По мое мнение училищният мениджмънт е изключителна отговорност. Ръководителят се намира в пресечната точка между нуждата на училището и нуждата на учители и ученици. Успешният и модерен управленец интегрира усилията на сътрудниците си и притежава множество качества – освен чисто човешки и такива на мениджър-лидер – достъпен е, делегира правомощия, търси не вината у някого, а причината за така стеклите се обстоятелства. Съвременният директор на училището е нужно да бъде толерантен, развиващ възможностите за екипна работа, генериращ добър психологически климат в организацията, отворен за нови идеи, знаещ кога, как и по какъв начин да мотивира колектива. Той е стратег, умее постоянно да развива професионалните и личностните си качества, притежава увереност в правилността на заеманата позиция и способността да я защитава, координатор и ефективен комуникатор, прилага високи вътрешни стандарти за работа, способност за преодоляване на стереотипите и намиране на нетрадиционни начини и пътища за решаване на проблеми и задачи, като създава и използва иновационни управленски технологии.
В теорията на мениджмънта понятието фирмена корпоративна култура се свързва със стратегията на точно определената фирма. Тази култура е индивидуална и неповторима и изграждането й е дълъг процес на усвояване на уникалните норми, ценности, представи и начин на мислене от страна на сътрудниците във фирмата, респективно – училището. Изменението и усъвършенстването й са продължителен процес и приоритет на ръководителя. Има някои специфични черти на тази култура, които са приложими в управлението на образованието/училището – липса на анонимност при осъществяване на промени в управлението, и особеностите при подбора на персонала – не най-образования, с най-много стаж, а подбиране на най-подходящия за длъжността учител, който се доближава до начина на мислене и училищната управленска култура.
Практиката показва, че революцията в управлението, каквато Джак Уелч прави, има няколко елемента и една философия на блестящото управление: „Както се отнасяш към работниците, по същия начин те ще се отнасят към клиентите, а от това зависят доходите“, респективно плодовете от приложеното обучение и възпитание; „Лидерът е като градинар – постоянно се грижи за хубавите цветя с лейка и тор в едната ръка, а с другата скубе плевелите“; „ Бъди щедър на награди не само за душата, но и за портфейла“ (Ангелов, 1999). Всяка една от тези елементарни на пръв поглед мисли е мощен двигател за успешния стратегически мениджмънт и изграждането на уникална управленска училищна култура.
В тази връзка директорът като мениджър на училището има правомощията да мотивира и стимулира морално и материално колегите си, които работят ефективно, които привличат ученици в гимназията, които прилагат умело интерактивни методи на преподаване. Това е възможно чрез прилагане на диференциран подход при определяне на допълнителното трудово възнаграждение на педагогическия състав, чрез еднократни материални награди и възнаграждение за постигнати високи резултати в учебно-възпитателната дейност. По този начин се създава една позитивна конкурентна среда, в която всеки иска да се докаже, да изяви най-добрите страни от себе си, да вдъхнови и мотивира своите ученици за постигане на по-високи резултати, за участие в олимпиади и състезания. Особено важна е и моралната награда – да се похвали и поощри този учител, който е заслужил, който е работил повече, който е постигнал по-високи резултати, който е създал добър микроклимат в класа си.
Управлението в образованието се подчинява на общите управленски принципи, посочени в теорията на мениджмънта. И тук, както във всяка организация, успешното управление е свързано с постигане на висока ефективност, която се изразява в оптимално използване на наличните ресурси (делегиран бюджет) за максимално добри резултати – в случая качество на образователната услуга. Постигането на качество в образованието води до редица положителни ефекти за образователната организация – по-голям брой желаещи да се обучават в нея, по-добро финансиране и по-голям размер на бюджета, възможност за по-добро заплащане на обучаващите и ползване на висококвалифицирани преподаватели. Успешното управление в образованието, както и във всяка друга област, е в пряка зависимост от управленските качества на ръководителя, който следва да притежава не само формална власт (по силата на длъжността, която заема), а също и личностни лидерски качества и авторитет, с които да мотивира обучаващи и обучавани към усъвършенстване.
Ефективното управление на училището е това, чрез което се постига възможно най-високата степен на реализация на целите в сравнение с други подобни училища, а учениците постигат високи резултати в тестовете и другите форми и методи за измерване и оценяване на постиженията в областта на основните знания, умения и компетентности (Радев, 2014).
Като директор на малко училище в малко населено място ще споделя, че длъжността директор приемам като мисия и кауза за оцеляване на училището, за реализиране на приема на ученици, в тази връзка – за осигуряване на бюджета на училището, който е в пряка зависимост от броя на учениците. Директорът е този, който трябва да мисли стратегически, да мотивира персонала, да създаде условия за по-ефективен образователно-възпитателен процес, да подобри материално-техническата база в училището, да работи по проекти, които ще подпомогнат финансово делегирания бюджет и ще привлекат ученици, а също така ще мотивират и учителите за по-ефективна работа.
През последните три години ПГИ „Тодор Влайков“ успешно развива проектна дейност за привличане на финансови ресурси в училището по различни национални програми на Министерството на образованието и науката, както и по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“, съфинансирана от Европейския социален фонд. Всеки проект допринася за успешна работа в екип на целия състав, осмисляне на свободното време на подрастващите, изява на таланти и способности, подобряване на материалната база, за да стане наистина училището ни желана територия за учениците. Не на последно място е фактът, че работата по проекти подпомага финансово училищата, особено малките, а също така е и допълнителен финансов стимул за работата на педагогическия състав.
Общият извод е, че особено малките училища с малък брой ученици в дневна форма на обучение се нуждаят от финансово подпомагане чрез работа по проекти, като проектните дейности са основният инструмент за привличане на допълнителни средства в училището. Тук ролята на директора като лидер, като мениджър, като управляващ, който мисли и действа стратегически, е особено важна. Одобрението по проектите е в резултат на добре свършена работа от страна на директора – предварително подготвени документи, с които се кандидатства в определения срок, спазване на изисквания, процедури, нормативни документи и своевременно отчитане на средствата по проекти, по оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ и др. Пример за добра проектна дейност на директора е фактът, че при годишен бюджет на гимназията 120 000 лв. финансовите средства по проекти са на стойност над 360 000 лв., или три пъти над годишния бюджет. Това съдейства за създаване на благоприятни условия за работа, подобряване на материално-техническата база, повишаване на авторитета на училището, а от там и повече ученици, мотивиране и вдъхновяване за работа на учители и ученици. Личният пример е от особено значение и това се доказва през последните години в училището ни.