите и подходите на преподаване.
Анкетирани са общо 54 ученици на възраст 16–19 години – 13 момичета и 41 момчета. Основно от училища в Плевен – 76,2% от учениците, а останалата част от анкетираните са от Ловеч – 23,8%.
В следващата част от изложението са представени резултатите от ключови въпроси на анкетата.
Анализ на резултатите
Отговорите на първия въпрос: „С каква нагласа влизате в час по математика?“, са представени графично на следващата фигура (фиг. 1.)
На въпроса: „Кои фактори са важни за Вас, за да протече нормално и приятно един час по математика?“, учениците са отговорили по следния начин:
- 11% смятат, че, за да им е приятен часът по математика, най-голямо значение имат знанията на преподавателя и доколко ерудиран е той;
- 28% посочват, че часът е перфектен, когато учителят е професионалист;
- 26% отдават значение на поддържането на добра дисциплина за перфектното провеждане часа по математика;
- 39% са на мнение, че за нормалното протичане на часа много по-важен е начинът, по който се представя материалът;
- 46,5% смятат, че комуникацията между учителя и ученика влияе основно на предпочитанията им към предмета, както и поведението на преподавателя;
- 3,5% са на мнение, че тяхната предварителна подготовка определя какъв ще бъде часът по математика.
Отговорите на този въпрос показват, че както всички съвременни учители, така и преподавателите по математика трябва да умеят да бъдат учители от нов тип – учители приятели, учители партньори. Половината от анкетираните ясно очакват това. Същевременно не трябва да преминаваме границата учител – ученик, а съзнавайки своята цел, да я постигаме, като максимално точно, ясно, интересно и с иновативни подходи преподаваме новите знания.
Отговорите на въпроса: „Какви методи и подходи на преподаване в час по математика биха улеснили усвояването на материала?“, са показани на следващата фигура.