Ще посочим няколко примера за нови програмни системи за обучение, прилагани в предучилищната учебна дейност, които са базирани на съвременните интегративни подходи и методики:
„Аз ще бъда ученик“ – практическо ръководство за учителя за подготвителна група в детската градина и училище. Програмната система „Аз ще бъда ученик“ е педагогическа система, осъществяваща връзката между детското развитие и целите, очакваните резултати и формите на организация на педагогическото взаимодействие, съобразени със съдържателните ориентири по държавните образователни изисквания. Образователното съдържание по отделните направления е разпределено тематично по месеци и седмици за учебната година. Основните характеристики на тази система са съобразени и конкретизират основополагащите принципи на програмата за подготвителна група: толерантност и сътрудничество; публичност и откритост; традиции и визийност; многофункционалност и прагматичност; компенсаторност и успеваемост.
„Здравей, училище“ – програмна система, съобразена с бързо променящите се изисквания на динамичното време, в което живеем, и повишената компетентност на педагозите за работа в подготвителна група/клас. В нея се обобщават и доразвиват както традиционните направления, свързани с подготовката на децата за училище, така и някои нови аспекти, наложили се в резултат на натрупания опит през последните години. В центъра на разработките по отделните образователни направления са поставени своеобразието на детското развитие, актуалните детски интереси и потребности, личностното израстване на детето в унисон с актуалните и перспективни обществени потребности и предизвикателства пред предучилищното образование.
„АБВ игри“ – програмна система за предучилищно възпитание и подготовка (6–7 г.). Мото на програмата е „Знанието става детска игра“. „АБВ игри“ предлага нова модерна методика на преподаване, перфектен баланс между учене и игра, диагностични задачи, които измерват знанията и уменията на децата. Гарантира интегрирано ранно детско образование на четири равнища.
„Вики и Ники“ – нова съвременна атрактивна система за деца от 3. група и 4. подготвителна. Създадена е на базата на модерна европейска система, която акцентира на междупредметните връзки в 10 интересни за децата теми, развити във всички образователни направления. Използвани са съвременни образователни ресурси, като е приложен европейският опит за приобщаващо обучение и образование. Игрови подход за постигане на очакваните резултати, забавни илюстрации и единно графично оформление за всички направления.
Принципите за изграждане на интегративни иновационни технологии в детската градина и началното училище са свързани преди всичко с осигуряване на най-добрата информационно-образователна среда за съвременното дете. Всичко това някъде там започва от думата „виж“, произнесена по подходящия начин в подходяща игрова обстановка от един добър и всеотдаен учител в детската градина.
-
Виолета Христова, ОДЗ № 36, София
v.d.hristova@abv.bg
доц. д-р Евгения Тополска