Проектно базираното обучение отрежда на ученика активна роля в създаването на определен продукт. Изключително ценно е въздействието на проектно базираното обучение върху мотивацията, комуникативните умения и уменията за работа в група на обучаемите. На всички етапи на осъществяване на проекта: целеполагане, планиране, реализиране, представяне, учениците работят в група, като дискутират, преговарят за достоверността на собствените си знания, заключения и хипотези, създават общи стратегии и пр. Именно в груповата работа по изпълнение на проекта се осигуряват условия за индивидуален принос на всеки ученик към постигане на общата цел, в зависимост от неговите знания и способности. Всичко това създава положителен емоционален фон. Обучението, базирано на проекти, съдържа потенциални възможности за осъществяването на перманентна обратна връзка, като по този начин допълнително мотивира учениците за активно учене. Тази обратна връзка протича от преподавателя към учениците, от една страна, от участниците в групата към всеки участник поотделно в процеса на развитие на проекта, от друга, и между групите ученици при презентирането на резултатите от проектите в края на курса, от трета. Проектно базираното обучение стимулира рефлексията върху собствената познавателна дейност – процес, който недвусмислено води към развиване на метакогнитивни умения. Последните се изтъкват като надеждна основа за формиране на личност, самостоятелна и контролираща собственото си учене, личност, способна да се усъвършенства през целия си живот.
Най-общо проектно базираното обучение се осъществява в следната последователност от взаимосвързани дейности, специфични за учителя и учениците:
Дейности на учителя | Дейности на учениците |
Етап на предварително проучване и планиране.Анализ на ситуацията: Какво учебно съдържание ще бъде избрано? Кои цели ще се реализират чрез него? Какъв ще е видът на проектите? Какъв предишен опит имат учениците? Какви знания и умения притежават?Примерно разпределение на времето. Създаване на план-график: Каква ще бъде продължителността на проекта? Кога ще се провеждат консултации с екипите? Какви ще са сроковете за поетапно оценяване? Планиране на дейностите. Какви дейности ще бъдат организирани? Каква литература ще използват учениците? Как ще бъдат формирани екипите? Планиране на оценяването. Какви са целите на оценяване? Каква е системата на оценяване? Какъв инструментариум за оценяване ще се прилага? Кога и кой ще осъществи оценяването на проектите? Контролът и оценката на проектите се осъществяват по предварително зададени параметри. Изводи от цялостната работа на учениците. Дейността на всяка група се анализира и оценява поотделно, като се подчертават постиженията и слабостите, правят се препоръки и предложения за по-нататъшна дейност. |
Етап на практическо изпълнение.Работа на екипите. Учениците разпределят задачите в екипите, правят проучвания, създават модели, организират времето си.Частично презентиране и оценка на резултатите на отделните екипи. Прави се консултация с екипите, на която се изясняват основните моменти в отделните проекти. Цялостно сглобяване на проекта (презентация). Следва период (например 1 седмица) за цялостна подготовка на проекта и изработване на презентациите. Етап на презентация, обсъждане, контрол и оценка на резултатите от изследването. Представяне на готовите продукти от всяка работна група. |
Едно от основните умения, които трябва да придобие днешният ученик и бъдещ гражданин, е да може да общува и работи съвместно с другите, в група или екип. В това отношение твърде големи възможности предоставя груповата форма на обучение, която заслужава да заеме своето достойно място във всички класове на нашето училище.