Проф. Димитър Гюров представя една съвременна триединна моделна технология за взаимодействие дете – среда:
За доц. Евгения Тополска интегрираният социоестествено научен подход към проблемите на биосоциалната система бележи пътя за успешното проникване на идеята за устойчиво развитие в системата на екологичното възпитание. Според нея в детската градина този подход предполага преосмисляне на отношението „човек – природа“. От позицията на екологичното възпитание, основано на новата биоцентрична парадигма, старата антропоцентрична парадигма и старите дидактични технологии би следвало да бъдат изключени от практиката на детската градина и да се заменят с наблюдения в живата природа, разглеждане на снимки, илюстрации, филми вместо разглеждане на колекции от мъртви пеперуди, бръмбари, препарирани птици и животни, което е свързано с унищожаване на живот.
Чрез технологичните модели на педагогическото взаимодействие проф. Ирина Колева смята, че се стимулира природната и социалната интелектуалност у детето. Междинните цели относно знанията на детето са свързани със следните умения: да използва обекти и ресурси по оригинален и конструктивен начин; да подбира подходяща тактика на поведение относно получена или открита информация и т.нар. внедряване на нови форми за педагогическо взаимодействие, което от своя страна изисква тяхното терминологично и технологично изясняване.