Изследователският обект, предмет и обхват
Обект на изследването е насоченият към мотивацията мениджмънт в ролята му на фактор за иновативното развитие на учебните заведения като учещи организации и като елемент от този иновативен процес.
Предметът на изследването беше определен в рамките на обекта и обхваща стила и подхода на адаптиран към условията в детската градина мотивиращ мениджмънт на нейното иновативно развитие като учеща организация.
Обхват на изследването: Изследването се провежда от м. януари 2013 година в ЦДГ „Мирослава“ – Пловдив. То има следната ограничителна рамка: отнася се до конкретната градина и обхваща цялостната съвкупност на учителите (12 души), извадка от родители, както и на други партньори в осъществявания проект, подкрепящ нейното иновативно развитие като учеща организация. Засяга се само управленският аспект на мотивацията и мотивирането се разглежда като функция от пълния управленски цикъл, чрез който директорът на детската градина въздейства върху иновативния процес. Мотивацията на децата не е в обхвата на това изследване. Тя е много важно условие за реализирането на проекта и за постигането на неговите цели. В конкретния случай обаче се разглежда като резултат от качествената и ефективна дейност на възрастните участници в проекта, върху които директорът оказва мотивиращо влияние посредством използвания стил и подход на мотивиращ мениджмънт.
Предвижда се изследването да приключи до м. юли 2015 година с анализ на резултатите и обобщени изводи относно проверката на предварителното виждане (хипотезата) на изследването.
Хипотеза на изследването
Изследването проверява хипотезата, че мотивирането е ключова функция на пълния управленски цикъл, който, за да се постига необходимата на управлението ефективност (ефикасност), е нужно да се изпълнява цялостно. Поставянето на акцент върху тази функция не означава пренебрегване и омаловажаване на останалите управленски функции от цикъла – планиране, организиране, координиране, контролиране и иновиране. Точно обратното – с поставения акцент се подобрява и тяхното изпълнение и се повишава ефикасността на упражняваното мениджърско въздействие. По-конкретно това се отнася за успешното осигуряване на нужното ниво на мотивация на хората, които са включени в процеса на иновативното развитие на детската градина като учеща организация. С прилагането (в рамките на пълния управленски цикъл) на адаптиран към условията в детската градина гъвкав стил и подход на мотивиращ мениджмънт очаквам, че ще се предизвикат основни индикации за висока мотивация на персонала на ЦДГ „Мирослава“ и на партньорите в осъществявания проект в подкрепа на иновативното развитие на градината като учеща организация. С повишената мотивация ще се създадат благоприятни условия за активно включване и пълноценна работа на всички участници в проекта, ще се постигне ефективно управление на иновативния процес и ще се осигури качество на водения в детската градина учебно-възпитателен процес и на неговите резултати.
Методи и инструментариум на изследването
За постигането на поставените цел и задачи се използват разнообразни форми, методи и средства. Те се прилагат в съответствие с характера на изследователския процес в отделните му етапи, както следва:
Теоретичен анализ и обобщение – за анализиране на разнообразни източници (книги, статии, доклади и др.), които предоставят информация по проблема за прилагането на професионалното управление (мениджмънт) на учебните заведения, вкл. детски градини, при тяхното иновиране и превръщане в учещи организации, за ролята на мениджмънта като основен фактор на иновативното развитие и като част от иновациите, свързано с възприемане на модерен стил и новаторски управленски подход, съхраняване на полезната традиция и нейното успешно и обновително развитие.
Резултатите от анализа на тази научна литература послужиха като основа за открояването на по-важните за изследването принципни положения и изисквания на специфичния подход на мотивиращия. На основата на този анализ се доизгради моята изследователска визия и предварителното ми виждане (хипотезата) на изследването по темата.
Анкетно проучване – насочено към съвкупността от определените в обхвата на изследването участници в иновативното развитие на детската градина като учеща организация. За целта се използват анкетни карти и карти за експертна оценка, които са разработени в съответствие с възприетите за такъв род изследвания изисквания. Попълнените карти се обработват по утвърдените методически правила.
Наблюдение със сравнителен анализ – с наблюденията в практиката се допълват, конкретизират и/или коригират и уточняват получените емпирични данни и направените констатации и изводи от проучването по темата. Те се осъществяват през целия период на изследването, като се осигурява общ подход при търсенето на отговори и причини, за допълнения, уточнения и други възникващи въпроси при регистрирането на изследователските данни.
SWOT анализ – методът се използва по предназначение за обективно оценяване на развиващите се в процеса на апробиране на управленския модел ситуации, на силните и слабите страни, на възможностите и рисковете, свързани с идентифицираните пропуски, с управленските решения и с действията за тяхното отстраняване и преодоляване.
Моделиране – този метод се използва за подготовката на дескриптивно-графичен модел на управленския подход на мотивиращия мениджмънт, специално адаптиран към конкретните изисквания и потребности от прилагането му в условията на детската градина (ЦДГ „Мирослава“ – Пловдив).
Апробирането на подхода на мотивиращ мениджмънт се осъществява по график при спазване на изискванията за провеждане на емпирични изследвания. Използват се следните средства:
- Въпросник за тестиране на мотивацията на учителите.
- Анкетна карта за проучване на мотивацията на родителите на децата.
- Карта за експертна оценка.
- Портфолио за отчитане на постиженията в организационното развитие на детската градина, ефективността и качеството.
Принципи на изследването
В използваната за организиране и провеждане на изследователския процес методология са застъпени някои (съобразени с характера на изследването) принципи и произтичащи от тях изисквания, както следва:
Обективност – принципът отразява необходимостта от безпристрастно и безкористно постигане на поставените цел и задачи и проверка на хипотезата. Това означава, че ако се повтори изследването при същите условия и зададени параметри, резултатът ще е един и същ.
Актуалност – този принцип визира необходимостта да се регистрират данни, които се отнасят към периода на апробиране и изследване на управленския подход на мотивиращ мениджмънт, както и данните да се оповестяват и използват навреме. Така се демонстрира научна коректност при интерпретирането на резултатите от изследването.
Прозрачност – това е основен принцип, който се свързва с изискването да се постигне висока степен на понятност на целта и задачите на изследването, на регистрираните данни, на логичността на използвания инструментариум, на прилаганите изследователски процедури за последваща обработка и представяне на получените данни. Прозрачни да бъдат интерпретацията на данните, както и направените обобщения и изводи от техния анализ.
Изчерпателност и приложимост – принципът очертава необходимостта от постигане на максимално възможния обхват на изследването, на проблемите и аспектите, които са от значение за неговата цел и задачи. Това изисква да се набере достатъчна информация, която да позволи коректно да бъдат определени ефектите и полезността на иновацията.
Приоритетност – изисква изследването да се насочва към най-съществените проблеми и аспекти, определящи се от темата, поставените цел и задачи. В конкретния случай приоритетността се определяше от това, доколко съответните данни са свързани с темата на изследването.