Светът, в който живеем, е сложен и динамичен. Днес и в бъдеще са нужни знаещи и можещи личности, с авангардно и нестандартно мислене, толерантни, умеещи да ценят успеха на другите и да го поощряват, личности, които се образоват през целия си живот и утвърждават най-доброто от своята уникалност. Ученето се обосновава като една от основните видове дейност, наред с играта и труда. Най-често се определя като процес на осъществяване на връзка между детето и предметите и явленията от средата, която се фиксира в паметта му и благодарение на това то изгражда свое отношение към външния свят и се приспособява към него.Принципите за изграждане на интегративни иновационни технологии в детската градина и началното училище са свързани с осигуряване на най-добрата информационно-образователна среда за съвременното дете. Това извежда на преден план пред настоящия учител въпроса за подобряване и модернизация на учебно-възпитателния процес, за по-широко използване на нови, по-рационални технологии. В статията са включени примери за нови програмни системи за обучение, прилагани в предучилищната учебна дейност, които са базирани на съвременните интегративни подходи и методики.
Много автори смятат, че приложението на съвременни образователни технологии разширява познанията, стимулира мисленето, комуникативните умения и от най-ранна детска възраст спомага за развитие на интелекта и интелектуалните способности. В последно време „технологията“ се превръща в ключово понятие в различни сфери на обществения живот и в различни отрасли на научното знание. Едни автори предпочитат да говорят само за технологичен подход в обучението, образованието и възпитанието. Други си служат с такива понятия като „педагогическа технология“, „педагогическа техника“, „технология на обучението и образованието“, „технология на учебния процес“, „интегративна педагогическа технология“ и т.н.
„Педагогическата технология“ е съвкупност от психолого-педагогически подходи, определящи съдържанието на предучилищното образование, комплекс от форми, методи и похвати на обучение, възпитателни средства, чрез които се реализира специфичният възпитателно-образователен процес в детската градина, а и не само.
В предучилищната теория и практика съществуват различни варианти на възпитателно-образователния процес. Творчески работещият учител привнася в него нещо креативно, съобразно със собствената си професионална компетентност, педагогическа индивидуалност, и определя степента на осмисляне на програмното съдържание при отчитане на конретните условия, в които се реализира педагогическият процес. Важно постижение на предучилищната теория и практика е утвърждаването на личностно ориентиран модел на педагогическо взаимодействие.
Личността на детето е в центъра на личностно ориентираните технологии, изцяло съвпадайки с новата приета парадигма. Самите технологии са насочени към обезпечаване и осигуряване на комфорт в детската градина и в семейството, на безопасни и безконфликтни условия за развитие и оптимално реализиране на индивидуалния потенциал на всяко едно дете. Детската личност е приоритет. Тя е субект и цел на педагогическото взаимодействие, което би следвало да се променя и актуализира в синхрон с потребностите, възприятията и индивидуалността на самото дете – отделна личност.
Съвременните педагогически технологии за ориентиране в света са насочени към реализиране на държавните образователни изисквания, които търпят актуализации и осъвременяване в съответствие с бързо развиващите се модерни технологии и постоянно видоизменящите се потребности на децата, заобиколени от множество канали за комуникация и получаване на нови знания и информация.
В съвременните условия вниманието е насочено към технологизацията на образованието с оглед на новите изисквания и предизвикателства на високо конкурентния пазар на труда в рамките на Европейския съюз. Ето защо пред настоящия учител стои въпросът за подобряване и модернизация на учебно-възпитателния процес, за по-широко използване на нови по-рационални технологии.
Педагогическата технология на формиращия модел според проф. Димитър Гюров има подчертано интегративен характер. Моделът е центриран върху комплекс от мерки за осигуряване на иновационния процес за двете степени на образованието – предучилищно и начално, и приемствеността между тях чрез педагогическите технологии на ориентиране в света – природен и социален. В основата на този модел за стимулиране на креативните умения при обучението е изборът на технологии, ориентирани към детето.