Целенасоченият процес на възпитание на детето започва още в детската градина. Водещ фактор за опазване и укрепване на здравето и нормалното физическо развитие на децата в детската градина е двигателната активност.В статията са описани резултати от проучване относно въздействието на педагогическото взаимодействие по карате за деца в предучилищна възраст върху тяхното физическо развитие. Изследването е проведено в ОДЗ № 15 „Слънце“ в Хасково. Анализирани са резултатите на 64 деца за периода 2013–2014 година.
В края на миналия и в началото на този век в България масово навлизат различни видове източни бойни изкуства. В последните години се наблюдава въвеждането им като допълнителна педагогическа услуга в детските заведения. Актуална тенденция е все по-ниската възраст, на която децата започват да практикуват различни видове спорт.
Най-често физическото развитие се отъждествява с измененията на външните размери и масата на тялото, които се измерват и се оценяват с антропометрични и биометрични показатели: ръст, тегло, гръдна обиколка и др.
Във връзка с горепосоченото в ОДЗ № 15 „Слънце“ в Хасково бе проведено проучване относно въздействието на педагогическото взаимодействие по карате за деца в предучилищна възраст върху физическото им развитие. Изследвани и анализирани са резултатите на 64 деца за периода 2013–2014 година.
Формиращ педагогически експеримент – проведе се по интересуващия ни проблем в практиката, с контрол на количеството и качеството на придобитите умения и знания и с възможност за възпроизвеждане на изследването. Експериментът се осъществи с 64 деца, разделени в експериментални и контролни групи, с цел проверка на ефективността на разработваната експериментална модулна система при равни или близки условия. Контролните групи са определени след сформирането на експерименталните. Повечето от децата в контролните групи се занимават с други спортове, като танци и футбол.
Основни данни са средните стойности на физическите показатели на експерименталните групи (табл. 1). За обработка на данните са използвани математико-статистически методи за обработка на данните (Бижков, 2002).
Таблица 1. Входни стойности на изследваните показатели за физическо развитие в експерименталните и в контролните групи
Показатели | Група | N | Mean X |
Std. Deviation σ | Std. ErrorMean S | Variance V% |
Ръст/cm – вход |
Експериментална | 34 | 107,721 | 6,1523 | 1,0551 | 37,9 |
Контролна | 30 | 107,983 | 6,0408 | 1,1029 | 36,5 | |
Телесна маса/kg – вход |
Експериментална | 34 | 19,418 | 3,2124 | 0,5509 | 10,3 |
Контролна | 30 | 19,213 | 3,1416 | 0,5736 | 9,9 | |
Гръдна обиколка/cm – вход |
Експериментална | 34 | 52,382 | 2,8205 | 0,4837 | 8,0 |
Контролна | 30 | 52,667 | 2,9952 | 0,5468 | 9,0 |