ИНСТРУКЦИЯ
за написване на учебник по предмета „Човекът и природата“
- Поставяне на темата.
а) прочетете внимателно текста в предоставения учебник;
б) запознайте се със схемите, илюстрациите, снимките и таблиците в отделните урочни единици и тяхната роля за онагледяване и разбиране на основния текст;
в) обърнете внимание на новите термини и понятия, как са използвани в текста, дали са изнесени извън него и обяснени ясно и разбираемо;
г) запознайте се с допълнителните текстове и възможностите, които предоставят за усвояване на допълнителни знания и умения, за стимулиране и мотивиране на познавателната дейност на учениците;
д) разгледайте внимателно въпросите, задачите и тестовете след всеки урок и осмислете тяхното значение за затвърдяване, практическо прилагане и самооценка на придобитите знания и умения;
г) обърнете внимание на пояснителният текст към илюстрациите и как той подпомага зрителното възприемане.
- Обсъждане с екипите на процеса на разработване на проекта.
а) през учебната година всеки ученик е необходимо да издирва подходящи, интересни и малко известни текстове по съответната тема от различни източници (сайтове, вестници, списания, енциклопедии, художествена литература, научни публикации): 1) текстовете трябва да бъдат научно обосновани, съответстващи на съвременното развитие на науката, техниката и технологиите, 2) събраните материали трябва да отговарят на възрастовите особености на учениците от 5. клас, 3) учебникът трябва да осигурява условия за усвояване на българския книжовен език;
б) всеки месец групите се събират, разглеждат събраната информация и я подреждат логически. Текстовете трябва да бъдат свързани с основната тема. Подбраната информация се разделя на отделни подтеми, подобно на урочни единици. На всяка подтема се поставя подходящо заглавие. При необходимост за по-лесно запомняне всяка подтема се разделя на няколко части. На всяка отделна част може също да се постави заглавие;
в) към всяка част е необходимо да се подберат подходящи нагледни материали – схеми, рисунки, картинки, графики, снимки, които да бъдат тематично свързани с изложения текст;
г) към всяка част трябва да се съставят по 3–4 въпроса, задачи, теми за самостоятелна работа, систематизиращи и обобщаващи таблици, чрез които учениците да могат да затвърдят и обобщят знанията си;
д) необходимо е да се подберат интересни и любопитни факти към отделните подтеми, които да създадат условия за търсене на нова и актуална информация от бъдещите ученици, учещи по новия учебник (например: интересни снимки на малко известни животни, да се напишат за тях любопитни факти; факти за интересни сплави, например от какво се правят самолетите);
е) към всяка подтема е добре да бъдат приложени експериментални задачи или упражнения, които да стимулират самостоятелното учене и творческата дейност на учениците, ползващи учебника;
ж) когато в изложението присъстват важни, непознати понятия или термини, трябва да бъде поместен речник с кратки определения на тези понятия и термини;
з) при изясняване на същността на процеси и явления, протичащи в природата, е възможно изграждането на модели с цел тяхното обяснение (например: моделиране на кръговрата на веществата).
- Отговорникът на всяка група събира и съхранява подбраната информация в папки, като контролира нейния обем и логическата й свързаност.
- В края на учебната година отговорниците на групите се събират, обединяват материалите, подреждат ги в завършен вид и оформят учебника.
След проучване на учебното съдържание в 5. клас то е разделено на отделни теми и всяка група работи по своята тема. Определени са следните теми на проектите:
- Тема 1. Небесните тела в Слънчевата система;
- Тема 2. Състояния на веществата и преходи между състоянията на телата и веществата;
- Тема 3. Чисти вещества и смеси;
- Тема 4. Въздух. Разпространение, състав и свойства на въздуха;
- Тема 5. Вода и водни разтвори;
- Тема 6. Светът на животните;
- Тема 7. Заболявания при човека. Здравословен начин на живот.
Чрез екипната работа се активизира както познавателната, така и продуктивната дейност на учениците. В процеса на изпълнение на проектите учениците издирват интересни и малко известни текстове по съответните теми, създават илюстрации, схеми, графики и таблици към тях. Събраните материали се подреждат и съхраняват в папки. Формулират се въпроси и задачи към всеки урок. Веднъж месечно групите се събират, разглеждат събраната информация и я подреждат логически. Обсъждат се идеи, съгласуват се мнения, вземат се съвместни решения.
В края на годината всяка група подрежда тематично събраната информация, поставя съответните заглавия на текста, подбира илюстративния материал така, че най-пълно да онагледява учебното съдържание, създават се отделните рубрики към всяка урочна единица, като се следи за тяхното естетическо оформление. Отговорниците на групите обединяват събраните материали и оформят готовия учебник.
В два последователни часа отделните групи представят пред класа своите проекти, които се оценяват от учителя и от учениците.
Представената проектна дейност съдейства за формиране у учениците на умения за самостоятелно учене, допринася за осмисляне на знанията и изграждане на отношение към учебната дейност. Повишава се интересът им към природните дисциплини. Проведеното изследване категорично потвърждава, че за да мотивираме към учене съвременния ученик, е необходимо да му предложим нови методи и средства, които да осъвременят учебния процес, да развият творческите заложби на обучаемите и те да придобият чувство на удовлетвореност и самочувствие от постигнатите резултати.
-
- Андреев, М. (1996). Индивидуално и групово учене. В: Процесът на обучението. Дидактика. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
- Групова организация на образователния процес в училище (1998). София: НИО.
- Николаева, С. (2004). Проектно базираните подходи в образованието: Концептуални рамки и приложни бариери. Педагогика, 5.
- Пейчева, Р. (2002). Дизайн на университетския курс. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
- Пейчева, Р. (2001). Ефективност на проектно базираните стратегии на преподаване. Стратегии на образователната и научната политика, 4.
- Сергеев, И. (2004). Как организовать проектную деятельность учащихся. Практическое пособие для работников общеобразовательных учреждений. Москва: Аркти.
- Хегедюш, Г. (2007). Педагогика на проектите – стратегия за развитието на креативността. Начално образование, 1, 38–43.
- Colley, K. E. (2008). Project Based Science Instruction: A Primer. Science Teacher, 75, 23–28.
- Dickinson, G. & Jackson, I. (2008). Planning for Science. Science Teacher, 75, 29–32.
- Frank, M. & Batzilai, А. (2006). Project Based Technology: Instructional Strategy for Developing Technological Literacy. I. Technal. Educ., 18, 39–53.
- Markham, T., Larmer, J. & Ravitz, I. (2003). Project Based Learning Handbook: A Guide to Standards-Focused Project Based Learning for Middle and High School Teachers. BIE, Novato.
-
Албена Момчева, OУ „Никола Вапцаров“, Казанлък
рецензент: доц. д-р Даниела Миткова