В такъв случай трябва ли изцяло да си откажем от използването на Фейсбук в основното училище? Отговорът отново е: по-скоро – не. Точно обратното – има една сфера, където той би могъл да ни бъде от значителна полза. Всеки един учител знае колко е трудна и колко много време отнема работата на класния ръководител. От него днес се иска да бъде и успешен администратор, и мениджър на класа, и лидер на обучителната общност. Все сфери, в които Фейсбук би могъл да ни е в помощ.Особено като улеснение при работа с родителите в чисто административни аспект – допълнително и достъпно място за съобщения, дати за родителски срещи, предложения и информация за бели и зелени училища, летни лагери и т.н.
Друг интересен вариант е да се създаде електронно портфолио на постиженията на класа като страница във Фейсбук. Лесното и бързо качване на снимки, филмчета и коментар към тях го прави идеален за подобна цел. На подобна страничка класните ръководители могат да обединят административните съобщения с разгърнатото представяне на живота на класа.
„Мога да устоя на всичко, освен на изкушението“, е казал Оскар Уайлд. Какво по-голямо изкушение за един родител от това, да се порадва на успехите на детето си и да се похвали с тях пред близки, роднини, приятели, колеги и съседи?
За самите ученици подобно споделяне също би могло да бъде благоприятен стимул и ценен социален опит – да им се даде възможност да се погледнат отстрани като част от определена целокупна група, да се замислят за приноса си към работата на тази група и да сравнят своите постижения с постиженията на останалите участници от групата, развивайки способността си за оценка и самооценка.
Добре обмислена и осъществена, подобна страничка във Фейсбук би помогнала за:
- сплотяването на учениците от класа,
- приобщаването на родителите към живота и проблемите на своите деца в класа и училището;
- повишаването на авторитета на самото училището.
За да бъде наистина успешна подобна страница, е добре да се обмисли предварително и да се формулират най-общи правила, в изработването на които задължително трябва да вземат участие всички родители и ученици от класа. Освен задължителното съгласие, което всеки родител трябва да даде за снимане и качване на снимки на детето му в интернет, тук би било добре да се включат въпроси, отнасящи се конкретно към публикациите и контактите във Фейсбук, например:
- колко снимки е уместно да качват родителите и децата към всяка една определена тема;
- до каква степен да се толерира пряк диалог между родителите на отделни ученици в профила на класа или за тази цел е по-целесъобразно да използват своите лични профили;
- ден и час за среща в чата и т.н.
С подобни – отново подчертавам, предварително обсъдени и приети – ограничения лесно бихте предотвратили възможността периодично да се измества фокусът от класа като цяло към работата на един отделен ученик или малка група ученици с много активни в мрежите родители.
Тук е мястото да се спрем и върху друга опасност, която класните ръководители е добре да се опитат да избегнат, а именно – да се превърне подобно портфолио във възхвала на качествата само на учениците с висок успех или на тези, които са постигнали великолепни изяви в конкретна област. Излишно е да казваме, че всяко едно дете има своите достойнства и заложби. При едни те се проявяват от най-ранна възраст, при други – на значително по-късен етап. Едни обичат да се хвалят с тях, други са по-срамежливи и невинаги успяват да се представят публично по най-добрия начин. Ето защо е важно класният ръководител да съумее да обедини учениците и да даде възможност на всеки един от тях да блесне в сферата, в която има заложби и интереси, и да почувства удовлетворение и гордост от извършената работа. Ако едни са показали прекрасни резултати на олимпиади, а други са постигнали успехи в спортни състезания, трети пък участват във вокалната група на училището или във фанфарния оркестър, четвърти с удоволствие се грижат за цветята в класната стая, а пети се притичват на помощ на всеки, изпаднал в затруднено положение. Като се вгледате в дребните случки от ежедневието и покажете всички добри страни от живота на учениците – не само отличните оценки и златните медали, бихте повишили значително ефективността на работата си като ръководител на класа.
-
Людмила Караманолева, 42 ОУ „Хаджи Димитър“, София
karamanoleva@gmail.com
рецензент: проф. д-р Росица Пенкова