Директорът с авторитарен стил на управление точно се придържа към правилата и всички нормативни уредби до най-малка подробност. Той стриктно ги налага като необходими и задължителни. Строго контролира всичко и не допуска отклонения от своите планове, мотивирайки се със стремеж към високи постижения винаги и на всяка цена. И в много случаи има добри резултати по отношение на учебния план. Академичните успехи в този случай за съжаление имат твърде висока цена за сметка на атмосферата и творчеството на целия колектив. Директорът говори рязко и назидателно, повишава тон, малко се усмихва, погледът му е строг и санкциониращ. Стопира всяка инициатива, признава само и единствено собственото си мнение. Той разпределя задачите, дава нареждания и държи на точното им изпълнение. Не допуска експериментиране на интересни, нови или нетрадиционни идеи. Строгият контрол обикновено се поддържа заради опасения да не загуби авторитета и водещата си роля в управлението. В основата стоят недоверие, надменност, подозрение и опасение за домогвания до професионалната му позиция. Личностното развитие и създаването на приятелски отношения не са реални.
За демократичния директор контролът също е много важен, но средствата за контрол са различни в сравнение с авторитарния. Тук има взаимодействие чрез механизми на сътрудничество и съвместна дейност. Учителите заедно с директора избират учебници, изработват планове, съвместно следят за изпълнение на задачите. Директорът запазва ръководната си роля, но скъсява в разумни граници дистанцията с учителите, така че те да се чувстват свободни да предлагат идеи, да обсъждат спонтанно възникнали въпроси, да търсят директора в качеството му на съветник, експерт, ръководител. Контролът се реализира чрез осъзнаване на взаимната отговорност на целия педагогически и непедагогически състав за качеството на обучението и постепенно се формират механизми на самоуправление. Принудата и казармената дисциплина са заместени с поемането на отговорност за собственото поведение и успехи при познаване и осъзнаване на правата и задълженията на всеки от участващите в екипа.
При либералния стил на управление директорът като че се дистанцира от учебния процес, отхвърляйки от себе си отговорността за всичко, което се случва в училище или в детската градина. За да бъде добре приет от колегите и да си изгради безконфликтни отношения, той скъсява максимално дистанцията, не държи особено на спазването на правила и норми, няма ясно оповестени изисквания и при това положение постигането на добри резултати не е реално. Отказът от контрол върху процеса нерядко създава хаос и твърде изменчиви стандарти. Този стил на управление се характеризира с най-ниска степен на удовлетвореност и най-ниско качество на резултатите от съвместната дейност.
Най-високи резултати постигат групите с авторитарни лидери. Слаби резултати имат групите с демократични и либерални ръководители. Обемът на работата е най-голям при авторитарното ръководство. При него обаче се забелязват слаба мотивация, отсъствие на оригиналност при изпълнение на задачите, по-малка дружелюбност сред състава, липса на групово мислене, повишена агресивност както по отношение на ръководителя, така и по отношение на другите членове на групата, зависимо и покорно поведение.
За разлика от авторитарния стил, който допринася за по-голяма производителност, удовлетворението от труда е най-високо в групите с демократичен стил на ръководство. Ниско е удовлетворението в групите с авторитарно и либерално управление. В този смисъл подходящо е съчетаването на елементи от авторитарния и демократичния стил. Освен постигане на високи резултати от образователния процес успешният ръководител на образователна организация следва да създава условия за добри междуличностни отношения, атмосфера на взаимопомощ и сътрудничество с цел разгръщане в най-голяма степен на потенциала на обучавани и обучаващи.
В Професионалната гимназия по икономика „Тодор Влайков“ в Клисура стилът на управление е демократичен. Демократичният стил води до интензивна двупосочна комуникация между директор и учители и между учителите, при което се стимулира активността на участниците и всички работят с желание в екип. Водеща е позитивната нагласа. Демократичният директор има отворени жестове, предразполагащ глас, оживен лицеизраз, усмивка и насърчаващ поглед. Той не само постига добри резултати в обучението, но успява да сплоти колектива и да създаде чувство на принадлежност.
Ефективната работа на училищния ръководител е невъзможна без делегиране на права и отговорности. Много важно е във всяко училище да се диференцират точно управленските функции на директора, което ще му даде възможност да насочи усилията си главно към създаването на организация за провеждане на резултатен учебно-възпитателен процес, ефективна дейност на педагогическия съвет, качествена квалификационна работа в екипа. Необходимо е училищният директор да фокусира вниманието си върху главните въпроси, да умее да организира и разпределя времето си в интерес на работата, да създава условия за целесъобразно използване на потенциала на педагогическата колегия в зависимост от интересите и способностите на всеки, да осигурява дългогодишна перспектива в дейността на учителския колектив. За да ръководи ефективно училището, е нужно директорът да отчита своята работа, да усъвършенства структурата на работното си време. Самият процес на анализиране на изразходваното време през деня и седмицата е важно организиращо начало. Именно самонаблюдението разкрива нерационалните моменти в дейността на ръководителя на училището и спомага то да се използва икономично, да се работи по-резултатно. По този начин директорът може да увеличи времето за реализиране на своите основни функции – ръководство на изпълнението на Държавните образователни изисквания, прилагане на нормативните документи в областта на образованието, създаване на условия и стимулиране на творческите изяви на учителите и учениците и контрол на административно-стопанската дейност. Разпределението на отделните дейности трябва да съответства на тяхната значимост. Всичко това допринася за създаване на организационна култура в управленския труд. Една от най-важните роли на директора е тази на координатор. Смята се, че организацията на работата по групи остава най-ефективното средство за постигане на поставените цели. За да се получат нещата, трябва точно да се определи възложената работа, да се прецизира делът на отговорност за изпълнителя, като се търси винаги как да се стимулира той при успешното й извършване. Все повече училищни организации преминават към хоризонтална структура на разпределение на правомощия и отговорности между членовете на общността на основата на екипната организация на работа. При добър координатор, ръководещ и следящ за действията на подчинените си, екипният модел на работа е предпоставка за изграждане на ефективни механизми за своевременен обмен на текуща информация, улесняване на процеса на вземане на решения, скъсяване на срока за изпълнение на задачите, подобряване на качеството на дейността и повишаване на конкурентоспособността на организацията като цяло.